Welke lessen leren we van het Stint-debat?

1280px-Kids_Aktief_Stint
Foto: De Stint Bron: Wikimedia Commons / Kids Aktief Stint

De casus Stint wordt steeds interessanter! Nu blijkt dat Minister Cora van Nieuwenhuizen niet wist welke Stints er precies rondrijden, tenminste dat zei ze donderdag avond tijdens een debat in de Kamer. Op dat moment was het al 2 november, terwijl zij op 1 oktober besloot de elektrische bakfiets van de weg te halen. De Tweede Kamer liet ook van zich horen en vond de informatievoorziening vanuit het Ministerie matig. De Volkskrant kopte tenslotte met de aankondiging dat het debat voorbij was en de Minister haar lakmoesproef heeft doorstaan. 

Haar besluit was zeker verstandig gezien de problemen, nu is de veiligheid gegarandeerd, maar wel ten koste van de mobiliteit. Zo zitten de kinderdagverblijven wel met een mobiliteitsvraagstuk, want de Stint was relatief snel en goedkoop. En ook nog eens reuze gezellig. De Tweede Kamer vond dat de Minister het probleem goed had opgepakt, maar klaagde wel over de informatievoorziening vanuit het Ministerie, die zou niet voldoende zijn geweest. Roy van Aalst (PVV) noemde de gehele vertoning ‘genant’. Kom laten we wel zijn Roy, de Minister doet gewoon wat ze kan. Natuurlijk worden er fouten gemaakt. dat is heel erg logisch. Er moeten beslissingen worden genomen en die zijn niet altijd optimaal.

Zelf zou ik de Stint niet per se van de weg hebben gehaald, maar aan de andere kant word je als Minister wel als verantwoordelijk gezien als het misgaat. Des te meer neig ik naar de meest veilige beslissing vanwege het feit dat het is als een glas water. Je hebt ‘m liever half vol dan half leeg. Naast de Minister is echter ook het bedrijfsleven verantwoordelijk voor de producten en diensten die zij aanbieden. Dat lijkt het redelijk dat er dus eerst een onderzoek komt. Maar een andere oplossing zou meer op een micro-niveau zijn. Bijvoorbeeld door de eigenaren van de Stint te instrueren over wat men moet doen in situaties dat het fout gaat. Vrij eenvoudig wellicht en daarmee kan de Stint alsnog blijven rijden.

Naast bovengenoemde benadrukt de casus ook wederom het belang van de markt in het maken van veilige producten, want wanneer er iets mis gaat, zoals met de Stint, dan loopt het misschien uit op een faillissement.

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

8 reacties

  1.   

    Tot nu toe nog helemaal niets, begrijp niet waarom het onderzoek zo lang moet duren, kan toch niet zo ingewikkeld zijn.

  2.   

    ‘maar aan de andere kant word je als Minister wel als verantwoordelijk gezien als het misgaat. ‘

    Waarom is de Volkswagen polo dan niet van de weg gehaald? De schokkende factor van dit ongeluk is erg groot en dan krijg je overdreven reacties.

    1.   

      @Aytas
      Legt u deze kromme redenatie aub even uit.

      1.   

        Volgens mij probeert hij te zeggen dat er veel auto´s zijn die niet goed werken b.v. Er moeten 60.000 auto´s terug waarvan de airback niet werken zoals het hoort b.v. Niet afgaan bij een ongeluk zoals het hoort maar wel afgaan gewoon onder het rijden.
        En met de regel gelijke monikken gelijke kappen moeten die auto´s van de weg gehaald worden en eerst een inspectie van ongeveer een halfjaar( net als bij de stint) en dan even laten onderzoeken hoe het opgelost kan worden en dan stuk voor stuk naar de garage om gerepareerd te worden en als ze dan allemaal gerepareerd zijn mogen ze pas weer de weg op.

        Dat zou eerlijk zijn want ook in zo´n auto kunnen kinderen sterven, maarja hier is een financieel probleem , zobveel geld mag het de maatschappij niet kosten.
        Dus heeft het allemaal weer met een verdien model te maken en kan de kleine ondernemer gewoon doodvallen.

  3.   

    Eerst technisch laten keuren door onafhankelijke ingenieurs.
    Technisch rapport laten bestuderem door onafhankelijke partij.

    Gaat nooit gebeuren helaas.

  4.   

    Dat een bolderkar aanduwen misschien wel meer tijd en energie kost maar het voor iedereen beter is!

    Probeer eens niet overal een motortje in de duwen onder het mom inventief. Zou een hoop zeldzame grondstoffen schelen en daarbij wat is er mis met een beetje fysieke inspanning? Of willen we er over 10 jaar allemaal zo bij lopen als in de animatie film Wall-e

  5.   

    “Kom laten we wel zijn Roy, de Minister doet gewoon wat ze kan”

    Dan zal Schiphol wel krimpen, en wordt het vervuilende racecircuit in Zandvoort onmiddellijk ook ingekrompen (dus zeker geen F1). Gek trouwens, dat GL zo wild enthousiast is over de komst van de F1…….

  6.   

    het is gewoon een kwestie van incompetentie van de betreffende ambtenaren.Want alles is gebonden aan maten, vermogens, snelheden en minimale eisen veiligheid. Als je een auto importeert moet je langs de RDW voor keuring en zo kan ik er nog wel meer zaken opnoemen. Dus hoe is het mogelijk dat je een vervoersmiddel speciaal voor kinderen ongekeurd op straat komt?? of dat je er geen minimale eisen aan stelt of dat ze jaren ongecontroleerd op straat kunnen rijden?? alles wat afwijkt van het gebruikelijke komt zonder keuring de weg niet op of word er vanaf gehaald, denk maar aan het verschil van brommobiel , scooter, motor of auto. Denk aan eisen als knipperlicht, verlichting en gordels om maar wat op te noemen. En van wat ik de berichtgeving kan volgen is er dus een vergunning afgegeven voor dit vervoer, dus moeten er ook eisen zijn waar het aan moet voldoen. Dus veel anders zien als wat ik boven stelt kan ik niet.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!