Vijftien miljoen Europese banen

jan gajentaan
Foto:

De Nederlandse topondernemer Wim van der Leegte – de man achter het succes van de VDL Groep – weet hoe we relatief gemakkelijk en zonder extra kosten, 15 miljoen Europese banen kunnen scheppen. Zijn de heren en dames politici al wakker geschrokken?

Eerder schreef ik een artikel op DDS over de juweeltjes van de Nederlandse maakindustrie en behandelde daarin ook Van der Leegte’s VDL Groep, een bedrijf dat zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabricaten, bussen en de assemblage van personenauto’s. In totaal telt het bedrijf ca. 10.000 medewerkers verspreid over 19 landen.

In het Limburgse Born produceert de VDL Groep de  Mini Hatchback van BMW en heeft daarmee een belangrijk stuk Nederlandse know-how en werkgelegenheid gered.

In een interessant interview onlangs voor De Financiële Telegraaf, maakte Van der Leegte van zijn hart geen moordkuil en ging in op de onbalans in de internationale handel. Wat deze rasondernemer met name stoort is de onevenwichtigheid als het gaat om importtarieven. Hij zei tegenover DFT het volgende:

“Europa is een vrijhandelszone en laat producten toe uit landen als China, Korea of India die zelf torenhoge tariefmuren opwerpen tegen export vanuit Europa. Of die muren moeten weg zodat we in beide richtingen vrijhandel hebben, óf we moeten dezelfde muren opwerpen tegen hun producten. Als je een auto wilt verkopen aan China, betaal je 100% importheffing, in Korea 250%, Brazilië 62% en Rusland 35%.”

“Als er vrijhandel zou zijn met China en India dan zou hun handelsoverschot van €600 miljard halveren en dat levert Europa 15 miljoen banen op. Die zijn hard nodig. In Spanje is de werkloosheid 25% en onder de jeugd zelfs 50%. In Griekenland ligt dat waarschijnlijk nog hoger als ze een keer goed gaan tellen daar. En dat wij last kunnen krijgen van problemen in Zuid-Europa is met de problemen rond Griekenland wel gebleken.”

Van der Leegte verklaart deze angstvallige houding uit angst bij Europese politici om een handelsoorlog te ontketenen. De opmerkingen van Van der Leegte zijn een interessante eye-opener. Je zou verwachten dat politici hiervoor alle aandacht hebben. Denk maar aan Lodewijk Asscher, die worstelt met een peperduur banenplan dat volgens econoom Edin Mugajic 231 miljoen euro kost en per saldo 2000 banen oplevert. Het kost dus 200.000 euro per baan. Op te hoesten door de belastingbetaler! Helaas is er tot nu toe weinig reactie gekomen op de woorden vanVan der Leegte uit de politieke arena , waar men druk doende is met allerlei bonnetjes- en declaratie-affaires.

Lees verder op pagina 2.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!