De nieuwe herfstcampagne van kledinggigant American Eagle
Outfitters gooit hoge ogen, en niet alleen vanwege de jeans. De campagne, met
actrice Sydney Sweeney in de hoofdrol, ontketent online een verhitte discussie
over het vermeende einde van ‘woke’ marketing. Met de slogan “Sydney Sweeney
has great jeans” (een woordspeling op “jeans” en “genes”) laat het merk
zien dat aantrekkingskracht en eenvoud nog altijd verkopen. Maar roept het ook
een culturele kentering in de reclamewereld in gang? De campagne bestaat uit korte clips en foto's waarin Sweeney,
bekend van The White Lotus en Euphoria, casual maar verleidelijk
poseert in American Eagle jeans. In een video kijkt ze onder de motorkap van
een auto, waarna de camera uitzoomt op haar achterwerk terwijl ze wegloopt. In
een andere ligt ze op de grond met een hond, terwijl ze zichzelf filmt met een
videocamera. De beelden zijn simpel, speels en vooral sensueel.
Online sloeg de campagne onmiddellijk aan. De clips werden
miljoenen keren bekeken op platforms als Instagram, TikTok en X. Vooral de
tagline “Sydney Sweeney has great jeans” bleek een schot in de roos.
Het einde van ‘woke’ marketing?
Wat vooral opvalt is de manier waarop de campagne wordt
geprezen als een breuk met het zogenoemde
woke tijdperk in reclame. Geen
body positivity, geen diversiteitsboodschap, geen inclusief verhaal. In plaats
daarvan kiest American Eagle bewust voor een knappe, slanke vrouw die inspeelt
op het traditionele schoonheidsideaal.
Journalist Breanna Morello deelde de beelden met de
opmerking: “America is healing.” Andere reacties waren onder meer: “The woke mind virus is dying,”
en “So it turns out that the male gaze is actually good for business.”
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij.
👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren.
Of:
💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Conservatief? Of juist niet?
Opvallend genoeg komt er ook kritiek uit conservatieve hoek.
Hoewel veel conservatieven de campagne verwelkomen als anti-woke, vinden
sommigen het ook problematisch dat de beelden sterk seksueel getint zijn. “Niet
woke is nog niet hetzelfde als conservatief,” aldus een gebruiker op X.
Toch lijken veel marketeers een duidelijke boodschap te
lezen:
verleiding verkoopt. Dat is geen toeval. De aantrekkingskracht
van Sweeney, die momenteel genoemd wordt als mogelijke Bondgirl in de
nieuwe
James Bond-film van Denis Villeneuve, is niet te ontkennen. Zoals iemand op X stelde:
“We went from
Lizzo Elle cover to Sydney Sweeney has great genes in three years.”De virale campagne van American Eagle toont vooral dat de
marketingwereld in beweging is. Het lijkt erop dat veel merken beseffen dat
overdreven ‘inclusieve’ campagnes met geforceerde diversiteit hun beste tijd
gehad hebben.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de angstmedia, het kartel en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via:
NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
Want vrijheid begint met waarheid. En de waarheid is: je hoeft niet bang te zijn.