Schoolboeken staan vol fouten, Nederlandse overheid grijpt niet in

thumbnail_jeruzalem temple mount sign
Foto: Jeruzalem heeft heilige plekken van drie religies, via Likoed.nl

In antwoord op Kamervragen gesteld door de Tweede Kamerleden Wilders, De Graaf en Beertema (PVV) heeft minister Slob van Onderwijs (CU) geantwoord dat hij geen taak ziet voor de overheid om stelselmatige onjuistheden in schoolboeken te weren.

Dat geldt dus ook voor grove fouten en valse voorstellingen in schoolboeken. Deze Kamervragen waren namelijk gebaseerd op een persbericht van Likoed Nederland: ‘Opnieuw geschiedvervalsing in Nederlands schoolboek.
Het betrof een VMBO schoolboek van Noordhoff Uitgevers ‘Plein M’. Het boek onderwijst dat Jeruzalem slechts heilig is voor moslims en christenen.

Het is ongehoord dat dit boek daarmee verzwijgt dat Jeruzalem veruit de heiligste plaats van de Joden is. Terwijl de Joden die heiligheid er als eersten die heiligheid aan gaven. Zodat de andere religies hun heiligheid daarom juist ontlenen aan de Joodse Thora, de Joodse Tempels en Jezus die als Jood leefde.
Ook beweert het boek foutief dat christenen en Joden door de Arabieren “meestal goed behandeld werden”. Zo worden eeuwenlange discriminatie, slavernij en vervolging van christenen en Joden door Arabieren onder het tapijt geveegd.

Dit soort fouten over Joden, Jodendom en Israël zijn niet uniek. In totaal vond Likoed Nederland naar aanleiding van klachten van ouders al meer dan honderd fouten in Nederlandse schoolboeken – waaronder zelfs antisemitische beweringen (zie het eerdere persbericht). Toch ziet minister Slob geen reden om in te grijpen.

Er is geen taak voor de rijksoverheid, want het weergeven van foutieve geschiedkundige feiten “past bij de autonomie van scholen en de professionele ruimte van leraren”.
Kortom, het onderwijzen van leerlingen met foute informatie wordt gelegitimeerd door de Nederlandse overheid. Die zal nooit ingrijpen. Waar de overheid bijna overal een taak ziet, geldt dit blijkbaar – heel verrassend – niet voor het juist onderwijzen van kinderen.

Die kinderen mogen blijkbaar van jongs af aan met fouten gevoed worden. Van de joods-christelijke cultuur mag het joodse gedeelte uitgegumd worden. Geschiedvervalsing is toegestaan – inclusief antisemitische vuiligheid – zelfs in deze tijd van weer sterk opkomende Jodenhaat. De minister legt het probleem zelfs neer bij de ouders en leerlingen, want die “kunnen kwesties via de vertegenwoordiging in de medezeggenschapsraad bij het schoolbestuur aankaarten.”

De ouders van Nederland zijn dus gewaarschuwd: u dient de schoolboeken van uw kind zelf te controleren op geschiedvervalsing, om te voorkomen dat zij met verkeerde ideeën opgroeien. Overigens heeft uitgever Noordhoff al laten weten dat hij niet van plan is om het boek ‘Plein M’ aan te passen, vanwege “de beperkte tijd en plaats in het lesmateriaal”. Er zit voor ouders dus niets anders op dan de scholen van hun kinderen zelf te regelen dat dit boek niet (meer) gebruikt wordt.

Met deze houding van de overheid is het niet zo vreemd meer dat het onderwijsniveau van Nederlandse scholieren al jaren daalt, volgens de Schoolinspectie. Want met een fundamenteel punt – de totstandkoming van het lesmateriaal – blijkt iets heel grondig mis en dat laat de overheid bewust passeren.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

78 reacties

  1.   

    Inderdaad Wilders slaat de spijker zoals gewoonlijk, weer vol op de kop.
    Een kanjer die Wilders.
    Stem in Mei een anti EU partij.
    Stem PVV of FvD.

    1.   

      @ Jumping,
      Mee eens en toch een vraag.
      Moeten we bij die verkiezingen ook niet kijken bij welke fractie binnen EP parlement de PVV zit en waar Fvd zich gaat aansluiten?

      1.   

        Voor een hardcore PVV stemmer zal het een biet zijn waarbij de PPV zich in het EP aansluit. Hij zal rücksichtlos op zijn partij stemmen en zich niks gelegen laten liggen aan de keuze bij wie het FvD zch aansluit. Wie eigenlijk wel @Caro. ? Zeg het maar…

        1.   

          @ Heinz

          Ik heb toch meerdere keren een bijdrage hier over gedaan

  2.   

    Laten we niet mierenneuken. Goed spellen is toch niet belangrijk. Het gaat erom dat je weet wat iemand wil zeggen. Ik stel ook voor om het woordt ‘het’ te schrappen uit de woordenboek want dat is racisme

    1.   

      Is inderdaad niet belangrijk… woordt!

    2.   

      @Regina
      mierenneuken=mierofoob
      Mag niet!

      1.   

        Dan krijg je ruzie met Marianne…

    3.   

      @ Regina

      Meestal kloppen jou zinnen ook niet en regelmatig spelfouten.

      Dus je discrimineert woorden en zinnen. Woordofoob dat je bent.

    4.   

      Iedereen kan per ongeluk een foutje maken, maar bij een hoop linkse figuren is hun Nederlands echt dramatisch. Als je een ander voor dom uitmaakt, omdat hij of zij rechts stemt, moet je er wel voor zorgen, dat jouw zinnen in goed Nederlands zijn geschreven.
      Kom je iets slimmer over en wordt je niet uitgelachen.

      1.   

        @Mars
        Word je.

    5.   

      Dat schrappen van het woord “Het”, zal lastig worden. Hoe moeten we dan iemand noemen, die halverwege de operaties, tussen man en vrouw zit?.

    6.   

      @Regina, omdat jij geen Nederlands kunt schrijven, maakt spelling ineens niet meer uit?.
      Verder ben je een beetje tegenstrijdig bezig. Je schrijft; “Het” gaat erom, dat je weet, wat iemand wil zeggen?.. Daarna wil je ineens het Woordje “Het”, schrappen?..
      Dat gaat leuk worden op DDS… Regina vind het woord racistisch, maar gebruikt het zelf wel!..

    7.   

      Kijk eens aan, een zuigtrol die enkele reacties weet los te peuteren, jammer want zo wordt er een podium geboden.

  3.   

    Waarom denk je dat de overheid de Groenlinks Communist Paul Rosemuller de baas heeft gemaakt over het onderwijs.

    Hoort allemaal bij het plan van de Deep State Partijkartel om ons te vervangen..

    Bertus,

  4.   

    neederlants is mein goetste fak

    1.   

      En dadt waz in juh goeistuh Nedrelandies gesgrijfdt?

  5.   

    Likoed Nederland is een extreem-rechtse en uitgesproken leugenachtige organisatie. In dat licht is het verdacht dat de uitspraken in het artikel niet aan de hand van concrete citaten kunnen worden gecheckt.

    Zo volgt uit de (veronderstelde zin, zonder context) “Het boek leert verder dat Jeruzalem heilig is voor moslims en christenen” niet dat Jeruzalem niet heilig zou zijn voor Joden.

    Kortom, er is weinig aanleiding deze boevenclub te geloven.

    1.   

      Zou zeggen, lees even andere en eerdere berichten over deze affaire. Het is natuurlijk belachelijk dat in verband met Jeruzalem de betrokkenheid van de Joden wordt verzwegen. Voor er sprake was van Christenen woonden er al Joden in deze stad. Om over de Mohameddanen maar te zwijgen. die kwamen nog weer 700 jaar later dan de Christenen met het sprookje dat hun profeet daar met vliegende paarden naar het hiernamaals was vertrokken. Begrijp dat Noordhoff voor de overzichtelijkheid maar gekozen heeft voor de twee grootste godsdiensten die iets met Jeruzalem van doen hebben. Niet te geloven dit.

      1.   

        Vorige week was ik nog bij de klaagmuur, bij uitstek een Joodse heilige plek. Het jodendom hier niet vermelden is zo beschamend stom dat ik niet geloof in opzet.

        Het was trouwens in Jeruzalem net zulk kil uur weer als nu in Nederland.

        1.   

          @ DidMadLoba

          Je hebt altijd je mond vol over het klimaat en natuur, maar uit je opmerkingen begrijp ik dat je nogal veel vliegt en reist.

          Waarom dan commentaar op Baudet hebben, als jezelf net zo meevervuild?

  6.   

    Als ex-geschiedenis docent kan ik alleen maar bevestigen dat in alle geschiedenismethodes waar ik mee gewerkt heb (waaronder Plein M) vol fouten staan. De reden daarvoor is eenvoudig; de methodes worden geschreven door didactici soms samen met docenten, en niet door historici.

    Wel is het bovenstaande voorbeeld strikt genomen geen fout; het weglaten van informatie is niet hetzelfde als iets pertinent onjuist beweren. Let wel, er staan ook veel pertinente onjuistheden in de methodes, van verkeerde data tot verkeerde namen bij portretten, tot verkeerde staatsinrichtingen bij staten enz.

    De bewering dat ‘joden meestal goed behandeld werden door arabieren’ is dermate nietszeggend dat dit goed noch fout is. Zonder de definitie te weten van de woorden ‘meestal’ of ‘goed’ of zelfs ‘arabier’ betekent deze zin immers niets. Dat is nog los van de vraag over welke periode de bewering zou gaan, want de behandeling van de joden was in verschillende tijdvlakken anders.

    Daarnaast moet er wel vermeld worden dat ook de Likoed nogal eens aan opzettelijke geschiedsvervalsing doet. Zo lezen bij hen dat de grootmoefti van Jeruzalem de Holocaust zou hebben bedacht, terwijl er stapels schriftelijk bewijs is, dat dit bedacht is door Heydrich.

    1.   

      Het weglaten van informatie is natuurlijk helemaal verkeerd, strikt genomen geef je een verkeerd beeld, we kunnen nu in de nuances duiken natuurlijk, waarom laten ze het weg?
      Wat is de achterliggende reden?

      1.   

        @ Siemien

        Het is onmogelijk om in een schoolboek van minder dan 80 bladzijden volledig te zijn. Net zo min als je in ca 60 uur geschiedenisles per schooljaar alles kunt behandelen.

    2.   

      “De bewering dat ‘joden meestal goed behandeld werden door arabieren’ is dermate nietszeggend dat dit goed noch fout is. ”

      Dat Joden in die regionen in de regel beter behandeld werden dan in Europa, waar Jodenvervolging een historische constante is, lijkt me een feit.

      1.   

        @ Rien

        Zo zwart wit is het niet, er zijn wel degelijk periodes geweest waar dit niet voor geldt. De overgang van Arabisch leiderschap naar Ottomaans leiderschap van de oemma bijvoorbeeld.

        1.   

          @ Nog1

          ‘De overgang van Arabisch leiderschap naar Ottomaans leiderschap van de oemma bijvoorbeeld.’

          Werd het toen beter of juist slechter?

          1.   

            @ Bruijn
            Slechter. De Ottomanen waren recent bekeerd en daardoor aanvankelijk veel orthodoxer.

          2.   

            Reageren op een zuigtrol, hopeloos!

          3.   

            En nu ben ik klaar met een ieder die het over trollen heeft.

            Laat een ieder een lijst aanleveren of laat gaan of laat in waarde

          4.   

            Zelf lezen Caro, en vraag eens rond, je zult verhelderd worden. Rien Noppen staat hier bekend als jarenlange notoire zuigtrol en zal ook zo bekend blijven staan omdat hij dit al zo’n vijftien jaar op allerlei diverse forums heeft gedaan. Jij voert hem, biedt hem een podium en werkt dus mee aan zijn vunzige spelletje waarmee hij DDS al jaren tergt en lastig valt.

            Er zijn allerlei methoden gebruikt om hem te weren, hij is al tientallen, zo niet honderden keren geband en komt steeds opnieuw, op exact dezelfde manier terug, gesteund door twee of drie meelopers, Beukman, Guus Geluk en de bejaarde Kok, zijdelings komt zuiger Kong vaak nog even aanwaaien.

            Helaas stopt het voeren niet en blijft men op deze zuigers reageren. Dit zorgt ervoor dat de serieuze gesprekspartners afhaken en er steeds vaker alleen nog schuim overblijft dat slechts schuim publiceert.

            Het is een keuze en levert misschien wel veel clicks op, wat dat betreft heeft DDS daar dan ook voordeel bij. Helaas zal het betekenen dat je dit uiteindelijk niet (meer) serieus kan nemen. Jammer maar helaas.

        2.   

          Mijn stelling is dat in die regionen door de eeuwen geen sprake was van een aanhoudend virulent antisemitisme, zoals in Europa. Waar je op wijst zijn incidenten.

          1.   

            @ Rien

            Ook in Europa was er geen sprake van ‘aanhoudend’ antisemitisme. Ook in Europa was er sprake van golfbewegingen en regionale verschillen.

            Antisemtisme was vaak het gevolg van een bepaalde politieke, religieuze, sociale of economische situatie.

            Een voorbeeld is de pestepidemie die i Europela zorgde voor een een antsemitische periode. Daar tegenover staat bv de periode van de convivencia in Spanje waar zowel de christelijke als de islamitische strijdende partijen de joden met rust lieten.

          2.   

            @Nog1: Je voert een zuigtrol en werkt mee aan zijn podium.

      2.   

        @ Rien Noppen

        ‘lijkt me een feit’

        Het is ook een feit dat de islamitische landen 1,5 miljoen Joden eruit hebben gegooid na 1948, Joden die niets met Israël te maken hadden.

        Dus dat lijkt me geen feit, het is hetzelfde liedje als hier.

        1.   

          Pogroms… the one thing the world has in common… wat een feest… NOT!

  7.   

    De minister had allicht de uitgever(s) van schoolboeken op de koffie kunnen vragen. Of de KNAW kunnen inschakelen.

    Een groter probleem is nog dat schoolboeken door monopolievorming vreselijk duur zijn geworden.

  8.   

    Stel je voor dat de schoolboeken de waarheid over de islam zouden vertellen, als vreedzame religie?
    Wilders zou van woede tegen het plafond spatten.

    1.   

      Het is maar goed dat je een vraagteken gebruikt…

  9.   

    Als we alle fouten, leugens en linkse indicatie uit de schoolboeken zouden halen houden we enkel de kaften nog over.

  10.   

    En als je van school komt en je gaat werken dan gaat het liegen en bedriegen gewoon door. De meeste informatie die tot ons komt via de media, kranten NPO journaal en praatprogramma’s wordt ons voorgekauwd door de overheid/ verrotte elite en dat nieuws wordt dan wel gecontroleerd door wc eend instanties.
    Wat je niet mag weten , kom je nooit te weten.
    Daarom denk ik nog steeds dat we de monarchie moeten afschaffen en proberen onze democratie te herstellen. Het volk moet zijn leiders kunnen kiezen en deze ook verantwoordelijk stellen voor zijn daden.
    Dat zal tijd nodig hebben, maar we moeten ergens beginnen voor het te laat is.

  11.   

    Laten we beginnen bij rekenen en spellen in basis onderwijs.
    En bij middelbaar onderwijs daarna simpelweg als 1e geschiedenis weer te geven, dus ook wereld oorlog

    Morgen dodenherdenking.
    Laten wij de slachtoffers wereld oorlog herdenken.
    Niet het gedoe in winterswijk over volks lied, niet het gedoe over etentjes op 5 mei

    1.   

      +1

      4 mei herdenken we onze doden, 5 mei de Duitse…

      1.   

        Ik snap je reactie over 5 mei niet

        1.   

          Dan vieren we onze vrijheid… het feit dat de Duitsers verslagen waren!

          1.   

            @TK: + het Wilhelmus.

        2.   

          Trientje is een vieze klootzak net als de rest hier die zich überhaupt minachtend uitlaten over 4 of 5 mei…

          Dit soort moet echt opflikkeren uit Nederland, echt waar wat kots ik op dit soort achterlijke randmongolen…

      2.   

        En 6 mei de tragische moord op een briljant man.

        1.   

          Yep

        2.   

          En daarbij de tragische moord op het vrije woord en onze vrijheid.

          1.   

            Yep

    2.   

      @Caro, met name Vaderlandse Geschiedenis. Een spannende verhaallijn over ons vorstenhuis. De oorlogen die wij voerden, o.a tegen Engeland, Indonesië. Onze militairen die verplicht werden tot strijd. En waaronder een redelijk aantal sneuvelde ondanks een veel beter militair materieel. Ook deze worden herdacht op 4 mei.

      1.   

        Heinz, mijn opa was in indonisie, een jood.
        Tuurlijk ook daar aandacht voor maar herdenking gaat mij te ver, sorry

        1.   

          Ik verwijs naar de militairen die werden uitgezonden naar Indonesië na de oorlog om daar de rust te herstellen onstaan na het uitroepen van de onafhankelijkheid.

          1.   

            Oke, tnx.

          2.   

            @Caro, in oorsprong heette dat politionele acties. Maar het was regelrecht oorlog. Na de 2e wereldoorlog nog een. Met slachtoffers aan beide zijden.
            Nederlandse belangen in de voormalige kolonie Nederlands Indië speelden een rol.

          3.   

            Heinz laten we in aub morgen de slachtoffers herdenkenken.
            Ondertussen ben ik wel ziek hoe dit verdacht wordt.
            Sorry

      2.   

        Iedereen moet ophouden met zeiken over de 4 mei, het achterlijke klootjes volk hier in Nederland zeikt en zanikt over de ruggen van diegene die mijn land hebben bevrijdt..
        Jullie volk zijn eens schande, die een probleem maken van 4 mei en haar herdenking.
        De jeugd die een minachting heeft voor Nederlandse culturele tradities, moeten zich kapot schamen, dat wij dit, als ECHTE Nederlanders, toelaten is echt not done…

        1.   

          bevrijd

          1.   

            Nazi

          2.   

            Precies, ik word kotsmisselijk van dat gezeik van mensen die nog nooit een meter hebben gevochten voor de vrijheid die men nu geniet.
            Sterker nog, die gooien die vrijheid (1 daarvan is bv privacy) gewoon overboord…
            Kinderen die zich uitspreken tegen deze traditie dat zijn egoïsten en minachten mijn land en diegene die hun leven hebben gegeven..

          3.   

            @Siemien: Je voert een zuigtrol en hij lacht je spugend uit. :)

          4.   

            Pisvlek, forumvervuiler

        2.   

          Nou zeg, er zijn toch ook reacties die jouw visie ondersteunen?

          1.   

            Caro, tegen wie heb jij het?

          2.   

            Siemien, antwoord op jou, er zijn reacties die jou ondersteunen

  12.   

    Zoals meermalen is geconstateerd worden onze kinderen educatief blootgesteld aan linkse indoctrinatie, al dan niet vanuit de ministeries opgelegd. Dus totaal geen verbazing over deze ergelijke gang van zaken met grote gevolgen en passieve minister.

    Ja, lui, ga maar lekker stemmen op CDA, D66, PvdA, GJ, CU, uw (klein)kinderen zullen u dankbaar zijn, not!

  13.   

    Gut, vergeet de VVD in de opsomming!

  14.   

    Culturele zelfverminking en zelfhaat zijn huidige vormen van onvrijheid. Dat in 2019 het volkslied als een belediging wordt gezien en ’witte’ mensen politiek verdacht zijn vanwege gedachtegoed dat totalitaire politici ze toeschrijven, is een nachtmerrie. Ga zo door en je legitimeert de minachting van Nederlandhaters uit landen die wat vrijheid betreft nog in de middeleeuwen leven vergeleken met Nederland.

    1.   

      @Dik….De voor onze vrijheid gevallen soldaten draaien zich in hun graf als ze konden zien hoe gemakkelijk wij deze vrijheid inruilen voor de tirannie van de islam! Schande!!!

  15.   

    Hoe durven ze met zoiets te komen, bemoeien zich overal mee en het onderwijs maakt ineens niet meer uit?????????????????????????????

    Dit is de enige kans om kinderen te vormen, ze moeten verplicht naar school, daar gaan we dan ook mee stoppen.

    Stem FVD, dit blijkt wederom zeer nodig, de ranzige club die er nu zit moet weg, vandaag nog!

    Prioriteiten stellen:

    – elke asielzoeker kost €37.000 PER JAAR!
    – klimaattransitie kost €55.000 per hoofd van de bevolking (zonder EV!)
    – onderwijs gaat totaal naar de kloten!
    – zware subsidie op Tesla van de buurman (en dus ook van miljardair Elon Musk die voor de gein auto met poppetje het heelal inschiet)
    – nog steeds geen gekozen burgemeester maar mislukte politicus of zakkenvuller
    – niks te vertellen in eigen land
    – we worden recht in ons gezicht uitgelachen door moslims
    – onze WW verdwijnt naar Oost-Europa en onze eigen parasieten blijven lekker doen wat ze doen

  16.   

    Moeilijk onderwerp, de overheid die de inhoud van schoolboeken beoordeelt en bewaakt. Ik kan me wel iets voorstellen bij die bemoeienis, maar tot hoever zou die bemoeienis dan moeten gaan? Zeker Slob zal moeite hebben met zo’n rol voor boeken, maar ook anderen zitten er m.i. niet op te wachten. Laat de markt zijn werk doen, goede boeken zullen worden gebruikt, foute boeken niet. Wat moeten we met boeken die de evolutietheorie afwijzen, terwijl de meeste mensen die theorie accepteren als de waarheid? Wat moeten we met boeken waarin ervan wordt uitgegaan, dat de aarde in zeven dagen is geschapen, terwijl de wetenschap en de meeste mensen uitgaan van heel lange tijdperken? En boeken waarin wordt geleerd dat na drie dagen uit de dood opstaan mogelijk is, terwijl bijna niemand dat voor mogelijk houdt? Die boeken mogen van mij gewoon gebruikt worden. Laten de scholen de keuze zelf maken. Maar dan geldt dat ook voor boeken met info over Joden, socialisten, klimaat, Europa en allerlei andere controversiële onderwerpen.

    1.   

      @Piet51 – weer dom gezwam: ‘laat de markt z’n werk doen’

      Schoolboeken horen feiten te verkondigen en geen leugens van linkse halfzachte figuren.

      Onderwijs dient neutraal te zijn!!!

      1.   

        @ PMG

        In Nederland kennen we de zgn vrijheid van onderwijs die neutraal onderwijs juist moet voorkomen.

  17.   

    Natuurlijk ziet Segers het niet als zijn taak de schoolboeken van opzettelijk fouten te reinigen. Zo ziet hij het ook niet als zijn taak de islamisering van ons land tegen te gaan. De gevolgen zijn dagelijks zicht- en merkbaar.

  18.   

    Nog1. Inderdaad zijn er veel boeken die eenzijdig de geschiedenis weergeven
    Maar is het niet zo dat leerkrachten de ruimte krijgen (en moete nemen) om aan leerlingen uit te leggen hoe het daadwerkelijk zit. Als zij dat niet doen, bevestigen zij die eenzijdigheid. Een ander, maar recent voorbeeld is dat Klaver uitgenodigd werd om op school over het milieu te kletsen. Naast hem heb ik geen rechtse partij gezien die aan de discussie mocht meedoen.

  19.   

    Wanneer is iets een geschiedkundig feit? Het bestaan van Christus en zijn wonderen is nooit bewezen. Het is een doorgeef verhaal. Dat Jerusalem een heilige plek is voor de 3 godsdiensten is wel een feit. Het is uitermate slordig dat dit vergeten is.

    1.   

      Daar gaat het geschiedkundig feit niet over

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!