Laat je niet bedotten door de overheid: de elektrische auto is juist inherent milieuonvriendelijk

Geen categoriejan 07 2019, 16:00
Een elektrische auto is ook een auto, maar wát voor één! Met de aankondiging vanaf 2030 diesel- en benzineauto’s te gaan verbieden is de weg vrijgemaakt voor de elektrische auto. Grote vraag is dan: is de elektrische auto goed voor het milieu? Want dat is tenslotte de drijfveer, nietwaar?
Alle argumenten rond de levensduur van accu’s, de beperkte laadmogelijkheden of de actieradius zijn vaak non-items. Een Tesla-accu gaat probleemloos 200.000 km mee en heeft dan nog een laadcapaciteit van 90%, 95% van de bezitters ‘tankt’ alleen thuis en/of de zaak en in ons kleine Nederland is een actieradius van 400 kilometer voldoende: vraag maar aan alle voormalige LPG-rijders. Elektrische auto’s uit met name de hogere klasse zijn volwaardige auto’s.
Maar het milieu? Laten we beginnen met de productie van de auto zelf. Volgens Rex Weyler, medeoprichter van Greenpeace International, veroorzaakt de bouw van een Tesla Model S de uitstoot van 60.000 kilometers in een vergelijkbare benzineauto. Die energie zit met name in de mijnbouw en het gebruik van carbon voor carrosseriedelen. Omdat de ertsen die nodig zijn voor de productie van de accu vaak zulke lage concentraties hebben, kunnen de metaaloxiden er alleen met zuren uit worden vrijgemaakt. Met name door het gebruik van grote hoeveelheden zoutzuur, zwavelzuur en salpeterzuur, is de winning ervan in dagbouwmijnen in Chili en Bolivia, Afrika (Congo) en China (Binnen-Mongolië) sterk milieuvervuilend.
Dan het gebruik van de elektrische auto: in deze contreien is al eerder inzichtelijk gemaakt dat een elektrische auto, zeker in de wintermaanden, ‘gewoon’ op kolenstroom of stroom uit een gascentrale rijdt. De CO2 komt niet uit de auto, maar in plaats daarvan wel uit de energiecentrale. In Noorwegen of Californië zou de rekensom anders zijn; Noorwegen heeft grote waterkrachtcentrales, in Californië schijnt de zon een stuk vaker, dat wordt algemeen gezien als milieuvriendelijk(er).
Het andere punt van aandacht is de energievoorziening in Nederland. Eerder werd al aangegeven wat de consequenties zouden zijn als 65% van het wagenpark elektrisch zou was, een verdrievoudiging van het huidige huishoudelijke verbruik. Nog een punt van aandacht is de infrastructuur van onze energievoorziening, die totaal niet geschikt is. Zowel in capaciteit alsook technisch. Als iedereen om 6 uur ’s avonds de elektrische auto aan de lader zou hangen zullen toch eerst alle transformatorhuisjes aangepast moeten worden, buiten het feit dat er een enorme energiepiek wordt gegeneerd op het moment dat er al een piek in het net aanwezig is. Als dan ook nog eens de warmtepomp aanspringt is de ramp niet te overzien.
Grote vraag is dan ook waarom de overheid zo zwaar inzet op elektrische auto’s? Het milieu? Eén van de eerste handelingen van minister Wiebes bij zijn aantreden in 2016 was het afschaffen van alle subsidies op elektrische auto’s. Zijn beweegreden? Met de inmiddels geïnvesteerde 6 miljard was nul komma nul milieu-effect bereikt. Eind 2018 is Wiebes plots weer fel voorstander van de subsidiering van elektrische auto’s. Is er in de tussentijd iets veranderd? Bij mijn weten niet…
Er is altijd maar één drijfveer geweest om elektrisch te rijden: de portemonnee! Dientengevolge waren rijders van elektrische auto’s ofwel de hogere kantoorklerken die een Mitsubishi Outlander (40 km elektrisch… daarna 1:8 benzine) van hun baas konden rijden met 4% bijtelling, ofwel de ondernemer die de keuze had uit een luxe BMW (25% bijtelling destijds) of een Tesla (0% bijtelling) op de zaak. Die keuze was voor velen snel gemaakt. Eind 2018 hebben op de valreep nog een groot aantal Jaguars (iPace, vanaf €80.000) de showroom verlaten. De reden? Wederom de bijtellingsregels die per 1-1-2019 voor elektrische auto’s worden aangepast en ijverig rekenende accountants die hun broodheer adviseerden nog snel een exemplaar aan te schaffen. Sinds 1 januari 2019 is het voor een ondernemer weer lucratiever om een BMW X5 van 15 jaar oud te gaan rijden, de bijtelling daarvan is vele malen lager dan die van een moderne ‘milieuvriendelijke’ Tesla anno 2019. En zo jojoot de overheid vrolijk verder, niet gehinderd door enige kennis of visie.
Een elektrische auto is in Nederland pas enigszins milieuvriendelijk (buiten de lithiumaccu) te noemen zodra aan twee voorwaarden wordt voldaan: de auto dient volledig onafhankelijk van het bestaande elektriciteitsnet te kunnen functioneren én de stroom dient van milieuvriendelijke oorsprong te zijn. Om aan die voorwaarden te kunnen voldoen zal de accu-techniek (voor de opslag thuis of op kantoor) nog veel verder doorontwikkeld moeten zijn, waarbij grote hoeveelheden energie snel en efficiënt thuis of op kantoor kan worden opgeslagen.
De tweede voorwaarde is een energiebehoefte die ook in de winter geen extra belasting op de kolen- of gascentrales bewerkstelligt. Dus zomer en winter de auto kunnen opladen aan een accu die is opgeladen door milieuvriendelijke energiebronnen. In Californië lukt dat aardig, in Nederland is dat tot dusverre een utopie.
Tot die tijd is het subsidiëren van elektrische auto’s een bodemloze put die inherent milieu-onvriendelijk is en slechts besteedt is aan een zeer beperkte bevolkingsgroep die een douceurtje van de overheid op kosten van de rest van de samenleving wordt gegund. Wiebes zag het in 2016 goed.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten