Kabinet heeft niets geleerd van MH17: vliegtuigmaatschappijen mogen blijven vliegen over conflictgebieden

Het demissionair kabinet heeft niets geleerd van MH17 en besloten om niets te doen met de adviezen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) om vliegtuigmaatschappijen te verbieden om over conflictgebieden te vliegen. ‘Is niet nodig’, stelt het kabinet.

De hoofdreden waarom het neerhalen van MH17 überhaupt kon gebeuren is door het feit dat vliegtuigmaatschappijen vanuit Nederland over Oekraïne mochten blijven vliegen. Diverse vliegtuigmaatschappijen kozen voor een andere route toen daar de pleuris uitbrak, maar Malaysia Airlines vond dat maar overdreven.

Het demissionaire kabinet doet zelfs na MH17 weer eens precies waar het goed in is: zelf geen verantwoordelijkheid nemen en die neerleggen bij andere partijen, vliegtuigmaatschappijen in dit geval. Die kunnen wat het ministerie van Infrastructuur betreft prima zelf een inschatting maken, meldt De Telegraaf. En zolang een conflictgebied niet onder de kortste vliegroute ligt, is dat waarschijnlijk geen probleem. Maar zodra dat wél het geval is, zoals bij MH17, dan is de inschatting vooral gericht op kostenefficiëntie.

De aanbevelingen van het OVV worden gewoon keihard genegeerd. Je vraagt je dan af waar zo’n rapport überhaupt voor dient? Want laten we eerlijk wezen: wat dacht je dan met wat voor aanbevelingen ze zouden komen? Er werd weer voor de vorm een onderzoekje ingesteld en toen het rapport klaar was, moest er even op gereageerd worden. That’s it.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze omroep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Het ministerie stelt dat de communicatie tussen overheid en KLM sinds MH17 “aanmerkelijk verbeterd” is, maar dat zegt ook weinig. Die BUK-raket zag niemand aankomen, dus hoe gaat zo’n overheid nou ‘goed communiceren’ waar het wellicht geen weet van heeft? Sterker nog, het biedt een vliegtuigmaatschappij als KLM alleen maar de gelegenheid om een rechtszaak aan te spannen als het wél weer misgaat. ‘De overheid heeft ons niet verteld dat het zó erg was daar beneden en daardoor leek het veilig’, nou, daar ga je al. Zoiets kun je makkelijk voorkomen met een verbod, maar ja, dat is kennelijk te lastig…

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

19 reacties

  1. por favor no borres

    Hebben de vliegmaatschappijen zelf geen verantwoordelijkheid voor hun passagiers?
    Oh, sorry, DDS, dan is natuurlijk de fout van de regering.

  2. Monty

    ”Kabinet heeft niets geleerd van MH17”

    Of zijn het de vliegtuigmaatschappij die niks geleerd hebben?
    Kan mij niet voorstellen dat ons kabinet verantwoordelijk gehouden kan worden voor waar alle maatschappijen rond vliegen.

    1. Morgan4321

      Dan is het te hopen dat de markt het dit keer oplost en dat verzekeraars van vliegmaatschappijen weigeren vliegtuigen boven conflictgebieden te verzekeren. Dat doet misschien nog iets bij de Nederlander, die zich vaak geen grotere horror kan voorstellen ergens niet voor verzekerd tezijn.

    2. Antihedo

      Onze Wout is weer eens niet in staat om het probleem van alle kanten te belichten. Er zit namelijk ook nog een juridische kant aan de zaak. Kan een Nederlandse regering bepalen wat een buitenlandse vliegmaatschappij buiten de Nederlandse landsgrenzen mag doen? Wout heeft zijn huiswerk weer eens heel slecht gedaan.

  3. HD

    Wij hebben toen geluk gehad, één dag daarvoor vlogen wij over de Oekraïne naar Azië.
    Wel vroegen wij ons af waarom andere landen dit hun maatschappijen dit verboden.
    Hufters in het kabinet waren zoals vaker met hun eigen carrière bezig, dat is wel goed verlopen.
    Voor veel Nederlanders helaas niet.
    Maar Timmermans ( ik zie hem nog janken bij de VN ) zou niet eerder rusten.
    Uiteindelijk is het lichaamsgewicht van deze zak wel behoorlijk verhoogd.

  4. StemPzeweg

    Het zijn de grootste idioten die in Den Haag zitten. Een kind van 3 jaar heeft meer verstand en kan beter van zijn fouten leren dan de eigenwijze autisten die zichzelf volksvertegenwoordigers noemen

  5. dumbfarmer

    dat niet lerend vermogen laten ze op allerlei andere vlakken telkens weer blijken.. waarom zouden die muppets nu wel ineens blijk van geven?

  6. Krasvast

    Heeft Neppie van Jokkie de onderste steen al boven?

  7. Mar

    Malaysia Airlines heeft gekozen voor het vliegen over het conflict. De regering van Maleisië had hun vliegmaatschappij kunnen verbieden over conflictgebieden te vliegen.
    KLM en de Nederlandse regering hebben geen zeggenschap over vluchten van Malysia Airlines. Codesharing houdt in dat KLM ook tickets voor een bepaalde vlucht van een bepaalde maatschappij mag verkopen. Verder valt alles (vliegroute, onderhoud, bemanning) onder verantwoording van de maatschappij die de vlucht uitvoert.

  8. Mistgabel

    En dan hebben we het nog niet eens gehad over de “bewijzen” van Bellingcat, de door Postcode loterij, Soros (en door meer…) gesponsorde, in eerste instantie eenzame mannetje op dat zolderkamertje.

    De 5 miljoen steun Victoria Nuland (VS) voor coup.
    Het geblèr van Verhofstadt en van Baalen op het Maidenplein.
    De krokodillentranen, knuffel, ring en zuurstofmasker van leugenaar Timmermans.

    Oeioeioei, ligt daar nog heel wat onder de onderste steen.

    1. Mistgabel

      5 miljard zelfs…

  9. Woordkunst

    Heeft rutjeknor die onderste steen al naar boven gehaald?

  10. Uwehetgeweten

    Je kan ze aanbieden maar dan wel vermelden.
    Bijvoorbeeld als een attractie , zoals extra spannend en gevaarlijk.
    Raadzaam om een levensverzekering erbij af te sluiten.

  11. 56RdK

    “En zolang een conflictgebied niet onder de kortste vliegroute ligt, is dat waarschijnlijk geen probleem. Maar zodra dat wél het geval is, zoals bij MH17, dan is de inschatting vooral gericht op kostenefficiëntie.”

    Inderdaad, kostenefficiëntie gaat dan boven mensenlevens!
    En als het gruwelijk fout gaat, zoals bij de MH17, worden de soldaten die ter plaatse in oorlog zijn en daar de boel moeten verdedigen als daders aangewezen!

    Terwijl de hoofdschuldigen te vinden zijn in de regeringen en luchtvaartmaatschappijen die doelbewust vliegtuigen uit pure winstbejag over actieve oorlogsgebieden laten vliegen!
    Die puur winstbejag boven mensenlevens stellen, zoals dus die VVD-trien Van Nieuwenhuysen, toenmalig en verantwoordelijk minister in de zaak MH17!

  12. 56RdK

    @Mistgabel,
    Inderdaad, die onderste steen dekt een hele grote stinkende beerput af!

  13. faraday

    MH17: we hebben het hier over het duurste recherche onderzoek sinds de oorlog, maar hard bewijs wie er juridisch hoofdverantwoordelijk is, ligt er nog steeds niet op tafel. Dat weet iedereen ook wel want een burgervlucht hoort niet boven oorlogsgebied te vliegen. Maar de haat tegen de Russen is zo groot dat iedere vorm van logica uit het raam gaat.
    Rusland beleid is een ramp. Ophitsende leugens over Groot Rusland van VVD/Zijlstra, onverstandige uitbreiding NAVO/EU, sancties die onszelf raken, enz. Dat moet anders. In ons belang. Rusland moet een partner worden ook in de strijd tegen islamterreur en massa-immigratie.

  14. Bes Tolen

    De Nederlandse regering heeft zeggenschap over wat er over Nederlands grondgebied vliegt en ook over Schiphol waar het vliegtuig is geweest. De Maleisische vliegtuigmaatschappij en ook Oekraïne zijn klaarblijkelijk niet aangesproken op hun tekortkomingen. Je hebt dus niks aan die lui. Dat is een groot probleem dat al te gemakkelijk wordt genegeerd of domweg vergeten. Dat moet dan wel veranderen. In dit geval gaat het wel om heel veel Nederlandse burgers.

  15. Bes Tolen

    De Nederlandse regering heeft zeggenschap over wat er over Nederlands grondgebied vliegt en ook over Schiphol waar het vliegtuig is geweest. De Maleisische vliegtuigmaatschappij en ook Oekraïne zijn klaarblijkelijk niet aangesproken op hun tekortkomingen. Je hebt dus niks aan die lui. Dat is een groot probleem dat al te gemakkelijk wordt genegeerd of domweg vergeten. Dat moet dan wel veranderen. In dit geval gaat het wel om heel veel Nederlandse burgers.

  16. 56RdK

    “zoals dus die VVD-trien Van Nieuwenhuysen, toenmalig en verantwoordelijk minister in de zaak MH17!”
    Rectificatie: toen was die VVD-gans Melanie Schultz van Haegen verantwoordelijk als minister!

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.