miss.cabul / Shutterstock.com

Het bewijs is er: Meta wist dat Facebook en Instagram je depressief maken, maar stopte het onderzoek in de doofpot!

Media23 nov , 8:00
Het is het grootste voedselschandaal van de geest in de eenentwintigste eeuw. Jarenlang hebben we het vermoed, jarenlang hebben bezorgde ouders en psychologen gewaarschuwd, en jarenlang hebben de tech-reuzen in Silicon Valley het ontkend. Maar nu liggen de feiten op straat en ze zijn vernietigend. Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft keihard wetenschappelijk bewijs gevonden dat hun platforms direct leiden tot depressie, angst en eenzaamheid. En wat deden ze met die informatie? Ze pasten het algoritme niet aan. Ze waarschuwden de gebruikers niet. Nee, ze stopten het onderzoek in de diepste lade van Mark Zuckerberg en deden alsof hun neus bloedde. Het is misdadig. Het is de werkwijze van de tabaksindustrie in de jaren '60: weten dat je product dodelijk is, maar blijven verkopen.
Uit niet-gecensureerde rechtbankstukken die nu naar buiten zijn gekomen in een Amerikaanse rechtszaak, blijkt dat Meta in 2020 een intern onderzoek uitvoerde onder de codenaam 'Project Mercury'. De resultaten waren glashelder: mensen die even stoppen met deze apps, voelen zich direct beter. Maar in plaats van de volksgezondheid voorop te stellen, koos Big Tech voor de winst. Ze kozen ervoor om u en uw kinderen ziek te houden, want ongelukkige mensen scrollen langer.

De feiten: Project Mercury onthuld

  • Het onderzoek: 'Project Mercury' (2020), uitgevoerd door Meta-wetenschappers en Nielsen.
  • De methode: Gebruikers 'deactiveerden' Facebook en Instagram voor een week.
  • Het resultaat: Deelnemers rapporteerden aanzienlijk minder gevoelens van depressie, angst, eenzaamheid en 'sociale vergelijking'.
  • De conclusie: Er was sprake van causaal bewijs. Het is dus niet toevallig; de apps zijn de oorzaak van de ellende.
  • De doofpot: Meta publiceerde niets en verbood vervolgonderzoek.
  • Het smoesje: Intern werd beweerd dat de resultaten "vervuild" waren door het negatieve beeld in de media.

Gaslighting van de bovenste plank

De reactie van de Meta-top op hun eigen bevindingen is van een stuitende arrogantie. Ze wisten dat de conclusies klopten. De bedrijfsleiding was verzekerd van de juistheid. Toch besloten ze het rapport te begraven. Het excuus? De resultaten zouden beïnvloed zijn door het "bestaande medianarratief".
Vertaald naar normaal Nederlands: "Mensen voelen zich niet rot omdat onze app giftig is, ze voelen zich rot omdat de kranten zeggen dat onze app giftig is."
Dit is gaslighting op wereldniveau. Het is de schuld geven aan de boodschapper. Terwijl het onderzoek juist keihard aantoonde dat het gebruik van de app de oorzaak was. Als je stopt met scrollen, voel je je beter. Punt. Dat heeft niets met krantenkoppen te maken, dat heeft te maken met de dopamine-verslaving, de constante vergelijking met de perfecte levens van anderen en de giftige algoritmes die haat en nijd belonen.
Meta weet dondersgoed dat ze een digitaal vergif verkopen. Ze weten dat ze tienermeisjes de anorexia in duwen met Instagram. Ze weten dat ze polarisatie aanwakkeren op Facebook. Maar zolang de advertentie-inkomsten binnenstromen, zal het ze een worst wezen.
🟦 Big Tech probeert ons niet alleen mentaal kapot te maken, ze proberen ook kritische geluiden zoals DDS te censureren. Ze willen niet dat u dit soort artikelen leest. Wij vechten tegen de algoritmes en de doofpotten. Maar dat kunnen we niet zonder uw steun. 👉 Maak direct een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

Een generatie naar de knoppen

De impact van dit cynische beleid is nauwelijks te overschatten. We zien de cijfers over mentale gezondheid bij jongeren (en ouderen) al jaren verslechteren. Depressies, burn-outs, suïcidale gedachten: het neemt epidemische vormen aan. En nu hebben we het bewijs dat een van de hoofdoorzaken gewoon in onze broekzak zit, gepusht door een bedrijf dat wist wat het deed.
Het is alsof een waterleidingbedrijf ontdekt dat er lood in het water zit, en besluit om het rapport te verbranden omdat "mensen anders misschien minder water gaan drinken". Het is een directe aanval op de volksgezondheid.
De Amerikaanse schooldistricten die deze rechtszaak hebben aangespannen, zijn helden. Zij zien dagelijks de wrakstukken in de klaslokalen. Kinderen die niet meer kunnen concentreren, die onzeker zijn, die gepest worden via de kanalen van Meta. In Europa is de politiek, zoals gewoonlijk, traag en tandeloos. Waar is de EU nu? Waar is de Nederlandse overheid? Waarom wordt Facebook niet aangeklaagd voor het bewust toebrengen van lichamelijk en geestelijk letsel?

De arrogantie van de macht

Mark Zuckerberg en zijn kliek wanen zich onaantastbaar. Ze denken dat ze boven de wet staan en boven de moraal. Ze zien hun gebruikers niet als mensen, maar als datapunten die uitgemolken moeten worden. Als dat betekent dat u zich eenzaam en angstig voelt, dan is dat collateral damage die ze graag op de koop toenemen.
Het feit dat ze vervolgonderzoek hebben geblokkeerd, zegt alles. Ze wilden niet weten hoe erg het was, want dan hadden ze misschien moeten ingrijpen. Ze kozen voor onwetendheid en winst.

Verwijder die troep

Dit nieuws moet een wake-up call zijn voor iedereen. Meta is niet uw vriend. Facebook is geen 'sociaal' medium; het is een asociale machine die uw geestelijke gezondheid opvreet.
Het onderzoek van Project Mercury gaf onbedoeld het beste advies dat Meta ooit heeft geproduceerd, ook al hielden ze het geheim: stop ermee. Deactiveer het. Mensen die dat deden, voelden zich minder depressief, minder angstig en minder eenzaam.
De oplossing ligt niet bij de politiek (die loopt achter de feiten aan) en niet bij Meta (die liegt en bedriegt). De oplossing ligt bij u. Trek de stekker eruit. Laat Zuckerberg stikken in zijn eigen algoritmes.
🟥 De tech-reuzen manipuleren onze geest, de politiek manipuleert onze samenleving en de media manipuleren de waarheid. Het is een strijd op alle fronten. DDS blijft graven, blijft onthullen en blijft strijden. Help ons om de leugens te blijven blootleggen. 👉 Maak jouw donatie over naar: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Doe het vandaag nog!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading