Bij Nu.nl was het weer feest vandaag. Waarom? Omdat het “minder loont” om in Duitsland te tanken. Jawel. Dat de mogelijkheid om geld te besparen op benzine aan het verdampen is, wordt daar gepresenteerd alsof het een opluchting is. Alsof het een nationale overwinning is dat Nederlanders steeds minder kunnen uitwijken naar betaalbare brandstof net over de grens. Maar wacht even. Wíe heeft daar precies baat bij? De gewone werkende Nederlander niet. Die tankt nu gewoon duurder, punt. De winst? Die zit ‘m alleen bij de groene belastingdrammers en CO2-fanatici. Want dit nieuws is géén goed nieuws. Het is een waarschuwingssignaal dat laat zien hoe het klimaatbeleid ook in Duitsland steeds dieper in de portemonnee van gewone burgers snijdt.
Groene gekte zorgt voor hogere prijzen in Duitsland
De reden dat tanken in Duitsland relatief minder loont dan voorheen, is even simpel als onthutsend: een nieuwe CO2-heffing. Duitsland voerde begin dit jaar een extra belasting in van 3 cent per liter, en dat is nog maar het begin. In 2027 zou dat zelfs op kunnen lopen tot 38 cent. En jawel: dat komt bovenop de reguliere accijnzen en belastingen.
Het is geen marktwerking, geen oliecrisis, geen schaarste. Het is pure politieke keuze. En het gevolg? Een
benzineprijs die langzaam maar zeker voor iedereen onbetaalbaar wordt.
📢 DDS brengt wat andere media niet durven. Wil je dat wij onafhankelijk blijven opereren en ongefilterd blijven schrijven? Word dan donateur via BackMe — dan krijg je dagelijks een exclusieve column die we nergens anders publiceren. Of doneer via bankoverschrijving: Liberty Media, IBAN: NL95RABO0159098327. Jouw steun maakt het verschil. Nu.nl draait oorzaak en gevolg om
In plaats van deze verontrustende ontwikkeling te bekritiseren, doet Nu.nl het tegenovergestelde: ze presenteren het alsof het ‘eindelijk’ gedaan is met die “oneerlijke voordeeltjes” van tanktoeristen. Alsof het moreel verdacht is om een paar tientjes te besparen door je benzine in Duitsland te halen.
Maar dat is natuurlijk kletskoek. Nederlanders die hun brandstof elders halen, doen dat omdat ze gedwongen worden. Omdat ons land al jaren de benzine- én dieselprijs kunstmatig opdrijft via torenhoge accijnzen, btw op accijnzen, én straks ook een CO2-belasting.
Waar blijft de analyse over het feit dat werkende mensen in het buitengebied straks letterlijk minder kunnen rijden omdat tanken simpelweg te duur wordt?
Nederland volgt Duitsland: nóg duurder vanaf 2026
Wat Nu.nl ook gemakzuchtig onder het tapijt schuift, is dat wij hier in
Nederland exact dezelfde kant op gaan. De accijnzen op brandstof stijgen volgend jaar weer, met 25,8 cent per liter. Daar komt dan nog een CO2-heffing bovenop, die tussen de 11 en 13 cent per liter zal bedragen. En als kers op de taart? Nog eens 21 procent btw over het totaalbedrag.
Rijden wordt een luxeproduct. Niet omdat de olie op is. Niet omdat de markt faalt. Maar omdat onze eigen overheid dat wil. En omdat media als Nu.nl het verdedigen.
De grote verliezer? U, de burger
En ondertussen kijken de gewone Nederlanders toe hoe hun mobiliteit stap voor stap wordt afgepakt. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto om naar werk te komen, hun kinderen op te halen of hun ouders te verzorgen, worden behandeld als probleemfactor in een CO2-tabel.
De auto moet weg, het OV moet erin. Maar het OV rijdt niet. De fiets is geen oplossing voor lange afstanden. En elektrische auto’s? Alleen voor wie het kan betalen. De rest mag de pleuris krijgen.
En Nu.nl? Die klapt voor die realiteit. Zij zien het als vooruitgang dat we straks nergens meer heen kunnen zonder gestraft te worden aan de pomp.
📢 Dankzij onze donateurs kunnen we blijven zeggen waar het op staat. Sluit je bij hen aan en steun ons werk via BackMe of met een rechtstreekse gift: Liberty Media, IBAN: NL95RABO0159098327. Samen houden we het vrije woord in leven.