Kabinet pakt miljardenorder voor Defensie 'op z'n overheids' aan: meer geld, minder kwaliteit en langere leveringstijd

Kabinet pakt miljardenorder voor Defensie 'op z'n overheids' aan: meer geld, minder kwaliteit en langere leveringstijd

Het kabinet trekt meer geld uit voor de miljardenorder voor vier nieuwe onderzeeboten. Nu Defensie een hoger budget krijgt, pakt het kabinet de boel direct 'op z'n overheids' aan: eisen worden naar beneden bijgesteld, terwijl het prima meer mag gaan kosten.

Staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie, VVD) stuurt uiterlijk volgende maand offerteaanvragen naar de drie overgebleven fabrikanten. En net zoals bij de F-35 Joint Strike Fighter of een willekeurig ICT-project van de overheid, klotst het geld ook hier tegen de plinten voor een discutabel resultaat.

Hoewel de exacte bedragen en eisen om begrijpelijke redenen onbekend zijn, schemert de incompetentie er toch tussendoor. Diverse fabrikanten zijn al afgevallen omdat ze niet voor de beoogde prijzen en kwaliteitseisen konden, of wilden, leveren. De Zweeds-Nederlandse combinatie Saab/Damen, het Frans-Nederlandse Naval/IHC en het Duitse ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) zijn de overgebleven kandidaten. En in plaats van dat de Defensie-staatssecretaris nu vraagt om vier onderzeeërs met dezelfde kwaliteitseisen als eerst, stelt ze die naar beneden bij terwijl ze er rustig een paar miljard euro meer voor over heeft. En ach, daar mogen de producenten ook best een paar jaar langer over doen, maakt allemaal niet uit!

En natuurlijk komt men ook met het verzoek voor vier nieuwe onderzeeërs nu de industrie al enige tijd met leveringsproblemen zit (via Het Parool). Niet zo gek, want ook zij zullen last hebben van de hoge inflatie en de schaarste in materiaal en gekwalificeerd personeel.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Je kunt er dus ook best vanuit gaan dat de fabrikant die de deal sluit, problemen kenbaar zal gaan maken. De onderzeeërs zullen nóg duurder uitvallen dan aanvankelijk werd gedacht. De eisen moeten toch nóg iets verder naar beneden worden bijgesteld. En helaas is er ook nóg meer tijd nodig dan was afgesproken. Maar dat gebeurt natuurlijk pas nadat een flink deel van het bedrag al is overgemaakt, want anders trekt Defensie gewoon de keutel weer in. Dan moet het kabinet wel overstag, want we hebben een NAVO-norm te halen en er is geen weg terug meer. Dus om gezichtsverlies te voorkomen wordt er over een paar jaar zo nóg een miljard of twee tegenaan gegooid en heeft Nederland wellicht de helft van de onderzeeërs waar het oorspronkelijk om vroeg. Het is immers toch maar belastinggeld.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer