In een Hollywood dat bol staat van glamour, vrijheden en
morele grijsgebieden, is acteur Neal McDonough een opvallende uitzondering. De
Amerikaan, bekend van rollen in onder meer Band of Brothers, Yellowstone
en Desperate Housewives, weigert al jaren om ook maar één andere vrouw
dan zijn eigen vrouw te zoenen op het scherm. Niet omdat het hem niet gevraagd
wordt, integendeel, maar uit diepgewortelde christelijke overtuiging en
huwelijksgetrouwheid. Dat siert hem. “Deze lippen zijn voor één vrouw”
McDonough is sinds 2003 getrouwd met de Zuid-Afrikaanse Ruvé
Robertson, met wie hij vijf kinderen heeft. Toen hij in 2003 werd gecast voor Scoundrels,
liet hij meteen weten geen romantische scènes met andere actrices te willen
spelen. Toen hij weigerde een andere vrouw te kussen, werd hij zonder pardon
ontslagen. “Ik was verbaasd,” zei hij daarover. “Het was een vreselijke
situatie. Daarna kon ik nergens meer aan de bak, omdat mensen dachten dat ik
een religieuze fanaticus was.”
Dat hij toegewijd katholiek is, ontkent McDonough niet. Maar
zijn overtuiging komt voort uit
liefde en respect, niet uit fanatisme. “Ik kus
geen andere vrouw omdat deze lippen maar voor één vrouw zijn,” verklaarde hij
in
Closer Weekly. Voor hem geldt: zelfs als het geacteerd is, blijft het
ontrouw.
Hollywood versus geloof
Zijn morele houding bracht hem in conflict met de
opvattingen van veel Hollywoodstudio's, waar fysieke intimiteit in scripts als
vanzelfsprekend wordt beschouwd. Maar McDonough legt zich daar niet bij neer.
Bij zijn rol in Desperate Housewives werd zijn standpunt gerespecteerd.
Showrunner Marc Cherry zei, nadat McDonough aangaf niet te zullen zoenen: “Dan
moet ik gewoon beter schrijven.”
Het toont hoe een heldere morele houding niet hoeft te
botsen met creativiteit. Integendeel, het kan er zelfs toe leiden dat er met
meer respect en diepgang wordt geschreven.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij. 👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren. Of: 💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Met zijn vrouw op het witte doek
In de recent verschenen film The Last Rodeo,
geproduceerd door McDonough en zijn vrouw, speelt hij voor het eerst de held
die “het meisje krijgt aan het eind”. In dit geval: zijn échte vrouw Ruvé.
Speciaal voor de film speelde zij zijn personage’s echtgenote, zodat de slotkus
niet slechts acteerwerk zou zijn, maar een oprecht moment van liefde. “Het was een van de mooiste momenten uit mijn carrière,” zei
McDonough. “Op het grote scherm laten zien hoeveel ik van mijn vrouw houd, dat
was de bekroning van alles.”
Christelijke waarden
De acteur vindt dat Hollywood te vaak oppervlakkige,
gewelddadige of seksueel geladen films produceert. In plaats daarvan zet hij
zich met zijn productiemaatschappij in voor films die draaien om
geloof,
familie en morele waarden, zoals
Guns N’ Moses, een recent onafhankelijk
drama over solidariteit tussen geloofsgemeenschappen. Die film behandelt het
leven na een aanslag op een synagoge en roept op tot wederzijds begrip en
respect.
“De waarheid is wat God mij zegt,” aldus McDonough. “We
moeten elkaar liefhebben en God eren. Dat zijn de twee grote opdrachten.” Zijn
films zijn daar een verlengstuk van: ze nodigen uit tot reflectie, gesprek en
verdieping. Niet alleen voor
christenen, maar voor ieder mens die zich afvraagt
hoe hij een beter mens kan zijn. Als echtgenoot, ouder, collega of burger.
Een voorbeeld voor anderen
Neal McDonough laat zien dat morele integriteit geen
belemmering hoeft te zijn voor succes, zelfs niet in een industrie die vaak
andere waarden promoot. Zijn standvastigheid dwingt respect af, niet alleen
onder gelovigen, maar ook onder filmmakers die beseffen dat grenzen stellen
geen zwaktebod is, maar een kracht.
Zeker in een tijd waarin ‘alles moet kunnen’, is McDonoughs
keuze juist verfrissend. Het zou Hollywood sieren als meer acteurs niet alleen
zouden nadenken over wát ze spelen, maar ook over wat ze met hun rollen
uitdragen. Over relaties, trouw en de menselijke waardigheid.
McDonough bewijst dat principes niet in de weg hoeven te
staan van artistiek succes, maar eerder richting geven. Of zoals hij het zelf
zegt: “Zodra je het juiste nastreeft, word je een gelukkiger mens. Niet omdat
het makkelijk is, maar omdat het goed is.”