Matteo Slavini's partij blijft groeien in de peilingen, zwakt anti-EU standpunten af

Geen categorieokt 19 2019, 19:00
De Italiaanse oud-minister van Binnenlandse Zaken, Matteo Salvini, staat al een tijdje droog, maar dat deert zijn partij allerminst. Volgens een recente peiling van Termometro Politico blijft Lega Nord gewoon groeien. Salvini staat met zijn partij op ruim 35% van de stemmen. Zou men in Italië verkiezingen organiseren dan kan niemand meer om Lega Nord heen.
Matteo Salvini deed enkele dagen geleden nog een aantal opmerkelijke uitspraken en verraste vriend en vijand door te stellen dat de Euromunt 'een blijvertje' is. De partij heeft het afwerpen van het juk van de Europese Centrale bank te Frankfurt definitief in de ijskast gezet en wil haar anti-EU retoriek afzwakken, zo meldt Salvini. Volgens de partij zou het anti-EU standpunt leiden tot zetelverlies.
Door de inname van het definitieve EU-standpunt zwakt het eurosceptische geluid van Lega Nord natuurlijk wel wat af. Voorheen wilden diverse kopstukken nog breken met de Europese Monetaire Unie (EMU) en de Euromunt inruilen voor de Italiaanse Lira. Maar in die richting wil Salvini het niet langer zoeken. In de peilingen groeit de partij echter door, ondanks de koerswijziging, die Salvini toelichtte tegenover de Britse krant the Telegraph:

“Ik zeg dit voor eens en nooit meer. Ik wil niemand meer binnen of buiten mijn partij over de Europese Monetaire Unie horen. Lega Nord heeft niet de intentie om de EMU of de Europese Unie te verlaten"

Volgens Matteo Salvini is de Euromunt 'niet terug te draaien' en heeft een interne partijdiscussie over de EMU dan ook geen zin. Hij wil komende tijd "niemand meer over het standpunt horen" en zich richten op de volgende verkiezingen. Toevallig is de nieuwe koers ingezet in de week dat ook de Brexit steeds onwaarschijnlijker lijkt.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten