De toekomst van de elektrische auto

Alles wijst erop dat de toekomst van de automobielsector elektrisch zal zijn. Nadat Tesla de trendsetter was door elektrische wagens op de markt te brengen zijn bijna alle bestaande merken hun voorbeeld gevolgd. Bijna elk merk heeft momenteel een elektrische wagen op de markt gebracht, maar is dit ook echt de toekomst?

Kostprijs

Veel mensen worden afgeschrikt door de kostprijs van zo een elektrische wagen. Bij sommige merken is het mogelijk om een groepsaankoop te doen met elektrische wagens. Wanneer je zo een grote ‘bestelling’ plaatst bij de autodealer zal je ook een grotere korting kunnen verkrijgen op je wagen, maar dit is voornamelijk een voordeel voor leasemaatschappijen die groot inkopen. Een andere trend is autodelen, dan koop je een wagen samen met je buren, familie, vrienden of soms zelfs met een onbekende om samen deze wagen te gebruiken. Natuurlijk moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden wie de auto op welk tijdstip gebruikt. Dit concept schrikt toch nog veel mensen af omdat ze de auto niet echt als hun eigendom kunnen beschouwen dan. Een andere optie is dan een elektrische auto leasen.

Leasen

Bij (private) lease huur je eigenlijk je wagen van je leasemaatschappij en na een tijdje kan je deze weer inleveren. Het voordeel van een elektrische auto leasen is dat je enkel huur betaald aan je leasemaatschappij, je hoeft niet apart je autoverzekering, wegenbelasting of onderhoud te betalen. Deze zaken worden geregeld door de leasemaatschappij zelf.

Actieradius

Vaak worden mensen tegengehouden door de relatief lage actieradius van een auto op elektriciteit. Wanneer je een nieuwe wagen koopt wil je natuurlijk niet elke rit 10 minuten langs de kant van de weg staan om je batterij op te laden. De nieuwste elektrische auto’s hebben een actieradius tussen de 400 – 600 km. Afhankelijk van de belasting van de motor en ook de buitentemperatuur kan dit verschillen. De batterij is het grootste werkpunt als we naar de toekomst van elektrische auto’s kijken.

Milieu

Met oog voor het milieu is een elektrische wagen op het eerste zicht milieuvriendelijk. De auto stoot geen schadelijke stoffen uit omdat er geen verbrandingsmotor aanwezig is. Onderzoekers zeggen wel dat de batterij van zo een elektrische auto allesbehalve milieuvriendelijk is.

Op dit moment zijn er nog geen ecologische manieren om zo een batterij te verwerken. Om zo een batterij te maken zijn er verschillende soorten edelmetalen nodig zoals lithium of kobalt. Een ander groot vraagteken is waar al de elektriciteit vandaan komt. Een elektrische auto kan dan wel geen CO2 uitstoten, maar wereldwijd wordt 60% van de elektriciteit opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen.

Is elektriciteit dan wel zo een goed idee? In China, de grootste speler op de automarkt stopt men eind dit jaar met de promotie en subsidies van elektrische wagens. Vanaf 2020 zal de Chinese regering alles inzetten op waterstof. Dit kan betekenen dat enkele van de Chinese producenten van elektrische wagens de overstap naar Europa zullen maken. Wetenschappers voorspellen dus ook dat er binnen 5-10 jaar in Europa enkele nieuwe merken van elektrische wagens op de markt zullen komen. Elektriciteit lijkt in Europa zeker de toekomst, maar als we hier ook echt een milieuvriendelijk vervoersmiddel willen van maken moeten we eerst de productie van elektriciteit verschonen en vergroening.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

58 reacties

  1. fusilier

    Bij auto rijden moet ik benzine lucht ruiken en een uitlaat die brult van genot.Elektrisch auto rijden is wat voor aanstellers.

    1. Blitzkrieg

      fusilier : Elektrisch rijden is helemaal niet de toekomst, wacht maar totdat de groene hype weer overgewaaid is.

      1. Hiddema

        Juist van Blitzkrieg. omdat het moet van de linkse regeringen bouwen ze voor de show ook een paar elektrische wagens maar Tesla draait alleen verlies en er worden steeds zuiniger autos gebouwt. De mode van die elektrische auto’s is over een paar jaar weer voorbij.Batterijen zijn viezer dan diesels.

  2. DutchOutlaw

    Helemaal eens met fusilier!
    Elektrische auto’s (zo’n stofzuiger dus),kent helemaal geen milieu voordelen dat zijn alleen maar verkooppraatjes.
    Een auto moet inderdaad lekker brullen,elektrisch is voor watjes.
    Overigens worden auto’s met verbrandingsmotoren (benzine/diesel) ook steeds schoner.
    Elektrisch is echt niet de toekomst.

    1. weer opnieuw

      Heb je de winkel centra in Amerika gezien tijdens black friday ? nee nee rustig maar heeft niets met negers van doen.

      Een chaos doordat de massale opkomst van het yuppen volk het opladen van elektrische voertuigen blokkeerde. Echt lachen ht*ps://wattsupwiththat.com/2019/12/07/black-friday-tesla-fail-half-a-mile-queue-to-recharge/

      hup hup hup in de rij mensen

  3. Wesley Benbow

    Mooi dat DDS hier een lans breekt voor elektrisch rijden.

    1. Bockbeer

      Ik heb een elektrische stoel voor je.

  4. weer opnieuw

    quote De toekomst van de elektrische auto end

    Die is heel makkelijk , die is er niet 🙂 🙂 🙂

  5. Ted Vreden

    Tegen die tijd ben ik al dood, dus het zal me mijn reet roesten.

  6. fusilier

    Neem nu zon Dodge RAM VAN met 400 paardekrachten , alleen vliegen is mooier. Op lpg rijdt zon ding milieu bewuster als een grondstoffen verslindende batterij auto mobiel.

    1. Ron

      Wat dacht je van een Charger uit 69.
      Het kost wat, maar je hebt een hoop plezier.

    2. Abn

      Op lpg? Zonder koppel dan.

  7. weer opnieuw

    ht*ps://www.climategate.nl/2019/11/85103/

  8. Coucleum

    elektrisch rijden is redelijk milieuvriendelijk afhankelijk welke stroom je gebruikt, alleen om de accu’s te maken gebruiken we Lithium de productie hiervan is alles behalve milieuvriendelijk. de meeste Lithium komt uit Chili en Australië. Op YouTube een filmpje gevonden dat laat zien dat hele gebieden onbewoonbaar worden door de productie van Lithium https://www.youtube.com/watch?v=b0kN81HW8t8 Video is in het alleen in het duits

    1. Vlaswiek

      @Coucleum: En hoe wordt de spanning opgewekt die nodig is om elektrische auto’s te laten rijden?

  9. Gerlos

    Milleu vriendelijk???? Ik heb mijn twijfels door al accu’s waar we straks mee geconfronteerd worden, stroom opwekken is dat milleu vriendelijk ???

    1. Wesley Benbow

      De accutechnologie is een technologie in de kinderschoenen. Voor de ontwikkeling geldt een soort wet van More: elk jaar neemt de opslagcapaciteit met 15%toe en de kosten met 15% af. Er wordt wereldwijd enorm geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe en schone batterijtechnologie.

      Over een jaar of vijf staan er auto’s in de etalage die in aanschafprijs goedkoper zijn dan de huidige verbrandingsauto’s, een drievoudige levensduur hebben en een actieradius van 1200 km.

      Het conservatieve verzet hier tegen de elektrische auto is een achterhoedegevecht, vergelijkbaar met het verzet tegen Zwarte Piet.

      1. weer opnieuw

        🙂 🙂 actieradius van 1200 km 🙂 🙂 🙂 geef me zuurstof 🙂 🙂

        1. Vlaswiek

          Je zuigt de zuiger en wordt gezogen!

          1. Mariposa78

            In dit topic h**ps://www.dagelijksestandaard.nl/2019/12/duitse-professor-hekelt-boerenbedrog-van-de-eu-inzake-elektrische-autos/ kreeg onze Vhl gtssdm al een flinke veeg uit de pan maar hij blijft zijn onzin als een echte ziejewellist herhalen in de hoop dat het ooit zo zal zijn.
            Wat nooit zo zal zijn, zij zijn ook die degenen die achteraf altijd claimen gelijk te hebben, ook al hebben ze dat niet, en zullen dat nooit hebben,
            en ze proberen daarmee een slimmigheid te suggereren.

      2. Wesley Benbow

        More = Moore

    2. weer opnieuw

      nee natuurlijk is rijden op stroom niet milieu vriendelijk , elke omzetting van energie kost energie. Perpetuum mobile bestaat niet dus beredeneer zelf maar hoe veel verliezen elektrisch rijden heeft

  10. Jack Flash

    Zolang je rendement verliest bij opladen van elektrische energie verliest deze auto het qua “vervuiling” het van de traditionele viertact motor.Temeer omdat deze laatstgenoemde met gemak elektrische energie opwekt om in stroom en kachelwarmte te voorzien voor het gehele voertuig.

    1. Abn

      Well to wheels is elektrisch efficienter. Centrales hebben een rendement van ~60%, met netverliezen etc wordt dat ca 50% rendement.

      Interne verbrandingsmoter zit 40-50%, maar dat is zonder brandstofproductie welke een rendement van 90%? zal hebben.

      De grote hernieuwbare bronnen (of kern) geven hun energie af als elektra, dus de onderliggende winning brandstof is beter te vergroenen en minder geopolitiek.

      Grote nadeel blijft nog hoge instapkosten, dat zakt momenteel wel snel. Onder de 25k€ zit het in voor iedereen betaalbaar, als je naar meest voorkomende autos op ’s heerens wegen kijkt welke bezit zijn ipv van de baas.

      1. Wesley Benbow

        Klopt, de aanschafprijs is nog enorm hoog. Dat komt omdat er nog nauwelijks concurrerende productielijnen voor elektrische auto’s bestaan. De prijzen gaan dalen als grote producenten als VW en Renault de Teslafabrieken gaan overnemen.
        En uiteraard de snelle daling van de prijzen van batterijen.

        1. weer opnieuw

          de stront vlek liegt u voor , de elektrische auto met een actieradius van 1200 km komt eraan zegt de tar-rel. U krijgt er 6 aanhangers bij voor de accu’s

          De tar-rel denkt dat lithium milieu vriendelijk gedolven wordt. De stront vlek is knettergek. De milieu schade die momenteel aangericht wordt met deze idioterie is onomkeerbaar.

          1. Abn

            Die milieuschade is niet hier, dus dan vind ik het niet zo erg.

          2. Wesley Benbow

            De Lithium-batterij zal niet de batterij van de toekomst zijn. Er zijn goede perspectieven op een silicium-batterij waarvoor de grondstoffen onuitputtelijk zijn.

            ht*ps://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energie/28421/duitse-onderzoekers-ontwikkelen-silicium-accu-met-hoge-opslagcapaciteit

          3. weer opnieuw

            er is geen alternatief voorlopig stront vlek. net zoiets als de thorium discussie , je praat poep

            Feit blijft dat elektriciteit zelf ontbrandbaar is en daarmee ongeschikt opgeslagen in hoge vermogens. Kleuterklassen begrijpen dat.

          4. Vlaswiek

            @weer opnieuw: Kans- en zinloos. Hij vindt het heerlijk als je op hem reageert.

          5. Wesley Benbow

            Lees dit eens, weer opnieuw.

            ht*ps://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/nieuwe-batterij-kan-vijftig-keer-sneller-worden-opgeladen-en-gaat-eeuwig-mee~bc72af87/

  11. Drollevanger

    Er is niks tegen het elektrisch aandrijven van een auto. Dat gaat prima.
    Het grootste nadeel is de productie van de elektriciteit. Daar loopt de zaak in het honderd.
    Het huidige aandeel van duurzame energie in Nederland is 5,5% van onze energie behoefte, waarvan dan weer het grootste deel voor rekening van het opstoken van oerwouden in verre buitenlanden wordt geproduceerd.
    Mogelijk dat die elektriciteit via thorium centrales zonder gevaar voor mens of milieu kunnen worden geleverd. Daarmee kun je zelfs het afval van de huidige kerncentrales opstoken. Zijn we daar ook van af.
    Maar dat zal de Groene afdeling niet goedkeuren.

  12. M. Brandenburg

    Ach ja het succes van Tesla. Net als elk links clupje dondert Het in elkaar bij het stoppen van de subsidies, Tesla ontvangt van, De staat California maar liefst 4.9 miljard per jaar. De auto’s worden vervolgens verkocht met behulp van nog meer subsidies via de diverse overhden in, het achterlijke westen. En vervolgens Ien we hoe Elon Musk net als al die andere linkse wereldverbeteraars miljardairs worden van belastinggeld. Want zonde subsidie wordt er geen Tesla meer verkocht en is het bedrijf morgen failliet, zonder de miljarden van de staat california is het bedrijf vandaag al failliet. Terwijl een goed en.werkend product geen cent subsidie nodig heeft om een succes te worden. De etsoa zonnepanelen die spontaan in de brand vliegen, auto’s die dagen branden nadat spontaan brand uitbreekt, en alset behulp van de.media uit het nieuws gehouden. Oh ja en dan het feit dat Tessa alle service stopt op het moment dat de auto doorverkocht wordt, of een auto die in een aanrijding is, geweest Total is, verklaard en door hobbiesten weer totl even eorden gewekt, waardoor verzekeraars het niet meer wil verzekeren, wat Testa dan weer wil gaan verzekeren met nog meer subsidiegelden, en dan krijgen we straks de ellende wanneer we al die rotzooi moeten gaan recyclen, want daar is ook nog geen cent voor opzij gezet. Zelfs kernernergie met een prijs van 1.4 cent per kwartaal heeft dat al in de prijs zitten alsmede een verzekering bij calamiteiten.

  13. Kristalix

    Tja, vergeet het maar, Musk met Tesla was al dood voor het begon. En is ondertussen achterhaalde techniek. Afstanden kun je er niet mee maken. En je moet er veel voor laten. Zelfs in het nietige Nederland.

    Als het al niet geschikt is voor een dwergstaat als Nederland? Laat buurland Duitsland maar zitten.

    Met 200kmh over de snelweg knallen is kort geleefd.

    De vervanger staat al klaar. Nog iets anders is dat Tesla nooit zou kunnen leveren op globale schaal. Daar is geeen investeerder die er in trapt. Nog luchtfietser Musk van munten gaat voorzien. Zo gauw de subsidie kraan dicht is? Toedeloe Musk. En, milieu vriendelijk is de auto niet. De uitstoot van co2, stikstof en andere schadelijke stoffen komt wel uit de energiecentrale. Bovendien blijkt Tesla omder omstandigheden romduit gevaarlijk te zijn.

    Er was wind in de rug vanuit Europa. Wat weer een over de rug van de burger ging. Of je er 1 hebt of niet. Je betaalt er flink voor. Landelijke en Europees belastingeld. Wereldwijd zien auto producenten geen brood in volledig electrisch. Terecht.
    No sustainable future.

    Waarmee ook meneer Musk vanzelf, al dan niet gedwongen van zijn luchtfiets afkomt.

    1. Wesley Benbow

      “Nog iets anders is dat Tesla nooit zou kunnen leveren op globale schaal. Daar is geeen investeerder die er in trapt.”

      Tesla gaat het op eigen houtje waarschijnlijk inderdaad niet redden, daarvoor zijn de grootschalige efficiënte productielijnen van de grote autoconcerns nodig. Pas als deze concerns de productie van elektrische auto’s volledig hebben gerealiseerd zal ook een forse prijsdaling mogelijk zijn.

  14. JFU

    Quote: ‘Vanaf 2020 zal de Chinese regering alles inzetten op waterstof.’
    Het gezond verstand gaat daar in ieder geval zegevieren. De Chinezen hebben heel veel ervaring in de stekker auto en wat daar allemaal voor komt kijken. Conclusie: voldoet toch niet aan de eisen waar op ingezet was. De techniek van waterstof zal nu een flinke sprong gaan maken, en binnen een paar jaar geschikt voor de auto industrie. De toekomst dus!

    1. weer opnieuw

      en de rest van het benodigde vermogen haalt men uit de 300 kolencentrales die nu gebouwd worden. Linkse lapzwansen sluiten de morderne kolen en gas centrales in Nederland

      🙂 🙂 knettergek

  15. Henk Albarda

    AH heeft vorige eeuw Volkswagen Werke opgericht en uitgebouwd. Per 2018 heeft VW onder dwang van Honecker neuroot merkel de overstap gemaakt naar electra autos en daarmee zijn eigen graf gegraven.
    Alleen al omdat ALLE onderdelen voor de electra aandrijving in oa Afrikaanse mijnen MOETEN worden gedolven, is de electra auto per definitie gedoemd sneller te verdwijnen dan de fossiele brandstoffen zelf.
    Hoewel ik graag VW rijdt (modellen tot 2018) zou ik enorm genieten als VW in de toekomst failliet gaat door de overschakeling op electra autos. Er rijden in Europa ‘tientallen’ miljoenen autos. Er rijden in 2030 als ALLES meezit 5 miljoen electra autos, eenvoudige rekensom? Electra auto heeft GEEN toekomst.

    1. Wesley Benbow

      Volkswagen snapt dat de toekomst, en daarmee haar overleven als concern, in de elektrische auto ligt. Ze lijkt hard op weg hierin ook een voorsprong te nemen. Er gaan geruchten dat ze daarin ook Tesla zal overnemen.

      ht*ps://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIvJaNye-q5gIVV-J3Ch2PagmbEAAYASAAEgJvs_D_BwE

  16. Boeddha

    Als dit de toekomst zou zijn, kunnen ze wel stoppen met de verkeersknelpunten op te lossen.
    Er is geen normaal werkende die de elektrische rijdende milieu vervuiler kan betalen.
    Het wordt zo stil, ze kunnen dan wel 180 km/pu gaan invoeren.

    En over 10 jaar de troep van de overgebleven accu’s weer opruimen. En dan hebben we het niet eens over de energie die verbruikt wordt bij het produceren, vele malen meer is dan bij de normale auto.

    Ze zijn goed bezig hoor die linkse droeftoeters.

    1. weer opnieuw

      Discussie met de stront vlek is zinloos , verandert het onderwerp sneller dan jij met je ogen kan knipperen. Elektrisch rijden heeft geen enkele toekomst . Welke idioot sleept nu constant een eccupakket van honderden kilo’s mee ?

      Hybride heeft nog iets maar dat bouw je niet voor het milieu want de onderdelen maken is al een aanslag op het milieu maar die koop voor je portemonnee om minder vaak naar de benzinepomp te rijden en 1 euro 10 cent af te tikken aan belastingen per liter.

      Het hele verhaal is toch begonnen om CO2 te reduceren ? Laat die linkse nitwits daar dan bij blijven in plaats van het verhaal te vertroebelen met subsidies en de discussie te verdraaien naar geld. Elektrische oplossingen zijn slecht voor het milieu PUNT , simpel omdat perpetuum mobile niet bestaat maar de wet op behoud van energie wel.

      1. Wesley Benbow

        “Welke idioot sleept nu constant een eccupakket van honderden kilo’s mee ?”

        Met evenveel recht kan de vraag worden gesteld waarom we in onze auto’s een honderden kilo’s wegende verbrandingsmotor en brandstoftank meeslepen.

  17. Vit

    Waterstofgas is de brandstof van de toekomst, in mijn jonge jaren heb ik een waterstofgenerator gebouwd weliswaar had deze niet genoeg capaciteit om gas op tempo van verbruik te genereren maar volgens mij moet het te doen zijn, ik had hierbij de vlampijpen van een stoommachine in gedachten voor een zeer groot oppervlak voor de technici onder ons.

    1. Wesley Benbow

      De snelle ontwikkeling van de accu-technologie veroorzaakt op dit moment zo’n voorsprong voor elektrisch rijden dat het waarschijnlijk niet meer rendabel is om een infrastructuur voor waterstof te ontwikkelen. In elk geval geldt dat voor de personenauto. Mogelijk gaat waterstof in de toekomst wel een rol spelen bij vliegen en vrachtvervoer.

    2. Vlaswiek

      “Waterstofgas”

      Hoe wordt dat gemaakt Vit?

      1. Vit

        @Vlaswiek

        Door Elektrolyse wordt H2O gescheiden in H2 en O oftewel waterstofgas en zuurstof, op 2 polen (Anode en Kathode) in een bakje water stroom zetten, dat was de eerste scheikundeproef die ik te zien kreeg op school btw.

        1. Vit

          Ps, dit is heel simplistisch uitgelegd maar zo ongeveer.

      2. Vit

        @Vlaswiek

        Waterstofgas is een tamelijk explosief goedje, met de generator die ik had gefröbeld heb ik zo’n vogelschrikkanon (die je op landerijen ziet met aardbeien) gevuld , wat een steekvlam van een paar meter hoog produceerde.

    3. Joost mag het weten

      Je hebt met de huidige technologie 4 Watt aan electriciteit nodig om 1 Watt aan waterstof energie te produceren. Dat wordt dus pas een optie als je vrijwel onbeperkt schone energie kunt opwekken.

  18. Vit

    Voor degene die op vakantie gaan mét caravan is een elektrische auto niet geschikt tenzij men heel diep in de buidel tast (Tesla), wie dat kan zijn dan ook hotelgangers.

  19. Vit

    Stel je voor dat je over 10 jaar een elektrische occasion koopt, dan is het accupakket aan vervanging toe, wat dat kost heb je een zeer jonge met verbrandingsmotor voor.

    1. Wesley Benbow

      Je bent niet goed geïnformeerd, Vit.

      “Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu’s nog steeds langer”

      ht*ps://total-edrive.nl/elektrisch-rijden/ontdek-elektrisch-rijden/is-elektrisch-rijden-iets-voor-mij/wat-is-de-levensduur-van-de-batterij?gclid=EAIaIQobChMI88qPgbqr5gIVEc53Ch2Txgy7EAAYAiAAEgItTfD_BwE

  20. Timber

    Beste redactie,
    Zijn jullie aan het verlinksen of kregen jullie een pistool van Ank(defensie) tegen het hoofd!?
    Elektrische auto is niet milieu vriendelijker. De uitstoot is hoger dan een benzine auto, want de elektrische auto’s in NL rijden op 85% grijze stroom. Bijna alleen steenkool en biomassa.
    De levensduur is ook korter, want als de accu kapot of op is. Dan is de aanschaf van een nieuwe accu duurder in verhouding met een nieuwe. Daarnaast zijn de accu’s zeer milieu onvriendelijk om af te breken.

    Leasen: Wel ja. Stort NLers direct in een lease wurg contract. Verplichte leasekosten of je nu wel of geen inkomen hebt en het leasecontract afkopen kost veel geld.

    Levensduur auto: Een 5-7 jaar oude elektrische auto, kan je direct naar de sloop brengen. Zeker als deze door een vertegenwoordiger gereden is. Je zou dus knettergek zijn om een 2de hands elektrische auto te kopen.

    1. Vlaswiek

      “85% grijze stroom.”

      Nee hoor, het aandeel ‘groene’ spanning, want stroom is iets anders, is niet meer dan 2%. Bovendien wordt die groene spanning aangelengd met grijze spanning.

      youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM

    2. Wesley Benbow

      Timber heeft geen idee waar hij over praat.

      De accu’s van elektrische auto’s gaan langer mee dan het voertuig waarmee ze worden gedragen: https://total-edrive.nl/elektrisch-rijden/ontdek-elektrisch-rijden/is-elektrisch-rijden-iets-voor-mij/wat-is-de-levensduur-van-de-batterij?gclid=EAIaIQobChMI88qPgbqr5gIVEc53Ch2Txgy7EAAYAiAAEgItTfD_BwE

      Uiteraard is de duurzaamheid van de elektrische auto afhankelijk van de duurzaamheid waarmee de elektriciteit wordt opgewekt. Als dat met zonnepanelen gebeurt (de elektrische auto is een enorme stimulans voor particuliere zonnepanelen) is dat 100% duurzaam. Bovendien zijn we van het fijnstof af en is het veel stiller.

  21. Vit

    Btw, weet iemand wat opladen bij de paal kost?

  22. Joost mag het weten

    Electrische auto’s: omdat het een goed idee is om complete bossen te verbranden in biomassacentrales en daarmee batterijen op te laden…

    1. Ron

      Las zojuist dat diesels beter voor het klimaat zijn.
      De overheden doen maar iets zonder gedegen onderzoek.
      De lange termijn is steeds dat de theorieën achterhaald worden uiteindelijk

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.