Verstappen begint sterk in Brazilië, gridstraf voor Ricciardo

De eerste vrije training voor de Grand Prix van Brazilie zijn zojuist van start gegaan. Verstappen heeft vooralsnog de snelste tijd voor de Red Bulls genoteerd met een tijd van 1.09.460. Daarmee is hij bijna anderhalf seconde sneller dan het baanrecord dat hij vorig jaar noteerde op: 1:11.044.

Het doel van de eerste vrije trainingen is het vinden van een optimale configuratie van de auto’s, waarbij gezocht wordt tussen een juiste balans tussen downforce en topsnelheid. Ook is het een goed moment voor de coureurs om zichzelf comfortabel te maken met het karakter van het circuit. De verwachtingen voor Verstappen zijn in ieder geval hooggespannen. Na de overwinning in Mexico wil Red Bull de vorm vasthouden en in ieder geval een podiumplek noteren. Als we naar de live-timings van Formula 1 aanschouwen, zien we dat de Bull auto’s alsnog sneller zijn dan de Ferrari’s. Terwijl Mercedes en Red Bull eenvoudig in de 1:09 noteren, blijven de Ferrari’s dus achter.

Live timings van de eerste vrije trainingen van de Grand Prix van Brazilië. Bron: Formula1.com
Live timings van de eerste vrije trainingen van de Grand Prix van Brazilië. Bron: Formula1.com

Daniel Ricciardo, teamgenoot van Max, kampt wederom met technische problemen. Ondanks zijn hoge snelheid tijdens de vrije trainingen heeft het allemaal weinig nut, want hij krijgt een gridstraf voor het vervangen van de turbo charger van zijn motor. Wanneer we de huidige tijden doorvertalen naar een positie bij de start van de Grand Prix zou dit betekenen dat Ricciardo vanaf de veertiende plaats zal beginnen. Alsnog een redelijke plek om punten binnen te halen, maar waarschijnlijk geen podium.

Verder is het opvallend dat de jongens van Haas F1 Team het goed doen. Grosjean noteert zelfs de vijfde tijd vóór Vettel en Räikkönen. Lewis Hamilton (Mercedes-AMG Petronas) koos voor een minimale voor- en achtervleugel-configuratie om daarmee zoveel mogelijk top snelheid te winnen. De kampioen van 2018 heeft hierdoor wel een nadeel. Namelijk minder tractie in de bochten. Een gewaagde keuze op het bochtige circuit van Interlagos. Zoeken dus voor de Hamilton en Bottas, die ondertussen beiden al meerdere keren blokkeerden bij het ingaan van de bochten.

 

 

 

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.