Ook met ChatGPT blijft SEO van groot belang

Ook met ChatGPT blijft SEO van groot belang

Volgens de een is ChatGPT een hype, volgens de ander is het de toekomst. Wat het ook is, er is veel over te doen. Ook het Nederlandse MKB kijkt naar de mogelijkheden van ChatGPT, waaronder SEO-bedrijven. In eerste instantie werd ChatGPT door SEO-ers met argusogen bekeken. Maar waarom eigenlijk? Volgens velen kan ChatGPT namelijk juist als een hulpmiddel voor meer productiviteit en effectiviteit gebruikt worden. Op basis van gesprekken met diverse SEO-specialisten uit het land, kijken we naar de relatie tussen ChatGPT en SEO.

Wat is ChatGPT eigenlijk?

ChatGPT is een chatbot ontwikkeld met behulp van de GPT-3 natural language processor, oftewel een techniek om taal te verwerken op een natuurlijke manier. ChatGPT is ontworpen om mensachtige reacties te genereren op gebruikersinput in een gesprek. ChatGPT kan worden gebruikt voor verschillende doeleinden, waaronder klantenservice, het schrijven van teksten en entertainment. Het is getraind op een enorme dataset en kan een breed scala aan onderwerpen en vragen begrijpen en beantwoorden.

Wat heeft dit met SEO te maken?

SEO, languit Search Engine Optimization, is het optimaliseren van een website om de positie ervan op de resultatenpagina's van zoekmachines verbeteren. Dit wordt gedaan door verschillende technieken, waaronder zoekwoordenonderzoek, het creëren van inhoud, en linkbuilding, allemaal met het doel de website aantrekkelijker te maken voor zoekmachines. Hoe hoger een website in een zoekmachine scoort, hoe groter de kans dat een site door gebruikers wordt gezien, wat kan leiden tot meer verkeer. De complexiteit van SEO is hoog, waardoor de meeste bedrijven ervoor kiezen om een gespecialiseerd bedrijf voor SEO in te huren.

In eerste instantie werd de komst van ChatGPT door veel SEO-ers als een risico gezien. Zij zijn bang dat ChatGPT de rol van Google overneemt omdat het in sommige gevallen beter antwoord op vragen geeft dan Google momenteel doet. De laatste weken is de tendens rondom deze uitspraken alweer behoorlijk afgenomen. Steeds vaker komen er namelijk voorbeelden naar buiten waar ChatGPT laat zien verre van betrouwbaar te zijn. Zelden is het duidelijk waar ChatGPT de output op gebaseerd heeft. Daarnaast zijn lang niet alle antwoorden van degelijke kwaliteit. SEO lijkt dan ook nog lang niet irrelevant te worden. Volgens velen wordt de rol van SEO de komende jaren juist alleen nog maar groter.

De gevaren van ChatGPT

AI creëert dingen die gebaseerd zijn op andere dingen. Bij ChatGPT is de taal meestal erg algemeen en niet erg spannend of betekenisvol. AI kan geen dingen schrijven die niet al vele malen eerder zijn geschreven. Om hoog in Google te kunnen scoren, is het bijvoorbeeld van groot belang dat de content op een website uniek is en daadwerkelijk aan het internet waarde toevoegt.

Daarnaast is het bij AI niet makkelijk om te verifiëren of de informatie klopt. Een AI zoals de chatbot van ChatGPT geeft niet aan waar de informatie vandaan gehaald is. Daardoor kun je op geen manier verifiëren of de informatie betrouwbaar is. Dat is natuurlijk heel wat anders dan wanneer een mens een artikel schrijft.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!