'Telegraaf hield Zijlstra hand boven het hoofd omdat hij de krant allerlei verhalen gaf ten tijde van Rutte II'

'Telegraaf hield Zijlstra hand boven het hoofd omdat hij de krant allerlei verhalen gaf ten tijde van Rutte II'

"[W]at De Telegraaf gisteren presteerde, was [...] een dieptepunt in de hedendaagse journalistiek."

Ik bezocht gisteren met stijgende verbazing enkele keren de voorpagina van De Telegraaf. Er zou, dacht ik, toch wel iets komen over HalbeGate? Ja, de krant is altijd pro-VVD in verkiezingstijd, maar zelfs De Telegraaf kon dit verhaal niet negeren. Toch?

Nou, toen ik heel, heel, heel ver naar beneden scrollde zag ik inderdaad enkele verhalen. Maar... daarin nam De Telegraaf het steevast op voor de (nu voormalige!) minister. Het viel allemaal wel mee. Hij had het boetekleed aangetrokken. En later werd er een mailtje gelekt van Shell-topman Jeroen van der Veer, waarbij De Telegraaf net deed alsof de email Zijlstra min of meer vrijpleitte -- wat onzinnig was.

Gelukkig was ik niet de enige die de berichtgeving van De Telegraaf buitengewoon vreemd vond. Datzelfde geldt namelijk voor Jan Dijkgraaf, de voormalige leider van GeenPeil (maar nu een minder dan plezante werkrelatie lijkt te hebben met Bart Nijman van GeenStijl). De Dijkster heeft een heerlijk "briefje aan Paul Jansen" (hoofdredacteur van De Telegraaf) geschreven. Daarin neemt hij geen blad voor de mond en legt hij uit wat er allemaal misging de afgelopen dagen:

In het hoofdredactioneel commentaar op pagina 2 pleitte De Telegraaf (jij?) voor het aanblijven van Halbe Zijlstra als minister van buitenlandse zaken. Argument: hij trok het boetekleed aan. In de column van chef politieke redactie Wouter de Winther op pagina 11 werd op de dag dat er maar één politiek onderwerp op de agenda stond (die organenroof had Pia Dijkstra in achterkamertjes al binnen getikt bij de Eerste Kamer) zeer lang stilgestaan bij fouten van Marleen Barth (PvdA), Kajsa Ollongren (D66) en Theo Hiddema (FvD) als aanloopje naar de conclusie: Zijlstra kan blijven, want hij gaf zijn fout (“een opgepoetst verhaal”) toe. “Als hij maar oprecht is en er van geleerd heeft”.

[...]

En dan hadden we nog geluk dat WNL’s ‘Goedemorgen Nederland’ even moet wijken voor de Olympische Spelen, anders had hoofdredacteur Bert Huisjes daar de rode loper ook voor Wouter de Winther uitgelegd. Die moest het nu, buiten jullie eigen kanalen, doen met een gênant optreden op NPO Radio 1.

Maar waarom nam De Telegraaf het zo opzichtig op voor Zijlstra? Dát is natuurlijk dé grote vraag. Nou, Dijkgraaf weet het antwoord:

"Toen jij chef van de politieke redactie van De Telegraaf was en nu Wouter de Winther het is, was Halbe Zijlstra de bron voor menig aan De Telegraaf gelekt verhaal uit kabinet en Tweede Kamer. Het verklaart ook het jaarlijkse slijminterview dat jullie met ‘m hadden."

Nou ja, dan weten we in ieder geval dat Zijlstra nog altijd terecht kan bij De Telegraaf. Misschien dat ze daar nog een columnist nodig hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer