Het nationale postbedrijf PostNL sleept het kabinet voor de rechter. Jawel: de voormalige trots van de Nederlandse infrastructuur moet nu via de rechter financiële steun afdwingen om niet definitief kopje onder te gaan. PostNL zegt minstens 68 miljoen euro nodig te hebben om het brievenverkeer draaiende te houden in 2025 en 2026.
Dit is niet zomaar een zakelijke ruzie. Dit is het logische gevolg van decennialang
politiek wanbeleid, marktvervalsing en een
overheid die wel verplichtingen oplegt maar weigert de rekening te betalen.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij.
👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren.
Of:
💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Wettelijke plicht, maar zonder financiële rugdekking
PostNL moet wettelijk verplicht brieven blijven bezorgen. Het is een publieke dienst, maar zonder bijbehorende compensatie. Dat terwijl de brievenstroom blijft dalen, de kosten stijgen en personeelstekorten drukken op de marges. De situatie is inmiddels onhoudbaar geworden: 20 miljoen euro verlies op brievenpost in een half jaar tijd.
Dat was vorig jaar nog ‘slechts’ 6 miljoen. De verliezen vliegen omhoog, maar het kabinet blijft stil. In plaats van financiële hulp kreeg PostNL onlangs een doekje voor het bloeden: de bezorgtermijn mag voortaan binnen 48 uur, in plaats van 24 uur. Alsof je daarmee een verlieslatende operatie rendabel maakt.
Topman Pim Berendsen laat er geen twijfel over bestaan: zonder voorschot en snelle rechterlijke uitspraak kan het postbedrijf zijn wettelijke taak simpelweg niet meer uitvoeren.
Kabinet faalt wéér in cruciale infrastructuur
Dit gaat niet alleen over
post. Dit gaat over de onbetrouwbaarheid van de overheid. Over het afbreken van wat ooit publieke voorzieningen waren, zonder duidelijke visie of verantwoordelijkheid. PostNL werd geprivatiseerd, werd aan de markt overgelaten, maar de overheid bleef wél bepalen hoe en waar en wanneer er geleverd moest worden.
Maar een bedrijf kan niet functioneren met onmogelijke opdrachten en nul steun. Je kunt niet enerzijds eisen dat elke Nederlander zes dagen per week post ontvangt en anderzijds weigeren om daar de reële kosten van te dekken.
Pakketjes leveren nog net winst op, maar het bloedt leeg
Ook de pakketdivisie van PostNL – jarenlang de reddingsboei van het bedrijf – begint af te takelen. Concurrentie, hogere loonkosten, strengere regelgeving: ook daar dalen de winstmarges. Het totale verlies over het eerste halfjaar bedroeg 5 miljoen euro. En dit terwijl de inflatie en energieprijzen het bedrijf blijven opjagen.
Kortom: zonder snelle actie komt de postbezorging in Nederland op de tocht te staan. En dat raakt niet alleen ouderen die afhankelijk zijn van fysieke post, maar ook bedrijven, instellingen en burgers die betrouwbaarheid eisen.
Rechter moet doen wat politiek verzaakt
Het feit dat PostNL nu naar de rechter moet stappen, is de ultieme blamage voor het kabinet. Het toont hoe ver de politieke elite is afgedreven van de realiteit. Waar ministers zich liever bezighouden met klimaatconferenties, migratiepacts en genderbeleid, stort ondertussen de basisvoorziening van het land in.
PostNL beroept zich terecht op Europees recht: als een publieke dienst disproportioneel zwaar drukt op een bedrijf, dan is compensatie geen gunst, maar een plicht. Laat het dan maar aan de rechter zijn om Den Haag weer met beide benen op de grond te zetten.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via:
NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.