Abortus is voor mij het moeilijkste ethische vraagstuk. Het
raakt aan de kern van mijn levenservaring. Dat ik geen kind heb gekregen, is
mijn grootste hartzeer, zoals Nederland inmiddels weet. Wie diverse Engelse
video’s van mij bekeken heeft, waaronder mijn TED Talk, weet het ook
vanuit het buitenland. Ik ben bijzonder openhartig geweest over de duistere
stukken uit mijn leven vanuit de levenskunsten. Nu breken echter nieuwe tijden aan als kunstenaar. Inmiddels
begeef ik me met de romans in de wereld van fictie en pas ik de levenskunsten
anders toe. The sky is the limit. Ik mag alles maken waar ik zin in heb!
Dus abortus ga ik hier niet meer vanuit persoonlijke verhalen behandelen, maar wel
vanuit doorleefde wijsheid. Dit betekent een filosofische en spirituele kijk
als reactie op het voorstel van D66 om abortus als mensenrecht te erkennen.
Want dat het hoge bewustzijn standaard ontbreekt in de
pilaren van onze samenleving en hoe ernstig de gevolgen daarvan zijn, is wel
duidelijk. Maar juist in het geval van de kwestie abortus vind ik het
schrikbarend kwaadaardig hoezeer niemand in de politiek voorrang geeft aan dat
spirituele narratief en de gelaagde betekenis van het leven.
De rol van de ziel
De discussie over abortus is weer opgelaaid, mede door het
initiatief van D66 om toegang tot abortus als mensenrecht vast te leggen. Dit
voorstel heeft geleid tot debat in de Tweede Kamer, waarbij partijen zoals de
VVD, GroenLinks, PvdA en SP het plan steunen. Terwijl de SGP, ChristenUnie en
Forum voor Democratie zich verzetten.
Kardinaal
Wim Eijk uitte kritiek door te stellen dat abortus geen mensenrecht is en
dat het recht op leven van ongeboren kinderen wordt ontkend. Via De Dagelijkse
Standaard publiceerden we al diverse malen over het thema abortus. Via YouTube
vinden we bergen met educatieve video’s terug.
In dit debat wordt voorbijgegaan aan de diepere,
existentiële vragen die abortus oproept. Het gaat niet alleen om wetgeving of
medische procedures, maar om de essentie van het mens-zijn voorbij de fysieke
ontwikkelingen van een foetus gedurende de ontwikkelweken. De waarde van het
leven gaat over de rol van de ziel.
🟦 DDS legt bloot wat de gevestigde media verzwijgen: de PVV is de enige partij die de kiezer écht serieus neemt, terwijl de rest liever spelletjes speelt in achterkamers. Vind jij dat belangrijk? Steun ons dan.
👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Het leven is een gave en de ziel de ware essentie
Maurice Merleau-Ponty, een Franse fenomenoloog, benadrukte
het belang van het lichaam in onze ervaring van de wereld. Voor hem is het
lichaam niet slechts een object, maar de subjectieve toegangspoort tot de
werkelijkheid. Deze visie nodigt uit om het lichaam te zien als een medium
tussen de ziel en de driedimensionale menselijke wereld. Abortus raakt dan niet
alleen de fysieke integriteit van het lichaam, maar ook de spirituele dimensie
van het mens-zijn.
Een andere denker die licht werpt op deze kwestie is de
Duitse filosoof Max Scheler. Hij stelde dat de mens niet alleen een biologisch
wezen is, maar ook een spiritueel wezen met een moreel bewustzijn. Volgens
Scheler is het vermogen om te voelen en te kiezen wat goed is, essentieel voor
de menselijke waardigheid. Abortus roept dan de vraag op in hoeverre het morele
bewustzijn van de moeder en de ziel van het ongeboren kind met elkaar in balans
kunnen worden gebracht.
De Oostenrijkse filosoof Edith Stein benaderde het menselijk
bestaan vanuit een fenomenologisch perspectief. Ze benadrukte de uitzonderlijke
ervaring van elk individu en de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat.
In haar visie is het leven een gave die met zorg en verantwoordelijkheid moet
worden behandeld. Abortus roept dan de vraag op in hoeverre het beëindigen van
een mogelijk leven in overeenstemming is met deze verantwoordelijkheid.
In de spirituele werken wordt de ziel gezien als het
onzichtbare, eeuwige aspect van de mens. De Indiase filosoof Sri Aurobindo
stelde dat de ziel de ware essentie van het individu is en dat het fysieke
lichaam slechts een tijdelijke verblijfplaats is. Volgens Aurobindo is het
leven een proces van spirituele evolutie, waarbij elke ervaring bijdraagt aan
de ontwikkeling van de ziel. Abortus zou dan niet alleen een fysieke ingreep
zijn, maar ook een ingreep in het spirituele pad van zowel de moeder als het
ongeboren kind.
De Russische filosoof Vladimir Solovyov benadrukte het
belang van liefde en solidariteit in het menselijke bestaan. Hij stelde dat de
mens diens ware natuur pas volledig kan realiseren in relatie tot anderen. Hiermee
is abortus niet alleen een individuele keuze, maar heeft het ook implicaties
voor de gemeenschap en de onderlinge verbondenheid van alle mensen.
Holistische benadering
Het voorstel van D66 om abortus als mensenrecht te erkennen,
legt de nadruk op de autonomie van de vrouw. Het idee dat ze moet kunnen
bepalen. Een belangrijk principe, maar het roept ook de vraag op in hoeverre het
collectief verantwoordelijkheid draagt voor het leven en welzijn van haar
leden, inclusief de ongeborenen. Hoe vinden we de juiste balans tussen
individuele vrijheid en collectieve verantwoordelijkheid?
De Franse filosoof Emmanuel Mounier pleitte voor een
personalisme, waarbij de waardigheid van de persoon centraal staat, maar altijd
in relatie tot anderen. Hij stelde dat het individu nooit geïsoleerd kan worden
beschouwd, maar altijd deel uitmaakt van een groter geheel. Hiermee roept
abortus de vraag op hoe de belangen van de moeder en het ongeboren kind in
harmonie kunnen worden gebracht binnen het collectief.
In plaats van dit debat te beperken tot juridische of
medische termen en eindeloos te leuren, waarmee Nederland het onbehagen uit
Amerika nabootst, of enigszins dictatoriaal op EU-niveau te regelen zodat
nationaal niveau buiten spel wordt gezet, pleit ik voor een holistische
benadering die de fysieke, ethische en spirituele dimensies van abortus erkent.
Dit betekent niet dat we de autonomie van de vrouw moeten
ontkennen, maar dat we deze moeten begrijpen binnen een breder perspectief dat
de ziel van dit ongeboren kind en de verantwoordelijkheid van het collectief
omvat. Vooral in het geval van de gruwelijkheden waar vrouwen nog altijd de
dupe van zijn. Denk aan incest. Een dergelijke benadering vraagt om een
samenleving die de spirituele dimensies van het menselijk bestaan erkent.
Het voorstel van D66 om abortus als mensenrecht te erkennen,
gaat over het waarborgen van de autonomie van vrouwen. Door de inzichten van
filosofen als Merleau-Ponty, Scheler, Stein, Aurobindo, Solovyov en Mounier te
integreren, kunnen we een dieper begrip ontwikkelen van de implicaties van
abortus, niet alleen voor de moeder, maar voor de samenleving als geheel.
🟥 Vind jij dat DDS van waarde is – omdat wij de hypocrisie van het kartel blootleggen en laten zien dat alleen partijen als de PVV de kiezer écht respecteren? Help ons dan nú.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Abortus laat littekens na die niet met een klinische handeling verdwijnen
Als we werkelijk de waarde van het leven erkennen in alle
lagen, waaronder fysiek, spiritueel, existentieel, emotioneel en intellectueel,
dan moeten we bereid zijn om dit debat anders te voeren, namelijk over
alternatieven. Wat gebeurt er wanneer we ons als collectief meer inspannen om
abortus niet als enige uitweg te zien, maar vrouwen te ondersteunen in de keuze
om het beginnende leven op een andere manier en in een andere omgeving een kans
te geven?
Een vrouw die een abortus ondergaat, draagt die ervaring
vaak een leven lang mee. Niemand ervaart dit slechts als een snelle en
vergankelijke medische ingreep. Want dit raakt altijd aan het geweten, de identiteit
en vorming van het innerlijke leven. Veel vrouwen beschrijven een stil, vaak
onuitgesproken lijden dat jaren later nog voelbaar is. Vaak geldt dit ook voor
hun naasten.
Een spirituele benadering van abortus vraagt daarom ook om
compassie met deze vrouwen. Om de erkenning dat abortus littekens nalaat die
niet met een klinische handeling verdwijnen. Dát is haar autonomie op een heel
andere manier ondersteunen dan steeds weer plat bekvechten in de Tweede Kamer
zonder fundering…
Het wordt tijd dat we nadenken over structuren waarin vrouwen
worden opgevangen, ondersteund en begeleid, zodat ze niet gedwongen zijn tot
een beslissing die hun ziel voor de rest van hun leven zal tekenen. Denk aan collectieve
opvang, uitgebreidere financiële en psychologische ondersteuning en meer ruimte
om een kind te laten opgroeien binnen een breder collectief, bijvoorbeeld met
de inzet van sociale zorg.
It takes a village to raise a child is niet zomaar
een gezegde. Het gaat over een grote mate van betrokkenheid en solidariteit.
Over de erkenning dat de verantwoordelijkheid voor nieuw leven niet alleen bij
de individuele vrouw ligt, maar gedeeld moet worden door ons allemaal.
Dit perspectief biedt een brug tussen de polen van het
debat. Aan de ene kant staat het liberale streven naar autonomie: vrouwen
moeten vrij zijn om hun eigen keuzes te maken. Aan de andere kant staat de
conservatieve nadruk op menselijke waardigheid en bescherming van ongeboren
leven.
Als we vrouwen de keuzevrijheid geven binnen een systeem
waarin ze wérkelijke steun ervaren om hun kind te behouden en ergens anders
goed te laten opgroeien, komen deze waarden dichter bij elkaar dan we nu
denken.
Spirituele perspectief op één
Autonomie wordt dan niet uitgehold, maar juist verdiept. Een
vrouw kiest vanuit vrijheid, maar ook vanuit de zekerheid dat ze er niet alleen
voor staat. De menselijke waardigheid wordt bewaakt, niet door dwang, maar door
liefdevolle structuren die onze kwetsbaren beschermen. Zo kan een samenleving
elkaar verstaan in plaats van elkaar eindeloos bevechten…
De vraag is dus niet alleen of abortus een recht is. De
diepere vraag is hoe we als samenleving zó ingericht kunnen zijn dat abortus
minder nodig wordt en we de autonomie van de vrouw veel en veel beter – lees
praktischer – kunnen ondersteunen. Het antwoord ligt niet in verbieden, maar in
het openen van nieuwe mogelijkheden en het versterken van het collectieve
weefsel dat vrouwen en kinderen opvangt. Wedden dat vrouwen dan ineens massaal hele
andere keuzes gaan maken?
Als we dit gesprek voeren voorbij partijpolitiek en
ideologische loopgraven – lees gemekker van politici die er geen moer van
snappen omdat ze niks doorleefd hebben en alleen willen scoren – dan ontstaat
er ruimte voor heling, compassie en wijsheid. Begrijpen vanaf een afstand is
immers iets anders dan bevatten.
Abortus zal altijd een moeilijk en beladen thema (voor me) blijven.
Maar als we de moed hebben het spiritueel perspectief op één te zetten en
tegelijkertijd praktische alternatieven te ontwikkelen, kunnen we een
samenleving scheppen waarin zowel de autonomie van de vrouw als de menselijke
waardigheid van nieuw leven tot hun recht komen. Wow, dat lijkt me een land waarin
nog een heleboel andere kwesties ineens zuurstof toegediend krijgen. Elkaar
verstaan.