Blijf bij me, want ik ga je in dit stuk behoorlijk heen en
weer slingeren. Dat moet even. Zie het maar als gevolg van de slapeloze nachten
uit de afgelopen week en een lange dag in een studio. Aangezien ik als purist schrijfsels
van binnen naar buiten laat ontstaan en niet binnen tientallen minuten door een
AI-agent laat tikken, is dit wat je nu van me krijgt.
Hi, ik ben Dina-Perla. Ik ben vrijdenker (in plaats van
alcoholist ja). Uit noodzaak en voor mijn welzijn heb ik me losgemaakt van de
kaders waarin ik opgroeide. Om in lijn te leven met waar ik voor sta. Integer. Om
vele transgenerationele zaken op te lossen en ‘het werk’ als individu te doen.
Met succes en kin in de lucht. Niet om bij wijze van alles te doen wat God
verboden heeft. Welke God dat ook voor je moge zijn. Of geen God. Zo’n
spannende persoonlijkheid ben ik niet.
Zo ben ik geen feestbeest. Het aantal mannen op mijn pad staat
letterlijk op één pagina in een notitieboek. Lach me maar uit. Doe ik ook. Vooral
vanwege het idee dat ik een femme fatale zou zijn. Niet op die manier in ieder
geval. Ik heb klassieke normen en waarden. Ik ben rustig en zachtaardig. Al
helemaal als veertigjarige. Maar mijn vrijheid is wel degelijk de rode draad van
mijn leven.
Als ik financieel onafhankelijk zou zijn, zou ik in de
natuur
en aan zee, ver van andere mensen kunst maken, filosoferen en leren. Met
Pom (hond) de eerste, tweede, derde enzovoorts. Af en toe zou ik de mensen weer
opzoeken. Bijvoorbeeld om hen toe te spreken. De praktijk is voorlopig een
stads en financieel afhankelijk compromis.
Zaterdag sprak ik af met een oud-journalist. Het gesprek
ging amper over de zee, maar zoals alles de laatste tijd, te veel over Israël
en inmiddels
Iran. Over hoe ik op bizarre tijden naar X grijp om te kijken hoe
de wereld alweer verder in brand staat. Wat voor kuiperijen er nu weer zijn bijgekomen.
Ondanks dat ik gesloten gemeenschappen bekritiseer. Gemeenschapsvormen die in
Israël nog bestaan.
Ik kan niet ademen, zei ik tegen mijn kennis. Wat heb ik
‘hen’ die mij dood willen aangedaan? Veertig jaar doe ik al mijn best, overal
waar ik kom en met wie ik ook omga. Geen verschil tussen het supermarktteam en
de C-suite. Minister President van de wereld? Dat zal me worst wezen. Dezelfde
behandeling.
In een Derde Wereldoorlog
Hoe ik op het schoolplein van het MLA (Montessori Lyceum
Amsterdam) in 5 en 6 VWO tussen kliekjes laveerde, is hoe ik erna in de
samenleving ben doorgegaan. Dus of ik nou rechts, links, midden, of op een
andere planeet publiceer, het maakt allemaal niet uit. Na twintig jaar in de media
(en de rest) kennen mensen dit van mij. Mijn neiging om mensen te snappen en op
inhoud te verbinden.
Maar ik had er alles voor gegeven om niet Joods geboren te
zijn, zei ik tegen mijn kennis. Wie echter denkt dat ik het werk (
Exodus
uit de vuurtoren) als een soort van klokkenluider, activiste en
schrijver/spreker uit (zelf)haat heb gedaan, weet niet hoe mis die het heeft.
Wanneer je kunt uitzoomen en begrijpt wat er allemaal aan schort, spreek je je immers
uit liefde uit. Alleen zit deze wereld inmiddels in een immense verschuiving. We
zitten in een
Derde Wereldoorlog. We komen eruit, maar deze fase zal zeker tot
2030 doorgaan.
Jaloers op al die privilegemensen die mijn lasten niet dragen,
ben ik wel. Als ik zo’n privilegemens vol vanzelfsprekende belonging zou zijn
(kom ik op terug in een ander verband), zou ik ook over ‘luxueuze
liefdesverslavingen’ schrijven, zoals de Elizabeth Gilbert’s van deze wereld. Zorgeloos,
luchtig en universeel. Maar ik heb andere zaken aan mijn hoofd, zoals Israël.
Een bom erop en we zijn er klaar mee
Het zou me minder moeten bezighouden. Zo’n dag in de studio is
zo gek nog niet. Want aan bijna 24 uur per dag betrokkenheid en zelfs (verknipte)
verantwoordelijkheid, ga je onderdoor. Aan haat en complotten die weer
rijkelijk op X en erbuiten vloeien. Zoals, de ‘kakkerlakken’ zitten lekker met
elkaar op een hoop in de val. Een paar jaar geleden kwam een Nederlander op
mijn pad die doodleuk tegen me zei: een
bom erop en we zijn er klaar mee.
Maar denk je dat zíj op dergelijke wijze zich om mij
bekommeren, vroeg ik mijn kennis. Mijn familiesysteem bijvoorbeeld waar ik me uit
ontworsteld heb, die deels in Israël woont? Natuurlijk niet! Wat ik ook doe, zei
ik, ik kom er gewoon niet van af. Ik geloof dat heel het terras bij Café
Wildschut me hoorde.
De laatste tijd praat ik wel bijna dagelijks met een
orthodoxe vriendin uit mijn schooltijd die er woont. Die me omarmt zoals ik ben
en met wie ik nog het mooie van mijn achtergrond kan delen. Dat is wel
wederkerig. Stop met al dat nepnieuws, roept ze dan. Pleur dat scherm opzij.
Maar dat lukt me gewoon niet.
Haar blinde vertrouwen in God en de afloop van wat er
speelt, is jaloersmakend. Ik daarentegen voel me gewurgd en houd mijn hart vast.
Vele malen hebben we geconstateerd dat ik me meer zorgen maak vanuit Nederland
dan zij die er middenin zit en in de nacht met haar gezin de schuilkelder in
moet rennen. Het voelt alsof de aarde momenteel zelf in angst ademt.
Symboliek van de datum
Pakistan wil Iran steunen. Religieuze breuklijnen worden
opnieuw als wapens ingezet. Pakistan beschikt bovendien over nucleaire zooi.
India waarschuwt Pakistan dat ze gaan aanvallen als Pakistan zich met het
Midden-Oosten mengt. De grenzen bij Pakistan en Iran zijn dicht. Rusland lijkt
eerder te neigen naar solidariteit met Amerika dan Iran, maar dat gaat nog alle
kanten uit en is dus volledig onbetrouwbaar. Turkije moet geen vreemde verhalen
verzinnen en rare stappen zetten (religieuze breuklijnen…). Ze worden gewoon door
de NATO beschermd. China wil dat hun mensen in Iran vertrekken.
De Amerikaanse achterban is verdeeld tussen ervoor gaan of
Amerika uit deze
oorlog houden. Oorlogsmiddelen stuurt de VS ondertussen wel
richting het Midden-Oosten. Amerika staat achter Israël, maar gaat in korte
tijd van hot naar her met hun standpunten. Iran bereidt zich voor om
Amerikaanse doelen aan te vallen.
Wat van Amerika’s uitspraken waar is, of
strategie
of afleiding valt nog te bezien. De zogenaamde onderhandelingen tussen de
VS en Iran op het gebied van die nucleaire zooi bleken immers ook een
afleidingsmanoeuvre te zijn. Iran kreeg 60 dagen. Op dag 61 volgde de aanval
van Israël op Iran. Dat Iran die nucleaire zooi heeft, is allang vastgelegd
trouwens (International Atomic Energy Agency).
Voor de ‘incrowd’ van deze heilige en existentiële oorlog,
is de symboliek van die 6/13 duidelijk, dus de datum van Israël’s eerste aanval
op Iran. De 613 ge- en verboden uit het Jodendom. Er is zoveel waar de lokale leek/pers
echt geen moer van snapt… Dit is geen theoretisch schaakspel. Dit gebeurt nú. Als
dit artikel uitkomt, zullen er een heleboel nieuwe updates zijn.
Duidelijk is dat dit ideologie en religie op oorlogspad is.
Het gaat niet over rechten, land, olie en andere middelen/geld of invloed. Het
gaat over het misbruik en de stupiditeit van overtuiging. Tot aan doodsculturen
aan toe. Dat brengt me, pijnlijk genoeg, terug bij het debat in de Tweede Kamer
over de zogenoemde dekolonisatieagenda van D66. Omdat leren nogal een uitdaging
is…
King en Baldwin zochten geen ideologische afrekening
Mpanzu Bamenga (D66) verdedigde de dekolonisatieagenda met
een beroep op het slavernijverleden en het koloniaal systeem dat volgens hem
tot op de dag van vandaag doorwerkt. Voor een deel klopt dat en voor een deel
niet. Zijn woorden zijn niet zonder gevaar, zeker in deze tijd niet. Overtuiging
doet ertoe, zeker wanneer die gekoppeld wordt aan ideologie.
Wat Bamenga voorstelt, wordt gepresenteerd als herstel, maar
draagt het risico van een nieuwe, vicieuze cirkel. Een waarin slachtoffers
verschuiven richting daderschap. Of op z’n minst in een moreel onaantastbare
positie worden geplaatst. Het debat met Joost Eerdmans was pijnlijk om te zien.
Niet vanwege de clash, maar vanwege de spraakverwarring.
Geloof me, ik heb Bamenga in het verleden toegejuicht omdat
ik het verlies van zijn zus, als ik het goed begrijp, door etnisch profileren
en de rest van zijn levensloop bevatte. Breder gezien, had ik zelfs geen
aarzeling om zwarte piet te hervormen (als de Nederlandse identiteit daarover
gaat joh, is dat wel heel armoedig). Maar nu zie ik de problemen al van ver
aankomen. Wie ik ben om me te mengen in specifiek dit debat? Ik heb Martin
Luther King en James Baldwin als een malle bestudeerd.
Ik ben geen ‘donkere’ vrouw, maar wel een vrouw die net als
veel Joden en donkere mensen de historische parallellen tussen beide groepen op
waarde weet in te schatten. Wie met aandacht luistert, hoort King’s en
Baldwin’s stem nog altijd in het hier en nu. Wie zich bovendien echt verdiept,
constateert hoezeer King bevatte dat Israël een spiritueel (dit op de eerste
plaats en dan pas politiek of nationalistisch), natuurlijk en noodzakelijk
gegeven is. Dus Bamenga, speechen tijdens een 4 mei-bijeenkomst maar dit
gegeven miskennen, is toch echt misbruik en stupiditeit van overtuiging in de
praktijk.
King en Baldwin (en anderen) zochten geen ideologische
afrekening. Geen omkering van macht. Geen verschuiving van slachtoffer naar
dader. Ze wilden gelijkwaardigheid. Menselijkheid. Saamhorigheid. De destructieve
strijd om historische correctie, verontschuldigingen, herstelbetalingen en
morele suprematie werkt niet helend, maar verlammend. Die van Halsema jegens
Joden voor de rol van Amsterdam in de Tweede Wereldoorlog vond ik zelf ook maar
niks. En nietszeggend of niet zuiver genoeg in context van vandaag de dag.
De dekolonisatieagenda zie ik vanuit omkering en daderschap
ontstaan. Cirkels van schuld en slachtofferschap. Een nieuw systeem van
uitsluiting. Ditmaal in naam van gerechtigheid. Terwijl de vervolgstap van oorlog
hels is. Kíjk dan! Dat willen we niet.
Ideologie als motor, religie als vlag en menselijkheid als eerste
slachtoffer
De patronen van oorlog zijn universeel: ideologie als motor,
religie als vlag en menselijkheid als eerste slachtoffer. Dan laat ik
economische belangen en dergelijke achterwege. Er bestaan heus wel
tussenoplossingen voor de erkenning van onrecht, structurele ongelijkheid en
rijkdom door slavernij. Die ook de tijdloop, praktische bezwaren, (gebrek aan)
collectieve en uniforme schuld en symboolpolitiek versus daadwerkelijke,
structurele verandering in het hier en nu behelzen. Bijvoorbeeld investeringen
in onderwijs en gemeenschapsprojecten. Of hervormingen die gericht zijn op het
tegengaan van institutioneel racisme. Langdurige oplossingen.
Misbruik en stupiditeit van overtuiging heeft te maken met
hoezeer mensen situaties in verschillende landen, regio’s en maatschappijen
op
één hoop gooien. Bijvoorbeeld te pas en te onpas over het kolonialiseren
van een maatschappij praten. Of grote conclusies trekken over het Midden-Oosten
door voorbij te gaan aan het eenmalige karakter van ideologie en religie (terreur)
ter plaatse. Er komt geen vergelijkbare situatie in de wereld voor. Uiteraard vaak
zonder er ook maar één keer te zijn geweest. Die vlieger gaat niet op, dus
kappen met dat ongezonde geflirt.
Spirituele waarheid voorbij religie en ideologie
Laat me controversieel zijn uit diepe wanhoop en frustratie.
Die hele Tempelberg — waar Jodendom, Islam en Christendom hun heilige symbolen
op projecteren — mag wat mij betreft worden platgebombardeerd. Niet uit haat of
aanval, maar omdat ik niet zie hoe wat daar staat vrede gaat dienen. De beste
wake-up call voor de mensheid. Wat je nú ziet, kan nooit het idee van
goddelijkheid zijn.
Maar als je denkt dat ‘een bommetje erop gooien’ het
probleem oplost, dan ben je niet goed bij je hoofd. Zelfs als alle Joden zouden
worden uitgeroeid, wat nooit gaat gebeuren, dan nog zou daar op die plek iets blijven
bestaan wat voor anderen anders zou aanvoelen. Niet iets religieus, maar iets
spiritueels. Iets wat Martin Luther King begreep. Een sleutel en passend slot.
Dat gaat niet over stenen, koepels, beelden, weet ik het.
Dat gaat over iets vanuit de basisprincipes van de wereld. Zoals inheemse afstammelingen
dat nog altijd hebben bij specifieke energetische vortexen. Plekken die niet
alleen betekenis hebben door hun geschiedenis en manier van leven. Een
aansluiting voor spirituele zuurstof. Kortom, een plek die mensen daarom nooit
dezelfde metafysische voeding geeft als die zij daar ontvangen.
Je kunt er iets van meekrijgen, zoals wanneer je bijvoorbeeld
Sedona, Arizona bezoekt. Of het haten en willen vernietigen. Maar je kunt dat
ontastbare op die locatie, gekoppeld aan die mensen nooit volledig overnemen, bezitten
of nabootsen. Omdat het een natuurwet is. Zo simpel is deze spirituele waarheid
voorbij religie en ideologie. Op de foto hieronder zie je een mix van religie (zucht,
ik moest me verplicht bedekken met doeken voordat ik het terrein van de
Klaagmuur op mocht) en dat ontastbare waar ik het over heb (zie mijn expressie).
Ik was twintig.
Veel mensen gaan hier nu ongetwijfeld over vallen, want dit
klinkt ‘zweverig’. Of ze gaan zich afvragen wat het verschil is met religieuze
en ideologische overtuiging. Kijk maar naar waar je wel en niet in mag. Koppel
dat aan wat ik hier zojuist uitleg et voilà. Menselijkheid en redelijkheid
komen voort uit dat ontastbare waar ik het over heb.
Volledig op inhoud
Wat goed bedoeld is, kan omslaan in herhaling van patronen
die we dachten – hoopten – achter ons gelaten te hebben. Dat is niet hoe heling
werkt. We moeten juist nu vasthouden aan de enige houvast die we nog hebben. Gedeelde
menselijkheid, onafhankelijk van kleur en de hele mikmak. Aan tussenoplossingen.
We moeten complottheorieën laten varen. Ook lokale en op het
oog kleinschalige. Zoals dat Geert Wilders het kabinet liet vallen vanwege
Israël. Alsof alles terug te voeren is op een zionistisch (inmiddels zo
vervuild als bijvoorbeeld ‘nigger’) complot. Een neurologisch virus. Wilders
brak op immigratie, niet op Jeruzalem. Stop met die walgelijke bijdragen aan
bijna zesduizend jaar oude samenzweringen. Kap met de brandstof voor haat. Als
je dat niet kunt, zoek je maar hulp voor je neurologische kwaal.
Kortom, cirkels doorbreken. Vooral geen door de mannen
gecreëerde en vastgehouden bewustzijnsvormen waar we na deze periode eens goed
onderzoek naar moeten doen. Laat dit alsjeblieft de allerlaatste oorlog zijn. Genoeg.
Op individueel niveau is er ondertussen nul excuus voor spraakverwarring. Dus kies
voor vrede vanuit moed, liefde en waarheid. Kies voor een wereld waarin het
echt niet uitmaakt wie je bent, maar waar het om gaat. Volledig op inhoud. Nu laat
ik je los en ga ik slapen.