Afbeelding gemaakt met Shutterstock AI

Bam! RTL Tonight stort in: kijkcijfers gehalveerd na één dag, publiek haakt massaal af

Media02 sep , 15:00
Wat een afgang. RTL Tonight, de grote nieuwe talkshow met Renze Klamer als paradepaardje, begon zondag nog aardig met bijna 900.000 kijkers. Maar een dag later was er van dat succes niets meer over: slechts 404.000 kijkers stemden af. Meer dan een halvering binnen 24 uur.
Zelfs de flopshow RTL Summernight, een nababbelfeestje rond B&B Vol Liefde, deed het beter. En tot overmaat van ramp trok SBS 6 met een simpele spelshow op maandagavond méér kijkers dan het peperdure prestigeproject van RTL.

“Pijnlijk”, zeggen de kenners

Kijkcijferexpert Tina Nijkamp was onverbiddelijk:
“Pijnlijk. Dit zal een flinke teleurstelling zijn, zeker ook omdat de reclameblokken eruit waren gehaald.”
RTL had alles uit de kast getrokken om een vliegende start te maken. Maar na één avond is het vertrouwen van de kijker al verdwenen.
🟦 DDS prikt door de façade heen: de kartelmedia denken dat ze met nóg een talkshow de massa kunnen overtuigen. Maar het publiek trapt er niet meer in. Wil jij dat wij dit blijven ontmaskeren? Steun DDS dan. 👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

NPO lacht zich rot

De grote winnaar? De publieke omroep. De Slimste Mens ging op een nieuw tijdstip en met een nieuw presentatieteam van start en trok meteen bijna 1,5 miljoen kijkers. Nauwelijks minder dan vorig jaar.
En ook de nieuwe late-nightshow Pauw & De Wit bleek een schot in de roos: ruim 800.000 kijkers. Daarmee liet Jeroen Pauw zien dat hij nog altijd een publieksmagneet is, terwijl RTL Tonight niet verder komt dan half lege stoelen.

Geen sfeer, geen urgentie

Waarom stort RTL Tonight zo in? Critici wezen er al op: de show heeft geen sfeer, geen urgentie. Lale Gül en Albert Verlinde aan tafel moeten voor reuring zorgen, maar het resultaat is eerder saai dan spannend. Klamer zelf vervalt in plichtmatig presenteren, zonder chemie met zijn gasten.
En dan zijn er nog de inhoudelijke problemen: het programma lijkt te veel op concurrenten, zonder duidelijke signatuur. Waar Vandaag Inside duidelijk kiest voor tegendraads en provocerend, is RTL Tonight vooral grijs midden – en dat straalt niemand warm of boos van aan.

Prestigeproject op instorten

RTL Tonight moest hét antwoord worden op Vandaag Inside en de nieuwe NPO-programmering. Maar na twee dagen lijkt het eerder een Super Flop. De kijker heeft zijn oordeel al geveld: dit programma voegt niets toe.
Het kartel blijft maar talkshows uit de grond stampen in de hoop de publieke opinie te sturen. Maar de kijkcijfers bewijzen: de mensen willen iets anders. En dat is géén brave, tandeloze kopie van concurrenten.
🟥 Vind jij ook dat de kartelmedia keer op keer falen om de Nederlanders écht te bereiken, en dat hun talkshowpropaganda instort? DDS blijft dit onverbloemd benoemen. Steun ons nú. 👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten
3 Reacties