Filmpje! Alles dat nep is vind je op Instagram waarschuwt de FIOD

Een dame verdient geld met het maken van reclame voor kleding en andere consumptieproducten. Bron: YouTube / 
Amber Scholl
Foto: Een dame verdient geld met het maken van reclame voor kleding en andere consumptieproducten. Bron: YouTube / Amber Scholl

Het medium Instagram staat bekend om de divergentie tussen de ideale wereld van online profielen en de realiteit. Zo is het sociale medium bekend geworden met haar fotofilters. Ondertussen is er zelfs een film gemaakt over Instagrammers die hun leven helemaal uit de hand laten lopen: The American Meme. Terwijl tal van jonge meiden hun aandachtszucht botvieren op het vissen naar likes zonder schaamte. En ook de spullen die worden verkocht via Instagram blijken nep. Zo waarschuwt de Fiscale Inlichtingen en OpsporingsDienst (FIOD). Verkopers maken daar mooie foto’s van nagemaakte producten en verkopen deze aan nietsvermoedende consumenten. Namaakproducten van onder meer Gucci en Louis Vuitton worden daar aangeboden aldus NOS Teletekst

NOS Stories (op Instagram) laat zien op welke manier merkfraudeurs te werk gaan en producten verkopen. Een jongere reageert op de nepkleding en vindt het prima als mensen het kopen ‘als je er maar niet stoer mee gaat doen’. Typisch: je mag natuurlijk pas stoer doen als je het volledige bedrag hebt betaald voor die Louis Vuitton tas want anders tel je niet mee. De meeste nepartikelen komen natuurlijk uit China en ondermijnen de merken die worden nagemaakt. Zo’n 2000 profielen van verkopers van nepkleding werden ondertussen verwijderd.

Instagram wordt voornamelijk gebruikt door jongeren en is een concurrent van Facebook. In de categorie van 15 tot 19 jaar is het sociale medium zelfs populairder dan Facebook. Alleen YouTube is populairder bij deze leeftijdsgroep. Terwijl Facebook vooral bij ouderen erg populair. In tegenstelling tot Facebook is Instagram meer gericht op het laten zien van foto’s en beelden. Discussies en groepen kent men daar niet.

De FIOD heeft momenteel vijftig (!) mensen in dienst, die op kosten van de belastingbetaler de winsten van Vuitton en Gucci moeten veiligstellen, zo meldt RTL NIeuws. De 2000 verwijderde accounts zijn slechts een klein deel van de profielen van nepkledingverkopers. Het zou om miljoenen profielen waarop nepmerken verkocht worden en dus heeft de FIOD nog wel even werk.

 

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

3 reacties

  1.   

    De NPO eens goed onderzoeken, zou ook niet verkeerd zijn!

  2.   

    De NPO is een Staatsomroep. En wat veel mensen zich ook niet realiseren is dat de nieuwe sleepwet geldt voor álle opsporingsdiensten, dus ook de FIOD. Persoonlijk ben ik van mening dat de nieuwe sleepwet vooral is bedoelt t.b.v. de FIOD, de enige dienst die écht euro’s oplevert.

  3.   

    “Instagram wordt voornamelijk gebruikt door jongeren en is een concurrent van Facebook.”

    Instagram is een onderdeel van Facebook, geen concurrent. Geschreven door een student Communicatie & Informatiewetenschappen. Ongelofelijk.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!