Matteo Slavini’s partij blijft groeien in de peilingen, zwakt anti-EU standpunten af

Foto: Sinds het aantreden van Salvini heeft zich in Italië nog geen cultuurverandering voorgedaan als het gaat om het maken van schulden. De schuldenberg blijft oplopen. Bron: screenshot YouTube https://www.youtube.com/watch?v=gCtV6_DNIpI

De Italiaanse oud-minister van Binnenlandse Zaken, Matteo Salvini, staat al een tijdje droog, maar dat deert zijn partij allerminst. Volgens een recente peiling van Termometro Politico blijft Lega Nord gewoon groeien. Salvini staat met zijn partij op ruim 35% van de stemmen. Zou men in Italië verkiezingen organiseren dan kan niemand meer om Lega Nord heen.

Matteo Salvini deed enkele dagen geleden nog een aantal opmerkelijke uitspraken en verraste vriend en vijand door te stellen dat de Euromunt ‘een blijvertje’ is. De partij heeft het afwerpen van het juk van de Europese Centrale bank te Frankfurt definitief in de ijskast gezet en wil haar anti-EU retoriek afzwakken, zo meldt Salvini. Volgens de partij zou het anti-EU standpunt leiden tot zetelverlies.

Door de inname van het definitieve EU-standpunt zwakt het eurosceptische geluid van Lega Nord natuurlijk wel wat af. Voorheen wilden diverse kopstukken nog breken met de Europese Monetaire Unie (EMU) en de Euromunt inruilen voor de Italiaanse Lira. Maar in die richting wil Salvini het niet langer zoeken. In de peilingen groeit de partij echter door, ondanks de koerswijziging, die Salvini toelichtte tegenover de Britse krant the Telegraph:

“Ik zeg dit voor eens en nooit meer. Ik wil niemand meer binnen of buiten mijn partij over de Europese Monetaire Unie horen. Lega Nord heeft niet de intentie om de EMU of de Europese Unie te verlaten”

Volgens Matteo Salvini is de Euromunt ‘niet terug te draaien’ en heeft een interne partijdiscussie over de EMU dan ook geen zin. Hij wil komende tijd “niemand meer over het standpunt horen” en zich richten op de volgende verkiezingen. Toevallig is de nieuwe koers ingezet in de week dat ook de Brexit steeds onwaarschijnlijker lijkt.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

1.

Zelfs de platste populisten komen er vroeger of later wel achter dat er geen alternatief voor de EU is.

NEGEREN DIE P*DO

1.

@Mycase het rioolratje piept ook weer…

Zelfs die rechtse Italiaan ziet dat hij niet zonder de EU kan.

1.

wathcer de ped*verheerlijker, de verdediger van ped*seksualiteit is altijd snel uitgel*lt

2.

Is je vrouw nou Pe#do geworden? Ach zielig.

2.

mezzadra komt er vroeger of later wel achter dat de Eu geen alternatief is.

1.

Dat komt hij nooit is ie veel te dom voor met zijn tunnelvisie

2.

@RA: Nee hoor, de aandoenlijke is ongeneeslijk psychopathisch. Hij kan alleen maar verbale scheten laten.

@VW :)

3.

Italië zal nooit meer de Euro loslaten. Het vertrouwen in de lire is gelijk aan 0,0 per 10.000
        Zo gek is het land niet (meer)

2.

Knappe strategische zet van Salvini om op deze manier nog meer aanhang te winnen en door te groeien naar 40 of zelfs 50%. Heeft hij dat bereikt en zijn er verkiezingen dan zal hij de echte eisen kunnen stellen waarvoor hij nu even pas op de plaats moest maken.

Natuurlijk blijft het ‘t doel van Lega Nord om te kappen met de EU. Maar die wens moet je wel op het juiste moment inbrengen.

1.

Jij en ik snappen hoe het werkt

2.

“en door te groeien naar 40 of zelfs 50%.”

Het vermogen van rechts-populistische kabouters om zich electoraal rijk te rekenen is ontroerend.

1.

Van 35% nu naar 40% straks acht Mezzadra onhaalbaar. Alsof je het hebt over een monsterverschil.

Maar ach, Mezzadrama raakt van ieder procentje erbij totaal van slag: het bewaarheidt zijn grootste angst.

1.

Ik acht die kans inderdaad niet groot, Groeneveld. Er is een natuurlijke electorale grens aan extreem-rechts. De halfwaardetijd is ook klein.

1.

Jij weet niets van de Italiaanse mentaliteit. Je opmerking is dus idioot en van nul en generlei waarde.

2.

We wachten de door jou voorspelde 50% voor Salvini met belangstelling af, Groeneveld.

3.

Trump en de Brexit had ik goed en jij niet. Zo gaat het nu ook. Jij hebt eenvoudigweg geen antenne voor politieke ontwikkelingen of de psyche van de massa.

4.

In discussie met een strontvlieg… volkomen kansloos natuurlijk.

3.

Zelfs Salvini realiseert zich dat Italië veel beter af is in de EU. Dat zegt genoeg, of niet soms?

1.

Wilders en Baudet weten dat ze nooit regeringsverantwoordelijkheid zullen hoeven dragen dus die kunnen gewoon stompzinnig volhouden dat Nederland uit de EU moet stappen.

Salvino is een stapje verder in voortschrijdend politiek inzicht.

mezzadratje pffffffrrrrrrrrtttttttt

2.

Uiteraard liegt wiwemm, dit zegt Salvini natuurlijk helemaal niet..

1.

Maar hij weet wel dat dit het geval is. Hij kan het niet letterlijk zeggen, dat zouden zijn aanhangers niet pikken.

Dus heb ik gelijk..

En Slavini’s partij blijft groeien

4.

Dit is tegen de schenen schoppen van alle DDS’ers die menen dat het afschaffen van de Euro een heroïsche daad zou zijn van Italië en navolging verdient. Hier verstomt dat geluid van terug naar de gulden ook.

5.

Natturlijk blijven zij in de eu. Lekker potverteren, schijt aan de afspraken, schuld op laten lopen en als de boel werkelijk klapt staan de noordelijke landen toch garant.

6.

Salvini staat met zijn partij op ruim 35% van de stemmen,zijn koerswijziging is strategisch!
    Wilt Salvini zijn doelstellingen bereiken, dan moet Lega Nord wel blijven groeien,daarom moet hij een groter gedeelte van het electoraat aanspreken!

ton:
      Salvini beseft dat met zijn eerdere EU standpunt,hij nooit meer dan de 35% van de kiezers zal vergaren,het is de limiet!
      Dus moet hij moet de electorale bron uitdiepen,het stemvee moet bespeeld en op het verkeerde been gezet worden,dat heeft Salvini goed in de gaten.

2.

Ja, dat is de hopeloze paradox van populistische partijen: als ze willen groeien moeten ze gematigde standpunten innemen maar als ze gematigde standpunten innemen verliezen ze hun populistische electorale aantrekkelijkheid.

1.

De aandoenlijke kan het niet, hij wil het niet en hij doet het ook niet. Het is en blijft een volkomen kansloze figuur.

7.

Zolang de eu je financieel gewin opleverd is het het ovetwegen waard, je moet je dan op de koop toe wel laten koeieneren door Brussel.
    In het geval van netto betalers zoal NL is uittreden uit de eu uiteraard een goede optie, of je moet het fijn vinden je uit te laten zuigen en dictaten opvolgen van mensen die een vet salaris opstrijken en van jou geld op hun 50ste pensioen gaan vieren.

8.

Wat een dubbele agenda houden sommige mensen er hier op na, continue links beschuldigen van het voorliegen van de bevolking maar als een rechtse politicus dat (althans in hun ogen) zou doen is het natuurlijk toegestaan want hij moet meer kiezers krijgen. Overigens ben ik van mening dat slavini (what’s in the name) beseft dat hij zijn toon wel moet matigen omdat een EU nu eenmaal nodig is wil een Europees land wat betekenen op het wereldtoneel. Als ooit de donkere dag mocht komen dat baudet hier aan de macht komt of dreigt te komen zal hij wss dezelfde draai maken

1.

“ ..omdat een EU nu eenmaal nodig is wil een Europees land wat betekenen op het wereldtoneel. “

Ja, dit is een waarheid als een koe. Wilders en Baudet weten dat trouwens ook dondersgoed.

2.

Sharktyricon, mag ik u voorstellen met tenminste 5 specifieke argumenten waarom een land in de EU lid moet zijn van de EU om te overleven. Op dat moment krijgt u van mij 10 specifieke argumenten waarom een EU land beter buiten de EU functioneert, als natie die die VRIJ HANDELT met andere landen…….
      Of is dat te hard nadenken voor uw beperkte vermogens? Immers het uitblaten van groen links kretologie is veel makkelijker…..

1.

Grotere militaire macht, grotere economische macht, hechter samenwerkingsverband, geen grenscontrole (wat de economie ten goede komt ->tijd is geld) en justitiële samenwerking….

3.

Sharktyricon, de naam is trouwens Salvini!

9.

Goede zet van Salvini. Na een 20 jaars bangmakerij offensief van oa bewezen links fascist en leerling van bewezen ‘schietbevel’ Honecker, Merkel, moet er eerst een eerlijke enquete worden gehouden voor de Italiaanse of de Nederlandse kiezer begrijpt dat Italexit of Nexit de enige juiste oplossing is. Dat is niet voor dit jaar, dat wordt na 2025. Geen zorg mezzadra en andere volksverlakkende trollen, jullie denken tot 5 jaar geleden, WIJ denken aan de toekomst. Slaap rustig verder……..

1.

En vergeet vooral niet, dat de linkse trollen, die zich hier manifesteren, Elke maand hun handje ophouden, om uw zuurverdiende centjes uit uw zakken te kloppen en dat al jaren. Een Minderwaardig volkje.

1.

En als dat geld op is dan houden ze vanzelf op te regeren @Top

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!