Ouderen hadden lak aan de toekomst: eisen NU dat kinderen van anderen hun AOW betalen!

Centjes verdienen. Vakanties plannen. Voetbal kijken. Maar geen 'nieuwe leden' voor het AOW-systeem genereren. Bron: Flickr / Stannah International
Foto: Centjes verdienen. Vakanties plannen. Voetbal kijken. Maar geen 'nieuwe leden' voor het AOW-systeem genereren. Bron: Flickr / Stannah International

De discussie over de AOW-leeftijd ontwikkelt zich momenteel in een strijd tussen mensen met een ‘zwaar beroep’ en mensen met een ‘licht beroep’. Omdat personen met een fysiek zwaar beroep minder lang kunnen werken zou de AOW-leeftijd voor hen omlaag moeten. Een sympathiek idee. Werkgevers steunen het voorstel, maar de plannen tonen vooral een dedain tegenover jongere generaties en een tekort aan ‘intergenerationele verantwoordelijkheid’. 

Dat de discussie deze richting oprolt is tekenend voor hoe Nederlanders hechten aan het piramidespel dat we de AOW noemen. Het systeem voelt natuurlijk ook goed, zeker als je het voorrecht hebt in de buurt van de AOW-gerechtigde leeftijd nog in leven te zijn! Gratis geld voor zo lang je leeft zonder dat je verantwoordelijkheid hebt moeten nemen. Sparen werd minder noodzakelijk: ‘de AOW lost het wel op’.

Heerlijk!

Enige voorwaarde was wel dat er een constante stroom aan ‘nieuwe leden’ (kinderen, red) bijkwam. Maar daar ging het dus he-le-maal mis met Generatie X (geboren van tot 1955 – 1970, red.)! En toen had je ineens de vergrijzing. Die vergrijzing is niet binnen één of twee jaar ontstaan. Maar is het gevolg van jarenlange minachting voor de toekomst door deze generatie. Ze waren druk bezig met centjes verdienen. Of zo.

Velen van deze generatie konden tegen 1985 een gezin stichten. Maar dat gebeurde dus niet. Als we de demografische cijfers erbij pakken dan zien we dat deze generatie faalde in het genereren van ‘nieuwe leden’ voor het AOW-systeem! Rond die tijd was het demografische vervangingsniveau namelijk het laagste in de recente geschiedenis. Zelfs nu krijgen gezinnen meer kinderen dan in 1985:

  • Vervangingsniveau 1970: 2,57 kinderen per vrouw, voldoende voor het in stand houden van het Nederlandse volk en de AOW;
  • Vervangingsniveau 1985: 1,51 kinderen per vrouw, onvoldoende voor het in stand houden van bovenstaande en
  • Vervangingsniveau 2016: 1,66 kinderen per vrouw.

Omdat deze generatie haar verantwoordelijkheid niet nam in het genereren van ‘nieuwe leden’ loopt het AOW-systeem tegen problemen aan. Immers worden de uitkeringen betaald door mensen die nu werken. Gevolg: iedereen moet langer werken alvorens recht te hebben op AOW. Zo lang zelfs dat baby’s van nu tot hun 80e door moeten!

Al is er nog wel een discussie gaande over waarom deze cijfers zo zijn gedaald. Zo is er één stichting die denkt dat de Nederlandse staat verantwoordelijk is voor deze lage vruchtbaarheidscijfers. Die verhoogde AOW-leeftijd is natuurlijk niet handig voor mensen die zwaar werk doen. Denk aan stratenmakers en metaalarbeiders. En om dat op te lossen zouden er dus twee categorieën voor de AOW moeten worden gelden. Één voor mensen met een zwaar beroep en één voor mensen met een fysiek lichter beroep.

Dat lijkt sympathiek. Maar het is vooral een onbeschaamde methode om het faillissement van het AOW-systeem nog eens een paar jaar vooruit te schuiven. En ook om de discussie over ‘intergenerationele verantwoordelijkheid’ te vermijden. Niets meer en niets minder. Dit werpt natuurlijk vragen op.

Hoe zouden de jongeren van nu aankijken tegen het feit dat ze tot hun 80e moeten doorwerken? Vinden ze dat sociaal? En hoe zouden ze het vinden dat in 1985 het geld niet op kon en men overal gratis kon studeren, terwijl anno 2019 de studieschulden de pan uitreizen? Het moge duidelijk zijn. Sinds de jaren 1975 ontbreekt het in Nederland aan plichtsbesef richting de kinderen van de toekomst.

Dat zien we op tal van gebieden en niet enkel bij de AOW. Het AOW-systeem toont slechts een deel van de verrotting van de samenleving aan: atomisering, individualisering, apathie en vooral egotisme. Zo’n sterk egotisme zelfs dat het krijgen van gezinnen ‘te veel’ was voor deze lieden. En nu eisen deze lieden dat de kinderen van anderen hun AOW betalen! Want ikke, ikke, ikke.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

158 reacties

  1.   

    Een TEUNIS rookgordijn.

    In Maart en Mei gaan we stemmen.

    RUTTUP en NEXIT.

    1.   

      HJ++++++

    2.   

      @HJ,
      +5
      Verder zal ik goed doorneuken zodat er 5 kinderen komen.

    3.   

      Er wordt aan het feit voorbij gegaan, dat de pensioenfondsen voor de crisis heel veel geld in de USA banken hadden geïnvesteerd.
      Toen deze christen, oftewel het begin van de crisis zijn al onze betaalde premies verdampt, maar daar hoor je niets meer over.
      Het ligt allemaal aan Jan met de pet, en niet aan de graaiers
      #Ruttup

      1.   

        Pensioenfondsen hebben niets met de AOW te maken.

      2.   

        In de jaren negentig hebben Lubbers en consorten met medeweten van de Bonden ongeveer 16 miljard gulden uit de pensioen pot gestolen zogenaamd ten behoeve van arbeidsplaatsen. Wat volledig mislukt en daar om zitten er meer dan 1 miljoen mensen thuis zogenaamd afgekeurd met een volledige uitkering van ons pensioengeld.

        1.   

          @ Karel de Grote.
          Volgens mij hebben de pensioenfondsen niets met de AOW te maken ?
          Lubbers en Kok hebben samen die miljarden uit de pensioenpotten gejat maar niet terug gestort, vergeten kennelijk.
          De AOW wordt opgebracht door de door de werknemers én werkgevers betaalde premies.
          Dat er nu meer dan 1 miljoen mensen thuis zitten vanwege hun afkeuring is pijnlijk, vooral voor die mensen, althans voor de mensen die terecht zijn afgekeurd.
          Maar mij verbaast nog steeds de Haagse slogan : “Nederland is een rijk landje !”
          Klopt helemaal niets van, kijk maar om u heen.

    4.   

      @HJ: +1

  2.   

    De jeugdigen hebben in vergelijking met de ouderen toen nog steeds een meer dan royale studiebeurs.
    Al die jaren noeste arbeid hebben zij (de ouderen) onderwijs en studiebeurs ook op moeten brengen voor de jeugd. Blijkbaar tellen zulke dingen alleen als het uitkomt.
    Die ouderen hebben ook de AOW premie voor hun ouders in moeten leggen, die tot 1958 niets ingelegd hebben en toch AOW ontvingen. Zo is het omslagstelsel ontstaan.

    Er is niks mis met solidariteit of anders moet het MBO-HBO-Universiteit maar de kosten verhalen op de leerlingen ipv op alle belastingplichtigen.

    1.   

      De ouderen hebben de aardgasbaten verkwist. Studieleningen weleens van gehoord?

      1.   

        Dit soort zaken horen niet thuis in de commentsectie

      2.   

        Satty, wat ben je toch een grote janzak.
        Jij moet veel meer gaan betalen voor alles waar je van profiteert.
        En niemand hoeft jouw levenswijze te financieren, dat kun je zelf wel.
        De aardgabaten zijn naar de staat gegaan en hebben ons niets gebracht. Schiphol Amsterdam Rotterdam en de Randstad hebben geprofiteerd en ze hebben Groningen in een kuil laten verdwijnen. Nu er kosten komen in Groningen spelen ze weer de koopman en proberen voor een duppeltje op de eerste rang te zitten.

        1.   

          Nee hoor, het grootste deel is naar een onhoudbare verzorgingsstaat gegaan. Ziekenfonds en het begin van de aow. Ook naar idiote economische projecten om economische groei te realiseren.

          1.   

            Precies, allemaal opgemaakt aan door linkse klojo’s verzonnen goed bedoelde maar slecht uitgevoerde plannen!!
            Met als gevolg dat op dit moment de helft van NL gebruik probeert te maken van wat voor regeling dan ook en de zaak loopt te besodemieteren.
            Neem daarbij als voorbeeld het UWV polen verhaal en je weet hoe laat het is. En dan al die criminele negers die wekelijks op de buis voorbijkomen en geen fuck uitvoeren, allemaal parasieten! Ik hoop dat je je aangesproken voelt daar in het hoge noorden met dartelende kalfjes

          2.   

            “Ook naar idiote economische projecten om economische groei te realiseren.”

            Ja zoals het financieren van Afrika waar dan niets maar dan ook helemaal niets van terug komt..

      3.   

        Jaaa hoooooor daar is ze weeeeer ga eens aan het gas
        mafklapper in 1958 was er nog geen aardgas
        wel stads gas.
        Verkwisten doe je aan een regering en president die
        hun zakken vullen denk eens aan jou roots !.

        1.   

          Nee in 1949 is het gevonden en rond 1952 is men met de winning begonnen. Oude schulden zijn er bv mee betaald zo is het ook met de aow begonnen dropveter.

          1.   

            En jij praat over verkwisten?

          2.   

            Je liegt, hysterische schreeuwlelijk. “Op 29 mei 1959 werd in Kolham bij Slochteren het eerste Groningse gas ontdekt, deel van het aardgasveld van Slochteren. Deze vondst leidde tot het besluit om geheel Nederland aan te sluiten op aardgas. Op 22 juli om 06.33 uur werd het eerste gas gewonnen. Het gas, onder de akker van boer K.P.”

          3.   

            Blik
            Jij liegt. In Coevorden is in 1949 gas gevonden en daarna door heel Drenthe en Groningen. De Nederlandse overheid besefte direct de gigantische mogelijkheden die dit bood.

            De nam is duidelijk wat betreft data.

          4.   

            Satty je liegt

            In 1948 vond de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) economisch winbare voorraden aardgas in enkele kleinere gasvelden nabij Coevorden in Drenthe.
            Verder werd er ook gas gevonden in De Wijk (1949), Staphorst (1950), Wanneperveen, Tubbergen (1951) en Denekamp (1952). Coevorden was in 1951 de eerste gemeente in Nederland die aardgas kreeg geleverd. In de jaren 1952-1959 is in veel gemeenten in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en een gedeelte van Gelderland het lichtgas vervangen door het goedkopere gas uit de aardgasbronnen in Drenthe en Overijssel. In de stad Groningen werd het aardgas nog een tijd gemengd met lichtgas. In 1964 begon daar de ombouw naar puur aardgas.

            Op 29 mei 1959 werd in Kolham bij Slochteren het eerste Groningse gas ontdekt, deel van het aardgasveld van Slochteren. Deze vondst leidde tot het besluit om geheel Nederland aan te sluiten op aardgas. Op 22 juli om 06.33 uur[1] werd het eerste gas gewonnen. Het gas, onder de akker van boer K.P. Boon, zat 2659 meter diep. Pas jaren later bleek hoe groot de aangeboorde bel was; het bleek minstens 2700 miljard kubieke meter te zijn.

            Op 9 december 1963 begon na ruim drie jaar voorbereiding de distributie van het aardgas uit Slochteren.[2] Gemeenten in de provincie Groningen werden toen als eerste aangesloten.

            De gasbel is als een van de vijftig thema’s opgenomen in de canon van Nederland van de commissie-Van Oostrom. Overigens had de NAM in 1955 al een gasput geboord in Thesinge, maar die put bleek ‘instabiel’ en werd daarom afgedicht met cement zonder dat er gas gewonnen werd.

            According to wikipedia bladiebla kotsbakje erbij

          5.   

            Satty heeft gelijk, Groeneveld, je hebt de feiten niet lekker op een rij.

            Dat zijn we overigens van je gewend.

          6.   

            Siemien
            De Nederlandse overheid heeft op basis van de eerste gasvelden al kunnen inspelen op winst. Zo werken grondstoffen. Juist die eerste vondsten waten van economisch belang.

          7.   

            De eerste aardgas kachel en kooktoestellen werden
            in 1960/62 ingebruik genomen in sommige steden .
            Van af die tijd is het pas geld gaan opbrengen
            maar dat was een centen kwestie kosten moeste er
            wel eerst gemaakt worden niets is gratis .
            Volgens mij heeft het nog 20 jaar geduurd dat de
            laatste boerderij ook aangesloten was .
            In de jaren 50 vonden ook het begin van de delta
            werken plaats deze kosten en infrastructur gas en
            electra konden later van de aard gas baten betaald
            worden dat is niet doorgedraait maar investering
            zonder dat hat jij met je gespleten persoonlijkheid
            nog in de hut van oom tom gezeten .
            Want die afro mafklapper kunnen niet zwemmen
            Maybe een idee om ze weg tekrijgen ?LOL

          8.   

            Tomy
            Hoe werken grondstof investeringen? Dit is sinds de begintijd van standard oil al Zo geweest en Nederland is daarop geen uitzondering.

          9.   

            Investeringen zijn prima als dit een private
            investering is maar dat zijn gas electra en
            delta werken niet geweest, van de staat .

          10.   

            Satty en Rien Noppen de Siamese tweeling. Kunnen niet zonder elkaar.

      4.   

        Ooh hebben ouderen dit gedaan of heeft de toenmalige regering dit gedaan, spreek je alle ouderen aan hierop..
        Weet je wie die betaald hebben? precies de ouderen en wie zien daar wat van terug? precies de jongeren.
        Wie hebben de kredietcrisis betaald? juist de Nederlanders, wie zien daar wat van terug? precies Griekenland e.d

        1.   

          Ook dat klopt niet. Was Griekenland gevallen dan waren ook systeem banken omgevallen. Wat was er dan met de spaarcentjes gebeurd? In rook opgegaan ook van jou.

          1.   

            Jij leest niet goed, wie heeft dit betaald? de spaarcentjes zijn linksom of rechtsom uit de zakken van de Nederlandse burger getrommeld, dan nog maar niet te spreken van al de bezuinigen..

          2.   

            Griekenland is voor jou overeind gehouden. Heeft wat gekost zeker. Laten vallen was veel problematischer geweest. De huidige eu en de muntunie is inderdaad verkeerd ingericht. Het is belachelijk dat Nederlanders straks voor Italië en Spanje gaan betalen terwijl China de economisch strategische belangen opkoopt zoals ze in Griekenland deden. Dit gaat betekenen dat er een kolonie van China komt die Europa heet.

          3.   

            Nee hoor Satty Griekenland is voor de bobo’s overeind gehouden..

            “Het is belachelijk dat Nederlanders straks voor Italië en Spanje gaan betalen”

            Dit doen wij al

    2.   

      daarom is de pensioen bijdrage ontstaan , om het gat op te vangen en om in te graaien .

    3.   

      @FJ,
      Het is een lening, geen gratis geld meer.

  3.   

    + + + + +

    Je vergeet te vermelden dat deze generatie ook de aardgasbaten verkwist heeft.

    1 kind is trouwens niet genoeg om het spel te blijven spelen.

    1.   

      Die hebben we verkwist aan triefel, zoals jij met je hoofddoekje, wat best eens wat losser mag. Miaachien dat je dan gaat begrijpen Niknok.

      1.   

        Heb je al verlichting aan je cornucootje kunnen bereiken, Top?

        :)

        1.   

          Draaibipsje spuit 11 Rientje komt ook even om de hoek kijken..

      2.   

        Nee hoor, afrikaans geld is naar het westen gegaan via roof constructies. Migranten kosten jou dus niets.

        1.   

          Nee hoor Satty die centjes die Europa heeft geïnvesteerd zijn in de zakjes beland van de corrupte leiders van de door jouw zo geliefde Afrikaanse landjes

          1.   

            Hou toch op je begrijpt basis economie niet. Alles draait om grondstoffen en de baten daarvan zijn in westerse economieën terecht gekomen.

          2.   

            Nee Satty je snapt het zelf niet, corruptie vierde hoogtij toen Europa zoveel investeerde in Afrika, het heeft de burgers van die landen nog armer gemaakt en jij verdedigd deze vorm van zelfverrijking..

          3.   

            Siemien
            Het gaat om geld dat via handel met de dictators naar het westen vertrok. Dat het westen de Afrikaanse bevolking heeft laten stikken door met deze corrupte honden van Afrikaanse dictators zaken te doen is een kwalijke zaak.

          4.   

            “door met deze corrupte honden van Afrikaanse dictators”

            Ik heb dus gelijk, dat geld bleef mooi in Afrika maar dan in de zakjes van de dictatortjes

    2.   

      Satty, de totale opbrengst van de gasbaten over bijna 60 jaar zijn 265 miljard, gemiddeld 4,5 miljard per jaar. Dus waar lul je toch over? Denk je dat daar de hele AOW van betaald had kunnen worden?

  4.   

    Ik merk dat teunis geen dokter een bloedhekel heeft aan oudere mensen een echte STUDENT .Ga zo door vent . dat jullie wel neuken maar verder geen moeite doen om een gezin te stichten is onze fout niet .

    1.   

      @edoc431.

      Gewoon verder leven edoc431 en laat iedereen maar lullen, een Olifant heeft toch de langste.
      Geniet van het leven en hark binnen wat er binnen te harken is.

      RUTTUP en NEXIT.

      1.   

        Je hebt gelijk dit waardeloze blogje is het helemaal niet waard om je druk over te maken het komt vanzelf goed de tijd zal het ze wel leren .

    2.   

      Je hebt er werkelijk geen zak van begrepen.

      1.   

        Satty heeft net als Teunis een pleurishekel aan ouderen en Satty blijkbaar vindt dat ze te weinig hebben gedaan in hun leven voor de toekomstige generatie…

        1.   

          Ouderen hebben een pesthekel aan jongeren die een stuk harder moeten werken en zelfs dan nog tot de gepamperde werknemers van de wereld behoren, de babyboomers hadden een luizenleven.

          1.   

            “Ouderen hebben een pesthekel aan jongeren ”

            Jij laat zien, de arrogante ondankbaarheid die met name van de jongeren generatie uitgaat.

            Ouderen hebben helemaal geen hekel aan jongeren, deze generatie is een zeer verwende generatie is die nog geen reet heeft gedaan als het gaat om hard werken, jongeren die nog nooit een rekening hebben betaald in hun leven zeuren over en klagen.

          2.   

            @Satty, Babyboomers hadden geen luizenleven, mensen zo als ik die 60 tot 70 uur per week werkte om Nederland weer op te bouwen die vanaf hun 15e al werken en als dank daarvoor nog een paar jaar door mogen werken
            Die Nederland op de kaart gezet hebben als Tankerbouwers met vijf tot zes mammoet tankers per jaar vanaf de scheepswerf van de N.D.S.M.
            Toen kreeg ome Joop den Uyl het in zijn hoofd om Marokkanen,Turken, Italianen, Yoegoslaven en Spanjaarden naar Nederland te halen en al onze winsten om te zetten naar hulp in het buitenland en ontwikkellings hulp naar jou thuisland en andere boko landen. Toen stortte de scheepsbouw in het begin van de jaren tachtig in, de reserve pot was op naar het buitenland en Nederland zat vol met allochtonen waarvan vele al een huis in het thuisland hadden, op papier twintig kinderen,en achteraf bleken vele een vals paspoort te hebben.
            Maar wel hier een uitkering blijven trekken.
            En nu worden wij zestig Plussers als uitvreters aangewezen, en niet de dubbellen paspoort uitvreters. Ik ben één van de vele die op en versleten zijn, die van een minimum inkomen moeten rondkomen en nog een paar jaar moeten wachten eer wij met pensioen kunnen gaan na ruim 50 jaar premie betalen
            #Stem ze weg
            #Ruttup

          3.   

            “Toen kreeg ome Joop den Uyl het in zijn hoofd om Marokkanen,Turken, Italianen, Yoegoslaven en Spanjaarden naar Nederland te halen”

            Dit is feitelijk onjuist. Den Uyl verzette zich tegen de instroom van gastarbeiders maar dit werd onder druk van Rechts doorgedrukt.

      2.   

        ik wel jij niet niks zo erg als een zwarte linkse jodenhater flikker hier endelijk ga hutu’s slopen dom wijf

        1.   

          Waarom zou ik mensen slopen? Het enige wat klopt is dat ik een zwart wijf ben voor de rest kraam je onzin uit. Ik ben anti discriminatie en tegen communisme waar jij duidelijk voorstander van bent.

        2.   

          Dit ‘waardeloze blogje’ maakt jou zo van slag, dat je schrijft, zoals iemand met een beroerte praat. Net zo samenhangend en verstandig.

          1.   

            dit was voor siemien, maar dat snapt ie wel

          2.   

            nee, sorry siemien: moet zijn edoc

          3.   

            Jouw reactie laat zien dat ik gelijk heb, maar dat snap jij ook wel natuurlijk..

          4.   

            En dan zeggen dat ik van slag ben DRINK ER NOG EENTJE SOEPERT HAHAHAAHAHAHAH

    3.   

      edoc bij een homo en potten wil dat ook niet best lukken .
      In Israel hebben ze tenminste nog een klaagmuur
      hier gebruiken zij de ouderen daar voor de mafklappers .

      1.   

        Daar heb je gelijk in en van dat soort hebben we er in Nederland genoeg van .
        Kijk maar op tv hahahaha

  5.   

    Hier heeft teunis groot gelijk in. Alles wat ouder is dan 70 gewoon afspuiten.

  6.   

    Als dat de maatstaf is voor het omslagstelsel van de AOW,heb ik mijn aandeel ingelost en heb twee AOW/AWW inleggende werkende zoons!
    Maar de hardste gillers dat het systeem niet deugd hebben 6 kinderen die de hele dag gamen,wiet roken en neuken naar voorbeeld van de ouders!
    Dat zijn overwegend,zogenaamd en quasi gediscrimineerden op de arbeidsmarkt vanwege die migratieachtergrond!
    Immers als je niet studeert moet je werken,en daar wordt men moe van.En als je denkt dat ik generaliseer maak dan op werkdagen maar een wandeling door het stadspark en de stad!

    1.   

      Die hebben gewoon betaald. Het roof geld komt van hen. Gepamperde westerlingen hebben geen recht van spreken slimpie. Ga maar eens aan herstelbetalingen denken of ophouden te jammeren.

      1.   

        ik zeg het niet gauw maar toch …VAL DOOD WIJF

        1.   

          #negeren

  7.   

    De kindertjes van nu teren op de verworven rijkdommen van de ouderen die hele leven lang keihard hebben geploeterd in vaak onhygiënische omgevingen, ouderen die helemaal niets met arbeidsinspecties te maken hadden dus een zak cement was 50kg of dakdekkers die met 45kg rollen naar boven moesten.
    Ouderen die hun lichaam en leven hebben gegeven in hun werkleven daar hoor je niets over, ouderen die hun zuurverdiende geld hebben moeten afstaan aan pensionfondsen.

    Dan nog maar niet spreken wat men tegenwoordig wordt afgepakt door het tegenwoordige regeringsbeleid

    1.   

      Siemien:
      precies,en die zeikende Afrikaan zegt dat men geen recht heeft op AOW, heeft vanwege gasbaten?

      1.   

        Dat zeg ik niet. Ik zeg dat jullie een rupsje nooit genoeg zijn.

    2.   

      En een ziekenfonds hadden. Veel minder werkdruk, haast allemaal gratis personeel. Zelfs dat gratis personeel heeft recht op aow. Jullie zullen nooit ophouden meer te vragen. Had gespaard zoals slimme mensen doen linkse jankerd.

      1.   

        Je moet vanaf nu de sterke drank laten staan Satty want je hebt geen idee waar jij het over hebt..

        1.   

          Dat heb ik wel. Vooral op dit punt. Een bekende van mij, hoogleraar aan de uni van leiden heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan.

          1.   

            Wat onderzoek naar sterke drank? :P

          2.   

            Nee, Satyaatje wat een dom gezwets weer! Jij hebt helemaal geen kennissen, je zit de hele dag op je zolderkamertje onzin te typen en te genieten van je uitkering. En helaas ook Satyaatje heeft recht op AOW!

          3.   

            “Een bekende van mij, hoogleraar aan de uni van leiden….”
            ————————————————————————
            Westen-hater Aytas leeft van opscheppen en liegen. Alles wat uit haar stinkende mond met rotte tanden rolt is een vette leugen.

            Die 265 miljard aardgasbaten in 59 jaar (4,5 miljard per jaar – een douceurtje op de totale begroting) is helemaal niet verkwist, noch is de AOW er van betaald. Dat hebben alle hardwerkende Nederlanders gedaan die ieder jaar een aanslag Premieheffing Volksverzekeringen ontvingen. Maar haar historisch besef is dat van een amoebe: geen enkel benul, maar wel altijd een grote bek.

            Je bent een kolere wijf. Heeft iemand dat al eens tegen je gezegd? Vast wel, want je bent een kolerewijf.

          4.   

            Blikopener is daarentegen een blijmoedige en vriendelijke oude baas.

            :

  8.   

    Wanneer ziet iedereen eens het verschil tussen AOW en Pensioen ??

    Zelfs vele in de politiek niet eens want AOW betalen we voor de uitkering met pensioen geregtigde leeftijd en pensioen geld (1200 miljard ) is eigen ingelegde gelden en wie dit niet snapt is onnozel .

    Dus voortaan weer praten over het AOW en niet Pensioen .

  9.   

    Wat is dit voor een domme Linkse Staat propaganda??

    Volgens Teunis Doctor is er dus maar een mogenlijkheid, en dat is dat de bevolkingsgroei nooit meer kan stoppen.

    Beste propaganda Teunis…
    Al de jaren hebben werkende belasting betaald voor hun EIGEN aow!

    Je betaalde er belastingvoor zodat de staat er een potje voor jou kon maken.

    Echter de heer Lubbers van de CDA heeft ergens in de jaren 80 samen met andere Deep State acteurs (pvdA) € 30miljard uit die pot gepakt en nooit meer terug gegeven.

    Zonder deze greep in de kassa hadden wij nu nooit met een pensioen gat gezeten van € 32miljard.

    Teunis…..als amateur journalist ga alsjeblief eens dingen onderzoeken ipv zomaar klakkeloos overnemen van ergens anders en je mening geven op een basis van GEEN kennis……of verdwijn hier bij DDS!

    Bertus

    1.   

      Nuts

      …………Al de jaren hebben werkende belasting betaald voor hun EIGEN aow!……….
      Je bedoelt, hoop ik, pensioen?
      AOW heet ook wel Omslagstelsel. M.a.w. Nu werkenden betalen voor AOW gerechtigden!
      Pensioen bouw je zelf op!
      Voorts klopt het wat Lubbers betreft: een graai in de pensioenpotten.
      Vast staat dat dit ook gaat gebeuren na 20 maart a.s. en ouderen, waarschijnlijk tot 10% gekort gaat worden.
      Te danken aan de waanzin die in Nederland als een hysterische storm raast; klimaat!

      1.   

        @baron zeg er ook even bij dat ie met een staalhard heeft gezegd dat het een lening betrof he eentje van 40.000.000.000 nooooooit meer iets van terug gezien .

        1.   

          gezicht

    2.   

      Nee hoor het is een omslagstelsel. De boel niet bedriegen. Je hebt voor je pensioen betaald wat ook een soort omslagstelsel is dus niet om indexatie vragen.

      1.   

        Satyaatje stop toch met dat gel*l en lees nog een stukje uit de Kafka.

  10.   

    Komt Teunis wéér met hetzelfde jankverhaal, spin’dokter’ van Corinne Ellemeet?

  11.   

    Het is jammer dat ik het niet meer mee maak, maar ik zou teunis wel eens oud willen zien worden. Wat een verstand. Communicatie en informatie wetenschapper kan dus wel zo’n beetje iedereen worden.

    1.   

      Die studie die deze lamlul volgt heet hier bij ons pretpakket hahahahaahah wat een dombo pist gvd net niet meer in zijn broek hahahahahaah

  12.   

    Ik geloof dat onze HBO-student Teunis met dit opruiende verhaal een beetje reuring in het bejaardenhuis van DDS wenst te veroorzaken.
    Dat lijkt goed te lukken, de oudjes zijn gans van de leg.

    :)

    1.   

      ZEGT DE KLOIO DIE ZELF ALLANG IN HET GRAF HAD MOETEN LIGGEN . Moet jij je grondlijntje niet redden zeurkous ???

      1.   

        Volgens sommigen hier ben ik directeur van een bloeiend adviesbureau. Ik ben dus nog niet aan mijn pensioen toe.

        :)

        1.   

          Nou volgens de meeste hier ben jij hier het zuurdesem

          1.   

            Zo is het, Siemien.

            Maar weest te allen tijde op uw hoede en versta de Schrift volgens Marc. 8:15

          2.   

            En daarmee laat je weer zien dat je uit geluld bent..

    2.   

      Wij hebben een goed leven, omdat we goed voor ons zelf hebben gezorgd. Gespaard en zo en hard gewerkt en niet te veel uitgegeven aan belachelijke dingen. De dertigers van nu gaan een slechte, zeer slechte en oncomfortabele oude dag tegemoet en dat is deze grootsmoelen van harte gegund.:)

    3.   

      Blablabla. Blaaskaak genaamd Noppen. Voorheen in dit theater, als Ernst Quispedoor, Duijndam, Dopper. Een man om op te spuwen, prominent lis van de verboden stichting Martijn. En niet te vergeten, een hele zielige en eenzame stervende man. Altijd anderen de maat nemen. Alles beter weten. In ieder geval een ‘Narcist’ predicaat waardig. Ik begroet hem dan ook altijd met alle d’ honneurs, die hij zo graag ontvangt.

    4.   

      Student communicatie Teunis heeft zich op laten zwepen en vrijwillig laten hersenspoelen door de jaloeziedoctrines die onder de jeugd-zonder-verstand rond waren. Van het begrip solidariteit heeft hij nooit gehoord en daarover hebben zijn ouders hem ook niet geinformeerd. Daardoor denkt hij, net als domme Aytas, dat de ouderen een soort uitbuitende maffiapraktijken hebben gehanteerd en denkt hij -net als alle andere hysterische pubers- dat straks alles op is.

      Ga eerst eens een 50 jaar werken voor je poen Teunis, dan praten we weer verder.

      1.   

        En jij hebt 50 jaar gewerkt in je leven?

        1.   

          Ja Siemien, ik ben 72 en heb meer dan 50 jaar gewerkt en belastingen en premieheffingen (AOW) betaald. Vanwaar die vraag, je weet toch hoe oud ik ben?

          1.   

            Nee dat weet ik niet als ik dat wist zou ik het niet vragen.
            Ik heb uitermate veel respect voor gasten zoals jij, die ervoor hebben gezorgd dat je generaties na jouw een goed leven hebben als het gaat om voorzieningen.
            Ik moet kotsen van die gasten die ouweho*ren over de de oudere generatie die een hekel hebben aan de jonge generaties, dit is naar mijn mening niet het geval, wat ik wel merk is dat de nieuwe generatie verwend is en niets gewend, hard werken? wat is dat…

          2.   

            gezorgd dat je generaties = dat de generaties
            over de de = over dat de
            en niets gewend = en niet gewend is

  13.   

    Wanneer je in je arbeidszame leven ook nog iets aan beleggingen hebt gedaan  dan is er nog een potje over. Niets is beter dan goed voor jezelf zorgen.

    1.   

      Ja, ook wij spaarden,maar dat is in de crisis weggeraakt

  14.   

    Nuts:
    je reactie 26

    …………Al de jaren hebben werkende belasting betaald voor hun EIGEN aow!……….?
    Je bedoelt, hoop ik, pensioen?
    AOW heet ook wel Omslagstelsel. M.a.w. Nu werkenden betalen voor AOW gerechtigden!
    Pensioen bouw je zelf op!
    Voorts klopt het wat Lubbers betreft: een graai in de pensioenpotten.
    Vast staat dat dit ook gaat gebeuren na 20 maart a.s. en ouderen, waarschijnlijk tot 10% gekort gaat worden.
    Te danken aan de waanzin die in Nederland als een hysterische storm raast; klimaat!

    1.   

      Als het op kortingen aankomt is dat een zaak van onvoldoende rendement, dekkingsgraad (krtische dekkingsgraad, actuele dekkingsgraad en beleidsdekkingsgraad) Rutte doet geen greep.
      De fondsbeheerder is gedwongen te handelen naar de voorschriften. Het economisch klimaat bepaalt de kansen op het behalen van rendement.

      1.   

        @Crassus.

        Een potje zonder rente, slinkt heel erg hard.

        Terwijl die rente laag wordt gehouden, door de EU vrienden van Rutte, die gratis geld laten bijdrukken voor de banken.

        RUTTUP en NEXIT.

        1.   

          precies die rubbere rutte durft geen vuist te maken gaat de rente omhoog klotst het pensioengeld tegen de plinten op .

          1.   

            #stemzeweg

  15.   

    Hendrik Jan met je Rutte fobie Rutte zit zijn rit uit en NEXIT gaat niet gebeuren jammer voor u.
    Wordt nog een pittige discussie over onze AOW en pensioen accoord, maar er mag wel gekeken worden naar de zware beroepen

  16.   

    Gewoon na 45 jaar werken recht op aow.

    1.   

      jasper yep na 52 jaar 900 euri toegeschoven krijgen
      een geluk zoeker doet het er niet voor .

  17.   

    Ja ja Teunis, ik weet het, het is grove taal echter, het is zeer duidelijk, jouw verhaal slaat als een turkse l*l op een marokkaans varken.

    Zoals velen van mijn leeftijd heb ik gewerkt, krantenwijk, bijbaantje tijdens studie en een werkzaam leven waarbij ik, ook bij de krantenwijk alle lasten, AOW,WW, loonbelasting etc. betaald. Nu geniet ik van dat waar ik ZELF voor betaald heb, daar blijft iedereen met zijn poten vanaf.

    1.   

      A3aan

      Ze komen wél met hun poten aan je pensioen!
      Rutte gaat lachend in de pensioen potten graaien! Ouderen al bijna 10 jaar geen indexering , laat staan verhoging. Klimaatplannen/kosten zullen voor 20 maart bekend worden gemaakt. Ik zeg u, die plannen worden uitgesteld. Na 20 maart bekendmaking van de plannen waarin o.a. een forse greep uit de pensioenpotten.
      Ik schat op 100 Miljard!!! Daarbij +/- 10% korting op pensioenen.
      Dus ze komen echt wel aan uw geld!

      1.   

        Apekool @ Tante Sidonia, striptaal.!! Niemand graait er in de pensioenpot. Bij mij althans niet. Dat fonds is van de deelnemers. Beleggingsresultaten, premieinkomsten, en uitkeringen bepalen het reilen en zeilen van het fonds. Ik ben er niet ongelukkig mee.
        Uw 100 miljard is een fabel.

        1.   

          Fortiori
          Stripverhalen schrijft u!!! En strips zijn fantasie.
          Maar… u hebt geen fantasie, wel leugens!
          Niet meer doen!
          O ja, ……Lubbers deed echt een greep in de pensioenpotten!
          En bij u wordt echt gegraaid, uiteraard bekend gemaakt na 20 maart! Heb niet de illusie dat het niet gebeurt!

        2.   

          Klopt Fortiori het pensioenkapitaal wereldwijd van Nederland bedraagt 1.598.000.000.000 vijftienhonderdachtennegentig miljard dat 16 x meer

      2.   

        Tante Sidonia

        In hoeverre mijn AOW veilig is tegen graaiende handjes, hoe de Sociale Verzekerings Bank graaien kan tegen gaan? Dat Rutte daar makkelijk in kan graaien zoals zijn voorgangers deden, 30 miljard, we zullen het zien. Wat mijn pensioen betreft, daar kan hij niet aan komen, dekkingsgraad bedrijfspensioen 120%+ en een regelmatige aanpassing, indexering, daar maak ik mij het minste zorg om.

        Overigens begrijp ik niet dat, al is de rente laag, pensioenfondsen geen gunstig resultaat kunnen behalen. Als de een het kan…

  18.   

    Wat een onzin lul Teunis, wij hebben voor die AOW ons hele leven betaald!!!

    Volgens mij ben jij ook de huistrol op deze site!!!

    1.   

      PMG DDS is verworden door die Nitwitten tot een site De Debielen Soos.
      Dat zelfs de redactie en een student van een hogeschool deze onzin uitkraamt is tenenkrommend,hierdoor is deze site gedoemd om ten onder te gaan.

      1.   

        @sonar hear hear eens +++++++++++

  19.   

    Als dit soort zalen niet thuis horen in de commentsectie dan wordt het zo zoetjes aan tijd dat jullie daar eens wat aan gaan doen .
    Of zijn deze personen niet te verwijderen om een bepaalde reden .
    Jij gaat of moet het misschien wel selectief te werk .
    Arrogantie en weerbastigheid is niet van de lucht .
    Een beetje vent zorgt dat ook zij een waarschuwing krijgen .
    Maar ja DDS he laten we het daar maar op houden dan .
    zorg je wel goed voor je reclame inkomsten jong fijne avond nog .

    1.   

      zalen =zaken

  20.   

    Pffffff…… de naoorlogse baby boomers zullen over plus/min 10 jaar allemaal dood zijn…..
    Dan zal het aantal pensioen gerechtigden drastisch zijn afgenomen.
    Deze mensen zijn het probleem niet, belachelijk om dat te denken.
    Wat wel een probleem is zijn migranten die in de bijstand blijven hangen, en niets bijdragen.
    Het pensioen probleem is geen vergrijzingsprobleem, we hebben de laatste jaren meer nieuwkomers gekregen dan er op natuurlijke weg geboren kunnen worden.
    En de gepensioneerden, die nemen af, in rap tempo !

    1.   

      ++++++++++

    2.   

      Net als de vergrijzing dat stopt op den duur ook maar als men niet verder kijkt dan dat de neus lang is..

      1.   

        Siemien dat is het punt alles is met een links denkbeeld
        volgestampt van ouders tot school dat wordt een tweede
        Cuba als gratis geld een utopia blijkt .
        Als wij weg zijn mogen zij ook de kosten van hun linkse
        inport ophoesten maar koop gerust een spijkerbroek
        van 250 euro van je uitkering zolang het nog kan
        want eerlijk links is gewoon heel goed in het geld
        uitgeven van een ander .

  21.   

    Mij ontgaat het verband tussen het aantal kinderen en de AOW. Ik heb altijd gedacht dat je voor kinderen kindergeld kreeg en dat de AOW betaalt wordt door de werkenden. Ik kan me vergissen, hoor!

    1.   

      nee hoor helemaal gelijk in

    2.   

      ja laten we het daar eens over hebben kinderbijslag heel Europa vreet daar van mee wat vinden we daar van ???? lol lol

      1.   

        Nou moet je niet beginnen over zaken die zo klaar als een klont zijn! Bovendien is het niet heel de EU maar vooral ook marokko en turkije!

  22.   

    En al had ik er niet voor betaald; inderdaad, laat ze maar voor mij betalen, dat verwende gespuis dat de hele dag maar wat op een telefoon loopt te kloten en geen flicker uitvoert gedurende hun verkorte workweek met ADV dagen zonder zaterdagwerk en eindeloos vakantie.

    Ik zeg FUCK de jeugd, ze hebben de toekomst al!

    1.   

      Precies, de jongere generatie is zo verwend als ik weet niet wat..

    2.   

      Juist PMG en die toekomst zijn ze druk aan het verkloten .

  23.   

    Het luide gejammer van ouderen over hun geld is effectief besproken door Lubach.

    https://youtu.be/5Mmz3NUWYcw

  24.   

    De mensen zonder kinderen hebben wel mee betaald aan de kinderbijslag van kinderen van een ander Teunis

    1.   

      henk +10 yep .

  25.   

    Terecht merkt Teunis op dat de bevolkingsopbouw wijzigt en dat er meer ouderen zijn en de AOW als overdrachtsstelsel moet worden opgebracht door minder jongeren. Dat is inmiddels al flink op ingegrepen. De AOW leeftijd gaat naar 67. De gemiddelde leven Nederlanders tot hun 81ste. Dit betekent dat in het verleden 16 jaar AOW werd uitgekeerd en nu 14 jaar AOW wordt uitgekeerd. Dat is een korting van 12,5%. De huidige ouderen krijgen dus 12,5% minder dan zijn hebben afgedragen voor hun ouderen. Er worden 35% minder kinderen geboren om de bevolking op nul lijn te houden. Dus 12,5% lijkt te weinig

    Anderzijds groeit de Nederlandse bevolking nog steeds, het verschil ontstaat door de immigratie. En plan dat bedacht is, echter lijkt de arbeidsparticipatie. Het effect daarvan valt nog al tegen waardoor er behoorlijk wat extra sociale kosten ontstaan.

    Ten gevolge van de verdere automatisering, robotisering en toepassing van de kunstmatige intelligentie is en zal arbeidsproductiviteit per werknemer sterk toenemen. Dat betekent wel dat inkomsten uit deze arbeidsproductiviteit moet vallen in Nederland en mogelijk ontstaat veel van deze arbeidsproductiviteit in Azië. Als je je realiseert dat alles wat geproduceerd wordt ook geconsumeerd moet worden (waarbij bijvoorbeeld alle misschien minder nodige bureaucratie dan ook wel consumptie heet) dan zou het niet zo’n slecht plan kunnen zijn om eens te koersen om geen groei maar enige krimp van de bevolking. Zou voor Nederland ook een strak plan zijn vanwege files, luchtvervuiling, huizenprijzen en wereldwijd absoluut een sterk plan tegen de klimaatproblemen.

    Het verwijt van Teunis aan de generatie die nu AOW gerechtigd gaat worden is misschien niet een hele sterk insteek. Het zou misschien toch niet zo onverstandig zijn om het wat breder te bekijken en niet gelijk een hetze te creëren tussen generaties. Innovatie op toepassing van robottechnologie, kunstmatige intelligentie levert misschien wel voldoende op om de AOW te kunnen betalen en de werkweek te bekorten.

    1.   

      Een kleine correctie: het gaat bij AOW vooral ook over de resterende levensverwachting, vanaf de pensioengerechtigde leeftijd dus en die is gemiddeld voor mannen en vrouwen ongeveer 20 jaar. Dat is de periode waarover men AOW-gerechtigd is.

  26.   

    Daar gaan we weer, de generatie die nu AOW heeft €700 netto pp.
    Dat het geld naar ontwikkelingshulp nutteloos is besteed, anderhalf miljoen mensen die ontvangen zijn en ca 80 procent levenslang de sociale voorzieningen benodigd laten we even buiten beschouwing.
    Schande dat die oudere uitbuiters nog bestaan ruimen is het beste.
    Die jongeren die nu zo harteloos worden bestolen, honger lijden en geen toekomst hebben. Wat is de prijs van de I phone ook al weer.

    1.   

      Ja J. het valt niet mee voor de jongeren generatie die hebben het écht héél moeilijk natuurlijk..

  27.   

    Ik heb 50 jaar aow ptemie betaald dus hoezo dat anderen mijn aow betalen?

  28.   

    Het constante gezeik over ouderen geeft goed weer ho e het gesteld is met het respect hebben in Nederland.

    1.   

      ++++++

  29.   

    WIJ Hebben dus 50 jaar gewerkt om een studie te betalen voor iemand die zulke uitspraken durft te doen
    Over Asociaal gesproken ….

    1.   

      Idd jullie hebben een generatie geschept die tot op het bot verwend is met luxe in hun jeugd , alles denkt te weten omdat ze gestudeerd zijn eigenlijk niks meer kunnen dan naar een schermpje kijken en goochelen met cijfertjes maar jullie wel zien als een stel lompe knoesten die achter een kruiwagen lopen , hout-metaalbewerken of bouwvakker zijn. En bedankt he mijn generatie zit er nog een paar jaar langer mee opgescheept. Wel bedankt voor de fijne jeugd met uitstapjes naar pretparken en Sinterklaasfeesten met zakken vol kadootjes en vooral een thuis met jullie gratis personeel die je liefdevol opving na schooltijd iedere dag een versgekookte maaltijd maakte en zorgde voor een opvoeding waarin je besef van normen , waarden en respect voor anderen kreeg bij gebracht.

  30.   

    De AOW-formule had best goed kunnen werken. Verstorende factor is het groot aantal allochtone handophouders dat vooral door linkse kabinetten is binnengehaald. Op een gegeven moment kan de samenleving dat niet meer trekken. Dat komt niet door de AOW-ers maar door de uitvreters die niets bijgedragen hebben aan het systeem.
    #stemzeweg

  31.   

    @Teunis Dokter

    Tegen de tijd dat jij aan je AOW toe bent, zeg jij dat nee ik wil het niet uit solidariteit?

    1.   

      Die immigratie is een dure hobby van links en die moet ergens van betaald worden.

  32.   

    Wat een l#l verhaal. De levensverwachting in Nl is ongeveer 81 Dat is 14 jaar na de Aow. De eerst 18 jaar van iemands leven wordt gesubsidieerd door anderen, kinderbijslag, ziekteverzekering, schoolgeld etc etc. De oplossing om meer kinderen te krijgen is bullshit. Je kan niet en meer kinderen willen op deze aarde en tegens zeggen dat we overbevolkt zijn en dat wij ( ouderen ) het milieu verpesten terwijl juist nu de jeugd veel reist, hoofdgebruikers van energie zijn en nog geen prestatie van belang hebben ingebracht in de maatschappij.

  33.   

    Holland moet nog even wat extra miljarden in de EU pot storten zodat men in andere landen lekker op hun 55ste met pensioen kunnen!
    Gekke Henkie van Europa! Maar dat geld verdienen we weer terug als de rest van de wereld likkebaardend komt winkelen van onze innovatieve duurzaamheidsindustrie, toch?

  34.   

    Hoe dan te denken over de overbevolking van moeder Aarde?

    1.   

      Dat is het probleem der problemen. Er zijn simpelweg gewoon te veel mensen. Een onoplosbaar probleem als je humaan wil blijven.

  35.   

    Goh geen letter over al die profiteurs die hier al tig jaar een gratis leven op komen eisen?? vreemd want als hier echt iets op de samenleving drukt onderdrukt zou ik zeggen. Zijn het die zgn vluchtelingen die nooit iets gaan bijdragen zegt CBS namelijk +75% zit in en! komt er nooit uit de BIJSTAND dus wie zijn hier de profiteurs juist niet! de ouderen…

  36.   

    Er was in die tijd ook een grote werkloosheid, vooral bij hoger opgeleiden. Destijds voelde men zich nog verwoordelijk voor hun eventuele nageslacht. Men ging er ook niet van uit, dat bij een eventuele baan, oma en opa de kinderen zouden opvangen. Crèches bestonden amper . Er wordt in dit verhaal ook voorbij gegaan, dat veel mensen uit genoemde generatie vaak op hun zestiende al gingen werken. Sommige zelfs op hun vijftiende. Kortom, velen uit genoemde generatie hebben niet gratis tot hun dertigste op de universiteit gezeten.
    Ze zouden de AOW misschien wel eens anders kunnen uitkeren. Er zijn bv vrouwen, die met een jongere, goed verdiende man getrouwd. deze vrouwen krijgen dan vanwege hun leeftijd AOW, puur vanwege de AOW datum. Echter ze hebben het eigenlijk niet nodig. Beter zou zijn om naar het gezamenlijk inkomen te kijken. Zou een besparing zijn.

    1.   

      Ik (vrouw) startte met werken op mijn 15e jaar, kreeg ook een gezin, bleef gewoon doorwerken en dit jaar word ik 75 en WERK NOG om mijn hand niet op te hoeven houden, want AOW + klein pensioentje is geen vetpot. Hoezo verdien ik geen AOW (waar ik middels mijn loonafdrachten zelf voor betaalde.

  37.   

    Dit verhaal is zeer tendentieus en gaat voorbij aan simpele feiten. Tijdens WOII werd de kinderaanwas om logische redenen beperkt. Na de oorlog stimuleerden de overheid en andere belanghebbenden (kerken, bedrijven, etc.) het krijgen van kinderen om Nederland enige vorm van groei en welvaart te geven. Die kinderen hadden snel door dat een groeiende economie én grote gezinnen geen garantie waren voor welvaart. Dus beperkten ze hun kindertal. Bij autochtone gezinnen groeit het aantal kinderen niet, maar wel bij allochtonen, al-dan-niet gewenste immigranten, etc. En die hebben nauwelijks betaald voor de AOW van zichzelf en hun nakomelingen. Dus tel uit je winst.

  38.   

    Paar dingen.

    De AOW werkt volgens het omslagstelsel. Dit houdt in, dat er geen premies worden vooruitbetaald, maar dat de betalers de benodigde uitkeringen in het jaar waarop deze worden uitgekeerd financieren.

    Dit staat compleet los van pensioenfondsen, beleggingen, verzekeringen of wat ook.

    Vanaf de 19e eeuw namen de geboorten in ons land sterk toe en bleven kinderen langer leven. In de jaren ’70 (o.a. Club van Rome) werd ons ernstig geadviseerd om minder kinderen te krijgen.

    In de jaren ’70 werden meisjes door de overheid gemaand om zoveel te leren, dat ze zelfstandig hun eigen inkomen konden genereren. (een jonge meid is op haar toekomst voorbereid) Dat verandert later dan ook onvermijdelijk de gezinsopbouw.

    In de jaren ’70 meldden levensverzekeraars al aan de overheid, dat de AOW op termijn heel duur zou worden. Om de risicopremies van overlijdensrisicoverzekeringen te bepalen houden die verzekeraars nauwkeurige statistieken bij over geboorten en overlijden.
    De overheid heeft daar niets mee gedaan.

    Nu gaat de babyboom met pensioen en wordt de druk op de AOW onvermijdelijk groot.
    Overigens is die druk door oververtegenwoordiging over 25 jaar weer vrijwel verdwenen.

    Mensen worden ouder en blijven langer gezond, langer doorwerken is dan ook prima.

    De facto is het hele jammerverhaal van Teunis op drijfzand gebouwd.

  39.   

    Natuurlijk hebben we onvoldoende te horen gekregen, dat de toekomstige AOW onder druk komt te staan. Meer kinderen lijkt een voor de hand liggende oplossing, want die gaan later werken en premie betalen. Maar eigenlijk gaat het dan om meer werkenden te krijgen. En dat kan op veel manieren, bijvoorbeeld met de suggestie van Jetten en 50.000 Polen tijdelijk toelaten. De premie die zij dan gaan betalen is evenveel waard en bovendien hoeven zij later nauwelijks AOW.
    Maar veel boeiender vind ik de constatering, dat bij de introductie van de AOW in 1958 de levensverwachting voor 65-jarigen 79 jaar was, goed voor nog 14 jaar AOW. Die levensverwachting is inmiddels flink gestegen tot ver boven de 80 jaar, namelijk plm. 85 jaar. Dan kunnen we kiezen uit diverse acties, waarvan ik nu kan bedenken:

    * Gemiddeld 14 jaar verzorgde oude dag handhaven en dus langer doorwerken
    * De AOW-uitkering verlagen, zodat die extra jaren ook betaald kunnen worden
    * De premie van de werkenden van nu verhogen
    * Meer werkenden door hoger geboortecijfer of meer beheerste instroom van buiten
    * De AOW beperken tot die mensen die het echt nodig hebben, zoals in Duitsland
    * Van het het huidige omslagstelsel overgaan op een kapitaalstelsel

    De beste oplossing ontstaat vaak door van alle mogelijke maatregelen een beetje te doen.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!