Jay Hirano Photography / Shutterstock.com

De grid voor 2026 is rond: Max Verstappen krijgt nieuwe Franse knecht, Hamilton zoekt eerherstel bij falend Ferrari!

Formule 103 dec , 12:00
Het is zover: de stoelendans is voorbij en de muziek is gestopt. Met de promotie van Isack Hadjar naar Red Bull Racing en de komst van Arvid Lindblad naar Racing Bulls, zijn alle twintig Formule 1-stoeltjes voor 2026 bezet. En wat een grid is het geworden! Max Verstappen, onze onbetwiste nationale held, gaat zijn elfde seizoen in bij Red Bull als de absolute leider. Terwijl de concurrentie nog natrilt van het huidige seizoen, staat Max klaar om ook in het nieuwe tijdperk te heersen. Maar er zijn meer verhaallijnen: de wanhoop van Lewis Hamilton, de comeback van Sergio Pérez en de intrede van het gloednieuwe Cadillac-team.
Het seizoen 2026 markeert een nieuw tijdperk met nieuwe reglementen, maar één ding blijft hetzelfde: Max Verstappen is de maatstaf. Met vier wereldtitels op zak (laten we hopen dat nummer vijf in Abu Dhabi binnenkomt!) is hij de te kloppen man. Zijn nieuwe teamgenoot, de jonge Fransman Isack Hadjar (21), mag blij zijn dat hij in de schaduw van de grootmeester mag rijden. Na het falen van Tsunoda, Perez en Gasly is de vraag simpel: kan Hadjar wél overeind blijven naast Max, of wordt hij het volgende slachtoffer van de Verstappen-sloopkogel?

Hamilton en Ferrari: Gedemd tot mislukken?

Waar het bij Red Bull duidelijk is wie de broek aanheeft, is het bij Ferrari crisis. Lewis Hamilton (40) beleefde een dramatisch debuutjaar in het rood. De zevenvoudig kampioen dacht even te kunnen cashen en shinen in Maranello, maar kwam van een koude kermis thuis. Nu moet hij in 2026 op zoek naar eerherstel. Maar laten we eerlijk zijn: de tijd van Hamilton is voorbij. Hij wordt ingehaald door de jonkies en door zijn eigen teamgenoot Charles Leclerc. Ferrari blijft Ferrari: veel bombarie, weinig resultaat.
Steun De Dagelijkse Standaard! Wij volgen de Formule 1 met een oranje bril en zonder de Britse bias van de internationale pers. Max is onze held! Help ons om onafhankelijk verslag te blijven doen. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox!

Cadillac: Het bejaardentehuis van de F1

Het nieuwe Amerikaanse team Cadillac maakt zijn entree met een opvallende keuze: ze gaan voor ervaring. Of beter gezegd: voor ouderdom. Sergio Pérez (35) en Valtteri Bottas (36) vormen het oudste duo van de grid. Pérez wil zijn kater van het Red Bull-ontslag wegspoelen, en Bottas is opgevist uit de prullenbak van Mercedes. Het lijkt erop dat Cadillac vooral mikt op stabiliteit, maar of ze met deze veteranen de strijd kunnen aanbinden met de jonge honden van McLaren en Mercedes (Kimi Antonelli!), is zeer de vraag.

De jonkies rammelen aan de poort

Want de toekomst is aan de jeugd. Bij McLaren zitten Norris (26) en Piastri (24) gebeiteld. Bij Mercedes laat de 19-jarige Kimi Antonelli zien dat hij uit het juiste hout gesneden is. En bij Racing Bulls debuteert de pas 18-jarige Arvid Lindblad. Het veld verjongt, de strijd verhardt. Maar boven dat alles torent nog steeds die ene Nederlander uit. 2026 wordt het jaar van de waarheid voor de nieuwe regels, maar wij durven nu al te voorspellen: het wordt weer het jaar van Max.
Steun De Dagelijkse Standaard! Wij volgen de Formule 1 met een oranje bril en zonder de Britse bias van de internationale pers. Max is onze held! Help ons om onafhankelijk verslag te blijven doen. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading