shutterstock 2115215084

-Michel Mulder- 'Een klantenbriefje aan Essent'

Opinieokt 09 2022, 8:41
Directie Essent
Willemsplein 4
5211 AK Den Bosch
Geachte dames, heren,
Omdat deze mail op social media geplaatst wordt, vermeld ik slechts mijn naam, en geen verdere klantgegevens.
Vandaag 8 oktober mocht ik van u een brief ontvangen met daarin een tariefsverhoging, ingaande per 7 november.
In deze brief geeft u aan dat de tarieven eerst per 1 oktober zouden wijzigen, maar dat dit vanwege de vele onrust - maar feitelijk door het ingrijpen van de ACM - nu is verschoven naar 7 november.
U geeft tevens aan dat het tarief in november en december hoger wordt dan eerder aangegeven, dit omdat het nieuwe tarief niet over 3 maar over 2 maanden wordt verspreid, waarmee u indirect aangeeft dat u op papier weliswaar de verhoging een maand heeft uitgesteld, maar in feitelijke bedragen niet, wat op mij als consument overkomt als zéér laakbaar gedrag.
Het is u als energieleverancier bekend dat er vanaf 1 januari een energie plafond geldt van €0,40 per kwh onder een maximaal verbruik van 2900 kwh.
Mijn jaarlijks verbruik valt ruim onder deze 2900 kwh, en valt dus per 1 januari 2023 onder het €0,40 tarief, maar toch vindt Essent het nodig om voor deze laatste 2 maanden - eigenlijk 3 - mijn tarief te verhogen van €0,29447 naar €0,52943.
Dit is ordinair graaigedrag wat hoort bij een spreekwoordelijke 'rupsje nooit genoeg,' wat in deze staat voor de directie en aandeelhouders van Essent.
U hoort als leverancier van een product dat behoort tot de eerste levensbehoeften niet alleen oog te hebben voor uw eigen financiële gewin, maar voor een even groot, misschien zelfs wel groter deel voor uw maatschappelijke en menselijke verantwoordelijkheid.
Wij als consumenten lezen vele berichten over de megawinsten die energiebedrijven momenteel maken over de rug van de consument, maar dat doet bij u zelfs niet het morele besef ontstaan om de laatste 3 maanden van dit jaar, voor het prijsplafond, geen extra verhoging door te voeren, om de consument iets meer ademruimte te geven.
En nu we het over de verhogingen hebben, waar kunnen wij als consument verifiëren of deze prijsverhogingen wel noodzakelijk zijn, of slechts om de diepe zakken van de energiemaatschappijen nog verder te vullen?
U kunt als Essent morgen wel komen met het bericht dat een kwh €9,95 gaat worden, maar heeft u daarbij - gezien de importantie van uw product - niet de maatschappelijke en ethische plicht om deze prijsverhoging met bewijzen te onderbouwen?
U als Essent, en de overige energiemaatschappijen, schuift de rekening van de 'energiecrisis' volledig op het bord van de consument met deze exorbitante prijsverhogingen, maar vergeet daarbij dat ons maandbedrag bestaat uit een geschat voorschot. Wie zegt dat wij als consument het volledige gewicht van dit voorschot moeten dragen? Er zijn nu mensen en bedrijven die letterlijk kapot gaan aan hun voorschot, terwijl ze eind van het afrekenjaar misschien wel honderden, of duizenden euro's terugkrijgen. In deze begint u een enge vergelijkenis te vertonen met de belastingdienst, die het voor de consument ook niet leuker kan maken.
Als laatste wil ik opmerken dat de huidige rol van Energiemaatschappijen naar mijn mening rijp is voor een proefproces, omdat er in mijn ogen sprake is van een vorm van kartelvorming, omdat wij als consumenten geen enkele optie meer hebben om over te stappen naar een voordeligere concurrent, omdat alle energiemaatschappijen dezelfde vorm van inhaligheid vertonen.
U, geachte directie van Essent, moet niet alleen een gevoel van schaamte krijgen over de extra prijsverhoging die u gauw nog even invoert voor het energie plafond, u moet zich letterlijk kapot schamen dat uw ordinaire winstbejag bedrijven een faillisement induwt, en consumenten misschien wel letterlijk de dood in, omdat zij de verwarming of hun gasfornuis niet meer aan durven, of kunnen doen.
M Mulder
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten