‘Voor Hongarije is de EU een déjà-vu naar de Sovjet-Unie’

Nederland en Hongarije onderhouden al vele jaren uitstekende relaties op alle vlakken. Toch weten we eigenlijk maar bitter weinig van het land, maar oordelen wel…. Alle reden voor Frits Bosch om samen met Hongarije-kenner László Marácz het zoeklicht op Hongarije te zetten. We doen dat in een aantal delen. Vandaag: de relatie tot de EU.

Krijgt Hongarije relatief veel uit de EU pot ?

László Marácz: In tegenstelling tot wat men vaak denkt was Hongarije al onder het communisme onderdeel van de Westerse financiële wereld. De overstap werd al in 1981 gemaakt onder druk van de Wereldbank. Pas later aan het eind van dat decennium stortte het Sovjet-systeem in.

Tot aan 2010 kon het roofkapitalisme in Hongarije dertig jaar ongestoord zijn gang gaan en dat deed het volop. Volgens het Britse Tax Justice Network is er in de periode tussen eind jaren ‘70 en 2012 een bedrag van 180 miljard euro in de vorm van kapitaalvlucht uit Hongarije verdwenen en geparkeerd op populaire offshore locaties, zoals Cyprus. Deze kapitaalvlucht loopt samen met de ‘legale’ winsten die door de grote globale en Europese multinationals in Hongarije zijn gemaakt voor Hongaarse begrippen op tot een astronomisch hoog bedrag.

Premier Orbán gaf recentelijk in zijn wekelijkse radiopraatje aan dat het bedrag dat Hongarije uit de EU-meerjarenbegroting 2021-2027 zal ontvangen naar schatting in totaal 51,5 miljard euro zou kunnen bedragen. Hij ziet dat als een bescheiden bedrag dat naar Hongarije terugvloeit uit die Westerse inkomsten die in Hongarije legaal en illegaal werden en worden behaald. Maar de Schengenzone en EU-subsidies dienen ook een Westers belang. In ogenschouw genomen dat in de West-Europese landen er honderdduizenden door Hongarije hoogopgeleide werknemers – van ambachtslieden zoals slagers tot medische dienstverleners zoals artsen – werkzaam zijn.

Verder dient veel van het Europese geld om bedrijfsparken en infrastructuur te vernieuwen die overwegend Westerse ondernemingen faciliteren. Daarbij komen nog de belastingvoordelen voor Westerse bedrijven, en de lagere lonen voor Hongaarse werknemers die overigens vaak harder werken en minder sociale rechten genieten dan hun West-Europese tegenhangers. Het is begrijpelijk dat alle grote Duitse autobedrijven miljardeninvesteringen plegen in Hongarije: Hongarije is een paradijs voor Westerse ondernemingen.

Hoe afhankelijk is het land van de EU?

Hongarije heeft veel ervaring met grotere rijken, zoals het Habsburgse Rijk, en de Sovjet-Unie waar ze onderdeel van was. De EU is in dit opzicht een déjà-vu. Het overgrote deel van de Hongaren weet uit ervaring dat een te horige opstelling in dit soort imperia geen respect afdwingt. Pas als je in opstand komt, worden er concessies gedaan. Zo was het in 1848-1849 onder de Habsburgers, zo was het in 1956 onder de Sovjets, en zo ging het in 2010 toen de regering-Orbán aan de macht kwam en rebelleerde tegen de regels van de EU-technocratie in Brussel.

Premier Orbán is niet aan de macht gekomen door het manipuleren van het electoraat zoals Westerse links-liberalen ons willen doen geloven. Premier Viktor Orbán is een uitdrukking van die typische Hongaarse geestestoestand, die ingegeven is door cartesianisme in plaats van het najagen van utopieën.

Hongaren hebben na de twintigste eeuw genoeg van allerlei ‘Nieuwe Mens projecten’. Hongarije ging in 2008 onder links-liberaal bewind failliet, vier jaar nadat het land was toegetreden tot de EU. Het land moest bij het IMF aankloppen voor steun en onderging een zwaar herstelbeleid. De getraumatiseerde Hongaren begrepen dat het zo niet verder kon en dat het ongebreidelde neoliberalisme op zijn einde was.

Het electoraat verwacht van Orbán dat hij de EU tegenspel biedt in eigen huis. Dat doet hij met zijn centrumrechtse Fidesz-partij. De beweging draagt een mix uit van Westerse en Hongaarse ideeën en vergeet ook het Oosten niet. Orbán bracht met Fidesz Hongarije weer op koers: de laatste jaren draait Hongarije economisch prima.

Frits Bosch, auteur van “Risico als obsessie, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer.

Andere afleveringen in de Hongarije-reeks van Frits Bosch en László Marácz: Deel 1. Deel 2. Deel 3.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

52 reacties

  1. Gebande3

    Ik zag de kop en wist het direct.
    Cijfergoochelaar Fritzzz Bosch vanuit Hongarije.

    1. lucinde

      Frits Bosch, de Messi van de alternatieve feiten

  2. Piet51

    Frits Bosch is goed op de hoogte, dat is hier wel te merken, maar niet heus

    Hongarije was onderdeel van de Sowjet Unie??? Sinds wanneer en tot wanneer? Hongarije maakte wel deel uit van het Oostblok en het Warschau Pact, waar ook de Sowjet Unie bijhoorde.

    Ik vraag me ook af welke concessies volgens Frits Bosch zijn gedaan na de Hongaarse opstand in 1956. Dat heeft vooral doden gekost en heel veel gevangenisstraffen. Verder zijn een paar honderdduizend Hongaren gevlucht, o.m. naar Nederland.

    En wat Hongarije beter is geworden van de revolutie en daarop volgende onafhankelijkheidsoorlog is me ook volstrekt onduidelijk.

    Ik zou eerder zeggen, dat Hongarije steeds net de verkeerde keuzen gemaakt heeft. Ook nu is Orbán de renegaat van Europa. Hij heeft even kunnen profiteren van EU-subsidies, maar nu zit hij in zeer zwaar weer.

    De Hongaarse economie draaide inderdaad met Europese steun prima, maar staat inmiddels op instorten.

    Frits Bosch zou ook aan dit artikel wat toelichting moeten toevoegen, want wat er nu staat is bagger.

    1. .nexit2021

      blablabla bladieblabla malle pietje

      1. Piet51

        .nexit2021
        Je reacties doen vermoeden, dat je alles slikt wat de één of andere minkukel van een schrijver je voorhoudt. Dat moet je helemaal zelf weten, natuurlijk, maar verstandig is het niet. Zoals het nu gaat, gaan jouw favoriete politici het niet redden. Dan bedoel ik Trump, Johnson, Baudet, Wilders en hun aanhang. Ze staan allemaal onder druk of scoren onvoldoende om een vuist te kunnen maken. De verkiezingsraces zij al gelopen, lijkt me.

        1. .nexit2021

          blabla bladieblabla malle pietje

          1. palko

            @.nexit2021, malle pietje weet totaal niet waar ie het over heeft. Hij kletst en fantaseert er maar op los. En kakelt linkse actifascisten na die het land amper kennen en die de unieke Hongaarse taal niet eens machtig zijn.

        2. Grasmaaier

          Piet51 schuift qua toonzetting en woordkeus steeds verder op richting waarlijke tr0l. Of we er nog niet genoeg hebben hier.

          Natuurlijk weet Piet helemaal niet hoe de vier genoemde politici het gaan doen, dat moet zich nog helemaal bewijzen. Maar hij doet net of de uitslag al vast staat. Waarschijnlijk was hij er ook zeker van dat Hitlary zou winnen.

          Een beetje dimmen graag Piet Grootbek, dat zou je beter staan.

          1. .nexit2021

            Ach enkel de opmerkingen ,

            * ik schreef het al
            * ik had al gemeld

            enz enz

            De arrogantie is grenzenloos
            De feitenkennis is erg mager
            Het willen voeren van een discussie onwenselijk

            malle pietje was 1 der tr0llen die hier breed scandeerde,
            * wilders wordt vervolgd
            * brexit gaat niet gebeuren
            * trump wordt nooit president

            Hij kan dus beter zijn glazen bol ter reparatie aanbieden want hij zit op elk onderwerp ernaast. Dus ja , ik deel je mening dat malle pietje grootbek beter wat kan dimmen

          2. Piet51

            @Grasmaaier
            Een beetje rustig graag. Ik had een vrije dag en moet nog op gang komen.
            Ik doe niet anders dan heel veel mensen hier, namelijk je favoriet profileren als de toekomstige winnaar en je politieke tegenstander afserveren. Dat doe jij niet anders, maar volgens mij weet je dat heel goed en zit je alleen wat te jennen. O.k., ik trap er graag in, tenminste bij jou.

            Er is één groot verschil tussen mij en die anderen: mijn voorspellingen en verwachtingen worden gesteund door peilingen of soms wetenschappelijk onderzoek. Dat wil helemaal niet zeggen, dat die uitkomen en ik dus gelijk ga krijgen. Maar voorlopig staan de seinen voor mij gunstig. Ik verwachtte in 2016 inderdaad ook een winst voor Hillary Clinton, maar als ik me goed herinner was ik geen eenling en dachten zelfs veel fervente Trump-aanhangers er zo over.

          3. .nexit2021

            blabla bladiebla malle pietje

          4. Grasmaaier

            Piet51, het gaat ook om de manier waarop je Frits Bosch afserveert: “…één of andere minkukel van een schrijver…’. Er zijn reaguurders die voor minder een permaban hebben gekregen.

            Het zou leuk zijn als je met echt inhoudelijke weerleggingen zou komen en niet met opmerkingen dat Hongarije geen onderdeel van de Sovjetunie was: je hebt gelijk, maar je begrijpt donders goed wat er bedoeld werd. De rest van het verhaal komt op mij tamelijk juist over. Hoewel ik over te weinig kennis beschik om het op zijn merites te kunnen beoordelen.

          5. Rene van der Grijp

            “en niet met opmerkingen dat Hongarije geen onderdeel van de Sovjetunie was: je hebt gelijk, maar je begrijpt donders goed wat er bedoeld werd.”

            Dat is typerend voor azijnzeikers en betweters: zodra ze een slak zien waar ze zout op kunnen strooien zijn ze er als de kippen bij.

          6. Piet51

            @Grasmaaier & Rene van der Grijp
            natuurlijk hebben jullie gelijk wat betreft die slakken en zout bij de opmerking over Hongarije als deel van de Sowjet Unie. Maar die opmerking is tekenend voor de rest van de bagger van Bosch, want dat komt misschien wel tamelijk juist op je over, maar is het niet. Hij suggereert dat Hongarije een aantal revoluties heeft ontketent waar het beter van is geworden. M.a.w., Orbán weet nu wat hij met de EU doet, want het liep eerder ook steeds goed af. En dat is nu juist NIET zo. De Onafhankelijkheidsoorlog eindigde in een drama waar Hongarije geen cent beter van is geworden en de Hongaarse opstand in 1956 idem dito. Bosch weet gewoon niet waarover hij het heeft en ik neem aan dat die Hongarijekenner even niet in de buurt was.

            “Premier Orbán is niet aan de macht gekomen door het manipuleren van het electoraat” Dit is heel vermakelijk. Je hoeft maar een willekeurig medium te raadplegen, links of rechts, of je leest het tegendeel, nog afgezien van de signalen uit het land zelf of van uitgeweken Hongaren.

            Ik sloot af met een conclusie geheel voor mijn rekening, namelijk dar Hongarije steeds op cruciale momenten de verkeerde keuzes maakt.

      2. palko

        .nexit2021, malle pietje kakelt als de bekende kip zonder kip. Het is zonde van je tijd en moeite om op te reageren op de uit zijn rode duim gezogen verzinsels te reageren. Dat laat ik dus wijselijk achterwege. Het feit dat Fidesz, de partij van Viktor Orbán, drie achtereenvolgende parlementsverkiezingen met circa 50% van de stemmen won, zegt meer dan genoeg.

        1. Meriadoc Brandebok

          Aangezien alle oppositie in Hongarije door Orban is uitgeschakeld: het kiesstelsel zo is gemanipuleerd door Orban dat de oppositie geen kans maakt, alle media in handen is van Orban, en het land volhangt met billboards waarin een hetze wordt gevoerd tegen de oppositie, is dat niet verwonderlijk. In een dictatuur of iets wat er aan grenst krijgt de dictator altijd een meerderheid.

          1. Rene van der Grijp

            “…In een dictatuur of iets wat er aan grenst…”

            Die kant gaat West-Europa ook op, alleen langs slinksere wegen.

          2. Meriadoc Brandebok

            In West-Europa bloeit de democratie als nooit te voren, met name in Nederland.

        2. palko

          .nexit2021: malle pietje kakelt als een ‘kip zonder kip’ moet uiteraard zijn ‘kakelt als een kip zonder kop’.

    2. Meriadoc Brandebok

      Dank voor het vermelden van de feiten, Piet.

      1. .nexit2021

        waar zie jij feiten brandende bok ? zie enkel subjectief – dus persoonlijk – gemijmer.

        Het enige objectieve feit gepresenteerd is dat hij eindelijk toegeeft al die tijd in de Trump artikelen ernaast gezeten te hebben. Hij vindt dat niet erg want vele zaten ernaast

        hahahahaha , wat een flapdrol

        1. Meriadoc Brandebok

          “waar zie jij feiten brandende bok ?”

          Ik zal Piet nog even citeren voor je.

          “Hongarije was onderdeel van de Sowjet Unie??? Sinds wanneer en tot wanneer? Hongarije maakte wel deel uit van het Oostblok en het Warschau Pact, waar ook de Sowjet Unie bijhoorde.
          Ik vraag me ook af welke concessies volgens Frits Bosch zijn gedaan na de Hongaarse opstand in 1956. Dat heeft vooral doden gekost en heel veel gevangenisstraffen. Verder zijn een paar honderdduizend Hongaren gevlucht, o.m. naar Nederland.
          En wat Hongarije beter is geworden van de revolutie en daarop volgende onafhankelijkheidsoorlog is me ook volstrekt onduidelijk.
          Ik zou eerder zeggen, dat Hongarije steeds net de verkeerde keuzen gemaakt heeft. Ook nu is Orbán de renegaat van Europa. Hij heeft even kunnen profiteren van EU-subsidies, maar nu zit hij in zeer zwaar weer.
          De Hongaarse economie draaide inderdaad met Europese steun prima, maar staat inmiddels op instorten.”

          1. .nexit2021

            dus nog een keer , waar zie jij feiten brandende bok ?
            1 Ik vraag me ook af welke concessies volgens Frits Bosch zijn gedaan na de Hongaarse opstand in 1956. mening
            2 En wat Hongarije beter is geworden van de revolutie en daarop volgende onafhankelijkheidsoorlog is me ook volstrekt onduidelijk. mening
            3 Ik zou eerder zeggen, dat Hongarije steeds net de verkeerde keuzen gemaakt heeft. Ook nu is Orbán de renegaat van Europa. mening

            nu graag de feiten

          2. Piet51

            @.nexit2021
            Ik formuleerde e.e.a. wat losser, niet per se als meing trouwens. Maar jij wilt duidelijkheid en die is gemakkelijk af te leiden. Ik doe dat voor je, o.k.?

            1. Er zijn geen concessies gedaan n.a.v. de Hongaarse opstand. Het Hongaarse volk heeft er alleen maar door geleden. Hoogstens is hun trots gestreeld.
            2. De revolutie en de Onafhankelijkheidsoorlog heeft het Hongaarse volk niets opgeleverd, behalve germanisering en versnippering door politieke rechten voor etnische minderheden en natuurlijk een uittocht naar bijv. Amerika. Eigenlijk verdween Hongarije hiermee een beetje.
            3. “Ik zou eerder zeggen, dat Hongarije steeds net de verkeerde keuzen gemaakt heeft. Ook nu is Orbán de renegaat van Europa.” Orbán als renegaat is misschien niet voor iedereen een feit. Maar als je krantenartikelen hierop turft kom je wel tot deze conclusie. Dit is niet zo zeer als mijn mening bedoeld, maar als conclusie. Vooral ook ondersteund door het respect en de waardering (?) die Orbán nu in Europa krijgt.

          3. .nexit2021

            blabla bladieblabla jouw meningen zijn geen feiten ! sukkel

    3. Mariposa78

      “Hongarije was onderdeel van de Sowjet Unie??? Sinds wanneer en tot wanneer? Hongarije maakte wel deel uit van het Oostblok en het Warschau Pact, waar ook de Sowjet Unie bijhoorde.”
      Wat denk je zelf? als het land bezet, geannexeerd is door de Russen?

      Op 1 februari 1946 werd de monarchie formeel vervangen door een republiek en Hongarije werd gedwongen toe te treden tot het Warschau-pact (tegenhanger van de Navo) en de COMECON (tegenhanger van de EEG).

      Vanaf 1948 werd Hongarije tot volksrepubliek uitgeroepen en nog maar door één partij geregeerd: de communistische MDP onder leiding van Mátyás Rákosi.
      Hongarije werd al snel een Sovjet-kloon met onteigening van privé-eigendom, collectivisering van de landbouw en nadruk op de zware industrie.
      Verder voerden de partij en de (veiligheids)politie een schrikbewind uit dat vele slachtoffers eiste.

      Op 23 oktober 1956 escaleerde een vrij onschuldige demonstratie van studenten en arbeiders.
      De demonstratie werd met veel geweld uiteengeslagen en op 25 oktober brak er een ware volksopstand uit die zich over het hele land uitbreidde.

      Op 4 november 1956 werd er onder Russisch toezicht een nieuwe regering gevormd onder leiding van János Kádár.
      De MDP werd vervangen door de MSzMP, de Hongaarse Socialistische Arbeiderspartij.
      Dit was het sein voor ca. 200.000 Hongaren om naar het buitenland te vluchten en voor degene die bleven om een algemene staking uit te roepen.
      De regering greep zeer hard in: tienduizenden Hongaren werden gevangen genomen en figuren als Nagy en Maléter werden geëxecuteerd.

      In oktober 1989 kwam Rezsö Nyers aan het hoofd te staan van een nieuwe partij.
      Hij was een van de leidende figuren achter de voorzichtige hervormingen in de jaren zestig en zeventig.
      De communistische partij werd nu voor de tweede keer formeel ontbonden en vervangen door de Hongaarse Socialistische Partij (MSzMP).
      En zo werd de Hongaarse Volksrepubliek weer een “normale” republiek.
      Moskou liet de andere Oostbloklanden steeds verder los, waardoor een echt gewapend conflict dit keer uitbleef.
      Integendeel, Hongarije beleefde een ‘fluwelen” revolutie met al in 1989 de eerste vrije regionale verkiezingen.

      Op 25 maart en 8 april 1990 werd er voor het eerst sinds 1947 een democratisch parlement gekozen.
      Dertig partijen deden aan de verkiezingen mee, waarvan er maar zes in het parlement kwamen.

      Vanaf 1997 vertoonde de economie echter weer tekenen van opleving.
      Op 8 juli 1997 werd Hongarije lid van de Navo.
      Met de verkiezingen van mei 1998 kwam er een einde aan de MSzMP-regering.
      De rechts-liberale Fidesz partij (Federatie van Jonge Socialisten) van de controversiële Victor Orbán won de verkiezingen en vormde een coalitie met de Conservatievene en de Christen-Democraten.

      1. Gebande3

        Kopiëren van Wiki mag, maar zet gewoon netjes de bron erbij

        1. Factor

          Frikandellenbakker.

        2. Mariposa78

          Beste lavaplatos, ik heb in geen enkele vorm gebruik gemaakt van wiki etc… en zal dat ook nooit doen.
          Mijn bron is dat wat men een encyclopedie noemt.
          Of wil je perse de naam van de uitgeverij weten?

          1. .nexit2021

            tja , een naslagwerk van 30 jaar oud , logisch dat je altijd achter aanloopt

          2. Mariposa78

            .nexit2021
            Dat kan jij nou wel vinden maar historische feiten zijn historische feiten en die veranderen nou eenmaal niet.

            Edit Vhl gtssdm alweer een nieuwe NicK erbij?

          3. .nexit2021

            ja historische feiten zijn historische feiten maar als je de laatste 30 jaar mist in zo een verhaal ben je niet echt bij de tijd. Gelet op gebrek aan actualiteit kunnen we je bijdragen gewoon als verouderd
            beoordelen

          4. Mariposa78

            .nexit2021
            Lees eens terug naar de reactie van Piet met zijn vragen daar heb ik antwoord opgegeven.
            Wat vervolgens ook het antwoord is op jou vragen zijn.
            Tja dat jij dat vervolgens niet leest is jouw probleem niet het mijne domme jongen.
            Weet je ook waarom ik ophoud 8 juli 1997? Nou?

          5. Mariposa78

            .nexit2021
            Weet je ook waarom ik ophoud 8 juli 1997? Nou?

            Hierom ““Hongarije was onderdeel van de Sowjet Unie?”
            JA

          6. .nexit2021

            yep eindigen in de historie en 23 jaar actualiteit weggooien

            Weet je nu waarom je bijdragen bull shit zijn

          7. Mariposa78

            .nexit2021 je scheld maar raak, want je wilt en je krijgt daarmee nog steeds geen gelijk.
            Want het antwoord op de vraag of Hongarije of ooit onderdeel was van de Rusland?
            Ja dat was zo tot 8 juli 1997 en dat is het enige juiste antwoord.

            Dan is de rest van de geschiedenis van Hongarije tot op heden is dan helemaal niet meer van toepassing omdat niet meer onder Russisch bewind staat.
            Begin je het nu een beetje in te zinken? of moeten er kleurtjes bij gebruikt worden.

          8. .nexit2021

            Waar ziet u schelden ? Lees de titel nog even ! Goodbye

          9. Mariposa78

            Conclusie je te stom om voor de duivel ter dansen.
            Dat je het nog steeds niet wilt snappen.
            Einde discussie voor mij.

          10. .nexit2021

            ga nog maar een paragraaf van je overjarige encyclopedie overschrijven

            👍

          11. Mariposa78

            .nexit2021 I rest my case te stom om zijn reet naar behoren te kunnen vegen lol.

          12. Mariposa78

            .nexit2021 voor ik het vergeet Ik verrek het om je huiswerk voor je te doen.

    4. RvdBe

      Hongarije maakte geen deel uit van de Sovjetunie op papier, in werkelijkheid stond Hongarije rechtstreeks onder bevel van Moskou, in een poging daar van onderuit te komen rolden in 1956 de Sovjet tanks Hongarije binnen.
      Zo,n 35 jaar later heeft de eu Hongarije gekocht, bang dat de eu was dat ze nogmaals onder de invloedsfeer van de Sovjetunie zouden komen.
      Op papier is Hongarije een vrij land, in werkelijkheid staan ze onder rechtstreeks bevel van Brussel,
      Hongarije wordt daar dik voor betaald overigens.

  3. Blondie

    Kijk het is zo simpel, de Nederlanders lachen angstig en de Hongaren lachen blij.

    Orban zit in Hongarije voor de Hongaren en speelt een eerlijk spel, zonder leugens.
    Rutte zit in Nederland voor Brussel en speelt een verdorven spel, met leugens.

    1. Fortiori

      Orban heeft zijn zakken gevuld en die van zijn beschermelinge dank zij de EU subsidies. Voorts voor wat de ambachtslieden betreft, zoals slagers die hier werken, ik heb nog niet één Hongaarse slagerij gezien in mijn omgeving. Wel contract arbeiders in de vleesverwerkende industrie, uitbeners ed. Het zijn opmerkelijke verhalen uit de Frtiz Box.
      De eerste Hongaarse keurslager, België natuurslager moet zich nog vestigen. En dat kan dankzij het vrije verkeer. In de Sovjet tijd was dat uitgesloten.

      1. .nexit2021

        quote
        Fortiori 2 uur geleden Beantwoorden
        Orban heeft zijn zakken gevuld en die van zijn beschermelinge dank zij de EU subsidies. end

        Lijkt een gewoonte bij salon socialisten ook in Nederland

  4. Pierre Tombale

    Voor het simpele feit dat Orban, ondanks dictatoriale druk van Brussel, geen immigranten tot Hongarije toelaat, zullen de Hongaren hem eeuwig dankbaar zijn.
    Onontwikkelde immigranten, die in meerderheid de islam aanhangen, zijn de doodsteek
    voor elke geciviliseerde maatschappij.
    Orban is een van de weinige regeringsleiders in de EU die dat onderkent.
    En adequaat reageert om een herhaling van de slag bij Wenen uit 1683 te voorkomen.

    1. DubbelZout

      “ Voor het simpele feit dat Orban, ondanks dictatoriale druk van Brussel, geen immigranten tot Hongarije toelaat, zullen de Hongaren hem eeuwig dankbaar zijn“

      Aha, daar komt de extreem rechtse aap uit de mouw
      Wat jij hier zegt is ook meteen de enige reden dat je Orban een geweldige kerel vindt
      Alles, maar dan ook alles om immigranten buiten de deur te houden
      Das het enige dat telt

    2. Rene van der Grijp

      “Voor het simpele feit dat Orban, ondanks dictatoriale druk van Brussel, geen immigranten tot Hongarije toelaat, zullen de Hongaren hem eeuwig dankbaar zijn.”

      De spijker op z’n kop.

      In heel Oost-Europa kijken ze met verbijstering naar West-Europa. Hoe ze zo knettergek kunnen zijn om de poorten wagenwijd open te zetten voor parasieten en mohammedanen. Hoe ze alles op het spel zetten vanwege een gedegenereerde ideologie. Economisch, financiëel, qua leefbaarheid, qua veiligheid, noem maar op.

      Het is ook ongelooflijk. De geschiedenis zal hierop terugkijken als een periode van totale gekte. Als we het al overleven. Anders zal de geschiedenis er met islamitische ogen op terugkijken als de eindoverwinning van de islam.

      1. palko

        @Rene van der Grijp, je slaat de spijker vierkant op zijn ronde kop! Mijn complimenten en waardering daarvoor. Europa mag Hongarije heel erkentelijk zijn dat Viktor Orbán de zuidgrens van het land met een stevig en hoog hekwerk heeft afgesloten. Om te voorkomen dat al die nepvluchtelingen uit Afrika en Azië vanuit de Balkan naar West en Noord Europa doorreizen om daar tot in lengte van jaren te kunnen parasiteren en profiteren. En, zoals je terecht opmerkt, de Westerse beschaving naar de voltooid verleden tijd te verplaatsen.

    3. lucinde

      600.000 rasechte Hongaren hebben het land reeds verlaten voor een beter loon en betere omstandigheden. Het gevolg is dat er niet genoeg Hongaren overblijven om de economie overeind te houden.

      Maar ok..Tis een keuze

  5. M.Dikker

    Slimme mensen die Hongaren. Wij moeten ook NEXIT!

  6. lucinde

    nou Meneer Bosch,

    De Russen gaven geen gratis geld aan Hongarije zoals de EU en hebben er ook geen bezettingsmacht.
    Dat je op je woorden moet letten ligt aan Orban, niet aan de EU.

    De Hongaarse economie piept en kraakt, maar gelukkig maar dat Hongarije de grootste netto-ontvanger is zodat het nog een beetje doordraait.
    Zelfs meneer Orban, doet wel stoer, maar wil stiekem echt niet zonder geld van de EU komen te zitten.

    Verdere cijfers, Hongarije blijft economisch hopeloos achter met de andere Oostbloklanden qua groei en 600.000 Hongaren vinden het Orban zo goed doen dat ze in het buitenland werken.

    Werk zat, dat wel…maar de putjesschepper-vacatures zijn helaas wel ingevuld.

    Tip aan meneer Bosch, lees eens iets over Hongarije en schrijf geen dingen op die niet kloppen. Mijn moeder noemde dat gewoon liegen

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.