ANP LINA SELG

Keijzer en Van der Plas brengen ‘De PalingPopulist’ - ode aan de boze burger

Politiek20 okt , 18:30
Met nog maar enkele weken tot de verkiezingen wagen Caroline van der Plas (BBB) en Mona Keijzer (ex-CDA, nu lijsttrekker voor BBB) zich aan een opvallende campagnezet: een zelfgeschreven lied, uitgevoerd in het Volendamse Café De Dijk, getiteld ‘De PalingPopulist’.
🎵 “Ik luister naar de zorgen van de man die vroeg op is, Noem me maar hoe je wilt: ik ben een PalingPopulist.” 🎶
De video ging live op X (Twitter) en wordt door BBB gedeeld met een vette knipoog – maar ook met een duidelijke boodschap: wij staan aan de kant van ‘de gewone Nederlander’.
Een campagnegimmick, of een oprechte poging om het ongenoegen in het land onder woorden te brengen? Daarover lopen de meningen uiteen.
🟦 DDS laat zien wat er speelt achter de verkiezingscampagnes - en prikt door slogans heen. Jij maakt mogelijk dat wij dit werk kunnen blijven doen. 👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak iets over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media, o.v.v. ‘DDS donatie + je e-mailadres’ – voor toegang tot onze dagelijkse, ongefilterde Substack.

Sentiment vangen in zangvorm - maar wie gelooft het nog?

Het campagnelied verwijst openlijk naar het verwijt dat BBB en Keijzer vaak krijgen: dat ze populistisch zijn. En in plaats van zich daarvan te distantiëren, omarmen ze het label met een glimlach.
Palingpopulisme - een verwijzing naar de Volendamse muziekstijl en de volkscultuur - moet sympathiek klinken, toegankelijk, en een beetje rebels. Maar komt het echt uit het hart, of is het marketing in Volendamse verpakking?
Mona Keijzer en Caroline van der Plas zijn inmiddels doorgewinterde politici. Keijzer zat jarenlang in het CDA, was staatssecretaris, en werd pas kritisch toen het haar eigen positie kostte. Van der Plas is handiger in beeldvorming dan in inhoudelijke dossiervastheid.
Dat maakt dit soort video's tricky. Het risico is dat het overkomt als goedkoop sentiment, bedoeld om stemmen te trekken, zonder dat het gepaard gaat met serieuze oplossingen.

Volks sentiment? Of electorale berekening?

Wat opvalt: de tekst van het lied sluit naadloos aan op het groeiende wantrouwen richting de politiek.
  • De man die vroeg opstaat, wordt symbolisch voor de belastingbetalende, hardwerkende Nederlander die zich in de steek gelaten voelt.
  • De palingpopulist is degene die nog naar het volk luistert, in plaats van naar Brusselse bureaucraten en Haagse adviseurs.
En dat is op zich een terecht sentiment. Maar het roept wel de vraag op: wat gaat BBB concreet doen, behalve de juiste snaar raken?
  • Gaan ze écht de immigratie stoppen?
  • Durven ze te breken met het stikstofdwangbeleid van Rutte?
  • Of eindigt het bij ‘luisteren’ en ‘begrip tonen’, zonder harde actie?
Dat is waar veel kiezers inmiddels allergisch voor zijn geworden: mooie woorden, weinig daden.
🟥 DDS kijkt verder dan de show. Liedjes en slogans vullen geen schappen, lossen geen crisis op. Wij laten zien wat er écht achter verkiezingscampagnes zit. Help ons om door te blijven prikken. 👉 Doneer via https://dds.backme.org of rechtstreeks op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media Vermeld: ‘DDS donatie + je e-mailadres’ – dan krijg je ook toegang tot onze dagelijkse Substack met artikelen die te scherp zijn voor DDS.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading