Het moest de mooiste tijd van het jaar worden. Na een jaar hard werken, sparen en plannen, vertrokken duizenden Nederlanders afgelopen vrijdag richting de zon of de sneeuw om kerst te vieren met hun geliefden. Maar wat een droomstart had moeten zijn, is veranderd in een logistieke nachtmerrie van derdewereldformaat. Schiphol, ooit de trots van onze infrastructuur maar tegenwoordig synoniem voor falen, heeft het weer gepresteerd. Door een "technische storing" - het favoriete excuus van incompetente managers - zijn er naar schatting 20.000 koffers achtergebleven. En het ergste nieuws? De kans is levensgroot dat tienduizenden mensen kerst moeten vieren in hun vieze onderbroek, zonder de zorgvuldig ingepakte cadeaus voor de kinderen. Het bericht dat vandaag naar buiten kwam via WNL is om te janken.
Het is nog "onzeker" of de achtergebleven koffers voor de kerst aankomen.
Laat dat woord even op u inwerken. Onzeker.
We leven in 2025. We kunnen raketten naar Mars sturen, we hebben AI die gedichten schrijft, maar we kunnen op onze nationale luchthaven niet garanderen dat een koffer van punt A naar punt B gaat.
Een woordvoerder van de luchthaven
durft met droge ogen te beweren dat er nog "enkele dagen" nodig zijn om de puinhoop op te ruimen.
Enkele dagen. Dat betekent dus: na kerst.
Bedankt, Schiphol. Bedankt voor het verpesten van de vakantie van tienduizenden hardwerkende Nederlanders.
ZE WILLEN DAT WE ZWIJGEN: Steun DDS in de strijd tegen de prutsers!
Of het nu de overheid is of semipublieke instellingen als Schiphol: ze falen keer op keer en u betaalt de rekening. Wij blijven deze incompetentie aan de kaak stellen. Wilt u dat wij de verantwoordelijken blijven achtervolgen in 2026? Steun ons dan nu!
OPTIE 1: Via BackMe (Snel & Simpel)
👉
Klik hier: https://dds.backme.org OPTIE 2: Via uw eigen bank
IBAN: NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media
Vergeet niet uw e-mailadres in de omschrijving te zetten voor toegang tot onze exclusieve 'verboden' columns!
Een 'technische storing' in Vertrekhal 2
Wat is er in vredesnaam gebeurd? Vrijdag ging het mis in Vertrekhal 2. Een storing in het bagagesysteem zorgde ervoor dat de lopende banden stokten.
In een beschaafd land heb je dan een noodplan. Een back-up. Een leger aan mensen die klaarstaan om in te grijpen.
Maar niet op Schiphol. Daar moest de bagage "handmatig worden ingevoerd".
U ziet het al voor u: een paar overwerkte medewerkers die duizenden koffers met de hand moeten verwerken terwijl de computers op zwart staan.
Het gevolg laat zich raden: de vliegtuigen vertrokken, maar de koffers bleven staan.
Pas aan het einde van de middag was de storing verholpen, maar toen was het kwaad al geschied. Een berg van 20.000 weeskoffers bleef achter in de krochten van de luchthaven.
De oorzaak? Die blijft, zoals altijd, "onduidelijk".
Het is de standaard reactie. Niemand neemt verantwoordelijkheid. Niemand stapt op. Het is altijd 'de techniek', of 'de software', of 'het systeem'.
Nooit is het het management dat heeft bezuinigd op onderhoud of personeel.
Kerst zonder cadeaus
Laten we even stilstaan bij het menselijke leed achter dit kille getal van 20.000.
Dit zijn geen nummers, dit zijn gezinnen.
Stel je voor: je bent met je kinderen naar Lapland gevlogen. Buiten is het min twintig.
Je komt aan, en je thermokleding, je dikke jassen en je sneeuwschoenen liggen nog in Amsterdam.
Of je bent naar de zon gevlogen voor een chique kerstdiner in een resort, maar je smoking en je galajurk zijn er niet.
En erger nog: de kerstcadeautjes.
Ouders die maandenlang hebben gezocht naar dat ene speciale cadeau voor hun dochtertje of zoontje, hebben dat zorgvuldig ingepakt in de koffer gestopt.
En nu? Nu moeten ze aan hun huilende kinderen uitleggen dat de Kerstman zijn slee blijkbaar is vergeten uit te laden op Schiphol.
Het breekt je hart.
Schiphol zegt dat ze "hard samenwerken" met luchtvaartmaatschappijen om alles na te sturen.
Maar de realiteit is dat de logistieke keten tijdens kerst al overbelast is.
De kans dat die koffer op tijd in een hotel in Spanje of een huisje in Oostenrijk aankomt, is nihil.
Mensen zitten dagenlang in onzekerheid, bellend met onbereikbare klantenservices, terwijl hun kostbare vakantiedagen wegtikken.
"Naar redelijkheid vergoed"
Natuurlijk komen de maatschappijen als
KLM en Transavia nu met de standaard juridische praatjes.
De schade wordt
"naar redelijkheid vergoed".
Dat klinkt leuk, maar iedereen die wel eens met een luchtvaartmaatschappij heeft gedeald, weet wat dit betekent.
Je mag een tandenborstel en een onderbroek kopen, en misschien een goedkoop T-shirt.
Maar die dure parfum die in je koffer zat? Die medicijnen die je nodig hebt? Die sentimentele waarde van de spullen?
Vergeet het maar.
Bovendien: wie heeft er zin om op zijn eerste vakantiedag, in plaats van aan het strand te liggen, naar een lokale supermarkt te moeten rennen om toiletspullen te kopen?
Je vakantiegevoel is direct naar de maan.
Een lichtpuntje is er voor de passagiers van Transavia: daar lijken de meeste koffers terecht.
Maar voor de duizenden anderen, waaronder veel KLM-klanten, blijft het nagelbijten.
Schiphol is een zinkend schip
Dit incident staat niet op zichzelf. Het is de zoveelste nagel aan de doodskist van de reputatie van Schiphol.
Herinnert u zich de rijen nog die tot buiten de vertrekhal stonden? De beveiligingschaos? De personeelstekorten?
We betalen de hoofdprijs voor vliegtickets. De luchthavenbelasting is torenhoog.
En wat krijgen we ervoor terug? Een derdewereldservice.
Schiphol is verworden tot een symbool van de Nederlandse ziekte: wel de lasten, niet de lusten.
Wel de duurste managers, niet de prestaties.
Het is onbegrijpelijk dat een luchthaven die zichzelf 'World Class' noemt, geen robuust bagagesysteem heeft.
Elke keer als het druk is, of als het vriest, of als het waait, of als er een computer hapert, stort de hele boel in elkaar.
De kwetsbaarheid van onze vitale infrastructuur is schokkend.
Een kerstgroet aan de faalhazen
Terwijl de gedupeerde reizigers in hun hotelkamer hun sokken staan te wassen in de wasbak, zitten de directeuren van Schiphol er ongetwijfeld warmpjes bij.
Zij hebben hun koffers waarschijnlijk wel.
Zij hebben hun bonussen wel binnen.
Het zou ze sieren als ze vandaag nog naar de luchthaven kwamen, hun mouwen opstroopten en persoonlijk die koffers in de vliegtuigen gingen laden.
Maar dat zal wel niet gebeuren.
In plaats daarvan verschuilen ze zich achter woordvoerders en persberichten.
Voor de gedupeerden rest er niets anders dan hopen op een wonder.
Wij wensen hen, ondanks alles, veel sterkte en toch nog een fijne kerst.
En tegen Schiphol zeggen we: schaam je diep. Jullie hebben de kerst van duizenden mensen verpest.
Prutsers.
WORD AANDEELHOUDER VAN HET VERZET!
Wij zijn de enige krant die de woede van de burger echt vertolkt. Bent u ook klaar met het gepruts in dit land? Steun de onafhankelijke pers!
🚀
Steun ons via BackMe: https://dds.backme.orgOf maak uw bijdrage over op NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media.
PS: Zet uw e-mailadres erbij voor onze exclusieve SubStack-columns!