Stikstofcrisis: coalitie is het eens over stikstofmaatregelen, dit is wat je kunt verwachten

Rob Jetten met als achtergrond wat glorieuze industrie. Bron: Screenshot WNL.
Foto: Rob Jetten met als achtergrond wat glorieuze industrie. Bron: Screenshot WNL.

De coalitiepartijen hebben het stikstofpakket om daarmee de stikstofcrisis op te lossen bijna voltooit. Morgen zal het kabinet de plannen toelichten en het is de verwachting dat de bouwprojecten die nu stil liggen weer op gang komen. Tevens wordt verwacht dat het kabinet de maximumsnelheid op wegen zal verlagen naar 100 kilometer per uur, via NOS Teletekst.

Tweede Kamerlid en fractieleider van D66, Rob Jetten, is opgelucht dat er eindelijk overeenstemming binnen de coalitie is over de richting en inhoud van het stikstofpakket:

“We zijn er als coalitiefracties uit. Nu is het aan het kabinet om de maatregelen te publiceren”

De VVD laat bij monde van Klaas Dijkhoff weten dat ook zijn partij overeenstemming heeft bereikt met de andere coalitiepartijen en dat ‘het kabinet nu aan zet is’. Morgen zal het kabinet de precieze plannen gaan toelichten en donderdag volgt het debat over het stikstofpakket in de Tweede Kamer.

De precieze inhoud van het stikstofpakket is nog niet bekend, maar op basis van de communicatie vanuit het ministerie van Carola Schouten is het de verwachting dat sowieso één generieke maatregel wordt ingezet om daarmee stikstof-uitstoot vrij te maken in andere sectoren.

De meest eenvoudige generieke maatregel die het kabinet kan nemen is natuurlijk het verlagen van de maximumsnelheid op de wegen. Zo’n maatregel is het meest eerlijk, behalve dan voor de arbeiders die met de auto reizen voor hun werk. De tijd die arbeiders reizen zal waarschijnlijk langer zijn. Met het vertragen van de reistijd wordt echter ook minder stikstof uitgestoten door de auto’s, waardoor in de sector bouw méér stikstof mag worden uitgestoten.

Kortom, de stikstofregels gelden als een harde limiet waarbij letterlijk het credo “de één zijn dood is de ander zijn brood” geldt.

 

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

17 reacties

  1.   

    Wat te denken aan de honderden buitenlandse voertuigen geen NL kenteken die jaren al in Nederland rondrijden Waarom doen ze daar niks aan Zij gebruiken wel onze wegen maar betalen er geen wegen belasting over

    1.   

      Honderden??? Tientallen duizenden zul je bedoelen, toch?

      1.   

        Ja er zijn wel heel veel diplomaten, alsof Den Haag nog een neutrale stad is waarin wereldzaken worden besproken als in de volkerenbond.

  2.   

    Dit Nederland is een keiverrot land geworden.

    Links Demoniserend Wegkijkend Nederland stort Nederland in een poel van ellende.

    Rutte is het slechtste, wat Nederland na de tweede wereldoorlog is overkomen.

    Stop met de EU in deze vorm.

    RUTTUP EN NEXIT.

    1.   

      Is het niet een beetje vroeg om al aan de alcohol te zitten?

    2.   

      Al vaker gevraagd:WAAROM GA JE DAN NIET WEG?

  3.   

    En gaan ze dan weer op elke 100 meter een bordje plaatsen met 100km/u?
    Of geeft dat teveel stikstof uitstoot?

  4.   

    Op veel wegen is 100 rijden een utopie. Daar is overdag en s’avonds een gemiddelde snelheid van 10 km/u het hoogst haalbare. Deels door file’s en deels door kromme regels zoals bij sluizen enz. Waar in de spits plezier zeilbootjes voorrang krijgen op doorstroming van auto en vrachtverkeer.

  5.   

    Dweilen met de kraan open. Dat is wat deze regering doet. Je kunt het stikstof, en vele andere problemen zoals bv. huisvesting, niet structureel aanpakken als je niets doet aan de ongebreidelde bevolkingsgroei. Ook in ons land. Iedere week komen er 600 – 1000 asielzoekers binnen. Daarnaast oostblokkers, Indiërs, en zuidelijke landen als Spanje, Italië en Griekenland.

    Dit jaar zal daardoor de groei van NL-inwoners tussen de 130.000 en 150.000 bedragen. En dan hebben we nog een geluk dat geboorte- en sterftecijfers min of meer in evenwicht zijn.

    Al die extra mensen leiden tot extra stikstofuitstoot. Daar helpen die maximale snelheden niets aan.

  6.   

    Inmiddels is besloten de maximumsnelheid overal in het land naar 100 km te brengen. Alleen in de nacht mag je harder.

    Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de voorspelde vermindering van de files.

    1.   

      @Benbow
      Voorspelbaar helemaal niets. In de spits is het aanschuiven en 100 een utopie! Tussen 9 en half 4 is het een tikkie rustiger op de slagaders van Nederland.
      Lees om de Poolse vrachtwagens heen kunnen komen in plaats van erachter hangen.

    2.   

      Ik voorzie meer files, Wesley.
      Ik weet niet of je onlangs nog de drukkere snelwegen hebt bereden, maar het staat om de haverklap vast. Het viel mij op dat de laatste twee weken op veel wegen al 100km/u was toegepast. Dit zal zeker meespelen.

      Het is beter om weer 130km/u in te stellen. Of beter nog, 150km/u op rustige lange stukken (A1).

  7.   

    Geweldig.Nu nog drempels op de snelweg met 30km zones dan kan de veestapel groeien en kunnen er nog meer “vluchtelingen” bij.(zie de speld)

  8.   

    Nou, dan ben ik nieuwsgierig hoe men dit dan gaat controleren.
    Nu jagen vooral die bouwvakkers busjes en zakenlui op snelwegen, waar je volgens de aanwijzers maar 100 mag rijden, met 130 en meer, je voorbij.
    Nooit geen controle, dus 100 is een wassen neus als er niet afdoende en 24 uur per dag gecontroleerd wordt.
    Persoonlijk heb ik er geen moeite mee want daar waar je 120 mag rijden, mag je meestal maar 100 rijden.
    Dus autootje pesten was toch al een hobby van de verkeersregelaars.

    1.   

      Raar verhaal Jv….

    2.   

      Nooit geen = altijd. Radar controle is zeer effectief !

  9.   

    Je creëert een crisis en nu een rechter vindt dat ook de overheid zich aan zijn eigen regels moet houden wentel je het af op de bevolking, leuker kunnen we het niet maken. De volgende verkiezingen gaan over de globalistische wappies tegen de realisten en reken maar dat ze er op afgerekend gaan worden.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!