[Filmpje] Kamermeerderheid (inclusief VVD én JA21) stemt FVD-motie weg om maximumsnelheid terug naar 130 te brengen

Miljoenen Nederlanders willen weer kunnen doorrijden. Op veel plekken in Nederland kan dat ook prima. Toen Forum voor Democratie-Kamerlid Freek Jansen daartoe een motie indiende in de Tweede Kamer, liet het parlement automobilisten in de kou staan en stemde tegen een voorstel om de maximumsnelheid te verhogen. Ook de VVD en JA21 stemden tegen Jansens motie.

FVD’er Freek Jansen diende deze week een motie in over “de verhoging van de maximumsnelheid overdag naar ten minste 130 km/u.” Het Kamerlid dacht vrijwel zeker daar een flink aantal voorstemmers voor op de been te kunnen krijgen voor een voorstel dat weliswaar tegen het zere been is van de partijen die geobsedeerd zijn met het klimaat, maar niet voor de rest. Misschien dus geen meerderheid, was de verwachting, maar wel in de buurt van de 75 zetels.

Dat was niet zo. En dat kwam doordat twee als rechts bekendstaande partijen tegen de motie stemden. Zowel de VVD van Mark Rutte als JA21 van Joost Eerdmans weigerden voor het voorstel te stemmen, dat toch op de steun zou moeten kunnen rekenen van rechtse kiezers en dus ook van de partijen waarop zij stemmen.

Niet dus. De enige partijen die voor de motie stemden waren 50Plus (1 zetel), de PVV (17 zetels), FVD (8 zetels), BBB (1 zetel) en DENK (3 zetels). Dat komt dus neer op 30 zetels. De overgrote meerderheid van 120 zetels wil niet dat er doorgereden wordt op de grote snelwegen.

Het begint onderhand duidelijk te worden dat er een min of meer ‘populistisch’ blok gevormd wordt in de Kamer door partijen die meer kijken naar wat de burger wil dan naar wat de bestuurlijke elite wil. Dat blok bestaat uit 50Plus, PVV, FVD, BBB, en ja, ook DENK. Tegelijkertijd is er een significant  ánder blok dat “het partijkartel” genoemd kan worden. Dat kartel bestaat uit alle overige partijen, de Partij voor de Dieren én JA21 incluis. Dat partijkartelblok is significant groter dan het ‘populistische blok’  en kan (en zal) daardoor de komende jaren het beleid bepalen.

Abonneer je gratis en voor niets op mijn Telegram-kanaal inclusief levendige chat… en volg mij op Twitter.

Desalniettemin zal de achterban van FVD blij zijn met dit soort voorstellen. De partij probéért het tenminste, en bewijst ook meteen dat het hebben van een grotere groep in de Kamer héél nuttig is. Want in het verleden konden Thierry Baudet en Wybren van Haga zich maar met een beperkt aantal onderwerpen bezig houden. Tegenwoordig kan een achtkoppig FVD véél meer doen. Zoals dus lobbyen voor het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/u.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

32 reacties

  1. Max Aue

    “FVD’er Freek Jansen diende deze week een motie in over “de verhoging van de maximumsnelheid overdag naar ten minste 130 km/u.””

    Hoe gestoord kun je zijn!

    1. leukeditter

      ehhhhh volgens mij is rutte daar mee begonnen?? dat beviel uitstekend dus waarom ineens niet meer?? door de zogenaamde stikstof fabel waar iedereen keihard om moet lachen , zeker in het buitenland

      1. Jaegelmeister

        precies, en zelfs als je een Tesla aanschaft moet je 100 km/h.

      2. Max Aue

        Rutte is ermee begonnen maar was verstandig genoeg om te ontdekken dat het een idioot idee is om 130 km te willen rijden. Langzamer rijden leidt tot minder uitstoot van CO2, stikstof, fijnstof, minder lawaai, minder verkeersdoden en minder brandstofgebruik. Je bent gek als je daar nu nog niet achter bent.

        1. coenzoon

          0,01% stikstof , wat een besparing , de eerste nieuwe kolen centrale in China stoot een veelvoud uit domme strónt vlé®k. Kruip maar weer onder je steen onwetende

    2. Harry Haller

      ht*ps://www.trouw.nl/nieuws/langzamer-rijden-op-de-snelweg-heeft-nauwelijks-effect-op-de-stikstofbelasting~bf8a5d73/

      1. Max Aue

        “Al hoofdrekenend komt Stipdonk achter de komma uit. Van al het autoverkeer zit op een willekeurig moment ongeveer de helft op een snelweg. En van het verkeer op de snelweg dat stikstofoxiden uitstoot – de diesels – bestaat slechts de helft uit personenauto’s. Een maximumsnelheid van 100 in plaats van 120 gaat op de totale stikstofbelasting misschien tienden van een procent schelen.”

        Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.

        En als gezegd, er zijn nog veel meer argumenten om de snelheid te beperken.

        1. coenzoon

          hahahaha . domme sukkel , incidenten/ongelukken zijn gestegen , slachtoffers met medische behandeling zijn gestegen , enz

          en dat alles om stikstofoxiden terug te dringen met 0,01 % in Nederland !
          Strónt vlé®k staat weer buiten de realiteit.

          In het land der blinden is 1oog koning

        2. Harry Haller

          “Een maximumsnelheid van 100 in plaats van 120 gaat op de totale stikstofbelasting misschien TIENDEN VAN EEN PROCENT schelen.”

          Hoe gestoord kun je zijn?

    3. coenzoon

      Indedaad max anus , Hoe gestoord kun je zijn!

      De eerste de beste kolencentrale in China doet de besparing van 0,01% hier weer teniet. Gelukkig staat het er echt , Hoe gestoord kun je zijn!

  2. StemPzeweg

    PVV FvD en DENK zijn de grootste en lelijkste populisten in de kamer. Met name de laatste twee bestaan ook uit wappies, complotgekkies en ontkenners op gebied van Corona zowel als klimaat

    1. coenzoon

      slechts idioten denken dat je het klimaat kan ontkennen. Wat een mafklapper ben je.

  3. janrama

    Enge Freek met zijn enge plannen.

    DDS vraagt geld van zijn lezers om de site in de lucht te houden.
    De eigenaar is een fervente FvD aanhanger en heeft er mede voor gezorgd dat de partij 8 zetels kreeg.
    Als beloning kan er toch wel wat geld naar DDS?

    1. coenzoon

      quote De eigenaar is een fervente FvD aanhanger en heeft er mede voor gezorgd dat de partij 8 zetels kreeg. end

      gaat dat zo makkelijk ? Nog maar 5 fora openen zijn de grootste met 40 zetels

  4. Monty

    ”door partijen die meer kijken naar wat de burger wil dan naar wat de bestuurlijke elite wil. Dat blok bestaat uit 50Plus, PVV, FVD, BBB, en ja, ook DENK.”

    Hoe kan het dan dat er maar zo weinig burgers (30 zetels) op deze partijen gestemd hebben de afgelopen verkiezingen?

  5. ikweetwatikwil

    Nu rijden ze al een 120/ 13o En dat is beter dan achter elkaar 100 rijden. Wie dat verzonnen heeft, heeft zijn/haar hersens niet gebruikt.

    1. Max Aue

      Kun je uitleggen waarom volgens jouw inzicht 130 km rijden beter is, iwwiw?

      1. coenzoon

        waarom moet je dat uitleggen strónt vlé®k ! Waarom zou je het willen beperken is de vraag strónt vlé®k

      2. ikweetwatikwil

        Omdat je op de snelweg meer files krijgt met alle gevolgen van dien. Mensen mogen elkaar niet passeren want je mag maar 100. Als je dan in de middenmoot zit rij je 80 of als het meezit 90. Schiet lekker op. Het is dan geen snelweg meer . Je kunt dan net zo goed op een B weg rijden waar een Groene streep in het midden is. Daar mag je ook 100.
        Als het even kan , rij ik de langzaam rijders op de snelweg voorbij.

        1. Max Aue

          Dit is onjuist:

          ” Tenslotte nemen ook de files iets af als we 100 rijden en dat niet alleen omdat er minder ongelukken zijn. “Bij lagere snelheden gaan er meer voertuigen over een rijstrook, omdat bestuurders een kortere volgtijd aanhouden. Dat voordeel is het grootst als we 90 rijden, maar 100 is al veel beter dan 120 of 130.”
          h*tps://www.tudelft.nl/stories/articles/vooral-veel-voordelen-van-100-kilometer-op-de-snelweg

          1. coenzoon

            gewauwel strónt vlé®k , een gelijke snelheid geeft de minste files ongeacht wat die snelheid is. Flessenhalzen veroorzaken files strónt vlé®k . Dus van 3 naar 1 baan, of continu een baan op rood in de tunnel, of die achterlijke snelheidswijzigingen enz

            Met een hogere snelheid kan dezelfde volgsnelheid gevolgd worden strónt vlé®k of ben jij een bumperklever bij 90 km/hr ? Lijk je me echt het type voor, kort volgen want ik heb rechten , aan de kant , aan de kant

          2. ikweetwatikwil

            Ik spreek uit ervaring ,waaruit tudelft .nl spreekt zal wel theoretisch zijn.

          3. Meriadoc Brandebok

            Coenzoen weet het beter dan de mensen bij de TU. Hij is dan ook een bekwaam geleerde.

  6. Jannes-46

    Allahmachtig, waarom toch zo’n haast in dit kleine land? Bang om te laat te komen op de eigen uitvaart?

    1. Harry Haller

      100 km per uur is een suffe snelheid waarbij je in slaap valt.

  7. Gebande_3

    Gelukkig houdt FvD zich bezig met de echte problemen die opgelost dienen te worden.
    Maar hoe hard kunnen eigenlijk de voertuigen/vaartuigen van Baudet zijn grote civiele leger?

  8. STOP FVD

    Hahaha, grapjas :

    “Desalniettemin zal de achterban van FVD blij zijn met dit soort voorstellen. De partij probéért het tenminste, en bewijst ook meteen dat het hebben van een grotere groep in de Kamer héél nuttig is.”

    Probeert vantevoren reeds onhaalbare voorstellen er in te gooien, we zijn net terug van 130 vanwege stikstof problemen oid. Daar kunnen we van alles van vinden, maar hoe groot was de kans dat dit er dan door kwam? 0,0%, dus tijdverspilling, en dan hebben we 8 van dit soort clowns die voorstellen doen die bij voorbaat kansloos zijn.

    Want daar hebben we het over, een kansloze flutpartij, die alleen maar voor de buhne “leuke” voorstelletjes doet. En dat moet je dan nog serieus nemen ook, zucht.

  9. kattekop

    @ Monty,

    Hoe kan het dat er maar weinig burgers [30 zetels ], op die partijen PVV, FVD, 50plus, BBB, gestemd hebben de laatste verkiezingen?
    Nogal wiedes….dit is een land van ambtenaren, trendvolgers en subsidieclubjes en die zijn allemaal afhankelijk van de staat en dus hun inkomen.
    PVV en FVD willen een kleinere staat die willen snijden in allerlei overbodige uitgaven.
    Uit de EU en grenzen dicht voor toekomstige uitvreters
    Tel daarbij op het bedrijfsleven die open grenzen willen en moslims die de PVV en FVD als hun vijand beschouwen en zie, dat is de reden dat hier nooit iets zal veranderen.

    1. Monty

      ”dit is een land van ambtenaren, trendvolgers en subsidieclubjes”

      Zijn dit geen burgers dan?

  10. Meriadoc Brandebok

    Als je de automobilist niet aanpakt moet je de landbouw weer aanpakken.
    Als je de landbouw niet aanpakt moet je de industrie aanpakken.
    Als je de industrie niet aanpakt moet je de bouw aanpakken.
    Als je de bouw niet aanpakt moet je de automobilist aanpakken.

    In het probleem rondom de verschraling van de leefomgeving moet iedereen zijn steentje bijdragen. Ook de automobilist. Deze motie is daarom ook tamelijk zinloos; tijdens het ingewikkelde overleg rondom de stikstofproblematiek onder Rutte III is dit al uit en te na besproken.

    1. Max Aue

      “Deze motie is daarom ook tamelijk zinloos; tijdens het ingewikkelde overleg rondom de stikstofproblematiek onder Rutte III is dit al uit en te na besproken.”

      Dat weet bruine Freek ook wel hoor, het gaat om het populistische effect.

      1. coenzoon

        Wat wauwel je nu strónt vlé®k ? tijdens de debatten was al duidelijk dat er niets te behalen viel door de snelheidsverlaging anders dan symbool politiek. Wie er bruin is weten we al lang strónt vlé®k . Neem vaker een kijkje in de spiegel hufter

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.