Websites gemeenten niet gebruiksvriendelijk genoeg voor iedereen

Tientallen websites van Nederlandse gemeenten kunnen wel een update gebruiken. Bron: Flickr / Rawpixel Ltd
Foto: Tientallen websites van Nederlandse gemeenten kunnen wel een update gebruiken. Bron: Flickr / Rawpixel Ltd

Uit een onderzoek van een promovendus van de Universiteit van Twente zou blijken dat de gemeentelijke informatievoorziening via haar website nog kan worden verbeterd. De onderzoeker inspecteerde de websites van 69 gemeenten en kwam erachter dat veel websites niet geschikt zijn om te worden gebruikt voor mensen met een functionele beperking. Dat is jammer, want vanaf 2010 moeten websites en apps van de overheid ook door deze groep worden gebruikt als zij bepaalde diensten willen afnemen. Volgens de gemeenten zelf schort er niets aan hun websites. Maar als je een aantal websites van gemeenten bezoekt dan zie je al vrij snel dat er inderdaad wat krakkemikkige bouwwerken tussen staan. 

Een website is voor veel burgers een start punt voor contact met de gemeenten. Waar je vroeger de fiets pakte en een gemeentelijk ambtenaar op locatie sprak of via de telefoon, daar gebruiken veel mensen nu de interactieve websites. Maar die websites zijn zeer divers ingericht en hebben soms als nadeel dat het niet duidelijk is welke taken je kunt uitvoeren. Neem bijvoorbeeld informatie over de afvalstoffenheffing. Op iedere website van gemeenten staat dit weer anders aangeduid. Het is dus altijd even zoeken naar de juiste gegevens. Het onderzoek van de Universitet van Twente suggereert dus dat gemeenten zouden moeten investeren in het verbeteren van hun digitale dienstverlening en een manier voor gemeenten om te achterhalen waar de knelpunten liggen is het doen van zogenaamde usability tests.

Tijdens een usability test kan de gemeente op haar eigen voorwaarden gaan onderzoeken welke verbeteringen nodig zijn en hoe burgers de websites momenteel ervaren. Daarvoor is het van belang dat de ambtenaren wel een klantcontactgroep organiseren, want zonder échte mensen is het doen van dergelijke onderzoeken wel mogelijk, maar minder waardevol. Want hoe gebruiksvriendelijk een website wordt ervaren hangt af van de processen die moeten worden doorlopen voordat een burger bijvoorbeeld een nieuwe huisvuilpas kan aanvragen. Weer andere personen houden zich wellicht bezig met gemeentelijke politiek en ook deze informatie dient op een eenvoudige manier te worden gepresenteerd zodat burgers zich eenvoudiger kunnen betrekken bij de gemeentelijke politiek. Kortom, werk aan de winkel voor de Nederlandse gemeenten.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

8 reacties

  1.   

    Bron teletekst:
    In 2021 moeten websites en apps van de
    overheid ook gebruikt kunnen worden
    door mensen met een beperking.
    .
    Bron DDS:
    want vanaf 2010 moeten websites en apps van de overheid ook door deze groep worden gebruikt als zij bepaalde diensten willen afnemen.
    .

    1.   

      Geinig dit, ik ga er maar vanuit dat menigeen alleen maar op elkaars reactie reageert en niet de moeite neemt om het artikel goed te determineren. Beperking ?

  2.   

    Ik voel mij gekrenkt en beledigd! Ik eis dat de gemeente mij compenseert.

    1.   

      Logisch, u behoort tot die mensen met een beperking.

    2.   

      Net als de megaminderheid van de doorgaans blanke gekwetsten die gekrenkt zijn omdat ze niet naar een toilet kunnen die noch mannelijk noch vrouwelijk is, of omdat Zwarte Piet zwart is. Met de groeten van dominee Gremdaat van; kent u die uitdrukking?

  3.   

    ‘Daarvoor is het van belang dat de ambtenaren wel een klantcontactgroep organiseren, want zonder échte mensen is het doen van dergelijke onderzoeken wel mogelijk, maar minder waardevol.’

    Volgens mij kun je gerust zeggen waardeloos je kunt alleen doelmatig onderzoek doen door de doelgroep te betrekken in het onderzoek.

    Het is ongelooflijk hoe de overheid maar ook bv ziekenhuizen er niet in slagen goede digitale systemen te ontwikkelen als je kijkt hoeveel geld er heen gaat.

  4.   

    Over het algemeen worden in die sites te lange zinnen gebruikt. Voor een goede leesbaarheid max. 15 woorden. Zonder teveel mitsen en maaren. Daar zijn cursussen voor. Rapporteren en communiceren.

  5.   

    “gebruikersvriendelijk voor iedereen”, dat is een onmogelijke opgave.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!