De tijden zijn voorbij dat vooral Duitse automerken
gigantische omzetten behaalden in China. China heeft zwaar ingezet op auto’s en
ze zijn daar succesvol in. Hun auto’s zijn goedkoop en kwalitatief hoogwaardig.
Of ze mooi zijn is een tweede.
Chinezen en Europeanen vinden ze blijkbaar
prima. Chinezen kopen nu Chinese auto’s. Chinezen zijn in korte tijd de
grootste auto producenten ter
wereld geworden dankzij de prijsoorlog die ze
ontketend hebben. Ze hebben een overcapaciteit die ze ultragoedkoop van de hand
doen. Er zijn talloze merken waarvan de bekendste zijn BYD, Xpeng, Changan,
Zeekr, Dongfeng, Geely, Volvo en MG.
Maar ook Chinese omzet daalt. In de eerste vijf maanden van
2024 -/- 12%. Ze leiden verlies met beneden kostprijs verkopen. Dat doet ze
weinig omdat de staat kan ondersteunen. De prijzen blijven laag totdat ze de
concurrentie hebben uitgeschakeld en daar zijn nu duidelijke tekenen van. Cut
throat competition. Ze zijn ook voorbij Japan. Toyota gaat nog, maar Nissan is
drama. Europa is de nummer 1 doelstelling. Ford en GM hebben de tariefprotectie
in de VS maar ze hebben grote fabrieken in China vanwege de ooit lage lonen.
Die fabrieken gaan richting sluiten.
De conclusie is dat zich een drama aan het voltrekken is met
grote consequenties. Europa moet haar markt beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Een voortgaande
prijsoorlog is voor de Duitse auto industrie niet goed. Probleem is wel dat de
Chinezen tarieven vrij makkelijk weerstaan met behulp van de staat. Vliegtuigen
is hun volgende doelstelling. Chinezen nemen economisch de wereld over.