PVV wil toch geen hoofddoekjesverbod in provincies

Vijf PVV-afdelingen hebben het hoofddoekjesverbod geschrapt.

De PVV heeft een verstandig besluit genomen. Het PVV-plan voor een hoofddoekjesverbod voor alle ambtenaren in gemeente- en provinciehuizen is uit vijf lokale verkiezingsprogramma’s gehaald. De reden: de PVV’ers willen nu eindelijk eens een keer een coalitie kunnen vormen. Uit Trouw:

De PVV-afdelingen in Flevoland, Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noord-Holland hebben het hoofddoekverbod voor ambtenaren uit hun verkiezingsprogramma’s geschrapt. Stelde de partij in 2011 nog dat ambtenaren, Statenleden en gedeputeerden niet welkom waren als ze met een hoofddoek in het provinciehuis verschenen, nu is dat punt verdwenen. In ieder geval in twee provincies gebeurde dat met het oog op eventuele coalitievorming.

Eigenlijk zouden alle PVV-afdelingen het verbod moeten schrappen, als ze tenminste mee willen regeren in de provincies. Het verbod gaat alle andere partijen namelijk veel te ver. Zoals de Zeeuwse PVV-lijsttrekker Peter van Dijk het formuleert: “Als je mee wil besturen, dan moet je er geen dingen in zetten waarvan je weet dat die op veel weerstand zullen stuiten.”

Soms moet je de knuppel in het hoenderhok gooien en soms moet je als politicus een rechte rug houden, maar in dit geval lijkt me het wijs dat de in de peilingen populaire PVV in vijf provincies toch geen verbod op hoofddoekjes wil. Het toont aan dat de partij volwassen wil worden en bestuursverantwoordelijkheid niet uit de weg wil gaan door onmogelijke dingen te eisen.

Wilders zegt dat de PVV-fracties zelf hun programma mogen samenstellen: “In iedere provincie maakt de PVV zijn eigen programma, bij de één staat er wat meer in dan bij de ander, maar ons islamstandpunt blijft hetzelfde.” Zou Wilders dan eindelijk het lef hebben de PVV-fracties in het land  meer vrijheid te geven om echt een eigen koers te varen? Dat zou uniek zijn.

Ik ben bijzonder benieuwd naar wat er gebeurt na de Statenverkiezingen van 18 maart. Hebben de PVV-fracties dan nog steeds de vrijheid om te doen wat ze willen?


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

125 reacties

  1. Jacobus

    Ik neem aan dat het PVV-programmapunt van de hoofddoekenbelasting fier overeind blijft?

    1. carthago

      Natuurlijk,iedereen betaalt belasting.zoiets normaals als een kopvodtax is efficienter voor ons WELZIJN dan bijvoorbeeld bpm of energiebelasting.

      1. Jacobus

        En straks een keppeltjesbelasting en een RK-kruisjesbelasting. Op besnijdenis kan dan wellicht een verzwaard BTW-tarief worden geheven.
        Dat zal ze leren, die gelovigen.

        1. VVM

          Zo is het maar net, debiliteit mag wat kosten, toch?

        2. carthago

          Die arabische vrouwenbesnijdenis mogen ze wat mij betreft bijvoorbeeld met levenslang belasten plus een faillissementsaanvraag van geheel arabie,met beslag op de gehele olievoorraad.

        3. Anna

          Jacobus, keppeltjes en kruisjes worden niet verplicht opgelegd door vrouwonderdrukkende mannen.

          1. Jacobus

            Ik hoor moslima’s dat nooit zeggen.

      1. Wachteres

        Ja Frank en straks moeten we het goed vinden dat er op de scholen een moslimspook rondwaart dat de kinderen nachtmerries bezorgt, omdat ze niet kunnen zien wie er onder die ladingen zwarte lappen zit.

        We zijn zo vol begrip voor andere culturen [pardon, voor de islam, toen die hier nog niet was speelde dit allemaal niet] dat we straks de voor-middeleeuwse sharia invoeren.

        Verschillende ministers vonden dat al geen probleem. Vinden ze nog niet, net zomin als de EU dat vindt, maar ze houden hun mond, omdat het volk daar nog een andere mening over heeft.

        De jongere garde wordt wel via de school tot andere EU-gedachten gebracht.

        1. Jacobus

          Wachteres wordt helemaal zenuwachtig van de vrijheid van godsdienst. Ook de andere grondrechten zullen haar wel onrustige nachten bezorgen.

          1. carthago

            Die arabische vrouwenbesnijdenis mogen ze wat mij betreft bijvoorbeeld met levenslang belasten plus een faillissementsaanvraag van geheel arabie,met beslag op de gehele olievoorraad.

          2. carthago

            Alweer suggestief jacobuskruit !

          3. Maaike

            gelukkig zijn de commentaren van carthago altijd objectief.

        2. Maaike

          Arme Wachteres, nu gaat de PVV ook nog overstag door de eis op het hoofddoekjesverbod te laten vallen.

          1. Jacobus

            PVV-ers zijn echte dhimmies.

    2. zomaar

      Jacobus ik heb kennissen die van orgiene uit Indonesië komen , je weet wel ooit een N kolonie , waar wij volgens figuren als jij de beest uit gehangen hebben .

      afin , die mensen vertelde mij , dat de Christenen aldaar , een soort beschermgeld moeten betalen , aan de moslim gemeenschap willen zij een kerkdienst (veilig) bijwonen .

      dus zal met der tijd , dit standpunt weer van stal gehaald worden , en vertaald gaan worden een in soort van tax , wil men in het openbaar uiting geven aan je geloof .

      1. zomaar

        je dacht toch niet dat wilders het voorstel en argument over een kopvodtax zomaar genomen heeft .

        gezien zijn roots (half Indonesiër), weet hij hoe het daar toe gaat , vanaf de bezetting door de islam .

        het is gewoon jammer dat de IS de Internationale Socialist zijn blinddoek maar niet af kan doen , zou hem/haar meer zicht geven .

      2. arie_jansz

        Ik heb ook kennissen, helemaal uit Italië.

        Die moesten ook geld betalen aan hele trouwe en principiële katholieken om te mogen leven.

        1. zomaar

          je wil toch niet alle moslims vergelijken met de maffia ?.

          had ik niet gedacht van jou , in mijn ogen was (ben) jij een moslim minnend links figuur .

          oke ik kan het mis hebben

        2. Teun

          Arie de excuustruus

      3. Maaike

        Natuurlijk, we gaan het zo regelen zoals in Indonesie, het grootste moslimland ter wereld.
        Ik dacht dat jij nou juist niet wilde dat moslims enige invloed hebben in Nederland. Beetje vreemd.

        1. zomaar

          ik ben daar ook geen voorstander van , zeker gezien dat juist in de moslim landen , (liever geschreven in de samenlevingen waar de moslims overheersen ), een ander geloof bijna niet mogelijk meer is , zoals ik al aangaf (Indonesië ) , die zeker als koloniale provincie het Christelijke geloof vrij beleden kon worden .

          wat nu geheel anders is .

        2. zomaar

          enzo als jij zelf al aangeeft , het zijn net kakkerlakke!!, als je er eenmaal een paar hebt , heb je er zo miljoenen !!, of miljarden .

          het mooiste van al is nog , dat hun populatie stijgt ondanks zij elkaar opvreten (uit moorden ), dus de vergelijking gaat geheel op !!.

          en dat Maaike wil ik voorkomen en geef mijn stem aan hen die , tegen het ver islamiseren van onze samenleving zijn .

          dus de PVV

      4. HenkieAltea

        Moslims zijn een smet op de menselijkheid.
        Pim wist het meer dan 10 jaar geleden al te vertellen,het is een achterlijk geloof.
        Ik zelf vind het geen geloof,het is een ideologie,niks meer,en ook niet minder.
        Kijk hoe ze Mekka,en Medina hebben veroverd,en zo zijn ze nu precies weer bezig in Europa,cq Nederland.
        Laten we een voorbeeld nemen aan Spanje,daar vieren ze ieder jaar nog massaal de verovering op de Moren,cq moslims.
        Maar het westen vergeet snel,en nu zitten we met een bonk ellende in ons eens zo mooie Nederland.
        Het word voorjaar,en een grote schoonmaak zou goed zijn voor ons land,met in het achterhoofd hoe de Spanjaarden dat toen hebben opgelost.

        1. JanvanEechoud

          Ben in elk geval blij dat met zulke uitspraken je misschien wel op de PVV zou stemmen, maar dat je geen PVVer bent.
          Een PVVer zou de Islam verketteren, niet de moslim als mens.

          1. Jacobus

            Het maken van onderscheid tussen verketteren van de islam en het verketteren van moslims is een pijnlijke vorm van hypocrisie. Wilders doet dat door met droge ogen te beweren slechts kritiek te hebben op de islam en tegelijkertijd voorstellen en uitspraken te doen waarin moslims worden gediscrimineerd, gestigmatiseerd en uitgekafferd.

          2. HenkieAltea

            De moorden die door ISIS worden uitgevoerd.
            Word dat gedaan door moslims of door de ISLAM ?

    3. HenkieAltea

      Wilders blijkt niet zo’n dictator te zijn als links Nederland wel zou willen.
      De provinciale afgevaardigden bepalen namelijk zelf hoe ze het willen doen in hun provincie.
      Dus boem,weer een argument minder om niet op de PVV te stemmen.

    4. Teun

      Dat was maar een grapje, Jacobus.

  2. reageerbuis

    Die PVV-statenleden moeten hun collega’s ervan overtuigen dat het toestaan van het dragen van een hoofddoek door ambtenaren in functie niet getolereerd moet worden. Het is een uiting van de fundamentalistische interpretatie van de islam. Deze PVV-leden capituleren bij voorbaat.

    1. HenkieAltea

      Volgens mij staat in de wet omschreven dat het geloof los staat van de overheid.
      Dus ik ga aangifte doen als ik met zo’n kopvot word geconfronteerd in het gemeente huis achter de balie,of in ieder willekeurig overheids gebouw.
      Als we dat allemaal nu eens zouden gaan doen,dan heeft de politie net zoveel werk,als bij de aangiftes tegen Wilders zijn uitspraken,van meer of minder Marokkanen in Den haag.
      Toen had de politie ineens genoeg tijd om de aangiftes te verwerken,terwijl een aangifte tegen een Marokkaan niet kan,gebrek aan tijd.
      Raar toch!

      1. Jacobus

        Verontrustend dat iemand die hoofddoeken wil verbieden het woord kopvod nog niet eens correct kan spellen.

        1. carthago

          Hallo jacobuskruit,ik maak ook wel eens schrijffouten,dat weet jij drommels goed,maar dan kan ik nog wel een punt hebben.

        2. Teun

          Jouw stukjes bevatten ook rare constructies, Jacobus. Ik ga dat niet onderbouwen.
          Verbouw zelf maar eens jouw taalgebruik.

  3. Ni28

    Om coalitie te kunnen vormen moet je van je idealen af als partij, dat hebben wij nu ook al gemerkt. Partijen worden wel overbodig om deze wijze.

  4. arie_jansz

    Kopvoddentax als hoogste ideaal.

    Wow…ik ben onder de indruk zeg

  5. Maaike

    Hoofddoekjes belasting is natuurlijk absurd. maar zouden ambtenaren niet een soort neutraliteit moeten uitdragen?De ambtenaar die je trouwt, of die je nieuwe paspoort verzorgd of allerlei andere diensten die bij de gemeente (steeds meer) worden verzorgd. Ik vraag mij ook af of je bijvoorbeeld piercings in je gezicht mag dragen als je aan het loket zit. Je draagt iets uit, en dat is in de openbare ruimte prima, maar in functie moet je daar toch rekening mee houden.

    1. Teun

      Piercings in je gezicht. Het lijkt wel pvv-geteisem.

  6. Baksteen

    Het dragen van een hoofddoek geeft aan dat je je onderwerpt aan de ideologie van de Islam. Daarmee geef je dus aan dat de voorschriften voortvloeiend daaruit voor jou leidend zijn. We zien allemaal dagelijks wat dat betekent. In de koran staat nergens dat het dragen van een hoofddoek verplicht is, het is dus een statement van de draagster.Niemand kan zien wat er zich onder de hoofddoek afspeelt, varierend van een goedwillende dame tot een een informatie-verzamelende jihad handlangster.
    Als ik een afspraak met een moslima zou hebben op het gemeentehuis of de provincie, is het dan verstandig om mijn kruisje op de rever van mijn colbertje te houden?

  7. JanvanEechoud

    “Eigenlijk zouden alle PVV-afdelingen het verbod moeten schrappen”.

    De PVV moet helemaal niks!
    En al helemaal niet van een PVV hater.
    Klaar. Nuf said.

    1. Maaike

      Dat PVV-ers geen kritiek kunnen hebben is allang duidelijk hoor Jan

      1. Wachteres

        Nu klets je weer uit je nek, Maaike.

        Het is alom, in heel Europa! bekend dat wij maar in één richting mogen denken. En dat is in de linkse richting. Doe je dat niet dan ben je een fascist, een racist of een nazi-bruinhemd.

        Merkwaardig dat iedereen dit weet en zich daar, terecht, wezenloos aan ergert, maar dat de linkse meute daar zelf blijkbaar geen benul van heeft..

        Ach, in de oostbloklanden dacht men ook dat het socialistische denken het beste was voor iedereen en dat de mensen buiten hun kringetje dezelfde opvattingen moest hebben.

        En kritiek? Je moet toch weten dat zoiets volledig uit den boze was. Daar kon je zelfs een gevangenisstraf voor krijgen.

        Het linkse tuig in Zweden is wat dat betreft een lichtend voorbeeld voor links in de EU.

        Daar is kritiek op het regeringsbeleid aangaande immigratie en de islam ook al verboden. En weer krijg je daarvoor een gevangenisstraf of je komt in een inrichting terecht. Komt je dat niet bekend voor?

        https://ejbron.wordpress.com/2012/07/14/ik-wil-mijn-land-terug/

        Een Zweedse journaliste heeft een hartverscheurende toespraak gehouden: Ze wilde haar land terug. Ik heb de eer gehad om die te mogen vertalen. Wat ik inderdaad als een grote eer beschouw. Deze vrouw is ondertussen naar Denemarken geëmigreerd omdat ze niet meer in Zweden durfde te wonen.

        We gaan de goede kant op. Maar niet heus!

        Waarschijnlijk zegt jou zo’n aantasting van onze vrijheden, een van de tientallen, jou niets.

        Links zal al onze vrijheden opofferen, als de islam maar aan zijn gerief komt.

        1. Wachteres

          Erratum: 5e alinea moesten hebben i.p.v. moest hebben

        2. Maaike

          Hou toch op Wachteres, als je toch ziet wat je hier allemaal voor een drek over je heen krijgt als je een andere mening hebt. Speel toch niet de hele tijd het slachtoffer. Kom eens met argumenten als je een mening hebt en respecteer de mening van een ander en begin niet meteen te schelden.

          1. Wachteres

            Ben je blind, Maaike? Mijn stuk zit vol met argumenten.

            Alleen zijn die jou niet welgevallig.

          2. Wachteres

            En ik heb gelijk: het interesseert je/jullie geen donder wat er met de autochtonen in Euopa gebeurt!

            Zolang de islam maar niet wordt benadeeld.

            Zie je niet meer hoe ziekelijk verknipt zo’n denkwijze is?

          3. zomaar

            Maaike met drek gooien , is van de IS aanhangers bekent , ook Wilders wordt bijna dagelijks met drek overgoten door de huidige IS aanhangers in en van de oude politekenpartijen , door de media .

            en zie hoe hij het gelijk aan zijn zijde had en heeft , met de invoer van de euro, met het toetreden tot de EU, het toetreden van Polen , Roemenië , ect.

            waardoor onze mensen werkeloos geworden zijn , en tot slot heeft hij geheel gelijk betreffende de islam !!.

            en dit Maaike heb jij zelf omschreven , met je reactie op mij betreft Indonesië.

          4. Maaike

            Een argument, beste Wachteres is dat je een stelling onderbouwd. Je zegt bijvoorbeeld dat wij in Europa maar in een richting mogen denken. Wie dat vindt en hoe je er bij komt dat dat zo is, dat schrijf je er niet bij, misschien moet je dat eens proberen.

          5. Maaike

            @zomaar, er wordt voortdurend met drek gegooid door de PVV aanhang. En ja, dan wordt er wel eens teruggegooid en staan ze weer het slachtoffer te spelen. Beetje zielig.

        3. zomaar

          Wachteres

          29 januari 2015 at 15:18

          de IS aanhanger lijden onder een vorm van diselectie , zij lezen allen de voor hen makkelijke woordjes , dus kom je met argumenten en of verwijzingen naar bepaalde gebeurtenissen.

          dan blijkt hen dat te moeilijk te worden , en lezen zij het gewoon niet .

          en helaas zit bijna heel de eerste en tweede slaapkamer vol met deze diselecte figuren , en weten zij van niets .

          1. Jacobus

            Zelden zo’n dislectische bijdrage gelezen.

      2. Teun

        Dat kun jij ook niet Maaike. Ik mag zelfs niet lachen om die malle Jacobus, want dan plak je mij al het etiket pvv-geteisem op.
        En dan heb je ook nog het lef om even later van een ander netter taalgebruik te eisen.
        Ik ben niet rancuneus, maar wel een pestkop.
        Ik ga je nog eens pesten met heks, heks.
        Of: heb je weer last van opvliegers?

        1. Maaike

          Je mag doen wat je wilt, Teun. Ik ben waarschijnlijk wat beschaafder. Ik stem dan ook geen PVV.

          1. Wachteres

            https://www.youtube.com/watch?v=3XHWIEZawRw

            ‘T IS MOEILIJK BESCHEIDEN TE BLIJVEN ….

  8. AJGRaalte

    Onzorgvuldig taalgebruik van Frank en anderen.

    M.i. zien die PVV fracties af van de EIS op een hoofddoekjesverbod teneinde een coalitie te kunnen vormen. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat ze geen hoofddoekjesverbod meer zouden willen.

    1. Jacobus

      Jammer, ik hoopte op voortschrijdend inzicht.

  9. Bob Fleumer

    Toen ik vorig jaar in Zaanstad mijn rijbewijs moest ophalen waren er 4 loketten in gebruik en werd je per display naar een van de loketten verwezen, achter een loket zat een moslima in vol ornaat moslima te wezen.
    Gelukkig kreeg ik een ander maar anders had ik geweigerd om mij door haar te laten helpen.
    Ik heb mijn ongenoegen kenbaar gemaakt aan de burgemeester van Zaanstad en kreeg een soort dreigbrief dat zoiets niet meer moest gebeuren of anders! Ik vind dat in publieke ruimte geen ruimte is voor nadrukkelijk vertoon van religie punt uit!

    1. Jacobus

      Zo klinkt racisme: negers moeten achterin de bus zitten om blanken niet in verlegenheid te brengen, Joden moeten zichtbaar in afgesloten wijken wonen en Bob wil niet door een moslima geholpen worden.

      Het is zeer terecht dat Bob een boze brief kreeg van de Gemeente: beter was geweest de politie voor proces verbaal op hem af te sturen. Ik bepleit een taakstraf tot het schoonboenen van moskeeën.

      1. Maaike

        Waarom mag Bob (als burger van Alkmaar) zijn ongenoegen, netjes per brief, niet kenbaar maken, Jacobus? Het zal wel heel gortig zijn als hij voor indienen van een bezwaar ergens tegen een proces verbaal en een taakstraf krijgt.

        1. Maaike

          Sorry, Zaanstad.

      2. VVM

        Lul toch niet zo dom man, moslim zijn is niet rasgebonden, dus dit heeft niets te maken met racisme, dat maak jij er slechts van.

        1. Jacobus

          Vindt VVM antisemitisme geen vorm van racisme?

        2. Maaike

          Ok, noemen we het discriminatie, ook prima.

      3. Jacobus

        Maaike, ik word net zo beroerd van mensen die klagen over het feit dat ze door een moslima worden geholpen aan een gemeenteloket als van mensen die menen dat negers verplicht achter in de bus moeten zitten en Joden voor de herkenbaarheid een Jodenster moeten dragen.

        1. VVM

          Als je beroerd wordt moet je een dokter bezoeken dramaqueen.

        2. Maaike

          Een jodenster moeten dragen of zwarte mensen die achter in de bus moeten zitten, vind ik van een andere orde dan iemand die liever niet wordt geholpen door een gehoofddoekte mevrouw. Ik vind dat de gemeente een zekere neutraliteit zou moeten uitdragen, en een zekere p[resentatie. Ik denk dat bijvoorbeeld een gothic geklede man of vrouw ook niet zo snel achter het loket zou zitten.

          1. Theo345

            Een man met kazuifel zou ik ook niet willen.

            Waarom die hoofddoek in zo’n uitzonderingspositie terecht heeft moeten komen, ik kan daarvan de logica niet volgen.

          2. arie_jansz

            Zolang het schoon is boeit het me weinig.
            Als ze hun werk maar goed doen.

          3. Theo345

            En omdat het jou niet boeit, Arie, mogen anderen zich er niet aan storen, werkt het zo?

          4. carthago

            Het liefste een verplichte bikini ,maakt niet uit wat je gelooft.

      4. zomaar

        Jacobus gelukkig zijn niet alle Nederlanders NSB’ers, persoonlijk weiger ik ook om door iemand geholpen te worden die zijn/haar geloof zo opzichte ventileert .

      5. carthago

        Die burgemeester is daar ook al moslim,en dus werd Bob gediscrimineerd.

      6. Teun

        Jacob, sukkel, die je er bent. Je zegt het nota bene zelf al ‘wil niet door een moslima geholpen worden’ en dan kom je met rassen aanzetten.
        Welk een dwaas. Wat een denkhoofd.

    2. arie_jansz

      U bent een held! Zou u ook zo reageren als er een moslima naast u in de bus komt zitten?

      Of als een moslima bij uw kinderen op school zit?

      Moeten we niet hebben toch, voordat je het weet dan….

      Jacobus heeft een sterk punt, een proces verbaal zou voor de gepaste oplossing geweest zijn.

  10. beppie

    Tja nog maar weer eens want het schijnt maar niet door te dringen en door te woekeren. De uitdrukking “kopvoddentax” werd gedaan in een debat waar het ging over onzinnige belastingen. Aangezien Wilders uit limburg komt gebruikte hij daarvoor de streektaal waar een hoofddoek een “kopvod” wordt genoemd. Hij zei dus letterlijk “dan wil de PVV dat er ook een kopvoddentax wordt ingevoerd” De media is er vervolgens in de bashcampagne mee aan de haal gegaan.

    En even voor de goede orde PS hebben elk voor hun eigen provincie een eigen programma en volgen alleen het landelijke programma op hoofdlijnen. Het was met name Hero Brinkman van Noord Holland die pleitte voor een verbod in provinciehuis-publieke ruimtes en zelfs bussen. De invloed van landelijke partijen is dus maar gering als het gaat om PS en gemeenteraden. Dus ook die van Wilders.

    1. Jacobus

      Arme Beppie, ze is vurig aanhanger van de PVV maar heeft geen idee wat in hun verkiezingsprogramma staat, laat staan dat ze beseft wat daarvan de concrete consequenties zijn:

      “Geen hoofddoekjes in de zorg, het onderwijs, het gemeentehuis of waar dan ook bij
      de overheid; en ook niet bij gesubsidieerde organisaties
      • Geen enkele hoofddoek bij de Staten-Generaal als hart van onze democratie; niet bij
      het kabinet en hun ambtenaren, niet bij Kamerleden, niet bij medewerkers en niet
      bij bezoekers, bij niemand.
      • Bij dubbele nationaliteit geen stemrecht
      • Verbied de boerka en de koran, belast hoofddoekjes”

      Deze waanzin staat er echt!

      1. VVM

        Waanzin, allemaal heldere maatregelen om religie terug te dringen waar het behoort, namelijk achter de drempel van je voordeur

        Ik reken geen boodschappen af als ik word geconfronteerd met een kopvod achter de kassa, ik laat de kar staan en wandel de winkel uit als er slecht cassiëres zijn met zo’n vod op, ik wens aan een gemeenteloket niet te worden geconfronteerd met zo’n kopvod als ik om een gemeentelijke dienst kom, en als werkgever komen zij bij mij ook niet aan bod met zo’n vod op.

        1. Jacobus

          Ik heb met je te doen, VVM. Je illustreert ook heel treffend waarom het woord islamofobie een goede term is: het is angst en onzekerheid die opvlamt in de ontmoeting met andersdenkenden en andere culturen. In de kern is dat een ziektebeeld.

          Ik heb maar één advies, beste man: blijf thuis en doe de gordijnen strak dicht.

          1. VVM

            Welnee, een fobie wijst erop angst te hebben voor iets, ik heb slechts afkeer van die mafkezen die er alles aan doen om naar een sprookje te leven en daarbij ook nog eens de wereld in brand steken.

            Ik walg van dat soort.

          2. Jacobus

            Hysterische haat is ook angst, VVM.

          3. arie_jansz

            Nu komt er natuurlijk nog een verhaal dat Islamofobie niet bestaat om een reden die mijn pet te boven gaat…

      2. Theo345

        Iets waar jij het niet mee eens bent, dat noem je maar waanzin, Jacobus?
        Je bent niet verplicht om op die club te stemmen, hoor!
        Dan stem je toch lekker D66.
        Ik zal de daarbij behorende standpunten geen waanzin noemen , ook al bevallen sommige me allerminst.

        1. Jacobus

          Welke standpunten bevallen je wel en welke niet?

          1. Theo345

            Het gaat hier niet over het programma van D66 maar over jouw gewoonte om standpunten waar je het niet mee eens bent waanzin te noemen.

            Blijf eens bij het onderwerp, alsjeblieft.

          2. Jacobus

            Je ontwijkt de logische vraag. Waarom?

  11. Anna

    We gaan Egypte achterna. De onderdrukkende fundamentalistische islamitische man zal zijn macht gebruiken en overheersen. In de toekomst zal ook in heel Europa de vouw zonder dat kopvod als “hoer” worden behandeld. Met dank aan politici en oorspronkelijke Nederlandse mannen. Toch typisch dat vooral oorspronkelijke Nederlandse mannen het zo sterk opnemen voor de islamitische onderdrukkende man.
    Ja, mannen! Bedankt mannen dat jullie zo achter jullie oorspronkelijke vrouwen staan. Nogmaals bedankt!

    1. Jacobus

      Deze angst voor een bevolkingsgroep die nog geen 7 % van de nederlandse bevolking omvat en overwegend behoort tot de sociaal-economische onderlaag, heeft niets meer met gezond verstand te maken: het is fobische angst voor alles wat vreemd is en wordt gevoed door waandenkbeelden.

      Heel veel sterkte toegewenst!

      1. Theo345

        Mij lijkt het eerder afschuw voor een achterlijke cultuur en weerzin tegen de mannen die het voor die cultuur opnemen.

        1. Jacobus

          Het gaat me vooral om de irrealistische waandenkbeelden zoals : “In de toekomst zal ook in heel Europa de vouw zonder dat kopvod als “hoer” worden behandeld.”

          Als je dat serieus denkt ben je ernstig van het padje.

          1. VVM

            Als men tien jaar geleden beweerde dat er onthoofdingen in naam van de islam zouden plaats gaan vinden in de Europese straten verklaarde jij mensen ook van het padje af.

            En kijk eens waar we nu zijn beland, mensen zoals jij behoren in een rubberen kamer met een kledingstuk met de mouwen op de rug na het vertonen van zoveel islamofilie.

          2. Theo345

            Jacobus, volg je de serie ‘Onze man in Teheran’?
            Vijftig jaar geleden waren daar ook mensen die over waandenkbeelden spraken, en kijk nu eens hoe het geworden is!

          3. Jacobus

            Hoeveel onthoofdingen vonden er al plaats in de Europese straten?

      2. toetssteen

        @Jacobus
        Hoeveel wolven zijn er nodig te midden van een schaapskudden? Hoeveel vossen in een kippenhok?

        O, maar wacht, het komt omdat ze niet genoeg gratis geld krijgen! Ja maar natuurlijk!
        Dus als deze onderlaag wat doet, moet u niet zeuren, want volgens de wet van Jacobus ligt dat aan de fobische angst van het slachtoffer.

        Zeg Jacobus, ga dat ook tegen de vrouw en ouders van Lee Rigby zeggen. De ouders en zoon van Theo van Gogh….
        Het komt door jullie fobie en jullie krenterigheid en benepenheid die geen chirurgen wil maken van kansenparels!

  12. DickKraaij

    De PVV doet een D66’tje. Ik heb hier heel gemengde gevoelens over. Ik heb op Twitter al verwezen naar twee HoeiBoei-blogs van enkele jaren geleden en de uitlatingen van Jan Slagter over (eventuele) nieuwslezeressen met hoofddoekjes op tv.

    Het niet toestaan van het dragen van een hoofddoekje in een publieke functie is een legitiem, redelijk standpunt, dat een andere partij zo kan overnemen, zonder de geur van moslimhaat, vermeend racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie.

    Er is ook geen sprake van een generiek hoofddoekjesverbod, en daar moet je ook niet aan beginnen.

    De redenering dat je standpunten die op veel weerstand zullen stuiten maar beter bij voorbaat kunt schrappen, deugt niet. Alle partijen hebben wel een paar standpunten waarmee ze links of rechts buitenboord hangen. Een SGP, een ChristenUnie, een SP – ze regeren allemaal wel ergens mee in een provincie.

    D66 – inmiddels een afschuwelijke, nihilistische en volstrekt zielloze club – begon ook met ideeën die als zeer ver-gaand werden beschouwd. Ze bleven die herhalen en ‘opdringen’, wat je er ook van vond.

    Ten slotte, in Rutte 1 gaf de PVV gedoogsteun aan een kabinet van VVD en CDA. Ze regeerden niet voluit mee, omdat VVD en CDA zich niet volledig c.q. niet onomwonden wilden bekeren van hun eurofilie. Om een complex van redenen ging het mis (en de schuldvraag van de Catshuisbreuk is niet eenduidig te beantwoorden), maar daar gaat het me nu niet om. Kan de gedoogconstructie ook werken op regionaal en plaatselijk niveau?

  13. Daniel

    Gedicht van een kopvod :

    Leven,
    Kun je het voorstellen een leven zonder Allah,
    Een leven zonder Allah macht,
    Een leven waar sjeitan over je regeert,
    Een leven waar je de regels van Allah negeert.

    Een leven van eenzaamheid en verlies,
    Ook al ziet een ander dat even niet,
    Hoe eenzaam je bent met al je slechte vrienden om je heen,
    Niemand die echt om je innerlijke geeft.

    Broeders en zusters heb je nodig in dit leven,
    Die met je lachen en met je kunnen wenen,
    Broeder en zusters binnen de islam,
    Die je helpen in dit moeilijke bestaan.

    Wees er je van bewust,
    Als je in Allah gelooft krijg je rust,
    Hij is degene die je redt,
    Als je de islam gedenkt in gebed.

    Kom zoek je goede vrienden uit,
    Met hen ga je er verder op vooruit,
    Zij brengen je weer op het rechte pad,
    En geloof je weer in Allah macht.

    Zo…en nu weer verder met de kost verdienen, de pauze zit er weer op.
    Alleen nietsnutten kunnen de hele dag reageren en natuurlijk bejaarden, werkelozen, bijstandtrekkers, asielzoekers, lijntrekkers op kantoren.

    Voor het evenwicht een gedichtje voor ons allemaal:

    Hij zei: dat gaat goed, jongens
    overal staat de aarde in brand
    dat gaat goed, jongens
    de mensen spelen oorlogje of dat geen kwaad kan
    dat gaat goed, jongens
    treinen ontsporen met veel geraas
    omdat kerels vol idealen bommen op de rails leggen
    daar komen originele doden van
    waar geen biecht meer aan te pas komt
    dat gaat goed

    de mensen maken zoveel mee dat hun ogen er dof van staan
    dat gaat goed
    er wordt niet meer gezongen in de straten van Parijs… dat gaat goed
    brave lui verslijt men voor gek, dichters voor ezels
    maar smeerlappen krijgen hun foto in de krant
    dat kwetst ’t fatsoen
    maar ’t schorum lacht in z’n vuistje
    dat gaat goed, jongens.

    Ik wens jullie een fijne dag met diepzinnige reacties die begripvol via het toetsenbord op het scherm verschijnen.

    1. Jasterke

      diepzinnig geprobeerd @Daniel, maar de vlag “Gedicht” dekt deze lading echt niet….dit is zelfs nauwelijks een rijm te noemen…..goed oefenen maar 😛

      1. Daniel

        Jasterkte poëzie hoeft niet te rijmen, Sinterklaasgedichtjes wel.
        Maar weet je, ik heb ook nog een gedichtje voor jou en voor ons allemaal.
        Bram Moszkowicz werd er emotioneel van in DWDD.

        Ben Ali Libi

        Op een lijst van artiesten, in de oorlog vermoord,
        staat een naam waarvan ik nog nooit had gehoord,
        dus keek ik er met verwondering naar:
        Ben Ali Libi. Goochelaar.

        Met een lach en een smoes en een goocheldoos
        en een alibi dat-ie zorgvuldig koos,
        scharrelde hij de kost bij elkaar:
        Ben Ali Libi, de goochelaar.

        Toen vonden de vrienden van de Weduwe Rost
        dat Nederland nodig moest worden verlost
        van het wereldwijd joods-bosjewistisch gevaar.
        Ze bedoelden natuurlijk die goochelaar.

        Wie zo dikwijls een duif of een bloem had verstopt,
        kon zichzelf niet verstoppen, toen er hard werd geklopt.
        Er stond al een overvalwagen klaar
        voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

        In ’t concentratiekamp heeft hij misschien
        zijn aardigste trucs nog wel eens laten zien
        met een lach en een smoes, een misleidend gebaar,
        Ben Ali Libi, de goochelaar.

        En altijd als ik een schreeuwer zie
        met een alternatief voor de democratie,
        denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar
        voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

        Voor Ben Ali Libi, de kleine schlemiel,
        hij ruste in vrede, God hebbe zijn ziel.

        1. Theo345

          Dank je wel, Daniel.

        2. Jasterke

          ook dankjewel @Daniel

      2. arie_jansz

        haha, spuit elf geeft modder.

        Je eigen “gedichten” wel eens bekeken?

        1. Jasterke

          zoals zo vaak weet je weer niet écht waar je over praat @ arie….ik ben een rijmelaar én presenteer me ook zo….sta je weer weer voor joker ! 😛

          1. Jasterke

            maar nu komt het vervelendste (voor jou): wat ik doe wordt ook wel “hekeldichten” genoemd…ben ik tóch nog een Dichter…!

          2. Jasterke

            dus, resumerend: jij neuzelt…. ik dicht !

  14. Joop Klepzijkert

    Ik vind dat we religie en staat gescheiden moeten houden. Die grondwet is er niet voor niets. Kijk hoe erdogan de boel veranderd in Turkije waar eerst wel scheiding van religie en staat was.

  15. DeKadt

    Idioot dit. Die hoofddoek is denkelijk het grootste symbool van islam en alles wat daar achter schuil gaat. Nog meer zelfs dan moskeeen en minaretten. Mensen dit dit lapje stof onschuldig vinden weten niets van de geschiedenis hieromtrent. De islamitische hoofddoek symboliseert de positie van de vrouw in de samenleving: als apart, als tweederangs, als ondergeschikt aan de man. Het is HET symbool van segregatie en seksuele apartheid. Vooral in de openbare ruimte. Een schandelijke gang van zaken dus, die in Europa al helemaal verboden zou moeten worden.

    Met religie heeft het hoegenaamd NIETS te maken. Mensen die zich verdiepen in de islam en de koran weten dit donders goed. In de hele koran zijn slechts 2 verzen die specifiek hierover gaan en er staat NIETS over een verplichting om alle vrouwen maar te bedoeken. Het is echt totale kwatsch die uitsluitend een culturele bedding heeft. Maar door de eeuwen heen is het gezien geworden als een religieus gebaar. Los van al deze zaken, is het totaal idioot dat mensen in overheidsdienst allerhande symbolen kunnen gaan dragen, en dan ZEER ZEKER symbolen waar zo veel evidente ellende en discriminatie achter schuil gaat. Zeker een overheid zou daar verre moeten blijven.

    Deze provenciale PVV’ers zijn compleet in de war en begrijpen er of niets van, of ze begrijpen het wel maar kijken de andere kant op uit eigen belang. In beide gevallen is het uitermate kwalijk. De islamitische doek is niet zo maar een doekje.

    1. Theo345

      De hoofddoek is niet een religieus gebaar, DeKadt. Het is een politieke uiting. Een politiek statement.

    2. Jacobus

      Zullen we de keuze om helm, hoed, pet, keppeltje of hoofddoek te dragen maar gewoon overlaten aan degene die er voor kiest?

      1. Theo345

        Als het maar niet in overheidsdienst is.

      2. Anna

        Jacobus, helm,hoed,keppeltje worden niet verplicht opgedragen zoals een kopvod voor vrouwen door onderdrukkende, fundamentalistische mannen o,a, man ,neef oom, broer, opa en familie.
        Moslima’s mogen in hun vrije tijd dragen wat ze willen maar niet in overheidsfuncties, universiteiten en scholen.

  16. Anna

    De toekomst? Kopvodden in parlement en regering. Minister president met kopvod. Bedankt heren dat jullie het zo opnemen voor de fundamentalistische, onderdrukkende islamitische man.

  17. RS

    En NA de verkiezingen wordt dit item weer ingetrokken, let maar op. De PVV mag ook wel eens liegen, de PvdA,VVD, zelfs de CU, en CDA doen dat dagelijks ……….

  18. Ruud562

    Anna, Dekatd, Wachteres, jullie hebben zo’n verdomd gelijk!

    1. arie_jansz

      Want?

      1. TijlUilenspiegel

        Dus?

        1. arie_jansz

          En?

          1. TijlUilenspiegel

            Waarom?

  19. Joop Klepzijkert

    Tja en het zal niet zolang meer duren en dan wordt het nieuws (leugens) bij NPO (Nederlandse Propaganda Omroep Goebels style) ook door een moslima voorgedragen, met een hoofddoekje. Dat is dan de tweede stap. Wat later word het nieuws (leugens) voorgedragen door iemand (je weet niet of het een vrouw of man is) in een boerka of nikab.

  20. RS

    Wilders: Alle afdelingen anti-islam

    http://m.spitsnieuws.nl/binnenland/2…gen-anti-islam

    PVV-opperhoofd Geert Wilders bemoeit zich niet met de inhoud van de verkiezingsprogramma’s van de provinciale afdelingen. “Daar gaan provincies helemaal zelf over, wat ze wel of niet opschrijven in hun verkiezingsprogramma’s. Ik heb me er niet mee bemoeid.” Volgens de partijleider staat overigens “buiten kijf dat we allemaal anti-islam zijn.”

    De PVV-leider heeft dat vandaag laten weten in reactie op een bericht in Trouw. Volgens die krant hebben de PVV-afdelingen Flevoland, Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noord-Holland het hoofddoekverbod voor ambtenaren uit hun verkiezingsprogramma geschrapt. Dat zou mede zijn gebeurd met het oog op coalitievorming na de verkiezingen.

    De PVV doet weer in alle provincies mee aan de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart. Die verkiezingen bepalen ook de nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer.

  21. V.K.

    -Vraag me af of je sraks wel. Een trouwambtenaar met hooofddoek kan weigeren.

    1. Jacobus

      Ja, daarin bieden gemeenten altijd keuzemogelijkheden.

      1. V.K.

        -@ Jacobus,

        -Uiteraard twijfel ik niet aan de welwillendheid van de overijverige NL ambtenaren.

        http://www.nrc.nl/handelsblad/van/1990/maart/15/naam-dwingt-koerd-tot-assimiliatie-6925658

  22. Teun

    Jacobus
    29 januari 2015 at 14:40

    Deze angst voor een bevolkingsgroep die nog geen 7 % van de nederlandse bevolking omvat en overwegend behoort tot de sociaal-economische onderlaag, heeft niets meer met gezond verstand te maken..
    Heel erg domme opmerking Jacobus.
    Ook kleine onderlagen zijn goed in het bedienen van guillotines.
    Jij bent te dom om angst te begrijpen!!
    Slechts 30% van de Duitsers was nazi.

  23. Teun

    Jacobus
    29 januari 2015 at 13:59

    Jammer, ik hoopte op voortschrijdend inzicht.

    Valse hoop, van een valserik.

  24. ikwoudatiedereennadacht

    jacobus is een figuur die iemand op leugenachtige wijze vreselijk beledigt, en als hij dan merkt dat hij met ontkennen niet wegkomt, gaat hij draaien en als hij dan echt keihard op de feiten wordt gedrukt, gaat hij zich verontschuldigen op een zodanige manier dat je met je klompen aanvoelt dat het geen echte verontschuldiging is, maar slechts een poging om het voor hem vervelende item van tafel te krijgen.
    Als ik voortaan op jacobus reageer, zal ik hem adresseren als “Jacobus de leugenaar”.

  25. Beukman

    Theo schrijft:
    “En omdat het jou niet boeit, Arie, mogen anderen zich er niet aan storen, werkt het zo?”

    Iedereen mag zich wmb aan alles storen. Tegelijk is dat ook een beetje het probleem: het over-assertieve gezeik over van alles en nog wat dat ons niet bevalt. Zeiken over hoofddoeken is net zoiets als zeiken over Zwarte Piet.
    De ene vrouw bedekt uit zedigheid haar haar, de andere bedekt haar decolleté of haar benen.
    So what? Laat die vrouwen zelf uitmaken wat ze alleen aan hun eigen partner willen tonen.
    Het willen verbieden van hoofddoeken is zo totaal tegen de Nederlandse kernwaarden, dat ik de landelijke PVV gerust als een on-Nederlandse partij zou willen bestempelen.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.