Chinezen frauderen zich een ongeluk en nestelen zich in Nederlandse markt

Streekvervoerder Keolis trekt aan de bel. Het bedrijf vermoedt dat er gefraudeerd is met contracten voor Chinese bussen. Terwijl het coronavirus nog steeds over het land raast, zijn Chinese bedrijven bezig om op agressieve wijze Europese markten binnen te dringen. Geen zorgen hoor! Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA) van Economische Zaken is waarschijnlijk bijna klaar met kijken of dit probleem wel op haar bordje thuishoort. Spannend!
De provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel zijn (zéér waarschijnlijk) het strijdtoneel geworden voor Europese en Chinese economische belangen. Keolis kondigde in december aan met twee Chinese fabrikanten van elektrische bussen (genaamd BYD en Ginaf) in zee te gaan, in plaats van het Nederlandse VDL. Die laatste zou de levering van 300 bussen niet hebben kunnen garanderen.

BYD en Ginaf kregen toen het contract, maar nu schijnen die Chinese bedrijven dus afspraken te hebben gemaakt met Keolis (die al een directeur of twee hebben geschorst), buiten de officiële contracten om. Afspraken waarin overeen is gekomen dat BYD en Ginaf niet tegen boetes of rechtszaken oplopen als ze hun leveringsgaranties niet nakomen: precies de reden voor Keolis om niet met VDL in zee te gaan!

BYD en Ginaf hebben een behoorlijk schimmig verleden wat dat betreft. Daar weten de Amerikanen, Zuid-Afrikanen en de Britten alles van, zo blijkt uit het artikel.

En dit lijkt mij informatie die je vrij makkelijk zou moeten kunnen vinden. BYD is in 1995 opgericht als producent voor oplaadbare batterijen. Zeven jaar later kocht het bedrijf een autofabrikant op. Acht jaar later werd BYD de op vijf na grootste autoproducent van China. En nu het bedrijf zich richt op elektrische bussen, mag de rest van de wereld ook meegenieten van de spectaculaire bedrijfsvoering van BYD.

Het is overduidelijk dat dit bedrijf opgepompt wordt met Chinese staatssteun. En daarmee is het niet meer ‘gewoon’ een frauduleus bedrijf dat je met een tik op de vingers terug in het gareel gaat krijgen. Dat staatssecretaris Mona Keijzer al sinds december aan het onderzoeken is of deze economische invasie van het Chinese staatsbedrijf misschien toch puur een provinciale aangelegenheid is, is dan ook absurd.

Het bedrijf levert ondermaatse producten, heeft waarschijnlijk genoeg middelen om de concurrentie eruit te werken en lapt de regels toch aan de laars. Dit soort bedrijven nestelen zich hier gewoon en de staatssecretaris kijkt even of het niet een provincie-dingetje is. Klinkt meer als een invasie via het economische domein.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

7 reacties

  1. Broodnuchter

    Dit is een goed voorbeeld van economische zelfmoord, landverraad en lage moraal.

  2. wolfgang

    Nadat Europa éérst de technische, medische etc `knowhow’ hebben verkwanseld aan de Aziatische landen, krijgen ze nu de nadelige gevolgen hiervan te merken!
    Aziaten kunnen goedkoper produceren vanwege de lage lonen, abnormale werkdruk, hoge arbeidsethos en slechte rechtspositie van arbeiders, daar valt niet tegen te concurreren!
    Het lange-termijn denken is in Europa slecht ontwikkeld!
    Trump had dit al lang in de gaten en werkt hier ook al een tijdje aan, vandaar de enorm opgebloeide VS economie (vóór het Corona zich aandiende).
    Ja, de miskende Trump weet het wél!

  3. perry

    De werkgelegenheid in Europa houden is niet onmogelijk, dat kan prima!
    Trump legde enorme importheffingen op veel economie ongunstige producten uit verscheiden landen!
    Marktprotectie is het toverwoord.

  4. Marija

    Dus ook aan Mona Keizer zit n vies luchtje.

    1. feitelijk

      klopt daarom moet ze ook geheel aan de rand van Edam wonen

  5. Kristalix

    Verbieden, zelfs bij een zweem van Chinese invloed.

  6. Rosasolis

    A.U.B. geen vuile lucht aan Mona Keijzer, onze Minister. van economische zakken!
    M. Keijzer heeft verzorgd dat de hoofd-kantoor Unie-Lever nu in Amsterdam zit! De
    Britse afdeling kon kiezen of door te gaan met Lever Nederland of niet. Maar terwijl het rommelt door in de VK. groeit onze Unie-Lever over de hele wereld. Als kind in Canada, konden mijn ouders kiezen uit de Lever Brother products from “The Netherlands”, of Amerkaans Heinz, gedurende de na-oorlog jaren . De meestse Canadezen steunde de producten van de Nederlandse Unie Lever. En nog steeds zijn al onze Unox producten in Canada te krijgen, ook van Conimex. Wel allemaal in het
    Engels geschreven. Volste lof voor M. Keijzer!

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.