Sint-comité Zaanstad trekt zich terug vanwege besluit van NTR om roetveegpieten te gebruiken

roetveegpieten folat
Foto: De roetveegpieten van Folat. Bron: Folat Sinterklaasfolder 2018.

Het besluit van de NTR om alleen roetveegpieten te gebruiken heeft nogal wat reacties veroorzaakt. Het lijkt soms echt een Randstad-probleem en dat zie je aan de gevolgen van het besluit. Zo wil het sint-comité van Zaanstad zich terugtrekken vanwege het besluit. De vraag is wat andere comités gaan doen en hoe de rest van Nederland zal reageren. De meeste gemeentes zullen bij de traditionele pieten blijven.

“Wij zijn al behoorlijk aangepast”, zegt Rene de Reus van het Sinterklaascomité Zaanstad nu bij NH Nieuws. “Wij leveren alleen bruine Pieten. Geen roetveegpieten, want daar distantiëren we ons van.”

De Reus is bang dat veel kinderen hun oom of buurman zullen herkennen als er Zaanse roetveegpieten meelopen met de intocht. “Het is het eind van een pietencarrière als je wordt herkend”, zegt De Reus. Volgens het comité gaan de Zaanse Pieten al met hun tijd mee, maar “in hun eigen tempo. Al onze Pieten zijn donkerbruin van kleur”.

Het Sinterklaascomité Zaanstad houdt nu een week later, op 24 november, een eigen intocht. Dat gebeurt een paar kilometer zuidelijker, in Zaandam. De andere acht comité’s in de Zaanstreek doen wel mee aan de landelijke intocht. Ze leveren in totaal 165 roetveegpieten.

Hopelijk gaat de politiek er zich dit jaar niet mee bemoeien. Het is een culturele en maatschappelijke ontwikkeling. Veranderingen zullen plaatsvinden, maar heel erg langzaam. Je kan dit soort dingen niet forceren. Misschien verandert er helemaal niets, ook prima. Gemeenschappen en gezinnen moeten het lekker zelf weten.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

81 reacties

  1.   

    En zit land met zijn zwarte pieten probleem zou door de Russen serieus genomen worden.

    1.   

      Soms vraag ik me af waaron nemen we gekleurde mensen nog serieus? Net als de zwarte Pieten weg uit Nederland, Sylvia S. voorop.

  2.   

    Waarom nog een uitzending op de NPO. Als Amsterdam zo nodig veegpieten wil, dan moeten ze dat maar doen met de Amsterdamse Omroepen.
    Om voor hun mening de algemene middelen te gebruiken van een heel volk betekent, dat 16 miljoen mensen gegijzeld worden door een klein deel van Amsterdam.

    Voor die mensen ter verduidelijking, u heeft nooit iemand gevraagd of U hier wel welkom bent en van onze verzorgingsstaat mag genieten en alles dat U niet aanstaat naar de kloten helpen.

    Ter verduidelijking, mij is het om het even, maar in dit geval heb ik liever, dat deze groep gewoon weer oprot.

  3.   

    Als ze zwarte piet afschaffen waarom dan ook niet gelijk Nederland?
    Een land is meer dan alleen een grens op de kaart, het is ern groep met dezelfde waarden en afkomst.
    Dit geld niet meer voor Nederland en daarom denk ik dat het beter is dat we Nederland opdelen in stukken waar mensen met dezelfde afkomst en waarden prettig kunnen samenleven.

    1.   

      Waarden en normen evolueren in de tijd zonder dat een waardengemeenschap daarmee aan samenhang verliest.
      Dat geldt zeker voor Zwarte Piet die als racistisch symbool niet meer is te handhaven. Onze waardengemeenschap toont hierin juist zijn kracht.

      1.   

        Niet altijd. We delen niet dezelfde waarden dus horen we niet in hetzelfde land te leven. Er is eerder sprake van devolutie in Nederland, vrouwen en homo zijn de eerste slachtoffers daarvan.

        1.   

          Wie zijn de ‘we’ in de eerste zin?

          1.   

            Jij en ik, pro en anti pieten. Links en recht, randstad en provincie, autochtoon en allochtoon, moslim en atheist etc etc.

      2.   

        Ter verduidelijking nog eens Kwispel, niemand heeft deze mensen uitgenodigd hier in Nederland te zijn of te komen. Velen profiteren van de geneugten van de Nederlandse maatschappij.
        Nu ze er zijn, willen ze ons Nederlanders, hun wil opleggen. Retourtje eigen geboorteplaats mogen ze boeken en ons niet langer lastig vallen met die onzin.

        Slachtoffers van hun eigen onkunde.

        1.   

          HW, het verzet tegen Zwarte Piet komt vooral van autochtone Nederlanders die beseffen dat we met dit racistische symbool Nederlanders met een migratie-achtergronden onnodig kwetsen.

          1.   

            Lekker simpel gedacht. Daarom toch beter dat we Nederland opdelen. Heb je geen last meer van ons en kunnen wij onze manier van leven voortzetten. Iedereen happy.

          2.   

            Kwispel, nogmaals jouw inbreng slaat als een tang op een varken, want ik ben een originele Nederlander, zoals die al honderden jaren in Nederland zijn.
            Iedereen die zichzelf heeft uitgenodigd in Nederland en commentaar op ons heeft wordt verzocht terug te keren, want wij laten ons niet dwangbuizen door deze zielige slachtoffers.

          3.   

            Waarde Ernst, waarom zou het goed zijn om zwarte Piet af te schaffen? Als er absoluut een ijzersterk argument aan te dragen valt , dan kunnen we tot gefaseerd afbouwen overgaan. Gedeeltelijk naar roetveegpiet en bruine piet, geen witte piet voor de komende jaren. Dan wordt het een echte chaos qua verhaal over Sinterklaas en zijn trouwe knecht.

          4.   

            Verder alles goed met je Ernst? Ben je inmiddels al bijgekomen van die klap van de molen?

          5.   

            @Barry330,

            Het ijzersterke argument is dat een groep Nederlanders zich gekrenkt voelt door de figuur Zwarte Piet. Waarom zouden we dat doen als het een kleine moeite is die krenking weg te nemen?

          6.   

            “(…) het verzet tegen Zwarte Piet komt vooral van autochtone Nederlanders…”

            Het volslagen onnodig agressieve en progressieve verzet komt vooral uit de militante links-fascistische hoek, gedragen en gefaciliteerd door de msm die er als politiekcorrecte discrimintiemuggen op af vliegen en ons willen laten geloven dat een meerderheid van de gemiddelde Nederlander moeite zou hebben met een geschminkte kindervriend. De begrippen discriminatie en fascisme zijn allang van hun inhoud berooft en het slaat helemaal nergens meer op. Jezelf gekwetst voelen is iets anders dan het jaarlijkse vieren van een onschuldig kinderfeest met fantasiefiguren die oorspronkelijk wit (Sinterklaas) en zwart (Zwarte Piet) zijn.

            Dat de discussie hierover maar steeds doorduurt heeft alles te maken met de linksverslaafden die iedere gelegenheid aangrijpen om hun gelijkheidsevangelie door onze strot te drukken.

            Alles hetzelfde, iedereen gelijk want kleuren bestaan niet.

          7.   

            De dramdwang en de gefaciliteerde overheersing door een minderheid. Hetzelfde geldt, in dezelfde mate, voor het gendergeneuzel. De absolute minderheid die de meerderheid haar gelijk predikt.

          8.   

            De bezwaren tegen Zwarte Piet hebben niet zoveel met links en rechts te maken. Ik zie in mijn omgeving vooral keurige huismoeders en winkeliers die snappen dat het krenken van Nederlanders met een immigratieachtergrond niet juist is en ook geen goed voorbeeld geeft aan kinderen. Zwarte Piet deugt gewoon niet en daarom voelt het ook niet meer goed.

            Kijk even bij uitzending gemist naar Pauw van gisteravond waar Joop van den Ende (toch ook bepaald geen linkse activist) simpel uitlegt waarom Zwarte Piet echt niet meer kan: waarom zou je een kleine moeite niet doen om krenking van medeburgers weg te nemen?

          9.   

            Ernst Quispel, blijkbaar is het geen ‘kleine moeite’ om die ‘krenking’ voor een kleine groepje nieuwe Nederlanders weg te nemen, maar is het een gigantisch struikelblok.

            Het overgrote deel van de bevolking wil het niet, omdat deze meerderheid het ziet als een regelrechte aanval op een eeuwenoud Nederlands gebruik en raakt het een nationalistische open zenuw. Begrijpelijk.

            Zoals Ni28 zegt: als je je aan zoiets als een onschuldige geschminkte kindervriend stoort, moet je jezelf eens goed onderzoeken. Maar dat doet dit piepkleine groepje drampotten niet: schreeuwen en opstoken is het enige dat ze fantastisch goed kunnen. Geholpen natuurlijk door hun linkse, verdwaasde, witte helpers: wat voelen ze zich progressief en ruimdenkend. Kijk mij eens goed zijn!

          10.   

            @IJscoman, het aantal Nederlanders dat Zwarte Piet wil handhaven loopt snel terug en over 5 jaar hebben we het er niet meer over.

            Elke culturele verandering roept weerstand op tot het moment dat het eenvoudig van de agenda is verdwenen.

            Had u zich 20 jaar geleden kunnen voorstellen dat roken in openbare gebouwen totaal verboden zou zijn? Inmiddels is het volstrekt vanzelfspreken met dezelfde argumentatie als bij Zwarte Piet: andere mensen, niet-rokers, hebben er hinder van en daar houden we rekening mee. Ik vind dat een stap vooruit in de beschaving.

          11.   

            “Ik vind dat een stap vooruit in de beschaving.”
            ————————————————————————
            Het toegeven aan de dwang van een piepkleine minderheidsgroep, is bepaald geen stap vooruit in de beschaving. Het is capitulatie voor een kliek die uit rancune handelt door alles langs de racistische meetlat te leggen. Hun dwang-meetlat.

            Ik heb een Angolese schoonzoon en een Surinaamse vriendin: allebei gitzwart. Ze kijken met stomme verbazing naar de commotie rond deze klucht en begrijpen niet dat de autochtone Nederlanders zich zo laten ringeloren en kwellen door een ondemocratisch opererend zootje dat zich belangrijk waant.

            Gezien de huidige, voortdurende tegenstand (die totaal niets van doen heeft met racisme) betwijfel ik of over twintig jaar Zwarte Piet verdwenen zal zijn. De weerstand is te groot en neemt niet af.

          12.   

            @Ernst Kwispel

            Worden ze gekrenkt of voelen ze zich gekrenkt?

            Daarnaast slaat de vergelijking met het verbieden van roken in openbare ruimtes nergens op. Dit is niet verboden omdat niet-rokers er hinder van ondervinden, maar omdat meeroken schadelijk is voor de gezondheid.

          13.   

            Tja, BB, is een steekwond te wijten aan de scherpte van het zwaard of de doorsteekbaarheid van het menselijk lichaam?

            En voorts geldt dat elke vergelijking uiteraard mank gaat.

      3.   

        Van Zwarte Piet is een racistisch symbool gemaakt door een aantal deelnemers binnen de Nederlandse samenleving. Niet door de “Nederlandse samenleving”. Dus geachte heer Quispel, gaat het hier niet om “onze”, maar om “jullie” waardengemeenschap. De binnen uw waardegemeenschap aangehaalde waarden zijn niet breed onderbouwd in de Nederlandse samenleving.
        Het is niet meer dan een kijk op de samenleving die leeft binnen een bepaalde groep. De vraag is of deze normatief is voor de zogenaamde Nederlandse samenleving.
        Dat “uw” groep zich verheven acht boven de andere groep vertelt van alles over “uw” groep, maar heel weinig ( behalve dan dat ze uw mening niet ondersteunen) over de “andere” groep.

        1.   

          @Lol Kwispel,

          Ik ontken bepaald niet dat er binnen subgroepen in onze samenleving over van alles en nog wat verschillend wordt gedacht.
          Ik denk echter het bepalende verschil van inzicht hier niet zozeer met racisme of met autochtoon en allochtoon te maken heeft maar met de mate waarin we bereid zijn rekening te houden met de gevoeligheden van een minderheid. De meeste mensen die nu vinden dat we Zwarte Piet beter kunnen afschaffen zeggen dat niet omdat ze zich persoonlijk storen aan Zwarte Piet of omdat ze een uitgesproken standpunt hebben over immigratie en integratie maar omdat ze vinden dat als een minderheid zich gekrenkt voelt en je die krenking met weinig moeite kunt wegnemen je dat beter maar kunt doen. Het is hetzelfde beschavingsinstinct volgens welke je bij voorkeur niet in badkleding over straat loopt of ‘s avonds laat harde muziek speelt. Je houdt rekening met de hinder van medeburgers zolang dat een niet te groot offer betekent of er een bijzonder principe in het geding is.

          In die zin gaat het veel meer over tolerantie, inlevingsvermogen en rekening houden met de medemens. Je zou dat ook beschaving kunnen noemen.

  4.   

    Wat jammer dat een leuk feestje kapot wordt gemaakt door voor en tegenstanders, beiden staan te erg op hun strepen.

    1.   

      Tradities van Nederlanders moet je afblijven, en zeker st Nicolaas feest. Roet veeg pieten is geen zwarte piet. En roet veeg kan geassocieerd worden met roet mop.
      En dan ben je ook aan het discrimineren.
      Hopelijk gaan er veel zwarte pieten komen. En wat betreft die omroep, die ondersteunt worden door de staat zou beter moeten weten. Kunnen niet eens op eigen benen staan, maar willen wel in samen werking met een stel onbenullen de zwarte pieten weren.
      Zwarte piet is zwart, en zwarte piet blijft als u dat wilt.

    2.   

      Het is prettig om te vernemen dat Aytas de sinterklaasfeest met zwarte Piet een leuk feestje vindt.

      1.   

        Dat heb ik altijd gevonden. Wat is jouw culturele achtergrond als ik zo vrij mag zijn?

        1.   

          Dat is onbelangrijk, ik leeft de langste tijd van mijn leven nu als Nederlander in Nederland. In mijn geboorteland wordt deze traditie anders gevierd en ik probeer dat de Nederlanders hier niet aan te smeren want zij doen het volgens hun traditie. Wat voor feestje het ook is ik hou er niet van dat enkelingen ook van andere oorsprong cultuur van een land kapot maken omdat ie hun niet aanstaat. Is mijn standpunt nu duidelijk? Ik vind dat diezelfde mensen nog blij mogen zijn dat zij in zo tolerante land leven en de cultuur hier niet moeten slopen. Elders hadden wij nooit meer van ze gehoord.

    3.   

      “Wat jammer dat een leuk feestje kapot wordt gemaakt door voor en tegenstanders, beiden staan te erg op hun strepen.”

      Wat jammer dat hier oorzaak en gevolg op één hoop wordt gegooid. Het feestje wordt niet kapotgemaakt door voorstanders van Zwarte Piet, dat lijkt mij duidelijk.

      1.   

        Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat er veel reacties van voorstanders veel te agressief zijn. Ik heb een hekel aan agressie en geweld. Ik zie veel meer in een open debat en een houding waarin een maatschappij rekening met elkaars gevoelens houdt. Ik heb door gesprekken met Afrikaanse mensen over mijn ervaringen als kind hier geboren maar met Afrikaanse roots hun mening doen veranderen. Mensen die open staan en bereid zijn naar anderen te luisteren bereiken veel meer.

        1.   

          Een debat voeren doe je met argumenten. Het ‘Zwarte Piet is racisme’ argument kennen we en wordt door bijna iedereen in Nederland verworpen omdat het onzin is van de bovenste plank. En wie zich bedient van bedreigingen en geweld debatteert al lang niet meer, maar probeert zijn wil op te leggen.

  5.   

    Als je eerst moet gaan uitleggen aan je kinderen wat het Sinterklaasfeest betekent en later weer afdoen met fake, dan wordt het tijd om afscheid tenemen. Vroeger in een groot warenhuis, Sint op de troon en de kindertjes een voor een bij hem op de schoot. Zoooo leuk. Voor de foto en de goed heiligman.

  6.   

    NTR is een omroep die naar de pijpen danst van een stelletje zielige figuren. Die hier zijn komen wonen en denken hier de dienst uit te maken. Geen staatssteun meer voor zo’n omroep!!!!!

  7.   

    Iedereen zou het besluit van NTR moeten negeren. Hou je tradities in ere anders ben je voor je het weet gast in eigen huis. Of is het al zover niet?

    1.   

      De islamisering van Nederland is in volle gang. De gelijkheidsevangelisten schreeuwen om het hardst en een andere mening betekent meestal dat je wordt uitgemaakt voor racist of fascist. Uiteraard moet je daar Schi*t aan hebben. Eigen tradities moet je niet bij het vuilnis zetten. FVD heeft daar bij bepaalde onderwerpen ook standpunten in, ze is bereid de Wet Bescherming Nederlandse Waarden in te voeren. Dit onderwerp lijkt mij daar uitstekend voor geschikt.

      1.   

        @Baaz,

        Waarden (en normen) staan in de geschiedenis nooit vast. Dat geldt zeker voor culturele gebruiken, die evolueren omdat smaak en waardenbesef verschuiven.

        Mogelijk hoorde u wel eens van het ‘Palingoproer’. Dat was ook een geliefd volksgebruik dat door de ‘elite’ werd verboden en geen hond zal nu nog bepleiten om dit smerige gebruik weer in te voeren.

        1.   

          Waar het om gaat Quispel, is dat deze ‘evolutie in cultureel gebruik’ keihard afgedwongen werd door een kleine groep drammers en hun whitey helpers. Afdwingen kun je moeilijk evolutie noemen. Eerder chantage.

          1.   

            Nee hoor, de verandering vindt plaats in keurige sinterklaasverenigingen en schoolbesturen die morele nattigheid voelen en geen mensern voor de schenen willen schoppen.
            Er wordt niets ‘keihard afgedwongen’, met name ook omdat de politiek en de wet zich afzijdig houden. Het gaat om een folkloristisch volksgebruik en zolang de openbare orde niet in het geding is mag iedereen doen wat hij wil.

          2.   

            De veranderingen vinden plaats door indoctrinatie van linkse groepen. Je zal nog uitkijken om ze tegen te spreken als je nog je geld moet verdienen. Dat is wat de heer Quispel bedoelt.

        2.   

          “Waarden (en normen) staan in de geschiedenis nooit vast.”

          Waarden en normen liggen prima vast, het ligt er maar net aan waarom je vindt dat ze niet vast zouden moeten liggen.

          Wat ook vaststaat is de de islamisering van Nederland in volle gang is, ook dit is een gevolg van de predikers van het gelijkheidsevangelie. Vrouw Halsema nam hier in haar motie van woensdag 27 oktober 2010 het voortouw in. Sindsdien gaat het hard en het gaat steeds harder want dat is inherent aan de toenemende invloed van islam.

          1.   

            De islamisering van Nederland is een volstrekte mythe. Het is zelfs bizarre onzin.

            De motie van Halsema was niet meer en minder dan een bevestiging van wat al meer dan honderd jaar in onze Grondwet is vastgelegd. Over vastliggende waarden gesproken.

          2.   

            “De islamisering van Nederland is een volstrekte mythe. Het is zelfs bizarre onzin.”

            Allereerst de definitie van het begrip ‘islamisering’

            “Islamisering of islamificatie is het proces van de omvorming van een samenleving naar de islamitische religie, cultuur en wetgeving.”

            Het is interessante stellingname die om verduidelijking vraagt.

            – 1951: Zeventig gezinnen van islamitische Molukse militairen komen naar Nederland. Het zijn de eerste moslims die groepsgewijs naar Nederland komen.
            – 1954: De eerste Nederlandse vertaling van de Koran verschijnt.
            – 1956: In het Friese Balk en in Den Haag worden de eerste twee moskeeën van Nederland geopend. Koningin Beatrix viert in Den Haag in 2006 het vijftigjarig bestaan. Ze komt tevoren overeen geen handen te zullen schudden.
            – 1971: Het aantal moslims in Nederland, vooral pas geïmmigreerde Turken en Marokkanen, bedraagt 54.300 personen.
            – 2004: Theo van Gogh wordt afgeslacht door een moslim, hij zou de profeet hebben beledigd
            – 2007: Cabaretier Ewout Jansen krijgt afzeggingen en minder boekingen omdat hij grappen maakt over moslims. Na een optreden op een vmbo-school kwamen drie scholieren op Jansen af. Eén van hen: ‘De islam is geen gewelddadige godsdienst. Als je dat nog één keer zegt, ram ik je in elkaar.’ Cabaretiers blijken beducht voor het maken van islamgrappen.Youp van ’t Hek: ‘Ik let wel op mijn woorden. Ik denk wel na.’
            – 2011: Supermarkt Aldi wijst een sollicitant af wegens het dragen van een hoofddoek, maar keert op zijn schreden terug als de broer van de sollicitant de publiciteit zoekt.
            – 2014: Wim van de Camp, europarlementariërs voor het CDA, meldt op Twitter: ‘In een sterk deconfessionaliserende wereld kies ik voor de Islam als bond­genoot van het Christendom’.
            – 2015: De gemeente Bunschoten-Spakenburg plakt in de sporthal die is ingericht voor de noodopvang van 150 asielzoekers foto’s af van bierdrinkende jongeren en de Amsterdamse Wallen. De foto’s zouden aanstootgevend kunnen zijn.
            – 2018: “Meester Boot” is na 15 jaar niet meer welkom in het Haagse buurthuis De Mussen. Strenggelovige moslima’s, de ’buurtmoeders’, zorgden er uiteindelijk voor, dat hij na vijftien jaar moest vertrekken. De moslima’s accepteerden echter geen man als leraar. (Telegraaf 4-10-2018)
            – 2018: In Nederland zijn nu meer dan 1 miljoen moslims en meer dan 450 moskeeën, de teller loopt door

            Hoe duidt jij de volgende ontwikkelingen?

          3.   

            @Baaz, ik duid deze ontwikkelingen als logische gevolgen van een kleine miljoen moslims die in Nederland wonen en hun eigenheid willen beleven.
            Daaruit volgt niet dat de cultuur als geheel islamiseert maar, dat geef ik toe, als je aan water een scheutje wijn toevoegt verandert de kleur. Het is ondenkbaar dat in een multiculturele samenleving de minderheden de algemene cultuur niet mee kleuren. Dat zie je aan het stadsbeeld, aan de keuken en aan de kunst.
            De kernwaarden van onze cultuur, zoals vastgelegd in Grondwet en rechtsstaat staan echter op geen enkel punt serieus onder druk, en als dat op onderdelen het geval is ligt het gevaar veeleer in autochtone populistische brulapen als Baudet en Wilders die onze rechtsstaat onderuit willen halen. Daar hebben we aanmerkelijk meer van te vrezen dan van de moslimminderheid in ons land.

          4.   

            “(…) als je aan water een scheutje wijn toevoegt verandert de kleur.”

            Neemt de invloed van islam toe of af?

  8.   

    Sinterklaas, een kinderfeest.
    Een aantal volwassenen willen uitmaken hoe de kinderen feest moeten vieren.
    Helaas wordt de kinderen niets gevraagd.
    Terwijl het toch hun feestje is, totdat de ouderen ze vertellen dat het allemaal fake is.
    Sinterklaas, dat was tante Jo met een tafelkleed om.

    1.   

      Je kon zelfs zien waar de asbak had gestaan.

    2.   

      “Sinterklaas, dat was tante Jo met een tafelkleed om.”

      En de buurman geschminkt met pikzwarte schoenpoets…

      1.   

        Zwarte Piet, met witte randen in zijn nek en onder zijn handschoenen.
        Maar geen kind viel er over.
        Heel zwart, een beetje zwart, bijna geen zwart, voor een kind maakt het niet uit.
        Die wil gewoon in het sprookje geloven, totdat de volwassenen eerlijk moeten bekennen dat ze de kinderen hebben voorgelogen.

        1.   

          “Heel zwart, een beetje zwart, bijna geen zwart, voor een kind maakt het niet uit.”

          Zo zwart mogelijk. Kinderen zijn inderdaad nog niet gevoelig voor de leugens en dramdwang van het gelijkheidsevangelie.

          1.   

            Ach joh, zelfs Hoofdpiet Piet Römer was al niet pikzwart meer, had geen knalrode lippen en oorbellen in.

          2.   

            @Mar: “(…) zelfs Hoofdpiet Piet Römer was al niet pikzwart meer…”

            Dat ligt er maar net aan. Ten eerste heet hij niet voor niets Zwarte Piet en ten tweede zijn er nogal wat foto’s die het tegendeel bewijzen.

          3.   

            @Mar: “(…) zelfs Hoofdpiet Piet Römer was al niet pikzwart meer…”

            https://i.imgur.com/Af9dt3e.jpg

    3.   

      Heeft de Spaanse kok een trauma van de Sinterklaas feest opgelopen? Dan is hij een uitzondering. Elke kind onthoudt het leuke van de kindertijd en niet dat het fake is en daarom blijft die feest doorgaan. Daarom zijn het ook kinderen en volgens mij is de Spaanse kok nooit kind geweest als hij dit beweert.

    4.   

      @kok, kinderen die in Sinterklaas geloven om een mening vragen? Lijkt me niet echt tot de mogelijkheden behoren. Hetgeen Lars aandraagt dat een Witte Piet snel herkend wordt als de buurman. Dan wordt het allemaal wel erg ongeloofwaardig.

      1.   

        Om die reden heb ik altijd vrolijke regenboogpieten bepleit. Kinderen houden van bonte kleuren en met het verhaal dat de stoomboot door een regenboog is gervaren worden ze zonder enige moeite overtuigd.

  9.   

    Dat een groep mensen zich gekrenkt voelen door Zwarte Piet ligt uitsluitend aan hun en het is misplaatst om hun eigen wil door te zetten in een cultuur die de jouwe niet is. In mijn geboorteland werd deze feest ook anders gevierd maar ik ga zwarte Piet toch hier niet bestrijden. Belachelijk. Ik heb zo dertig jaar lang zien deze feest vieren in een voornamelijk zwarte creche met vele zwarte medewerksters en wat een lol hadden ze met elkaar. Nu een paar schreeuwers opstaan moet alles ineens anders. Zwarte Piet is geen racistische figuurtje(tenslotte bestaan rassen niet of toch wel als het even uitkomt?) en als deze schreeuwers het zo opeens voelen moeten zij iets aan hun zelf doen. Nederlanders zijn daar tolerant genoeg voor wat zij niet schijnen te beseffen. Je geeft een vinger en je hand wordt afgerukt. Het blijft een vooral belachelijke discussie die mij een gevoel van plaatsvervangende schaamte bezorgd.

  10.   

    IK DACHT DAT JIJ AFSCHEID HAD GENOMEN LAMZAK ,DOE DAT DAN OOK

  11.   

    Traditionele volksfeesten verdwijnen eerder dan dat zij veranderen. Zeker als je het volk vervangt.

  12.   

    Een kleine groep racisten die hun gelijk willen halen over de rug van een kinderfeest met als pressiemiddel de veiligheid van ouders en kind. Dit soort terroristen zouden geen podium moeten krijgen onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Op het moment dat antie pieten in Rotterdam de veiligheid van een kinderfeest willen verstoren door de stoet van de Sint te blokkeren. Zijn ze al uit op confrontatie met ouders en begeleiders in de hoop dat het uit de klauwen loopt zodat ze het slachtoffer rol kunnen uitspelen om hun gelijk te krijgen.

  13.   

    WNL meldt dat dit comite nu wordt bedreigd door de anti-Zwarte Pietenbrigade.
    Vergeet Russische spionnen en IS, we hebben terroristen actief in Nederland die elk jaar het feestje van alle Nederlandse kinderen proberen af te pakken.

    1.   

      De anti-Zwarte Piet activisten doen er verstandig aan zich gedeisd te houden als hun doel tenminste is Zwarte Piet van het toneel te laten verdwijnen.

  14.   

    Beste Ijscoman, jouw Angolese schoonzoon en Surinaamse vriendin houden zich vanuit hun cultuur vast aan hun gebruiken en vinden het normaal om dat te doen.Zij begrijpen terecht niet hoe (sommige)Nederlanders hun cultuur kunnen vergooien. Dat zouden zij zelf nooit doen. Je hebt principes of je hebt ze niet. Zij hebben vast ook geen moeite met zwarte Piet neem ik aan net als zovele zwarte mensen die zich niet laten provoceren.

    1.   

      Dat is correct Ni28. Ze zijn beide trots op hun roots, houden aan bepaalde gebruiken vast en vieren die, en vieren ook Nederlandse gebruiken en feestjes. Ze begrijpen niets van de commotie rond Zwarte Piet en doen er lacherig over. Sylvana en consorten zien ze als quasiprogressieve dram-activisten.

  15.   

    De Grachtengordel Gutmensch haat vanuit de Staatsmedia naar 90% van de Nederlandse bevolking is grotesk.

    Ontmantel de Staatsmedia !
    Stop die haat en anti-Nederland agitprop. !!

  16.   

    Het word tijd dat de politiek er zich wel mee gaat bemoeien het is tenslotte onze cultuur.

    kick out zwartepiet heeft zich zeker schuldig gemaakt aan strafbare feiten. Oppakken die groep en voor de rechter en die organisatie meteen verbieden.

    Ze moeten verdomme eens op komen voor onze cultuur, is het kerstfeest het volgende slachtoffer.

    Of Pasen paasfeest natuurlijk komt hier dan wel het Suikerfeest voor terug.

    Waar gaat het naar toe waar gaat het naar toe.

  17.   

    Gelijk hebben ze want wij BEDERLANDERS willen alleen maar ZWARTE PIETEN bij de intocht en laat de activistische minderheid in hun zeer hete sop gaarkoken,

  18.   

    Wat een gedoe weer, gewoon weggaan als het je niet aanstaat.
    Ik ga ook niet naar een land met vrouwenbesnijdenissen, kind soldaten of onthoofdingen, hun cultuur, hun zaak,

    1.   

      Hier wordt gesuggereerd dat het verzet tegen Zwarte Piet alleen onder allochtonen zou bestaan. Dat is pertinent onjuist. De beweging om Zwarte Piet af te schaffen wordt gedragen door autochtone Nederlanders die beseffen dat dit achterlijke symbool niet is te handhaven.

      1.   

        Dus zwarte Piet is een symbool en geen traditie, zwarte Piet is achterlijk. Vervang het woord zwarte Piet door islam. Is kijken hoe jij dat weer recht gaat breien. Doe je best Ernst…….

      2.   

        Zoals verzet tegen politiekcorrect-Piet ook niet enkel onder autochtonen bestaat. Mensen die zich hebben in- en aangepast beseffen dat het om te koesteren lokale folklore gaat die de aanspreekbaarheid en gulle lach bevordert. Veelal komen zij uit minder verdraagzame samenlevingen en zijn ze niet van zins zulke taferelen in hun nieuwe vaderland te laten gedijen.

  19.   

    Als elke zelforganisatie voor Sinterklaasintochten dat doet is het gauw afgelopen met die opgedrongen politiekcorrecte vlees noch vis Pieten. Vooral als er met provinciale omroepen afspraken worden gemaakt om de lokale folklore te gaan belichten of ook de verslaglegging zelf georganiseerd en via Youtube, Vimeo of een conculega wordt gedistribueerd. Als er een schaap over deze dam is volgen er vanzelf meer. Laat u niet langer door deugmensen ringloren maar promoot uw eigen leefomgeving onder uw eigen voorwaarden.
    :-)

    1.   

      @Sjun: Zoals ik al vaker schreef: de nieuwe generatie koopt geen tv en denkt dat Youtube & Netflix omroepen zijn, RTL4 (etc.) kennen ze vaak niet eens.

  20.   

    Als mensen met een migratie achtergrond zich zo gekwetst voelen waarom zijn ze hier dan.
    Ons Sinterklaas feest bestaat al honderden jaren en niemand heeft ze gevraagd om te komen.

  21.   

    Ik las ergens dat laaggeschoolde Nederlanders zich het meest zouden bezondigen aan racisme hetwelk enkel gegrondvest zou zijn op de donkere/zwarte huidskleur. Een aanschouwelijk voorbeeld hiervoor betreft de oerwoudgeluiden die er jegens zwarte spelers worden gemaakt terwijl hetzelfde niet gebeurd jegens spelers met een niet-zwarte lichaamsovertrek. Hebben de roepers er geen aanduiding voor? Mijn vraag is hoe deze categorie oordeelt over de licht getinte allochtonen in Nederland. Heeft deze groep allochtonen in de optische krieltjes van voornoemde categorie Nederlanders de zware toets der kritiek suma cumlaude doorstaan? Het zal mij niet verbazen als de beschreven atmosfeer in de roman , getiteld: de geverfde vogel van jerzy kozinsky nog steeds hoogtij viert en manifest is. Het hoofdpersonage in deze roman was niet een neger maar een jood( lees: behorende tot het blanke ras) die vanwege zijn zwarte haardracht door elke dorpsbewoner in Rusland voor een personificatie van de duivel werd aangezien. Men durfde in de omgeving van deze joodse jongen niet eens te lachen omdat de dorpelingen bang waren dat hij hun tanden zou kunnen tellen. En elke getelde tand zou evenredig het aantal levensjaren van de dorpelingen kunnen doen bekorten. In Nederland is het kennelijk niet zo erg als in voornoemde roman omdat men liever een strot doorzagende , terroriserende en rovende licht getinte allochtone bende naast zich heeft wonen dan een timide zwarte neger. Hoewel ik altijd kritiek heb gehad op de strijders tegen zwarte piet begin ik nu ook in te zien dat deze strijd niet eens zo zinloos is. Je neemt hiermee uiteraard niet weg dat een mogelijke verdwijning van zwarte piet onverwijld met zich mee brengt dat men ophoudt het over zwarte negers te hebben. Tot slot: ik bezondigde mij ooit aan een roman, getiteld: landgenoten waar geen goed woord over o.a. Nederlanders in staat. Mag deze roman op het nachtkastje van een ieder prijken als verplichte leeskost?

    De zwarte piet uit Sinterklaas zou plotseling verworden zijn tot het symbool van racisme ondanks het feit dat dit feest zowel op de Antillen als in Suriname van oudsher uitbundig wordt gevierd. Toegegeven dat er genoeg Nederlanders zijn die hun opvatting over de veelal donkergetinte mens relateren aan het fenomeen zwarte Piet en er dan ook vanuit gaan dat zwarten uitsluitend dienders van blanken mogen zijn. Het maakt voor hen niet uit of zij op de maatschappelijk ladder veel lager hebben gescoord dan een well educated zwarte, de vooroordelen bevinden zich voor hen in een zevensterren diepvrieskist alwaar die nooit zullen bederven. Ergens in de jaren zeventig was de politieke partij De Nederlandse Volksunie vanwege de exodus van Surinamers naar Nederland gegroeid tot één met ruim zeven zetels hetgeen in die tijd voor een toetredende partij best fors was. De leider ervan, de heer Joop Glimmerveen, probeerde in de Tweede Kamer zijn stelling dat zwarten, waar Surinamers voor werden(?) versleten , inferieur zouden zijn te adstrueren middels stripverhalen zoals Sjors & Sjimmie, één waarin de donker getinte stripfiguren als dom en onbetrouwbaar werden neergezet en niet te vergeten de zwarte Piet als voornoemd. In feite is deze door een Antilliaanse strijder bedachte opschudding waar in het bijzonder de Afro Surinamers per saldo de grootste aandeelhouders van zijn , niet eens zo gek bij nader inzien. Ik vind het verzet ertegen dwaas en had men iets anders kunnen bedenken. Wat dan?

    De wijze waarop het biologisch racisme in Nederland vaste voet in de grond heeft gehad, is niet eens merkbaar in Nazi Duitsland, België, Frankrijk en Engeland, althans blijkend uit wetenschappelijke studies op het gebied van de arbeidsmarkt en de reden tot negatie. Een tijd terug zei de directeur van een arbeidsvoorzieningsinstelling die zelf met een Surinaamse vrouw getrouwd bleek te zijn, tijdens een werkoverleg het volgende tegen mij: “ik maak mij zorgen omtrent de positie van Surinamers in Nederland. Ze zullen verdrongen worden door de massale toestroom van vluchtelingen uit het Midden Oosten die vaak heel hoog zijn opgeleid en door de domme Hollanders voor surrogaat blanken zullen worden aangezien. Als Surinamers enkel licht getint zouden zijn , zouden ze hier automatisch een betere bejegening krijgen “. Wat deze laatste betreft ken ik toevallig een doldwaas tafereel waarbij twee Surinaamse studenten die vanwege het feit dat ze in die tijd met een Surinaamse beurs naar Nederland kwamen, bij een instelling in de wachtkamer moesten plaats nemen in verband met de afwikkeling van enige formaliteiten. Een Hollandse bode stapte met een krant in de hand op die twee af en offreerde die aan de licht-getinte student, daarbij de opmerking plaatsend aan het adres van de donkere Surinamer dat die niet zou kunnen lezen.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!