Door belastingvrijstelling Tesla’s straks mogelijk extra ‘provinciale belastingen’

Lekker dan! Door de belastingvoordelen, die eigenaren van elektrische auto’s genieten, is er een kans dat er binnenkort een nieuwe belasting bijkomt om het wegvallen van inkomsten voor de provincie te compenseren. Niet alleen maakt zo’n maatregel het nog moeilijker om een elektrische auto met subsidie aan te schaffen, maar worden niet-elektrische rijders gewoon twee keer gepakt! Ach, niets is zeker in het leven zo luidt het spreekwoord. Behalve de dood en belastingen. 

Dat het wegvallen van de inkomsten door de belastingvoordelen van de elektrische auto ernstig zijn staat niet ter discussie. De motorrijtuigenbelasting is namelijk één van de inkomsten van het provinciale bestuur, maar deze inkomst vervalt wanneer mensen elektrisch rijden. Die betalen bovenstaande belasting namelijk niet. In plaats van het goedmaken van deze overduidelijke vorm van ongelijke behandeling op basis van de gebruikte brandstof, kiezen bestuurders de makkelijke uitweg: het invoeren van een provinciale belasting.

Dat zo’n provinciale belasting wordt ingevoerd is overigens nog niet zeker, zo valt te lezen op de website van de Volkskrant. Maar wanneer de gemiste inkomsten steeds groter worden dan is het waarschijnlijk dat dit toch gebeurt. En daarmee laten VVD-, en CDA-provincialen zich flink in de kaart kijken. Het opheffen van de belastingvoordelen van de elektrische auto staat blijkbaar niet ter discussie. Want daarmee zou het probleem worden opgelost. Alles voor de zogenaamde ‘idealen van vergroening’ uiteraard.

Maar nee, in plaats van een héél specifiek probleem op te lossen met specifieke maatregelen, wordt er gesproken over een ‘algemene maatregel’. Ja, u leest het goed. De VVD en CDA treffen specifieke maatregelen om groepjes begunstigden, die wél een Tesla kunnen betalen, te bevoordelen, maar tegelijkertijd willen ze algemene heffingen om de negatieve effecten van hun subsidiehazerij te verbloemen!

Nou lekker dan. Concreet betekent het dat Nederlanders, die geen elektrische auto kunnen aanschaffen, dus dubbel worden geraakt. Niet alleen missen ze de subsidie die zij wel moeten opbrengen via de belasting, maar betalen ze nog steeds motorrijtuigenbelasting. En terwijl ze dat betalen moeten ze ook nog eens een ‘algemene maatregel’ als een provinciale belasting gaan ophoesten om te compenseren voor de weggevallen inkomsten vanwege de belastingvoordelen van elektrische auto’s.

Ongelooflijk! Maar het zit in de pijpleiding! Allerergste is wel dat zo’n belasting vooralsnog nergens wordt besproken tijdens de Provinciale Statenverkiezingen, terwijl het wel degelijk relevant is voor de provincie. Niet voor niets bekritiseren lokale provinciale partijen de ‘landelijke insteek’ van de verkiezingen.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

14 reacties

  1. JohanD

    Zeg maar driedubbel, meneer Dijkhof heeft deze ook nog een gekocht met belastingcenten.

  2. HendrikJan

    Neem het in je gedachte mee, als je gaat stemmen in Maart en Mei.

    RUTTUP en NEXIT.

  3. Satty

    ‘Want daarmee zou het probleem worden opgelost. Alles voor de zogenaamde ‘idealen van vergroening’ uiteraard.’

    Het heeft natuurlijk niets met terugdringen fijnstof te maken? Is het niet juist goed dat de vervuiler betaald? Het is wel vreemd als gemiste inkomsten waarvan ik betwijfel of dat zo is, je mag ervan uitgaan dat het ingecalculeerd is dat er minder inkomsten zijn bij de rest van de burgers wordt gehaald.

    Overigens is het belachelijk dat er geen wegenbelasting wordt betaald voor een elektrische auto want je belast de weg natuurlijk wel.

    1. koeiepoep

      Volgens mij, wordt fijnstof veroorzaakt, door banden over t asfalt, dus veroorzaakt iedere auto dat. Maar 100 % zeker weet ik dat niet.

  4. Gerlos

    Hendrik Jan met je Rutte fobie dat hele gedoe met dat klimaatakkoord moet in de prullenbak gedumpt worden en gewoon op je vriend Mark Rutte blijven stemmen. Ik zeg doen !!!!!

    1. sonar

      Gerlos aangetast door de Spaanse salmonella bacterie zoals al die trollen.

    2. Siemien

      Helemaal niet Gerlos, je bent helemaal van de pot gerukt..

  5. Rien Noppen

    De enige effectieve en eerlijke manier om de wegvallende brandstofaccijnzen op te vangen is een kilometerheffing.
    Die zal het volgende Kabinet ook zeker gaan invoeren.

    1. Siemien

      De enige effectieve en eerlijke manier om jou zieke reacties en structureel tegendraadse reactie hier op te vangen is je bannen.

  6. PMG

    Met dank aan alle zeer onbekwame ambtenaren en politici dit dit voor elkaar hebben gekregen. Tesla is binenkort failliet en electrische auto’s vervuilen veel meer komt men nu eindelijk achter!

  7. biggeorge

    Flinke subsidie aan een Tesla rijder geven dat heeft iemand wel nodig met een auto van 120.000 euro natuurlijk. Daar moet de rest voor bloeden!

  8. Lambiek

    Kilometerheffing gaat er never nooit komen.
    Het gemis van brandstofaccijnzen compenseren door deze verwerpelijke, onwenselijke , megalomane belastingverhoging ( want ja, autorijden is al zo “goedkoop” in Nederland) in te voeren, kan je wel op je naieve, Eurofiele buik schrijven,Rien.

    1. Siemien

      Kilometerheffing niet maar belasting op belasting op belasting dat zien ze graag in Den-Haag

  9. Lay down your souls to the gods rock and roll

    Alle auto’s moeten wegenbelasting betalen, dus ook de elektrische. In het verleden is er ooit een regeling bedacht voor oldtimers. Die hoefden om een 1 of andere reden geen wegenbelasting te betalen. Wat natuurlijk nergens op sloeg. Accijnzen heffen ze gewoon door de stroom duurder te maken. Zou nog maar effe wachten met een kilowatt vretende warmtepomp, dit terzijde. Elektrisch rijden zal niet een lang leven leiden, waterstof wordt de toekomst. Kilometerheffing eerlijker ???? BULLSHIT!!!! het is een vorm van autootje pesten. Om de file’s te bestrijden, als die betuttelende maatregel wordt ingevoerd. Dan is de auto echt voor de rijken weg gelegd. Meesten doen de auto weg en gaan met het openbaar vervoer. De file’s verplaatsen zich dan in feite van de weg naar de bus/treinstations. Kortom de elektrische auto valt onder precies dezelfde regels als gewone auto’s.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.