Op een concurrerende website verscheen een interview met
Ayaan Hirsi Ali over de opmars van islam in West-Europa. Er is in dit geval een
specifieke reden om in te gaan op wat
Ayaan daar zegt. Ze herhaalt namelijk wat ondergetekende een maand eerder
beschreef in een column hier op DDS: ‘De
grote staking van de ziel’. Ik zal beide uitspraken citeren – de lezer moet
zelf maar oordelen. Ayaan Hirsi Ali:
Wat de christelijke erfenis van Europa betreft: “De jongere generaties hebben
hier niet over geleerd, of alleen negatieve verhalen gehoord. En als er dan een
sterke, mannelijke
beschaving binnenkomt, is er niets om het tegen te houden.
De EU-bureaucratie kan geen identiteit geven aan jongeren die zich bedreigd
voelen. En daarom zie je zelfs dat sommige Europeanen zich bekeren tot de
islam.” (25/8/2025)
“Het wetenschappelijk rationalisme, dominant sinds de Verlichting, begrijpt de
mens als een klomp atomen. EU-instellingen spreken over mensenrechten en de
‘heiligheid’ van het leven, maar dergelijke concepten kunnen niet logischerwijs
worden afgeleid uit wetenschappelijk rationalisme op zichzelf. De EU ontbeert
een filosofisch overtuigende en spiritueel begeesterende mythe om haar
juridische architectuur te legitimeren. En de huidige geopolitieke situatie maakt
dit gebrek des te urgenter.” (22/7/2025)
Het is tekenend dat in beide citaten, een lege, bloedeloze
beschaving zonder bindende en bezielende kracht, wordt verbonden aan de
Europese Unie. De gemeenschappelijke vaststelling is dat de islam een
begeesterende mythe biedt, terwijl het
Westen alleen nog maar ‘spelregels’ en
‘procedures’ te bieden heeft. Laten we deze vaststelling eens verder uitdiepen.
Berusten in een
stervende beschaving?
Dezelfde discussie was de aanleiding voor mijzelf om
überhaupt publicist te worden. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 legde
Geert Wilders zijn publiek de volgende vraag voor: “Willen jullie meer, of
minder Marokkanen?” Mijn debuutboek
Avondland en Identiteit (2015) stelt al in de inleiding dat
Wilders’ uitspraak – hoewel we de onevenredige criminaliteitscijfers onder
allochtonen absoluut niet mogen negeren – een dieper, onderliggend probleem
verhult: de vervaging en ontankering van Westerse waarden.
Dat boek zag het licht omdat ik persoonlijk weiger te
berusten in een stervende beschaving. Tenslotte doen maar vier vragen er wezenlijk
toe: “Hoe te leven en waarvoor te leven? Hoe te sterven en waarvoor te
sterven?” Dit gaat dus wederom over mythes die het leven bezieling geven: die een
gedeelde belevingswereld mogelijk maken en daarmee maatschappelijke samenhang.
Parasiteren en
infiltreren
De islam heeft een sterk verhaal – of heeft ten minste een verhaal. Het hedendaagse
Westen, daarentegen, heeft alleen parasitaire mythes. De klimaathype verdwijnt zodra
de subsidie op is en niemand de peperdure energie meer kan betalen; het
voortdurend aandacht vragen voor slavernij en kolonialisme, ebt weg zodra die
hele koloniale geschiedenis niemand meer wat zegt.
Nederland is al bijna vergeten waar Michiel de Ruyter en Jan
Pieterszoons Coen voor stonden en wat de VOC en de WIC überhaupt betekenden.
Woke blijft zich hullen in slachtofferschap, maar plakt slechts labeltjes
zonder zelf iets neer te zetten. Voor de mensen die in de toekomst de
hedendaagse woke-agitatie zullen teruglezen, zullen die statements niet eens
betekenisvol te interpreteren zijn. Hierom is woke parasitair.
Ayaan Hirsi Ali spreekt haar zorg uit over infiltratie door
de Moslimbroederschap, die in West-Europa reeds in diverse overheidsorganen is
doorgedrongen. Ook dit is voor ondergetekende geen nieuws: in 2018 publiceerde
ik
Kerkgangers en Zuilenbouwers (
DDS-review
hier), dat een dialoog bevat met de Belgisch-Tunesische Manel Mselmi. Zij
vertelde toen al dat ze – gevoed door de ervaring in haar land van herkomst –
probeerde om politici in België bewust te maken van islam en islamisme, maar
steeds tegen muren aanliep. Omdat het aantal moslimstemmen voor politici domweg
te groot is om te negeren, en omdat de Moslimbroederschap haar al was
voorgegaan qua lobbywerk.
De Marokkaanse
voetballer en de vastgebonden bokser
Dit is het perfecte moment om stil te staan bij de
vastgebonden bokser: dit voorbeeld komt uit nog een
ander
boek, namelijk een briefwisseling tussen ondergetekende en de filosoof
Joris
Bouwmeester. Joris vergelijkt de islamkritiek zoals geuit door Ayaan Hirsi
Ali, met een serie dates tussen twee personen die met elkaar flirten. De
situatie is sterk vergelijkbaar met de commotie die rond de voetballer Mohamed
Ihattaren, die nu zijn verleden bij oranje
van
tafel veegt en zegt resoluut te kiezen voor het Marokkaanse nationale
elftal.
Joris stelt: als je een vrouw uit eten neemt, mee naar de
bioscoop, luxe cadeautjes voor haar koopt, en uiteindelijk kiest ze toch niet
voor een serieuze relatie met jou, dan kun je het alleen jezelf kwalijk nemen –
kennelijk ben je niet aantrekkelijk genoeg geweest. Wat betreft de moslims die
terugplooien op hun identitaire wortels, had de Westerse beschaving hen een
beter verhaal moeten bieden: meer saamhorigheidsgevoel en niet alleen maar
uitkeringen en consumptieproducten.
Griep en HIV
Mijn visie is dat deze vergelijking de situatie geen recht
doet.De vergelijking met de vastgebonden bokser past véél beter bij de situatie
zoals die reëel bestaat. De bokser word met de armen vastgebonden op de rug, de
ring in gestuurd, en moet dan maar zien te winnen. Want zodra wij, voorvechters
van de Westerse identiteit, alles wat onze beschaving te bieden heeft gloedvol
willen uitdragen, worden wij teruggefloten, gecanceld, gedemoniseerd en zelfs
doodgeschoten,
zoals
Pim Fortuyn.
Elke minderheid – van islamitische Somaliërs tot Afrikaanse
LGBTQ’ers – wordt in West-Europa aangemoedigd om een eigen identiteit te vieren.
Ze krijgen daar zelfs subsidie voor. Maar zodra blanke mensen met conservatieve
voorkeuren hetzelfde willen, worden we finaal kapotgemaakt.
Waar komt dit kapotmaken dan vandaan? Juist: vanuit diezelfde
instellingen – politiek, maatschappelijk, cultureel – die Manel Mselmi
vruchteloos probeerde te bewerken. We zouden een gloedvol verhaal kunnen
houden, echt een prachtig bezielend verhaal over de Westerse beschaving. Met
daarin aandacht voor hoe we onszelf hebben vrijgevochten van de Hertog van Alva
en de Spaanse kroon; hoe we de wereldzeeën in kaart hebben gebracht en de
roerige wateren met dijken en polders hebben getemd. Maar de instituties houden
dat tegen.
Je moet het dus zo zien: het cultuurmarxisme, de Linkse
Lange Mars Door de Instituties, is wat ons HIV geeft, ons immuunsysteem
lamlegt. De islam is als de griep waar we als beschaving vervolgens aan
overlijden.
Demografie en
gehoorzame vrouwen
Met de Vlaamse denker Maarten Boudry – die mij
destijds bij de debatclub
te pessimistisch vond, maar die intussen stevig is bijgedraaid doordat de
immigratie- en voortplantingscijfers vanuit de moslimkant zelfs voor hem zó
overstelpend zijn – publiceerde ik een briefwisseling over dit onderwerp. Twee
belangrijke fragmenten:
“Vandaag begrijpt de Europese Unie zichzelf in termen van een ‘humanitarian
superpower’: soft power zonder dat de noodzaak van hard power wordt onderkend.
Het EU-discours is een navelstaarderig en bevoogdend verhaal over mensenrechten
dat feitelijk weinig tractie krijgt. Dat Saoedi-Arabië voorzitter werd van de
VN Mensenrechtenraad terwijl Raif Badawi zweepslagen kreeg voor atheïstisch
bloggen, is tekenend. Het engste is hoe gemakkelijk en geruisloos dit weer uit
de media is verdwenen, terwijl het nog steeds speelt.”
“Wat de islam in zijn meest conservatieve vorm altijd
aantrekkelijk zal maken – wat men er ook voor discours over individualisme en
liberale vrijheden tegenaan gooit – is dat de man altijd een seksueel
gehoorzame vrouw ter beschikking staat. Tegen deze basale biologische aandrift
zullen cerebrale redevoeringen over emancipatie en erudiete pleidooien voor de
Verlichting het nooit winnen.”
Christendom als
alternatief?
We kunnen dit artikel niet afsluiten zonder stil te staan
bij het christendom – Ayaan Hirsi Ali draagt dit aan als alternatief voor de
islam. Er zijn mijns inziens te veel mensen die op het christendom willen
teruggrijpen als een soort politieke ideologie of leidraad voor
maatschappij-inrichting. Dat is een heidens amalgaam van macht en geloof. Christendom is in de kern een
religie voor individuele zielen, zoals ook de Britse filosoof Bertrand Russell
vaststelt:
“Among religions, Bolshevism is to be reckoned with Mohammedanism rather than
with Christianity and Buddhism; Mohammedanism and Bolshevism are practical,
social, unspiritual, concerned to win the empire of this world.”
Natuurlijk kun je erop wijzen dat het christelijke Europa
militant en expansief was – masculien met veel zelfvertrouwen. Maar was dit nu
echt de kern van het berustende christendom? Het christendom dat vooral is
gericht op het hiernamaals en op het redden van de individuele ziel?
Faustische geest
Het christendom was interessant voor Byzantijnse keizers en
Frankische veldheren maar meer om praktische dan spirituele redenen. Zoals
toegang tot een kerkelijke bureaucratie van geestelijken die konden lezen en
schrijven. Ook hielp het nieuwe spirituele sausje om zich te onderscheiden van
eerdere heersers. Maar de essentie
van deze machtsuitoefening was eerder heidens dan christelijk.
De Franse historicus Georges Duby omschreef bijvoorbeeld hoe,
in het Germaans-Frankische christendom, Christus werd afgebeeld met een mes
tussen de tanden. Het West-Europese beeld van Christus is door de eeuwen heen
minder ‘heidens’ geworden en meer ‘vroom’.
In een strijd om geloof zal het geloof van de islam puurder
en levenskrachtiger blijken. Maar in een technologische strijd zal de Westerse
faustische geest triomferen. Want die geest streeft naar doorgronding vanuit
begrip. Het faustische stelt beheersing vanuit kennis centraal, terwijl het in
de islam draait om onderwerping aan het noodlot (al-Qadr) en aan de ondoorgrondelijke wil van Allah.
Conclusie
Sinds Pim Fortuyn – en nu weer met de
tragische
moord op Lisa – zijn we eraan gewend om kritiek op de islam te verbinden
aan ander slachtoffergroepen. Met name meisjes, vrouwen, homo’s en joden. Maar
hiermee blijft men eigenlijk hangen in een cultuurmarxistisch narratief, ‘de
zieligste is het heiligste’. Men maakt dezelfde fout als woke: je bekritiseert
iets maar schept niet zelfs iets terug dat levensvatbaar, krachtig en
aansprekend is. We zijn terug bij het belang van begeesterende en samenbindende
mythes.
Kritiek op de islam kan dus veel beter vanuit twee andere
argumenten komen: sowieso is iedere
ongelovige zijn of haar leven niet zeker onder een islamitische meerderheid.
Islam is naast een religie ook een rechtssysteem en een militaire doctrine – op
afvalligheid staat nu eenmaal de doodstraf. Géén van de gangbare rechtsscholen
binnen islam, contesteert dat. Hiernaast is de islam fatalistisch, en niet
gericht op begrip en doorgronding zoals de Westerse geest dat wél is. De wil
van Allah is zowel grillig als alomvattend en het vernuft van de mens staat
hier nietig en impotent tegenover. De visionaire en innovatieve kracht van de
faustische geest, is een goed antwoord op dit verhaal.
Tot slot:
steun
Sid via BackMe. En help me om
dit soort realistische publicaties blijvend mogelijk te maken! En
schrijf u in voor
Sids nieuwsbrief!