Bam! Max Verstappen voor tweede keer Wereldkampioen na knotsgekke Grand Prix van Japan

Bam! Max Verstappen voor tweede keer Wereldkampioen na knotsgekke Grand Prix van Japan

Geweldig goed nieuws voor alle Nederlandse Formule 1-fans: Max Verstappen van Red Bull Racing is voor de tweede keer (op rij) wereldkampioen geworden. De Nederlandse coureur won de Grand Prix van Japan, namelijk, en Charles Leclerc van Ferrari moest genoegen nemen met een dérde plek. Daardoor is het verschil tussen Max en zijn naaste belagers - Leclerc én Red Bull-teamgenoot Sergio Perez - zo groot dat ze hem niet meer kunnen inhalen in de rest van het seizoen, ook niet als zij elke race winnen en hij overal crasht.

Het was een bizarre race in Suzuka, Japan. De race begon in de regen. Meteen waren er twee uitvallers: Ferrari-coureur Carlos Sainz die keihard crashte en Alex Albon (Williams) wiens motor ermee ophield. Op dat moment kwam er meteen een safety car naar buiten, omdat de situatie te gevaarlijk was... een situatie die nog eens verergerd werd omdat de FIA het blijkbaar een geweldig goed idee vond om een truck op de baan te zetten om Sainz's auto terug te halen, terwijl Pierre Gasly van AlphaTauri daar nog rondreed. Dit zorgde voor heel veel kritiek van verschillende coureurs.

"Hoe kunnen we het eindelijk duidelijk maken dat we geen trucks op de baan willen?" vroeg Perez bijvoorbeeld. "We verloren Jules [Bianchi] door die fout. Wat vandaag gebeurd is, is totaal onacceptabel!!!!! Ik hoop dat dit de laatste keer is dat ik dit gezien heb!"

Lando Noris denkt daar net zo over:

Vervolgens lag de race lange, lange, lange tijd stil. Zo lang, zelfs, dat de klok ging tellen. Na het begin van een race heeft de FIA maar 3 uur om een race af te ronden (na een rode vlag). We zagen die klok wegtikken van 3 naar 2 uur, naar 1 uur... en toen ging het pas weer van start met ongeveer driekwartier over.

Op dat moment was het eerst even spannend. Leclerc en Max, die eerste was, trokken met zijn tweeën weg van de rest van het veld (met Perez in derde positie). Maar na een ronde of vijf kon Leclerc Max helemaal niet meer bijhouden. Het verschil werd continu groter. Uiteindelijk had Max een voorsprong van 23 seconden.

In de Formule 1 is er een regel: als er minder dan 50% van de geplande rondes verreden worden krijgen de coureurs niet de volledige punten. Maar bij 50% of meer wél. Dat lukte uiteindelijk. Want er stonden 53 rondes op het programma. De 27 rondes werden gehaald. Boem.

Fantastisch natuurlijk. Maar Max was ondanks zijn zege nog geen wereldkampioen. Hij moest acht punten pakken op Leclerc en zes op Perez. Leclerc was tweede, wat hem 18 punten opleverde. Max was eerste: 25 punten. Verschil: 7 punten.

Maar toen gebeurde er iets moois: Sergio Perez had het gat met Leclerc gedicht en zette de aanval in. Leclerc kon hem van zich afhouden... tot de laatste bocht, toen hij van de baan schoot, de baan afsneed, en vervolgens Perez ook nog eens van de baan duwde toen hij er weer op kwam. Het leverde Leclerc een straf op van 5 seconden, waardoor hij niet tweede werd, maar derde. Dat waren dus 15 punten. Verschil met Max: 10 punten.

Het verschil met Perez moest 6 punten zijn. Dat lukte: Perez kreeg 18 punten, Max 25: verschil 7.

En ja, daardoor is Max wéér wereldkampioen:

Een geweldige prestatie, natuurlijk. Verstappen zei na de race dan ook aan bijzonder trots te zijn. En opvallend genoeg was het ook voor de tweede keer op rij dat hij die titel pakte met wat hulp van Perez; zonder die actie op Leclerc was Max waarschijnlijk volgende week (pas) kampioen geworden. Nu mag hij dat feestje vandaag al vieren, wat voor hem en zijn team geweldig mooi is omdat zijn motor mede geleverd wordt door Honda, wat natuurlijk een trots Japans team is.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties