-Paul Cliteur- 'De flutidentiteit van KRO-NCRV wordt nu ingezet tegen een omroep met een echte identiteit (ON)'

-Paul Cliteur- 'De flutidentiteit van KRO-NCRV wordt nu ingezet tegen een omroep met een echte identiteit (ON)'

Foto: Paul Cliteur / Bron: Niels Wenstedt

Onlangs las ik een hilarische roman van Jeroen Pen: De meest besproken man van Nederland (Uitgeverij Pluim, 2021). Het gaat over een omroep, geleid door baby boomers, die proberen een nieuwe identiteit in de markt te zetten. Een identiteit die niks is. Een flutidentiteit. Zoals zo vaak met dat door boeken denk je ook bij Pen: dit is fictie. Zo erg kan het niet zijn. Op de achterflap van het boek lees ik dat Pen heeft gewerkt bij KRO-NCRV. En ik dacht dus: nee, zo erg kan het toch niet zijn bij KRO-NCRV?

Maar dan lees ik nu een interview in NRC met directeur Peter Kuipers van omroep KRO-NCRV die zegt dat het tijd is voor “bestuurlijke moed”. Moed waartoe? Nou, om de omroep Ongehoord Nederland “per direct uit het bestel te zetten”. Hij is de eerste omroepdirecteur die zich zo uitspreekt, zegt NRC.

Wow, dat is nog eens moed zeg. Een ander van zijn zendtijd beroven zodat er meer overblijft voor jezelf. Met welk recht dan? Nou, de omroep heeft van Kuipers heeft een nieuwe identiteit. “Wie afstemt op de programma’s van deze fusieomroep kan zien: de omroep – met ruim 400.000 leden – heeft sinds begin september een nieuwe identiteit. Het logo – een cirkel opgebouwd uit drie kleuren – gaat gepaard met een nieuw verhaal.”

Enorm zeg, dat ken ik uit de roman van Pen. Een nieuw logo bedenken. In dit geval: een cirkel met drie kleuren. Twee jaar geleden had Kuipers in een moment van zelfreflectie zich nog afgevraagd: “waarom geeft de samenleving ons ieder jaar ruim 80 miljoen euro? Verdienen we dat eigenlijk wel?” Het was even spannend, maar gelukkig is Kuipers eruit gekomen. Hij heeft een nieuwe identiteit gevonden. “Uiteindelijk kwam Kuipers uit bij drie kernwoorden: de KRO-NCRV staat voor een wereld die eerlijker, groener en liever kan.”

Verdraaid, je moet er maar opkomen: 1. Eerlijker, 2. Groener, 3. Liever. De drie kleuren. Een remake van de honderd jaar oude christelijk-sociale traditie. Met de enigszins sceptische vraag van NRC of dit zijn leden wel iets zegt weet Kuipers wel raad: “Soms niet meteen, maar als ik hen vertel dat het ons om hun kinderen en kleinkinderen te doen is, dan altijd.”

Bij dat eerlijke, groene en lieve past natuurlijk ook moed om het kwaad af te wijzen. En dat zit bij ON. Toen presentator Blommestijn zich provocerend uitliet over “blancofobie” wist Kuipers het wel. Die zendtijd van ON kan je veel beter uitdelen aan zijn omroep met zijn kersverse identiteit. Eerlijker, groener en liever tenslotte.

Paul Cliteur is de co-auteur van: Dirk Verhofstadt in gesprek met Paul Cliteur: op zoek naar harmonie (2012).

-Paul Cliteur- 'De flutidentiteit van KRO-NCRV wordt nu ingezet tegen een omroep met een echte identiteit (ON)'
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer