Frits Bosch is columnist voor De Dagelijkse Standaard.

-Frits Bosch- Chinezen veroveren economisch de wereld. Alle hens aan dek!

Opinie01 okt , 14:30
Fiat, Volkswagen en Alfa Romeo gaa een aantal weken hun fabrieken sluiten. Concurrentie uit China is de boosdoener.
De tijden zijn voorbij dat vooral Duitse automerken gigantische omzetten behaalden in China. China heeft zwaar ingezet op auto’s en ze zijn daar succesvol in. Hun auto’s zijn goedkoop en kwalitatief hoogwaardig. Of ze mooi zijn is een tweede. Chinezen en Europeanen vinden ze blijkbaar prima. Chinezen kopen nu Chinese auto’s. Chinezen zijn in korte tijd de grootste auto producenten ter wereld geworden dankzij de prijsoorlog die ze ontketend hebben. Ze hebben een overcapaciteit die ze ultragoedkoop van de hand doen. Er zijn talloze merken waarvan de bekendste zijn BYD, Xpeng, Changan, Zeekr, Dongfeng, Geely, Volvo en MG.  
Maar ook Chinese omzet daalt. In de eerste vijf maanden van 2024 -/- 12%. Ze leiden verlies met beneden kostprijs verkopen. Dat doet ze weinig omdat de staat kan ondersteunen. De prijzen blijven laag totdat ze de concurrentie hebben uitgeschakeld en daar zijn nu duidelijke tekenen van. Cut throat competition. Ze zijn ook voorbij Japan. Toyota gaat nog, maar Nissan is drama. Europa is de nummer 1 doelstelling. Ford en GM hebben de tariefprotectie in de VS maar ze hebben grote fabrieken in China vanwege de ooit lage lonen. Die fabrieken gaan richting sluiten.
De conclusie is dat zich een drama aan het voltrekken is met grote consequenties. Europa moet haar markt beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Een voortgaande prijsoorlog is voor de Duitse auto industrie niet goed. Probleem is wel dat de Chinezen tarieven vrij makkelijk weerstaan met behulp van de staat. Vliegtuigen is hun volgende doelstelling. Chinezen nemen economisch de wereld over.
Frits Bosch, econoom en socioloog, auteur van ‘De Wereld volgens Ayn Rand'.
afbeelding1
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading