President Donald Trump heeft op zijn platform Truth
Social aangekondigd dat Coca-Cola akkoord is gegaan met zijn verzoek om in de
Verenigde Staten “echte rietsuiker” te gebruiken in plaats van
glucose-fructosestroop (ook wel high-fructose corn syrup of HFCS). Deze
zoetstof is sinds de jaren tachtig standaard in Amerikaanse frisdranken, maar
ligt al jaren onder vuur. “Ik heb met Coca-Cola gesproken over het gebruik van echte
rietsuiker in hun frisdranken in de VS,” schreef Trump. “En ze hebben daarmee
ingestemd. Ik wil graag alle bestuurders bij Coca-Cola bedanken.”
Hoewel Coca-Cola deze bewering nog niet expliciet bevestigt,
laat een woordvoerder weten dat het bedrijf “de enthousiasme van president
Trump waardeert” en binnenkort “meer details zal delen over innovatieve nieuwe
producten”. De mogelijke overstap past binnen Trumps bredere Make America
Healthy Again-initiatief, dat zich richt op het weren van ongezonde
ingrediënten uit het Amerikaanse voedselassortiment, waaronder kunstmatige
kleurstoffen, zaadoliën en dus ook HFCS.
Wat is het probleem met HFCS?
High-fructose corn syrup is een goedkope zoetstof op basis
van maïs en wordt in de VS op grote schaal geproduceerd dankzij forse
landbouwsubsidies. Het is makkelijk te verwerken, heeft een lange houdbaarheid
en is daardoor populair in de voedingsindustrie. Toch is HFCS al jaren
onderwerp van kritiek. Volksgezondheidsorganisaties koppelen het gebruik ervan
aan obesitas, leververvetting en hart- en vaatziekten.
Robert F. Kennedy jr., Trumps minister van Volksgezondheid,
is
uitgesproken kritisch: “We moeten af van ingrediënten als
glucose-fructosestroop, kunstmatige kleurstoffen en ongezonde vetten.” Zijn
MAHA-beweging (Make America Healthy Again) pleit dan ook voor een grondige
herziening van de Amerikaanse voedingsrichtlijnen, die later dit jaar worden
verwacht.
Meer suiker, minder banen?
De mogelijke overstap naar rietsuiker stuit op stevige
kritiek vanuit de landbouwsector. John Bode, voorzitter van de Corn Refiners
Association, waarschuwt: “Het vervangen van glucose-fructosestroop door
rietsuiker zou duizenden banen in de Amerikaanse voedselindustrie kosten, de
inkomens van boeren onder druk zetten en leiden tot een toename van
suikerimport — zonder dat daar enige voedingskundige winst tegenover staat.”
Volgens cijfers van het Amerikaanse ministerie van Landbouw
kost een pond rietsuiker gemiddeld $1,01 — bijna drie keer zoveel als de $0,35
voor een pond HFCS. Bovendien is rietsuiker moeilijker te verwerken en
grotendeels afkomstig uit geïmporteerde bronnen zoals Mexico en Brazilië, die
ook nog eens met invoertarieven te maken hebben.
Voedselwetenschapper Bryan Le
wijst daarnaast op de beperkte
beschikbaarheid: “Maïs is het belangrijkste landbouwproduct in de VS, terwijl
rietsuikerproductie beperkt blijft tot drie staten: Texas, Florida en
Louisiana.” Volgens de Corn Refiners Association zou een grootschalige overstap
naar rietsuiker jaarlijks tot wel 7,5 miljard dollar aan verliezen opleveren
voor boeren en toeleveranciers.
Nieuwe productlijn of complete switch?
Op dit moment is het onduidelijk of Coca-Cola daadwerkelijk
een volledige overstap naar rietsuiker overweegt. Arun Sundaram, analist bij
CFRA Research,
acht het waarschijnlijker dat het bedrijf een aparte variant met
rietsuiker zal introduceren in plaats van het bestaande assortiment aan te
passen: “Een rietsuikervariant zou waarschijnlijk een premiumprijs krijgen,
gezien de hogere kosten van natuurlijke ingrediënten.” Zo'n stap zou lijken op
Coca-Cola’s ‘Mexican Coke’, die in sommige Amerikaanse winkels al te koop is en
geliefd is bij fans vanwege de “authentiekere smaak”.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij. 👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren. Of: 💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Trumps aankondiging heeft hoe dan ook effect: Coca-Cola
staat onder publieke druk om gezondere ingrediënten te gebruiken. Toch zijn de
economische en logistieke obstakels enorm. De kans is groot dat de
frisdrankgigant eerst zal testen met een premiumvariant voordat structurele
wijzigingen worden doorgevoerd in het hoofdaanbod. Eén ding staat voor Trump
echter nu al vast: “Dit wordt een hele goede zet van hun kant — jullie zullen
het zien. Het is gewoon beter!”