Peilingen Maurice de Hond: Kilometerheffing géén populaire oplossing

De drukte op de Nederlandse wegen neemt toe. De ANWB meldt dat de filezwaarte in Nederland in de eerste drie kwartalen van het jaar met zo’n 20% is gegroeid. De filedruk neemt echter niet op alle plekken evenveel toe, zo ligt het zwaartepunt van de files bij de A27 Utrecht-Breda, A4 Amsterdam-Rotterdam, A58 Breda-Eindhoven en de A15 Rotterdam-Gorinchem. Het is de verwachting dat in het laatste kwartaal van 2018 de filedruk nog verder zal toenemen vanwege de weersomstandigheden in de herfst en winter. De filegroei stijgt en daalt vaker, zo was er in 2011 nog sprake van een sterke daling in de filezwaarte, aldus de ANWB, maar stijgt de filedruk nu al enkele jaren achtereen. Volgens de peilingen van Maurice de Hond is een krappe meerderheid van de Nederlanders voorstander van het invoeren van kilometerheffing. 

De oplossing van de kilometerheffing is overigens niet zo populair als het lijkt, met 54% voorstanders van het plan is het minder populair dan het verbreden van knooppunten (62%) en het goedkoper maken van het openbaar vervoer, waarmee de infrastructuur mogelijk wordt ontlast (81%). Kiezers van D66 (82%), GroenLinks (74%) en PvdA (75%) vinden het rekeningrijden, waarbij per kilometer gereden moet worden betaald, een goed plan. Bij de VVD gaat het om een minderheid van 47%. Hoe kilometerheffing er in de praktijk uitziet is onbekend, maar eigenlijk is de oplossing nu al af. Het oplossen van filezwaarte door kilometerheffing is zoiets als het bombarderen van een stad waarin één bunker staat en alle andere gebouwen ook worden geraakt omdat de bommenrichter niet kan mikken. Het is immers een non-discriminatoir middel is, dat ook geld voor plekken waar nauwelijks filezwaarte is.

Opvallend aan de peilingen van Maurice de Hond is dat de kiezers van D66, GroenLinks en PvdA het fors goedkoper maken van het OV een veel betere oplossing vinden. Kiezers van die drie partijen hebben dus liever een andere oplossing dan rekeningrijden. Hetzelfde geldt voor de coalitiepartij CDA, waarvan 80% van de kiezers het OV willen inzetten als middel om de infrastructuur te ontlasten. De meest praktische oplossing voor fileproblemen bij specifieke knelpunten is het aanleggen van meer rijbanen. Deze optie kost natuurlijk ook geld, maar levert wel direct een voordeel op door auto’s meer ruimte te geven waardoor filedruk vermindert. Er passen door verbredingen meer auto’s per uur op de weg. Kiezers van VVD, CDA, PvdA, SP, FvD, PVV en 50Plus zien dit als een oplossing. Uitgezonderd kiezers van de PvdA, is de oplossing van het verbeteren van de knelpunten populairder dan kilometerheffing. En eigenlijk ook veel logischer. Lokale problemen vragen om een lokale aanpak.

Populariteit oplossingen filezwaarte per partij. Peilingen van Maurice de Hond. Bron: Maurice de Hond
Populariteit oplossingen filezwaarte per partij. Peilingen van Maurice de Hond. Bron: Maurice de Hond

Ondanks deze duidelijke peiling weten de media kilometerheffing aan de man te brengen alsof het de meest opzienbarende oplossing is. Ze kopiëren letterlijk de woorden van De Hond. Is het luie journalistiek? Zo kopt De Limburger met ‘Kilometerheffing geen vies woord meer’ en RTL Nieuws met ‘Zelfs achterban VVD is voor rekeningrijden’. Daarmee word je als lezer toch een beetje op het verkeerde been gezet. Immers zijn er andere oplossingen geformuleerd, die populairder zijn. Sterker nog, de cijfers van De Hond suggereren dat de kilometerheffing geen meerderheid heeft onder VVD-kiezers, maar toch zegt RTL Nieuws dat het niet langer een ‘vies woord’ is.

Rekeningrijden is dus een non-discriminatoir middel en daarom geen oplossing van filezwaarte, al probeert men het wel zo te framen. Iedereen betaalt voor problemen die zij zelf wellicht niet veroorzaken of ervaren. Zo staan op de A28 in Drenthe minder files dan op de A4 tussen Rotterdam en Amsterdam. Wat doet kilometerheffing voor de bestuurders in Drenthe? Niets. Daarom is de oplossing voor het verbeteren van het OV en het uitbreiden van de knelpunten ook populairder, omdat ik denk dat kiezer weet dat filezwaarte vraagt om een lokale aanpak en niet om een generieke aanpak op landelijk niveau. Je wilt fileproblemen aanpakken waar files zich voordoen en dat is vooral een probleem van ‘ruimte’ en niet een probleem van ‘hoeveel burgers per kilometer betalen’.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

30 reacties

  1. fockingworst

    Als er kilometerheffing komt vind ik als gebruiker dat ik dan ook geen files meer mag verwachten.
    Nu word lang niet het bedrag van de wegenbelasting hier ook voor gebruikt, wat eigenlijk ronduit belachelijk en beschamend is

    1. ildib

      In principe is er al jaren een kilometer beprijzing, wie veel km maakt dient veel te tanken en de brandstofprijs bestaat hoofdzakelijk uit accijnzen dus de automobilist wordt gewoon beroofd door de staat!

      1. fockingworst

        @ildib belasting betalen is goed.
        Maar dan moet het wel gebruikt worden waarvoor er word geheven.accijnzen vind ik wel pure roof en meer niet net als suikertax en dat soort onzin belastingen.

  2. Troelstra

    Er is toch al brandstofaccijns? Meer kilometers maken = meer brandstof. Filekilometers = meer brandstof. Lekker scheuren = meer brandstof. Minder zuinige auto = meer brandstof. Die kilometerheffing is er dus al. Dus fuck die zoveelste nieuwe babbeltruc! Fuck autootje pesten! Stem pro-auto!

  3. chrism

    Rekeningrijden kost meer dan iedereen denkt en je lost de files er niet mee op eigenlijk nooit meer of het rijden is enkel voor de elite of de rijkere onder ons .

    Doe ten eerste net als Zwitserland een vignet en klaar ben je , of net als Oostenrijk zodat je niet de Autoweg op ga zonder vignet of beide 1 vignet voor a;les en iedereen elk jaar opnieuw , maar wel de BPM afschaffen wel de wegenbelasting afschaffen en net als Duitsland in de benzine prijs berekenen en eenmalig per jaar een bedrag van € 500,00 ongeacht de auto .

    1. Ernst Quispel

      Inmiddels is ook de ANWB om en blijkt de weerstand binnen de VVD tegen rekeningrijden weg te ebben.
      Het staat vast dat een volgende regering ertoe zal besluiten.

      Er is overigens nieuw argument gerezen dat rekeningrijden noodzakelijk zal maken: de Overheid gaat door elektrisch rijden miljarden aan accijnzen missen en zal in verband met de stimulering ervan ook een stuurinstrument nodig hebben. Rekeningrijden biedt die mogelijkheid: men kan de wegvallende belastingopbrengsten compenseren en sturen op duurzame oplossingen.

      1. ildib

        ‘Het staat vast dat een volgende regering ertoe zal besluiten.’

        Dat staat helemaal niet vast, en als je dit vol wil houden wil ik daar graag een bewijs van zien.

        1. Ernst Quispel

          Invoering van rekeningrijden is onvermijdelijk. Het is noodzakelijk om te kunnen sturen op het variabele autogebruik, anders slibt Nederland gegarandeerd volledig dicht.
          Het is ook nodig om de terugvallende belastinginkomsten te compenseren, onze infrastructuur moet ergens van worden betaald en uiteraard niet door mensen die er geen of weinig gebruik van maken.

          1. ildib

            Je kunt dus geen bewijs leveren dat het vast staat dat een volgende regering dit in gaat voeren, dan moet je ook niet zo hoog van de toren blazen Kwispel!

          2. Ernst Quispel

            De logica gebiedt te zeggen dat het volgende Kabinet dit besluit moet gaan nemen. Het alternatief is een spectaculaire verhoging van de motorrijtuigenbelasting en dat is onaanvaardbaar voor mensen die elektrisch rijden.

            Ik zie geen andere uitweg.

          3. Siemien

            Wat een onzin kraam jij toch uit, als jij alleen maar belastingverhogingen kunt zien ben je echt compleet van de pot gerukt.

          4. ildib

            Er zal best in de toekomst een andere manier voor het belasten van het autogebruik komen maar je stelde dat het vast staat dat de volgende regering hiertoe zal besluiten, en dat staat in het geheel niet vast.
            Zoals gewoonlijk bracht je jouw mening weer eens als een feit.

      2. fockingworst

        @ernst mag ook ZIJN MENING hier geven over rekening rijden.
        @ernst kan geen valide informatie verschaffen om het rekeningrijden in te voeren.BEHALVE ZIJN MENING EN VISIE niets meer niets minder.

      3. Troelstra

        Dus die heffingen en accijnzen op brandstof zijn er niet voor het milieu, maar gewoon staatsroof ten behoeve aan de uitgavenorgieën (aan linkse hobbies). Maar dat hebben we toch altijd al gezegd? Wel, stop uitgavenorgieën aan linkse hobbies en het begrotingsprobleem is opgelost. Meer dan opgelost, want geen geld uitgeven aan linkse hobbies spaart ons ook nog veel maatschappelijke gevolgschade en cumulerende maatschappelijke meerkosten uit.

      4. Baaz

        “(…) de Overheid gaat door elektrisch rijden miljarden aan accijnzen missen…”

        Nee hoor, je zwetst maar wat.

      5. Siemien

        Onzin Ernst, wegenbelasting blijft en de accijns op elektra zal in stand worden gehouden, ze verzinnen er rustig wat bij om de burger nog verder uit te kleden dat er in voertuigen wordt gereden die helemaal geen rekening houden met de burger en haar privacy…

      6. chrism

        De regering is enkel bezig om de boel te belazeren met mooie woorden waar ook u weer intrap .

        BPM moest afgeschaft worden in 2015 va de EU , maar ze hebben geld nodig en nu hoor je ze niet meer erover .

        Een Europa hoor je altijd ,, maar waarom is de benzine hier duurder , de wegenbelasting duurder , de Auto’s duurder om maar wat te vergelijken , dus rekening rijden kost wederom klauwe vol met geld wat wij met zijn alle mogen betalen en niet GL Rutte of wie dan ook in de regering of kamer .

      7. Koos sssss

        Ik denk, dat je met dat rekeningrijden wel de kern van de zaak hebt. Ook de VVD kan die accijnzen niet missen. Zo verrassend is die wijziging dus niet.

        Overigens zit het spoor op drukke trajecten tegen overbelasting aan, is OV geen optie tussen o.a. Breda en Utrecht, of Eindhoven en Nijmegen/Arnhem.
        Effectief zal dat rekeningrijden geen soelaas bieden tegen de files. Mensen moeten nou eenmaal naar hun werk en terug.

        Overigens pendelde onze zoon 2 jaar 3 dagen per week van Eindhoven naar Tilburg met de trein. Minstens 1 dag per week een stevige verstoring en van ellende heeft hij maar een auto gekocht om naar Tilburg te pendelen.
        Bepaald niet ideaal, maar ondanks alle files op de A58 nog altijd minder dramatisch dan met OV.

        1. Baaz

          Ik ging in 2000 voor het laatst met de trein, en toen reed t’ie niet. Andere trein genomen, met een uur vertraging. Cursus gemist. De volgende cursusdag met de auto naar Utrecht. De reistijd is ook tijd maar het ging al-met-al sneller dan met de trein.

          Sindsdien heb ik geen trein meer van binnen gezien en ik reis (woon- werkverkeer) ongeveer 300 kilometer per week. Mijn enige bezwaar is de reistijd, helaas wil ik dan weer niet verhuizen.

          1. ildib

            Je bent toch een sloeber als je afhankelijk bent van volle treinen, trams of bussen?

          2. Baaz

            Mijn idee, toch kan het soms niet anders, vooral omdat niet iedere werkgever vooraan staat in de vergoeding voor woon- werkverkeer. OV wordt geheel en eigen vervoer gedeeltelijk vergoedt.

  4. Baaz

    Welke kilometerheffing? Hoe meer ik rijd hoe meer accijnzen ik betaal. Genoeg kilometerheffing dus.

  5. Gekko

    En, voor welk probleem moet de kilometerheffing dan een oplossing zorgen? Niet voor de files, want mensen moeten hoe dan ook naar hun werk. De extra kosten zullen ze morrend betalen, want er is geen alternatief.

    Nee, de kilometerheffing is gewoon een ordinaire geld-melkkoe. De zoveelste.

    1. Baaz

      “want er is geen alternatief.”

      Jawel hoor, alle treinrails asfalteren. 😉

  6. Jacco

    Een vignet invoeren zou wel zo eerlijk zijn.nu rijden hier weet niet hoeveel oostblokkers met kenteken uit land van herkomst rond zonder ook maar 1cent te betalen

    1. Baaz

      Dat is ook niet nodig want wij betalen wel, daar zorgt Den Haag wel voor. Gratis geld voor iedereen, behalve de Nederlanders.

      1. Jacco

        Klopt helemaal ze wonen en werken hier maar blijven wel lekker rijden met kentekens uit pl bg ro lt en als je ze er op aanspreekt weten ze zogenaamd niet hoe de regels werken maar wel in grote bakken rond rijden zo n vignet zal de staatskas een hoop opleveren

  7. Rosasolis

    Op de nieuws werd verteld dat wegens de toenemende files, dat er langere treinen komen vooral gedurende de spits uren. Misschien zouden de trein en metro tarieven goedkoper kunnen zijn gedurende de spits verkeer uren.

  8. Karel de Grote

    Kilometerheffing is een zéér vies woord, Nederlanders belijden altijd alles met hun mond maar als het puntje bij paaltje komt stappen ze weer gewoon in hun auto, heffing of niet.

  9. wheelboy

    Niets mis mee met een Km heffing . Waarom moet ik met mijn kleine rugzak meer betalen als bv meneer de dir met een dikke tesla die 100.000km pj op de weg zit . Die meneer hoeft niet eens Wegenbelasting te betalen . Tot straks henk en ingrid een accuwagen kunnen bekostigen dan is er ineens weer wegenbelasting . De meer je rijd de meer je vervuild de meer je moet betalen . Eerlijker kan het niet .

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.