Metropool-plan voor Nederland nu al knap lastig, ‘forse investeringen’ in spoorwegennet benodigd

Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens
Foto: Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens

Het plan om van Nederland één grote metropool te maken met meer dan 20 miljoen inwoners staat door het mismanagement van de afgelopen jaren nu al op losse schroeven. Daarvoor is het land namelijk nooit ontworpen en het verbeteren van een simpele treinverbinding tussen de noordelijke provincies en de Randstad kost meer dan 7 miljard euro voor het besparen van welgeteld 30 minuten reistijd, via Leeuwarder Courant

Voor het realiseren van de infrastructuur voor 20 miljoen inwoners zijn forse investeringen benodigd om de aansluiting van de Provincies Friesland en Groningen bij de Randstad te versterken. Uit onderzoek van NS en ProRail blijkt dat voor een tijdswinst van zo’n 30 minuten per rit ruim 7 miljard euro benodigd is.

Het plan is dat vanuit Leeuwarden en Groningen ‘aansluiting wordt gevonden bij de Randstad’, maar de plannen hiervoor zijn dus uiterst prijzig. Zo onderzoekt de Inframinister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) wat de mogelijkheden zijn voor het verbeteren van de reistijden tussen de Noordelijke steden en de Randstad, maar blijkt nu al dat de realisatie van een snellere reistijd alleen mogelijk is door allerlei stations te schrappen zoals Meppel en Assen.

Aanpassingen aan de treinverbindingen tussen Zwolle en Amsterdam zijn nog complexer. Daar rijden veel treinen en zijn eigenlijk nieuwe spoorwegen benodigd. Met name bij Weesp is géén extra plek voor extra spoorlijnen en ook op andere stations in de Randstad is ‘ruimtegebrek’.

Kortom: er is in het verleden nooit écht rekening gehouden met een significante uitbreiding van het spoornet. Een ander woord daarvoor is ‘mismanagement’, immers is geen rekening gehouden met dergelijke uitbreidingen, waardoor de kostprijs nu nog hoger ligt en op sommige plekken zelfs ruimtegebrek bestaat. Zelfs kinderen die computergames zoals SimCity spelen, begrijpen het belang van het reserveren van ruimte nog beter dan de VVD- en PvdA-minister uit de recente geschiedenis, maar afijn “we mogen niet klagen want het gaat zo goed met Nederland”.

Verder is berekend dat voor iedere minuut bespaarde reistijd zo’n 212 miljoen euro belastinggeld moet worden neergelegd. Klinkt als een bijzonder prijzig plan…


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

11 reacties

  1.   

    Beeeeehehehehe

  2.   

    Meeeeeeeewhehehehehehe

  3.   

    MEEEEEEEEEEHEHEHEHE

  4.   

    DDS, zie reacties van ASS!

    Is of wordt dit zo langzamerhand het niveau waar DDS op zit te wachten?
    Moeten dergelijke reacties lezen?
    Wat een niveau!

    1.   

      Jv : De redactie moet het helemaal zelf weten, voor mij op deze manier geen donatie.

      1.   

        @Blitzkrieg.

        Inderdaad goed voorbeeld doet volgen.
        Hand op de knip.

        Rutte is het slechtste, wat Nederland na de tweede wereldoorlog is overkomen.

      2.   

        Donatie al helemaal niet als zij Trollen gewoon hun dagelijkse braaksel laten kotsen.
        En even kijken hoe ON het gaat doen want ik begin het Trollengedoe flink zat te worden, teveel tijd kwijt om te scrollen vanwege al die Linkse shit reacties die alleen maar bedoeld zijn om te irriteren. En dan de mensen die daar weer intrappen uit frustratie en het nog meer bevuilen met domme reacties.
        Dus ik kijk het nog een maandje aan en dan is het gezegend. Nu aanpakken dus DDS want de ergernis is groot.

        1.   

          Beeeeehehehehe

  5.   

    Ook ik denk erover me aan te sluiten bij de afhakers. Debet daaraan is het idiote geschrijf van de linkse trollen, dat alleen bedoeld is om te irriteren. Tenslotte maakt mij het geschrijf van Tim en iets mindere mate zijn maatje Van der Galien mij zeer achterdochtig. Is DDS bezig zichzelf af te schaffen?

    1.   

      Een onderwerp laat het toe om op een eigen manier er op te reageren. Wanneer je een stukje schrijft over de vacht van een kat, kun je van alles verwachten. Ik ben het wel met u eens dat het schelden over en weer voor menigeen een ware uitdaging is.

  6.   

    De reiziger moet fors investeren in de ritprijzen zonder er iets extra’s voor terug te krijgen. Zo werkt dat bij onze NS

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!