Verstappen begint sterk in Brazilië, gridstraf voor Ricciardo

Max Verstappen tijdens een training op het circuit van Monza. Bron: 
Topic:
Formula 1
Location:
Monza
Photographer Credit:
Getty Images / Red Bull Content Pool
Foto: Max Verstappen tijdens een training op het circuit van Monza. Bron: Topic: Formula 1 Location: Monza Photographer Credit: Getty Images / Red Bull Content Pool

De eerste vrije training voor de Grand Prix van Brazilie zijn zojuist van start gegaan. Verstappen heeft vooralsnog de snelste tijd voor de Red Bulls genoteerd met een tijd van 1.09.460. Daarmee is hij bijna anderhalf seconde sneller dan het baanrecord dat hij vorig jaar noteerde op: 1:11.044.

Het doel van de eerste vrije trainingen is het vinden van een optimale configuratie van de auto’s, waarbij gezocht wordt tussen een juiste balans tussen downforce en topsnelheid. Ook is het een goed moment voor de coureurs om zichzelf comfortabel te maken met het karakter van het circuit. De verwachtingen voor Verstappen zijn in ieder geval hooggespannen. Na de overwinning in Mexico wil Red Bull de vorm vasthouden en in ieder geval een podiumplek noteren. Als we naar de live-timings van Formula 1 aanschouwen, zien we dat de Bull auto’s alsnog sneller zijn dan de Ferrari’s. Terwijl Mercedes en Red Bull eenvoudig in de 1:09 noteren, blijven de Ferrari’s dus achter.

Live timings van de eerste vrije trainingen van de Grand Prix van Brazilië. Bron: Formula1.com
Live timings van de eerste vrije trainingen van de Grand Prix van Brazilië. Bron: Formula1.com

Daniel Ricciardo, teamgenoot van Max, kampt wederom met technische problemen. Ondanks zijn hoge snelheid tijdens de vrije trainingen heeft het allemaal weinig nut, want hij krijgt een gridstraf voor het vervangen van de turbo charger van zijn motor. Wanneer we de huidige tijden doorvertalen naar een positie bij de start van de Grand Prix zou dit betekenen dat Ricciardo vanaf de veertiende plaats zal beginnen. Alsnog een redelijke plek om punten binnen te halen, maar waarschijnlijk geen podium.

Verder is het opvallend dat de jongens van Haas F1 Team het goed doen. Grosjean noteert zelfs de vijfde tijd vóór Vettel en Räikkönen. Lewis Hamilton (Mercedes-AMG Petronas) koos voor een minimale voor- en achtervleugel-configuratie om daarmee zoveel mogelijk top snelheid te winnen. De kampioen van 2018 heeft hierdoor wel een nadeel. Namelijk minder tractie in de bochten. Een gewaagde keuze op het bochtige circuit van Interlagos. Zoeken dus voor de Hamilton en Bottas, die ondertussen beiden al meerdere keren blokkeerden bij het ingaan van de bochten.

 

 

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!