Angst voor werkloosheid door automatisering onterecht: robotisering bij slechts 7% van de bedrijven relevant

Een fabriek met robots. Bron: Flickr / Steve Jurvetson
Foto: Een fabriek met robots. Bron: Flickr / Steve Jurvetson

Het is een veelgehoorde uitspraak in de politiek dat ‘automatisering en robotisering een gevaar zijn voor banen’, maar als we kijken naar de cijfers van het CBS dan blijkt dat de meeste bedrijven voornamelijk behoefte hebben aan mensenhanden. Slechts 7% van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van robots bij het ontwikkelen van hun producten en diensten, met name de industriële bedrijven.

Effecten van robotisering op banen

Bron: CBS
Bron: CBS

Zoals op de bovenstaande grafieken te zien is, is het gebruik van robots met name groot in de industrie. In die sector maakt 27% van de bedrijven gebruik van robots en andere geautomatiseerde instrumenten. Op een flinke achterstand met zo’n 12% volgen onderzoeksinstellingen zoals universiteiten. Het gemiddelde voor alle bedrijven in de Nederlandse economie is 7% robotisering, en dan natuurlijk niet alle bedrijfsprocessen, maar delen.

Het aandeel van robots in de economie is dus best laag te noemen. Ook de inzet van ICT en automatisering is populair bij bedrijven, maar de werkzaamheden die deze ‘digitale robots’ doen zijn niet een vervanging voor mensen, maar vaak een aanvulling, kijk maar eens naar de gegevens hieronder:

Inzet van ‘digitale robots’

Bron: CBS
Bron: CBS

De dienstensector van de Nederlandse economie maakt gebruik van de zogeheten ‘digitale robots’ die allerlei administratieve informatie-processen eenvoudiger maken. Met name het gebruik van cloud-diensten is gestegen, dat zijn eigenlijk digitale robots die een enorme postkast beheren van laten we zeggen 96 bij 96 vierkanten (cellen van de matrix).

En daar voeren die computers dan razendsnel bewerkingen op uit op een ‘onzichtbare elektronische postkast’, maar altijd met symbolen zoals ‘xyx’ of ‘1001’. Zogezegd lijken die computers dus complex, maar het basisprincipe is eenvoudig te begrijpen als je een kijkje neemt naar de Turingmachine. Het enige wat elke keer verschilt zijn de interfaces waarmee je werkt, bijvoorbeeld Microsoft Windows, maar ook een browser is een specifieke eigen interface. Zelfs websites zoals DDS bieden een eigen interface aan, maar daarachter gaat vrijwel altijd dezelfde functionele ‘digitale robot’ schuil.

Bedrijven maken behalve gebruik van cloud-diensten ook gebruik van e-mail, boekhoudsoftware, administratiesoftware zoals Microsoft Office en High-performance computing (HPC). Bij HPC maken de ‘digitale robots’ zich nuttig en doen zij werkzaamheden die mensen gewoon niet eens kunnen doen. In veel gevallen wordt de rekenkracht van HPC  gebruikt voor het analyseren van enorme datasets met een ‘enorme postkast’, die voor mensen sowieso niet te doen zijn. Het zou een mens jaren kosten om zo’n dataset te verwerken, terwijl een ‘digitale robot;  dit in enkele uren doet.

Zo gezien zijn de digitale robots geen ‘vervangers van mensen’ maar meer een ‘aanvulling op mensen’. Laat u dus niet wijsmaken door politici die voortdurend roepen dat ‘AI iedereen gaat vervangen’ en dat ‘robots al onze banen afnemen’, dat is gewoon niet zo.

Het zijn de politici met een beperkt begrip van technologie en de impact daarvan op het werkveld die dergelijke uitspraken bezigen.Natuurlijk is het wel zo dat automatisering en robotisering bepaalde banen uiteindelijk zullen vervangen, maar is dit per se een probleem? Er zijn zoveel functies anno 2019 die men niet tien jaar geleden had kunnen voorspellen. Ook vergt de bouw en het onderhoud van machines vrijwel altijd mensenwerk. Zoveel paniek om niets.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

19 reacties

  1.   

    Artificiele Intelligentie (AI) is echt iets anders dan automatisering en robotisering in de industrie en geavanceerde software voor enterprise systemen. Dat zijn slechts hulpmiddelen en die 7% is daar goed verklaarbaar.

    AI gaat straks grote delen van alle werkzaamheden overnemen waarvan nu nog gedacht wordt dat alleen mensenhanden of -hoofden die kunnen uitvoeren. Dat loopt van het stellen van diagnoses (AI kan dat beter dan artsen) tot rechtspraak. Van het besturen van taxi’s, vrachtwagens, treinen en containerschepen tot het volledig zelfstandig runnen van uiterst complexe processen.

    AI is een technische revolutie die zijn weerga niet kent. De wezenlijke vraag daarbij is wat de maatschappij aan moet met grote contingenten werklozen.

    1.   

      Dan gaan AI, robots en (eigenaren van de) multinationals die ze bezitten voortaan alle belasting betalen om ons allemaal van een uitkering te voorzien.

    2.   

      Mensen kunnen het leerproces van zichzelf niet definiëren en hun bestaande kennis evenmin. Maar mensen gaan die vaardigheden een AI bijbrengen? Ik acht de kans op slagen ERG klein.

      1.   

        Computers kunnen heel snel vreselijk veel proberen en massa’s voorbeelden de revue laten passeren. Dat lijkt soms net intelligentie.

        AI is wel een bedreiging voor rechts-populistisch feitenvrij argumenteren, zoals dat op deze site tot een ware kunst is verheven.

        Of vergis ik mij en zit ik hier als menselijk wezen in een omgeving van geautomatiseerde zuigtrollen? De eentonigheid van sommige bestuurders doet dat wel vermoeden.

        Ook kunstmatige haat is gevaarlijk.

    3.   

      AI is in de mode. Veel wat AI genoemd wordt is dat helemaal niet, maar anders krijgen ze geen subsidie.

      Als de “gerichte” reclame die ik op het web krijg door AI wordt bepaald is AI vooral heel dom.

      Ook de spell checken van de editor die ik gebruik om deze tekst te typen is oerstom, maar vast op AI gebaseerd.

      De angst voor vernietiging van werkgelegenheid door automatisering is al heel oud.

      Ooit had de giro zalen met honderden nijvere meisjes die overschrijvingen verwerkten. Tot er een stop kwam: ze konden de vraag niet aan. Zonder automatisering was de giro ten dode gedoemd geweest.

      Er is een linkse vrees dat er ooit alleen nog maar werkgelegenheid wordt vernietigd en geen nieuwe bij komt, maar de ware liberaal vertrouwt er op dat er wel degelijk steeds weer iets nieuws wordt bedacht.

      Neem de webwinkels. Door hun succes moeten veel conventionele winkels sluiten. Maar bezorgdiensten maken overuren, en creëren werkgelegenheid voor allochtonen die nauwelijks de Nederlandse taal hoeven te beheersen. Als ze maar een rijbewijs hebben.

  2.   

    Lees even het volgende AI wordt zwaar overschat…en dat zegt deze expert op dit gebied,
    kijk maar —-> https://www.robertwent.nl/humans-are-underrated-en-technologie-wordt-overschat/

  3.   

    En dan zullen we nog even wat dingen belichten waaruit blijkt dat de zelfrijdende auto
    nogal wat wordt overschat: https://www.rijschoolpro.nl/autonieuws/2019/08/26/vijf-mythes-over-de-zelfrijdende-auto/

  4.   

    Sommige kunnen natuurlijk al die techniek wel “de hemel inprijzen”,maar al die voorstanders van deze technieken zoals AI,GPS,sattellieten en autonome systemen
    zien meestal alleen de voordelen,maar de nadelen worden (soms moedwillig) verzwegen
    want dat past natuurlijk niet in het verkooppraatje.

    Maar door deze technieken worden we steeds kwetsbaarder en daar staan de meeste niet bij stil.

    Lees even de volgende artikelen,en dan zul je begrijpen dat het voor een vijand een “piece of cake” wordt om een hele economie en veilgheidssystemen in één keer
    plat te leggen. En dan doet er dus echt niets,maar dan ook helemaal niets meer.
    Lees:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180821_03675361
    en lees ook:https://newscientist.nl/nieuws/russisch-cyberwapen-tientallen-schepen-misleid-vervalste-gps/

  5.   

    Tja, deze bedrijven hebben al robots, “dat telt niet”, die hebben al banen overgenomen.
    Het punt is dat er robots aankomen voor bedrijven die nog geen robot hebben.
    Oogstrobotten (ze zijn nog wat langzaam maar werken wel dag en nacht door), zelfrijdende auto’s, metro’s en treinen, pakketjes leverende robots, om er maar een paar te noemen. Dat gaat echt wel impact hebben.
    Er zijn wereldwijd al zeer vele pilots aan de gang hiermee, ook in Nederland.
    Hier een lijst met de meest recente statistieken van zelfrijdende auto’s: https://carsurance.net/blog/self-driving-car-statistics/

    1.   

      Een robot die optreedt als ordehandhaver is de ultieme droom of een onderwijsrobot. Er is toekomst!

      1.   

        @heinztrol de aandoenlijke speelt zoals altijd op de man.
        @heinztrol de huistr@l en t#rrel van dds.
        @heinztrol hier op dds aanwezig met 10tallen nicks en dat 24/7.
        @heinztrol onze vervente aanhanger van p@dofielen vereniging Martijn die andere warme gevoelens koestert voor kinderen dan een gemiddeld mens

        1.   

          Als je nou geen antelwoord had gegeven had hij ook geen lol gehad dat heeft hij nu wel .

  6.   

    Citaat: Daarnaast automatische auto’s kunnen in de toekomst vrijwel alle vervoerders functies vervangen..

    Reactie: geloof dit maar niet! Ten eerste (volgens experts) zullen zelfrijdende auto’s
    zich nooit alleen kunnen redden in stedelijk verkeer,alles zal vastlopen,zelfrijdende auto’s kunnen niet reageren op complexe verkeerssituaties (mensen wel).
    Stedelijke gebieden zijn niet ingericht op het gebruik van zelfrijdende auto,dit i.v.m.
    aanwezigheid van voetgangers en fietsers en hun onvoorspelbare gedrag.

    Taxi’s zullen altijd een chauffeur nodig hebben,o.a. bij het helpen van in-uitstappen van oudere,chauffeur is ook nodig bij vervoer van rolstoelvervoer,vervoer van verstandelijk beperkte mensen die tijdens de rit door de chauffeur begeleid worden door hun verstandelijke beperkingen en reacties op bepaalde situaties.
    Geld ook voor het speciaal schoolvervoer.
    Wie haalt de koffers uit de auto? Juist…de chauffeur…niet de zelfrijdende auto.
    Wie maakt de auto schoon tijdens de rit wanneer één van de kinderen ziek is en de auto onder spuugt? En wat als een kind afgezet wordt en de ouders zijn niet thuis?
    Juist ja…de chauffeur moet improviseren,dus b.v. route even aanpassen,wat telefoontjes plegen etc….

    Geld ook voor het vrachtvervoer: Chauffeur doet meer dan alleen rijden,hij laad en lost,
    is fysiek tijdens de rit aanwezig (belangrijk bij kostbare ladingen).
    Chauffeur weet uit ervaring hoe een vrachtwagen beladen moet worden i.v.m. gewichtsverdeling,asdruk,en bepaalde krachten op hoge belading in het bochtenwerk.
    Chauffeur moet ook het voertuig tanken,ingrijpen bij storingen,en zo zijn er meer van dit soort randzaken (waar leken niks van weten) die de aanwezigheid van een chauffeur noodzakelijk maakt.

    Natuurlijk is het technisch mogelijk een voertuig zelf te laten rijden,maar alle randzaken worden vaak vergeten. Ook in de transportsector weten ze echt wel dat het rijden met een onbemande truck een utopie is,want je zit met zeer ingewikkelde kwesties,zoals veiligheid,aansprakelijkheid,acceptatie,verzekering van dure lading.

    En postpaketten,zullen altijd door de pakketbezorger in een flat naar boven moeten worden gebracht,als daar oudere wonen,of omdat het om dure artikelen gaat,of zware
    en grote poststukken/paketten. Dit gaat een zelfrijdende voertuig echt niet doen hoor.

    Veel deskundige zeggen ook dat veel toekomstscenario’s berusten op teveel science fiction omdat men de techniek teveel overschat. Er kan veel maar niet alles is te verwezelijken.

    Dus alles nuchter bekijken,en veel bla,bla verhalen van voorstanders van bepaalde technieken kun je gerust met een blok zout innemen.

  7.   

    Hoe meer robots des te meer mensen afhankelijk zijn van steun van de overheid..het is een verlies-verlies situatie..

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!