robert coolen / Shutterstock.com

Voedingscentrum slaat door met nieuwe campagne: “Eetdrammen” is het nieuwe angstwoord

Binnenland15 okt , 9:30
Daar is-ie dan weer: de volgende bemoeicampagne van bovenaf. Het Voedingscentrum heeft een nieuw woord bedacht om je schuldgevoel aan te praten als je een kroket bestelt, een zak snoep koopt of gewoon een broodje döner pakt na een lange werkdag.
De term? “Eetdrammen.” Een verzonnen ‘probleem’ dat de zoveelste stap is in het betuttelende theater van voedselmoraal en schijnheiligheid.
Het idee: we worden als consumenten continu onder druk gezet door ongezond voedsel, dat zich “drammerig” opdringt via benzinepompen, stationswinkels en sociale media. En dus moeten we volgens het Voedingscentrum wakker geschud worden.
Maar wat we in werkelijkheid zien? Een overheid die steeds verder ingrijpt in persoonlijke vrijheid, met campagnes die meer zeggen over de elite die ze bedenkt dan over het land waarin ze worden uitgerold.

Kroketten, pizza’s en speklappen: het nieuwe kwaad?

Volgens het Voedingscentrum is er sprake van een onzichtbare voedingsdwang. Of zoals hun woordvoerder stelt:
“We denken dat we vrij kiezen, maar dat is niet zo. Grote bedrijven duwen ongezond voedsel door onze strot.”
Het gaat dus niet meer om persoonlijke keuze. Het gaat om systeemkritiek op fastfood, snacks en gemakseten. Alles wat lekker is, alles wat voor veel mensen betaalbaar en bereikbaar is, moet nu geproblematiseerd worden.
Maar waar stopt het?
  • Eerst was het suiker.
  • Toen werd het vlees.
  • Nu is het de kroket op het station.
🟦 DDS ziet de trend: meer overheidsdruk, meer morele framing, minder vrijheid. Zie jij ook dat deze campagnes niets meer met gezondheid te maken hebben, maar alles met gedragscontrole? Steun ons. 👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

'Eetdrammen': een elitaire bedenksel dat de plank volledig misslaat

De term zelf - ‘eetdrammen’ - is het product van een marketingbrainstorm. Want ja, het moet “kort, krachtig en in your face” zijn. Net zoals “graaiflatie” of “prikspijt”. Maar net als die termen komt het uit de kokers van mensen die ver van de gewone Nederlander afstaan.
Horecakenner Ubel Zuiderveld slaat dan ook de spijker op zijn kop. Hij noemt de campagne “grachtengordelgewauwel” en vraagt zich hardop af:
“Moet ik straks mijn paspoort laten zien om een kroket te kopen?”
Want ja, ondertussen moeten 60-plussers hun ID al laten zien voor een pakje sigaretten bij het tankstation. Is de volgende stap een vetverbod op schoolpleinen? Of een boete voor wie een snack verkoopt op zondag?

Wat is het échte probleem? Niet je snack, maar je leefstijl

Zuiderveld wijst op iets fundamenteels: De huidige generatie beweegt nauwelijks, zit de hele dag achter schermen en fietst elektrisch naar de voordeur. Maar het Voedingscentrum doet alsof de schuld bij een frikandel ligt. Ik kan er zelf over meepraten.
“In de jaren ’50 en ’60 aten mensen vet, veel en vaak - maar ze bewogen ook,” zegt hij. “Het is te makkelijk om nu alles op eten af te schuiven.”
Het probleem is dus niet wat we eten, maar hoe we leven. En dat verander je niet met slogans, posters of moreel gedram vanuit overheidsinstanties.

Campagnes met een opgeheven vingertje? We hebben er genoeg van

Dit is niet de eerste campagne die volledig ontspoort.
  • Eerder kregen we ‘zelf-seniorisme’ van SIRE.
  • Toen kregen we ‘graaiflatie’ die vooral ondernemers de schuld gaf.
  • Nu dus ‘eetdrammen’, waarmee we allemaal worden weggezet als domme, willoze voedselzombies.
Maar mensen hebben een eigen wil. Een eigen smaak. Een eigen leven. En ze zijn het zat dat alles wordt ingedeeld in goed of fout - met Den Haag als morele arbiter van jouw lunchkeuze.
🟥 Ben jij het zat dat zelfs jouw frikandel of kroket verdacht wordt gemaakt door overheidscampagnes? Vind jij dat eten een vrije keuze is, en moet blijven? Steun DDS dan nú. 👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading