NS heeft lak aan reiziger en wil reizen in spits duurder maken!

Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens
Foto: Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens

Bij de NS zijn ze ook flink aan het ontsporen. De oplossingen voor al hun problemen lijken vooral te bestaan uit ‘de passagier negeren’ en ‘reizen duurder maken’. Zo willen ze nu een spitstoeslag gaan vragen om de druk tijdens de spits te verlichten. Via de Volkskrant.

De spits is niet alleen voor automobilisten maar ook voor het openbaar vervoer plebs zoals ik simpelweg druk. En als meer automobilisten met het openbaar vervoer zouden gaan reizen zou die spits nóg drukker worden. Gaan meer openbaar vervoer reizigers weer met de auto, dan wordt díe spits nóg drukker.

Bij de NS is men echter in de veronderstelling dat het een kwestie is van prijs-prikkels. Een beetje zoals een partij als GroenLinks of PvdD meent dat vlees duurder maken ervoor zorgt dat er minder vlees gegeten wordt en meer groente. Kan zijn, maar om in deze vergelijking te blijven ís zowel vlees als groente al hartstikke duur geworden en ga ik niet ineens minder groente eten als het weer bijna even duur als vlees wordt gemaakt! Ik zal uiteindelijk toch iets moeten eten!

De proef van de NS om mensen met 40% korting buiten de spits te laten reizen faalde ook compleet. Slechts 5,5 procent was bereid om vóór 07:30 uur of na 08:30 uur ‘s ochtends te reizen. Of nou ja, ‘bereid’, het werk begint meestal gewoon op vaste tijden maar daar denken ze bij de NS-directie kennelijk niet over na.

Sterker nog, met het belachelijk lage resultaat van 5,5 procent in de hand, klopten ze aan bij het ministerie met het verzoek om de proef naar de praktijk om te zetten! En nog heel veel sterkerderder dan dat: ze wilden ook nog gecompenseerd worden voor het verlies van inkomsten door die 40 procent korting!


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

53 reacties

  1.   

    Het volgende linkse klaag-artikel is van de pers gerold.
    Wanneer krijgt deze “rechtse” site nu eindelijk eens begrip voor het bedrijfsleven.

    1.   

      @Kok
      Kom eens met een werkbare oplossing!

      1.   

        De oplossing biedt de NS, een poging om tot een betere spreiding van het reizigersaanbod te komen.

        1.   

          Nederland is een overbevolkte hellhole. Toen ik geboren werd woonden er 11 miljoen mensen in Nederland, nu bijna 18 miljoen. Belgie had in 1950 8,6 miljoen inwoners en nu 11,6 miljoen. In Nederland is dus iets grandioos mis gegaan: er zijn ruim twee keer zoveel inwoners bij gekomen als in Belgie.

          Overbevolking is het enige echte mondiale probleem. Maar daar zal geen 800 miljard voor worden uitgetrokken om wat aan te doen.

          1.   

            Welke genocide had Groeneveld in gedachten om iets aan de overbevolking te doen?

          2.   

            Hopelijk niets met treinen.

          3.   

            Als er toch al te weinig wordt verdiend met de NS treinen kunnen we deze misschien gebruiken om dit jaar met behulp van overheidsgelden alle illegalen te deporteren naar Tsechië of zo,die lui daar weten sowieso wel raad met dit volk!

        2.   

          Het is geen oplossing Rien, want de NS bepaalt de werktijden van mensen niet of de lestijden van studenten. De NS kan hooguit een klein percentage reizigers wat ook op een andere tijd kan reizen bewegen om dat ook te doen. En dan nog zitten de treinen in de spits overvol.

    2.   

      Het enige waar de NS mee komt is een nieuwe bron van inkomsten. Als je op een bepaalde tijd op je werk moet zijn dan moet je wel in de spits reizen.

  2.   

    Prachtig toch, ook dit lijk voegen we toe aan Rutte 3.

    Laten we wel afspreken, dat per dag een vol A4 het maximale mag zijn.

    Wat heeft de Nederlandse overheid nog wel in de klauwen.

  3.   

    Dit is een waardeloze maatregel. Willen ze het gebruik van openbaar vervoer stimuleren? Dan zullen ze prijzen van treinkaartjes juist moeten verlagen. Echt dom van de NS

    1.   

      Kom laat ons een nieuw ministerie van subsidie oprichten.
      Laat ons de belasting verhogen om de NS te ondersteunen.

      1.   

        Als je het openbaar vervoer wilt stimuleren om de klimaatcrisis tegen te gaan is het verhogen van treinkaartjes niet bepaald zinvol

        1.   

          Ik wil niets stimuleren.
          Ik maak nooit gebruik van het openbaar vervoer.
          Gewoon tegen kostprijs mensen vervoeren.

          1.   

            Ah, tegen kostprijs mensen vervoeren. Laten we dan de subsidies op electrische auto’s ook maar gelijk stop zetten.

          2.   

            @Ziggy
            Volledig mee eens.

          3.   

            Iedereen voor nop met openbaar vervoer,privé autobezit (ook electrisch) zwaar belasten.
            Is alsook bevorderend voor multiculturele en sociale contacten in het algemeen,het aan twee kanten snijdende mes!
            Tussen de tanden?

          4.   

            Om milieuvervuiling tegen te gaan zul je als overheid de duurzame energie incl openbaar vervoer moeten subsiëren, anders wordt het namelijk nooit wat met de klimaardoelen. Kapitalistische belangen zijn moreel failliet

  4.   

    NS doet gewoon wat we op de weg ook zouden moeten doen met een spitsheffing. Als we geen prikkels organiseren waardoor het aantrekkelijker wordt om buiten het spitsuur te reizen raakt ons spoor- en wegennet overbelast.

    1.   

      Meer treinen of langere treinen inzetten lijkt me zinvoller maar dat past weer niet bij het bezuinigingsmentaliteit van de NS

      1.   

        ‘.. het bezuinigingsmentaliteit..’ schreef de moslima.

      2.   

        Materieel dat 6 van de 24 uur op een etmaal wordt ingezet, 5 van de 7 dagen en 10 van de 12 maanden gaat natuurlijk nooit rendabel worden.

        Voeg daaraan toe, dat het spoorwegnet maximaal benut wordt, dan zit de NS aan het maximum van wat in redelijkheid haalbaar is. Heeft niets met bezuinigingen te maken, maar met een technisch maximum.

        In feite is de auto nog de voordeligste oplossing.
        Als overheid hoef je slechts een redelijke infrastructuur aan te leggen, maar de kosten van het rollend materiaal worden gedragen door de eigenaren van de auto’s.

        1.   

          Nee hoor, in China rijden de treinen en metro zeer efficiënt. De auto is veel meer gebonden aan een maximum. In Japan rijdt om de 5 minuten een metro, altijd op tijd. Het probleem is dat de NS zijn capaciteit niet optimaal benut.

          1.   

            Metro’s rijden in Nederland ook stipt op tijd en in hoge frequentie. Voor treinen ligt dat toch iets anders. Treinen zijn aanzienlijk zwaarder dan Metro’s, ze rijden veel sneller en met hun seinsysteem zit de NS beslist aan haar max. Als je bedenkt dat vanaf 040 naar 030 elk uur 6 intercity’s gaan per richting en 4 stoptreinen zit je op een trein per 6 minuten. Wat domweg een hele prestatie is. Daarbij komt dan nog goederenverkeer.

            Met ERMTS kan men dat nog wat verhogen, voor zover de stations dat aankunnen.

    2.   

      Het is wat moeilijk uit te leggen aan een beroeps-uitkeringstrekker. Maar veel bedrijven hebben om praktische redenen redelijk vastomlijnde werktijden.

      Vanaf de late jaren ’60 kwam de overheid op het lumineuze idee om werken naar bedrijfsterreinen te verplaatsen en wonen naar slaapsteden.

      Door de massale toepassing daarvan moeten mensen nou eenmaal van wonen naar reizen pendelen.
      Dan moet je vervolgens niet het spitsverkeer gaan belasten; het is het logisch gevolg van de ruimtelijke ordening, die onze overheid zo nodig moest nastreven.

      1.   

        ‘Vanaf de late jaren ’60 kwam de overheid op het lumineuze idee om werken naar bedrijfsterreinen te verplaatsen en wonen naar slaapsteden.’

        Waarom zou dat zo zijn koos? Wat was jouw oplossing de binnensteden slopen zodat logistieke bedrijven daar hun pakhuizen kunnen plaatsen? Hou je overigens hetzelfde probleem alleen de kosten zullen vele malen hoger zijn. Het is zeer verstandig om bedrijven terreinen naar plekken waar uitbreiding mogelijk is te verplaatsen.

        1.   

          Ik vind het allemaal prima, Aytas. Alleen met die indeling moet je ook accepeteren dat er spitsverkeer is. En daar hangen wat prijskaartjes aan.

      2.   

        Om half 2 s’middags opstaan en naar de coffeeshop slenteren daarna, dat hoef je niet met de trein te doen als beroeps-trekker.

  5.   

    Gewoon een ordinaire prijs verhoging, ze weten donders goed dat al die mensen optijd op hun werk moeten zijn, het klootjes volk uitkleden hebben ze van rutte geleerd. De eikels

    1.   

      Quote: het klootjes volk uitkleden hebben ze van rutte geleerd. De eikels
      .
      De volgende voorstander van belastinggeld richting NS.
      Morgen weer klagen over de belastingdruk?

      1.   

        Het Ov in Nederland is het duurste van de hele EU.

  6.   

    De nederlandse reiziger betaald al de meeste belasting op een treinkaartje. Ons kaartje is het duust van Europa. Hoezo: wij moeten reizen met openbaar vervoer stimuleren. Daar zullen werkgevers die dat moeten vergoeden, ook niet op zitten te wachten. Wat is dit weer een stom experiment.

    1.   

      Daar zullen werkgevers die dat moeten vergoeden.
      .
      Reiskostenvergoeding is een gunst van de werkgever.
      Kan onder secondaire arbeidsvoorwaarden vallen.

  7.   

    Rogier van Boxtel is nu de baas en dan weet je genoeg waar hij komt wordt het altijd duurder en het lukt niet,in het bedrijfsleven was hij allang verdwenen.
    NS jarenlang miljoenen erbij omgekeerd evenredig aan de service, hoge snelheidslijn naar Brussel lukt niet, betuwelijn lukt niet, wc eruit en weer terug, veiligheidssystemen onveilig ga zo maar door.
    De auto onbetaalbaar maken, moeten met openbaar vervoer, de trein onbetaalbaar kan de druk niet aan, van Boxtel is niet zo wereldvreemd dat hij niet beseft dat het spitsuur geen keuze is, daarom denk ik dat hij drommels goed weet dat je schaarste duurder kunt maken dat is hem bij Menzis ook gelukt.

    1.   

      Quote: daarom denk ik dat hij drommels goed weet dat je schaarste duurder kunt maken.
      .
      Wat is er mis aan geld verdienen?
      Natuurlijk leidt krapte tot prijsstijging.

  8.   

    ‘reizen duurder maken’
    De Nederlanders moeten gaan begrijpen dat het voor onze nieuwe bevolkingsaanwas uit de Afrikaanse landen moeilijk genoeg is te aarden in een vreemd land als Nederland!
    De overheid doet al een duit in de zakje door te voorzien in kostenloze medische zorg,huisvesting en uitkeringen voor deze armlastigen!
    Nu wordt ons als burger gevraagd óók een kleine bijdrage te leveren door meer te betalen voor het openbaar vervoer,opdat deze arme mensen kostenloos gebruik kunnen maken van deze voorzieningen!

    (sarcasme)

  9.   

    Zowel fockingworst en dik reageren niet op dit topic. Dik is alweer voor de zoveelste keer geband ondanks zijn “zogenaamde scriptje”. Nogmaals, als je niet je mening rechtuit kunt verkondigen, zwijg dan

    1.   

      Zozo:
      Zijn waarschijnlijk kotsmisselijk van enkele reaguurders,nemen even een pauze?

      1.   

        Of ze hebben geen antwoorden, zoals fockingworst (dik) en (lugar) met hun zogenaamde scripjes. Ik werk 10 tot 12 uur in mijn bedrijf en als ik zie dat heel veel mensen hier de hele dag reageren, inplaats va n te werken, dan gaat bij mij het licht uit. En dan bedoel ik niet alleen rechts maar ook links. Hoe kunnen ze de hele dag hier sauwelen en flauwe kul verkondigen. Ik ben 73. Ga werken en als je 65 bent maak je dan op een andere manier nuttig (vrijwilligerswerk)

        1.   

          EN DAT BEPAAL JIJ ??? HAHAHAAHAHA

    2.   

      Prettig om te horen dat Dik is geband. Laten we hopen dat zijn nickname Fockingworst ook uit de lucht wordt gehaald.
      Dit getrol werd wel heel erg irritant.

  10.   

    Wat een hoop poeha
    Maak OV gratis en je lost een hoop problemen op. De kosten gewoon uit de Belasting betalen. Valt echt best mee.
    Lost erg veel files op. Milieu doelstellingen worden gehaald. Geen zwartrijders meer. Goed voor de middenstand (stations zijn meestal in het hart van de stad).
    Werkgevers kunnen dan ook flink besparen op reiskosten.
    Voor zowel links als rechts Nederland voldoende argumenten.

    1.   

      ++++

    2.   

      Als je wilt reizen betaal je dat lekker maar zelf dat hoef ik niet te betalen
      Laten we wel wezen zeg flikker op

  11.   

    Ik heb een tijdje geleden uitgerekend i.v.m een rit naar Zwolle, dat je met de auto met al 2 personen alles meegerekend goedkoper uit bent dan met de trein, met een bijna oldtimer dat wel.

    1.   

      Alleen sukkels nemen het openbaar vervoer Vit.

      1.   

        Op het platteland is het openbaar vervoer inderdaad minder aantrekkelijk.

    2.   

      U kunt ook de reismogelijkheden van de NS eens bekijken. Onlangs met een vrije reisdag en een gratis meereisdag vanuit de randstad naar Groningen geweest met twee personen. En moet je buiten het centrum zijn, dan zijn er NS fietsen.

  12.   

    Maak het maar onbetaalbaar. Dan rijden er hopelijk minder treinen. Dan hoef ik tenminste niet zo lang meer te wachten bij de overweg met mijn walmende diesel auto of tweetakt brommer. Maar gewoon lekker doorgassen!

  13.   

    Het is een feest om met de NS te reizen. Buiten de spits lekker rustig, vrije reisdagen. Internet enz.
    Gratis coupons om voor 1/2 prijs of soms geheel gratis een lunch ergens in een bezienswaardige stad te gebruiken. Ook in de aanbieding: een reisgenoot gratis laten meereizen. Omzetkaartjes voor reizen in 1e klasse ipv 2e voor een prikkie.

    1.   

      Het openbaar vervoer staat in Nederland inderdaad op een eenzaam hoog niveau.

      1.   

        Ja vooral in de herfst wanneer de blaadjes vallen en bij een klein beetje sneeuw. wat ben je toch een trieste fantast…..

      2.   

        @riennoppentrol het is overduidelijk ga lekker ergens je lsd roes uitzitten, je maakt je nog belachelijke dan je al bent. Lol eenzaam hoog niveau.
        @riennoppentrol Japan staat op eenzaam hoog niveau, daarmee vergeleken is nederland een ontwikkelingsland op trein gebied.
        @riennoppentrol wat een kansloos leven heb je toch..
        14 uurtjes ongeveer per dag 7dagen per week hier aanwezig..en dat al meer als 9 jaar.
        Geen enkel sociaal leven, zielig achter je scherm op jacht naar zelf voldoening om anderen reaguurders te trollen en af te zeiken.
        Welk moment van de dag je ook kijkt de huistrol met meerdere accounts is er ALTIJD op dds

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!