Als goed christen heeft mevrouw Karen van
Oudenhoven, baas van het Sociaal Cultureel Planbueau, SCP, ons via Het FD op
het hart gebonden “barmhartig” te zijn tegenover uitgeprocedeerde asielzoekers.
In een vorige bijdrage heb ik barmhartigheid afgezet tegenover het voeren van
een solide en doortastend beleid. Ik kwam tot de slotsom dat barmhartigheid een
destructieve uitwerking daarop heeft. Ik wil thans ingaan op barmhartigheid in
relatie tot de werking van ons brein en het christendom.
Barmhartige Samaritaan
De roep om
barmhartigheid refereert aan de parabel van
Jezus Christus over de Barmhartige
Samaritaan, Leviticus 10, 25-37. De barmhartigheid die de Samaritaan ten toon
spreidde zal bekend zijn. Hulp aan het slachtoffer met opvang in de regio, de
herberg. De boodschap van Christus is: “hebt elkaar lief”, Johannes 13, 34-35
en “Hebt uw naasten lief, als uzelf”, Matteus 22:39. Dat is een geweldige
boodschap. De kwestie is echter dat men Jezus’ woorden verkeerd interpreteert.
Christenen menen ten onrechte dat voor allen - het collectief - een gelijke
portie naastenliefde geldt. Mevrouw Van Oudenhoven denkt dat blijkbaar ook want
zij zegt dat voor álle uitgeprocedeerde asielzoekers - het collectief - een
gelijke portie barmhartigheid moet
gelden. Maar zo werkt ons brein niet en zo heeft Jezus het niet bedoeld. Eerst
ons brein, daarna over Jezus.
Ons brein maakt
rationeel onderscheid Iedere psycholoog zal kunnen vertellen dat
het onjuist is te veronderstellen dat voor allen een gelijke portie
barmhartigheid kan gelden. Ons brein maakt voortdurend onderscheid des
persoons. We kunnen ons brein een instrument noemen dat voortdurend zo
rationeel mogelijk onderscheid pleegt. Mensen zijn groepsdieren en in die groep
geldt wie je te vriend houdt en wie niet. Voor wie geldt barmhartigheid en voor
wie niet. Bij dreiging schakelt het brein over op sociale zelfbescherming. De
amygdale - de angstdetector - slaat aan en de prefrontale cortex berekent wat
barmhartigheid oplevert. Wat is het risico van onbarmhartigheid? Een compliment activeert vertrouwen en is
goed voor de samenwerking binnen de groep en voor het smeden van een verbond en
barmhartigheid. Telkens zijn we bezig met het rationeel onderscheid. Zo werkt
ons brein en helpt ons te overleven, evolutionair door de duizenden jaren heen.
Wetenschap en
transcendente Het
christendom heeft door de decennia heen voortdurend de aftocht moeten blazen
ten gunste van de wetenschap. De claim van waarheid ging teloor, wat overbleef
was het transcendente. En dat is goed want mensen hebben dat nodig, mits met
mate toegepast, dus zonder elkaar de hersens in te slaan. Wat de barmhartigheid
betreft weten christenen niet van wijken in negatie van de werking van ons
brein en van ons menselijk gedrag. De gedachte dat voor een collectiviteit
algemene barmhartigheid geldt kan het laatste bastion genoemd worden waar
‘echte’ christenen aan vasthouden. Barmhartigheid geldt per individu. Voor
‘echte’ naasten (familie en directe omgeving) geldt empathie. Voor degenen
daarbuiten zijn we barmhartig indien ons brein daartoe besluit, dus op
individuele basis, conform de Barmhartige Samaritaan.
De
evolutietheorie en psychologie zijn blijkbaar aan Van Oudenhoven voorbijgegaan.
Haar oproep om algemeen barmhartig te zijn is niet correct, want zo werkt ons
brein niet. Een functionaris die zich baas van het Sociaal Cultureel Planbureau
mag noemen zou toch beter moeten weten. Het is bevreemdend te lezen dat mevrouw
Van Oudenhoven psychologie gestudeerd heeft aan de RUG. Hoe komt het dat zij
dan niet begrijpt dat een algemene barmhartigheid niet spoort met de werking
van het brein? Een algemene oproep contra racisme werkt evenmin. Zo werkt ons
brein niet.
De
barmhartigheid volgens Jezus
Jezus bedoelde met de Barmhartige Samaritaan te
zeggen dat je een individu die hulp
nodig heeft zal helpen, niet omdat het moet om te voldoen aan algemene oproep -
maar omdat je dat doet vanuit je hart. Dat betekent dat je dat dit telkens
gericht is op het individu, maar niet op de collectiviteit zoals Van Oudenhoven
stelt. Jezus voegde daar aan toe dat het je dan niet kan schelen wat of wie het
slachtoffer is, zonder aanzien des persoons. Je hart zegt immers:
“helpen!” Barmhartigheid richt zich dus
op het individu en niet op de collectiviteit. Jezus begreep dat zeer goed en
was volkomen in overeenstemming met de werking van ons brein, zoals we later
begrepen.
Frits Bosch, econoom en socioloog, auteur van ‘De Wereld volgens Ayn Rand'.