Joh. Accijns op benzine in Nederland allerhoogst

We betalen ons blauw aan accijnzen op benzine en lpg, waardoor we noodgedwongen over de grens gaan tanken. Goed bezig, VVD en PvdA!

Er zijn weinig dingen zo dom als belastingverhogingen. Op de korte termijn levert het misschien een paar extra centen voor de staatskas op, maar als het even kan gaan wij Nederlanders liever de grens over om geld te besparen, met als gevolg dat er niet méér maar juist minder geld naar de overheid gaat.

De politiek is nu echt te ver gegaan. Nederland heeft op dit moment de hoogste accijns op benzine en lpg van alle Europese landen. Volgens een ranglijst van Nove, waar maar liefst 1000 zelfstandige tankstations bij zijn aangesloten, betalen we in Nederland 77 cent accijns per liter benzine. En dat is dan nog zonder 21 procent btw.

Volgens directeur Erik de Vries gaan steeds meer mensen en bedrijven in de buurlanden tanken. “Daardoor helpen wij alleen maar de staatskas van de buurlanden,” zegt hij.

Dat zogenaamde ‘weglekeffect’ zal volgens De Vries oplopen tot ver voorbij de 600 miljoen euro.

Het is niet meer dan logisch dat er sprake is van een weglekeffect: door de accijnsverhogingen tanken wij liever in het buitenland en als we er dan toch zijn, halen we ook een treetje bier. Nederland is een klein land en in België en Duitsland, om maar een paar landen te noemen, zijn de accijnzen en btw op benzine en lpg en ja, ook op producten als bier en wijn vele malen lager dan in Nederland.

Nederlandse tankstations in de grensstreken dreigen logischerwijs in de problemen te komen. Want wie wil er nou bijna twintig cent per liter meer betalen aan benzine? Niemand. En toch blijft het kabinet van VVD en PvdA achter de accijnsverhoging van begin dit jaar staan. Het kabinet bewijst opnieuw niet bepaald ondernemersgezind te zijn, en dat de burger zich al blauw betaalt aan belastingen kan VVD en PvdA al helemaal niets schelen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

21 reacties

  1. OphEUffen

    N.b. de ondernemerspartij bij uitstek heeft het tenslotte voor het zeggen. Bij (gemaniplueerde) polls lees ik steevast dat er nauwelijks ondernemers op de PVV stemmen. Succes met jullie VVD mannen. Deze ondernemerspartij bij uitstek  komt net zo goed op voor ondernemers als de PVDA voor arbeiders.

  2. pietkremer

    De horeca in de grensstreek zal ook de gevolgen ondervinden van de accijnsverhoging op benzine en alcohol. Wie met zijn vrouw, vriendin of hele gezin in Duitsland gaat tanken, zal als het beter weer wordt, in de verleiding komen om in Duitsland ook een Kaffee mit Kuchen te nuttigen of een maaltijd te gebruiken. In Nederland zul je als huisvader je hele gezin niet zo snel tracteren op een etentje, want dan ben je een godsvermogen kwijt. Zo eten mijn vrouw en ik op doorreis naar mijn dochter in Italie in ons Gasthof in de aspergetijd graag een aspergeschotel. Daar betaal je dan 17 euro voor en treft tien of elf asperges op je bord aan. In Limburg betaalde we voor een aspergeschotel met vijf asperges 26 euro. Reizen we buiten de aspergetijd dan betalen we voor Wienerschnitzel met patat en Salat 13 euro.

    Maar twee dikke schnitzels per persoon zijn ons te machtig. Maar die Duitsers zijn niet kinderachtig, want voor 9 euro kun je een seniorenteller bestellen, want aan 1 schnitzel hebben we meer dan genoeg. Ik denk dat de Duitse horeca ook goedkoper kan werken, omdat die dorpsrestaurantjes veel voller zitten dan Nederlandse.

  3. drnomad

    Dit is overigens de reden waarom je kilometerheffing moet zijn. Met dat systeem wordt je uitgemolken, zonder uitwijk mogelijkheden.

  4. Matthijs

    Ik snap niet waarom we niet gewoon communisme invoeren.

    We zitten op 80% belasting, kunnen we makkelijk nog even die laatste 20% erbij doen, niemand die het merkt.

    Van een vrije markt kan je toch al niet meer spreken, alles gaat via de klauwen van de overheid.

    Het laatste beetje productie dat we hebben wordt over de grens gejaagd.

    En de kiezers gaan nog steeds als makke lammetjes naar de slachtbank.

    1.2 miljoen mensen in armoede, als we de overheid hebben opgericht om dit tegen te gaan, wil ik wel eens de effecten zien van waar het voor is.

    Het is allemaal zo in en in triest, socialisme en de verkapte communisten hebben ons een systeem gegeven waarin iedereen een verliezer is.

    En weet je wat, wanneer je de commentaren op bijvoorbeeld NOS.nl leest, dan weet je, hier gaat geen verandering in komen. Mensen zijn zo geindoctrineerd en zo dom, dat het niet meer goed gaat komen. Mensen denken niet meer voor hunzelf na.

  5. OphEUffen

    Woon in midden van het land. Recentelijk even o.a. tabak gehaald in Belgie. Ik gaf uit E. 411,– aan rookwaren. Hiermee bespaarde ik E. 110,– in vergelijking met dezelfde aankoop in Nederland. De Nederlandse schatkist loopt dankzij deze transactie, en ik schat het een beetje, E. 200 tot E 250 mis. Tank uiteraard even volgegooid. Binnenkort ga ik in Duitsland weer andere levensmiddelen inslaan. Met name drank maar bv ook electronica en drogisterij artikelen zijn veelal zeker 20 procent voordeliger aan te schaffen in die Heimat. Sorry Nederlandse ondernemers, u moet met uw protest in Den Haag zijn.

     

  6. OphEUffen

    De Nederlandse Overheid is rupsje nooit genoeg. Onbetrouwbaar tot in haar ruggemerg. Koop je een wegenbelastingvrij autootje mag je toch weer wegenbelasting gaan betalen. Daarom koop ik met plezier over de grens. Na al die dolksteken in mijn rug de welbekende vinger voor Den Haag.

  7. Twan 21

    drnomad op 1 februari, 2014 – 11:17

    Dit is overigens de reden waarom je kilometerheffing moet zijn.
    Met dat systeem wordt je uitgemolken, zonder uitwijk mogelijkheden.

    ———

    onzin.

     

    Ten eerste is het niet alleen de brandstof die in het buitenland goedkoper is maar als er in NL kilometerheffing komt dat schiet ik gelijk de grens over want daar is die niet. Dan ga ik nog veel meer in het buitenland doen.

     

    De overheid van van haar belastingverslaving af.

     

    Dat geld is niet van hen. Het is niet OK dat wanneer de overheid geld tekort komt (vaak vanwege wanbeleid) dat de eerste Pavlov reactie is om de balsting te verhogen i.p.v. minder uit te geven.

  8. Twan 21

    @

    Matthijs op 1 februari, 2014 – 11:15

    Ik snap niet waarom we niet gewoon communisme invoeren.

    ————-

    Matthijs, socialisme en communisme zijn hetzelfde. De landen die wij communistisch noemde noemden zichzelf socialistisch.

     

    Het westerse socialisme  is de parlementaire coalitievariant van het communisme.

    Ze willen uiteindelijk exact hetzelfde. Het socialisme gaat er echter vanuit dat een snelle revolutie niet werkt. Dat het beter is de tijd te nemen. Het volk afhankelijk van de overheid te maken en geleidelijk aan een meerdeheid uit de staatsruif te laten eten. Daarna kunnen ze hun gang gaan en de resterende vrije mensen de das om doen. Ondernemersschap kapot maken en ondernemers verdacht maken door ze te bestempelen als egoïstisch en asociaal, uitzuigers etc. Etc je kent het wel. de gangbare linkse stereotypen voor vrije zelfstandige mensen.

  9. Hilterman

    Het financiele genie Weekers is vooraf uitgebreid gewaarschuwd voor de rampzalige gevolgen van

    nog meer accijnsverhogingen.

    Onbenul Weekers stelde voor na zes maanden de gevolgen te evolueren. Hij begrijpt nog steeds niet dat geen enkele onderneming een omzetdaling van 50% en meer zes maanden kan volhouden. Weekers is ieder contact met de realiteit kwijtgeraakt. Een schande dat deze prutser zoveel schade kon

    aanrichten.  Rutte begrijpt zelfs nu nog niet wat er mis ging getuige het volste vertrouwen dat hij nog steeds heeft in Frans Weekers

  10. LantR.fant

    Nu is het voor teveel consumenten interessant om in buurlanden te tanken en meteen boodschappen te doen. Elke belastingverhoging leidt daardoor per definitie tot minder inkomsten voor de staat. Overigens heeft dat ook wel iets met nl ondernemers te maken. Ik at deze week een wiener schnitzel in ons dorpscafe annex restaurant. De gepanneerde laag was een vettige spons. In Duitsland zijn ze beslist beter en dat tegen 2/3 van de Nederlandse prijs. Voor de griek rijdt je om dezelfde reden ook graag om.

  11. Tegendraads

    Woon vlakbij de Belgische grens en vind het een feest om daar boodschappen te doen en te tanken.Triest voor de Nederlandse ondernemers,maar ik verkneukel mij om het feit dat die 2 uitknijpers,Rutte en Samsom, aan mij geen BTW en accijns meer vangen.Alles is daar stukken goedkoper.Wordt eens tijd dat die weerzinwekkende club in Den Haag eens plat op zijn gezicht gaat en nooit meer opstaat.Wat een stel kneuzen.

  12. avander

    Zolang een minister of staatssecretaris voor het adequaat uitvoeren van haar of zijn taak volledig afhankelijk is van de informatie en briefing van haar of zijn linksdraaiende achterban van ambtenaren is alles verklaarbaar. Neem de nachtverlichting op de snelwegen. Uitzetten levert 600.000 euro per jaar op, het noodzakelijk inschakelen onder bepaalde omstandigheden kost 1 à 2 miljoen per jaar, pas over 5 jaar of meer kan voor 800.000 euro de zaak geautomatiseerd zijn. Elk zinnig mens maakt dan een rekensommetje. Uitstel van de maatregel kost 5 keer 600.000 dus 3 miljoen, blind doorgaan kost dan 5 keer 1 à 2 miljoen is 5 à 10 miljoen minus 3 miljoen. Besparing bij uitstel levert dus 2 tot 7 miljoen op. Wat doet de minister?  Doorgaan. geld genoeg.

    Accijns verhogen, op papier levert dat misschien 500 miljoen extra. In de praktijk zal dat dus 250 miljoen worden.
    Trek daarvan af de kapitaalvernietiging van een paar duizend kleine middenstanders en de steun die verleend moet worden aan hen en hun medewerkers (WW, ziektewet, uitkeringen enz.) en van die 250 miljoen extra accijns blijft nog een gat van 500 miljoen over. Maar dat komt uit een ander potje dus dat is niet het pakkie-an van deze minister of stass.
    Wie verlost ons van deze tovenaars?

  13. Wiebe Filippus

    Had men het rekeningrijden gewoon moeten invoeren.

  14. Breinbrouwsels

    Al ruim 44.000 jaar wordt de overheid volgens dezelfde blauwdruk ingericht. Een overheid bestaat altijd uit een verzameling criminelen die de hele zooi eerst in de fik steken op kosten van de lijfeigenen teneinde op kosten van diezelfde sukkels hier en daar een blusdekentje neer te kwakken zodat de schapen een paar jaar later al niet meer weten waar het eigenlijk allemaal mee begon en dat ze die lui die brandblussers en blusdekens verkopen eigenlijk wel erg dankbaar moeten zijn. De pot op met deze soort democratie die misbruikt wordt als hoer van de corporatisten.

     

    Voor wie het niet meer paraat heeft: http://nl.wikipedia.org/wiki/Corporatisme

  15. OphEUffen

    Of een Minister een modeketen – volstrekt ten onrechte – laten afbranden. Dat niveau is al bereikt.

  16. ANWB: stop nou eens met uitmelken autobezitter – De Dagelijkse Standaard

    […] Nederland wordt het bezit en het gebruik van auto’s ongelofelijk zwaar belast. Op dit moment vangen de twaalf provincies bij elkaar 1,5 miljard euro aan belastingen door de […]

  17. Verwacht je niet: VVD, PvdA zakken finaal voor rekentoets – De Dagelijkse Standaard

    […] rekenen is wel echt heel pijnlijk. Het kabinet melkt de autobezitter uit en verhoogt steeds weer de accijnzen, terwijl pomphouders in de grensstreken daar de dupe van zijn. Rutte beloofde belastingverlagingen, […]

  18. pietkremer

    Om de weglekkende accijnzen te compenseren, verhoogt de overheid de verkeersboetes. Al die verkeerspolitie die zich bezig houdt met mobiele flitsers, kan de overheid beter overhevelen naar de belastingdienst. Snelheidscontroles zouden volgens de overheid de verkeersveiligheid stimuleren, maar diezelfde overheid zou het betreuren als niemand zich nog aan een snelheidsovertreding zou schuldig maken. Van de overheid mogen we in feite zo hard rijden als we willen, als we er maar voor betalen middels vette boetes. Automobilisten die bewust te snel rijden, moeten niet zeuren als ze geflitst worden. Maar teveel automobilisten die onbewust iets te snel rijden en de veiligheid daarmee helemaal niet in gevaar brengen zijn ook de pineut. Gisteren heb ik op de A12 waarschijnlijk een boete opgelopen. Tussen Utrecht en Bunnik is de maximumsnelheid 100 km. Mijn cruise control stond op 102 kilometer. Ter hoogte van het benzinestation stonden ze te flitsen. Daar geldt over een afstand van zeg 1.5 km een max.snelheid van 90 km i.v.m.werkzaamheden voor een nieuwe afrit naar Houten. Maar iedereen die daar rijdt, weet uit ervaring dat er nooit gewerkt wordt. Dus houdt iedereen 100 km aan. En dan ben je dus de Sjaak. Binnen de bebouwde kom van ons dorp geldt een snelheid van 30 km. Verleden week stonden ze te controleren. Heb je het niet in de gaten, dan word je op de heen- en op de terugweg geflitst. Terwijl 1 x bekeuren ook voldoende is om je op die 30 km te attenderen. Ik verwacht nu dat de overheid om al diegenen die tanken in Duitsland en Belgie geld uit de zak te kloppen, voor de grensovergangen verlaagde maximum snelheden zal invoeren, zogenaamd i.,v.m. werkzaamheden. Laat de overheid die smerissen inzetten om boeven te vangen. De politie verliest het respect vande burgerij door al die snelheidscontroles en krankzinnig hoge boetes.

  19. Breinbrouwsels

    Het communisme is eind jaren ’60 spelenderwijs en onder het zingen van veel lalala-liederen waardoor de oogjes sloten ingevoerd. De hele populatie weet niet beter en de laatste weerspannig briesende en schuimbekkende bokken en een enkel teefje sterven langzaam uit. Over 10 of 20 jaar liggen ze hier allemaal met de ballen aan die slangen van de Matrix, wordt er op de fora alleen nog maar gemiept over de bloeiwijze van de roze kwikstaart en krijgt je een electrische schok via de ingebouwde chip als je een dag geen bijdrage aan de schatkist hebt geleverd.

    Australië misschien of Nieuw-Zeeland?

  20. Matthijs

    Da’s precies weer zo’n reactie waar ik het over had.

    Eerst accijnzen bovenop accijnzen en als dat niet meer werkt, dan gaan we het over princiepes hebben.

    Dan is het in ene logisch dat we per kilometer gaan moeten afrekenen.

    Accijnzen zijn al per kilometer betalen. Hoe zuiniger je auto, hoe minder je per kilometer betaalt.

    De enige oplossing voor en de accijns problemen en de file problemen is, hou je vast, de wegen te privatiseren.

    De overheid maakt er een potje van, tijd voor een beetje concurentie.

  21. Twan 21

    De lijst is veel uitgebreider dan dat.

    Denk ook aan vlees, cosmetica en verzorgingsproducten, witgoed, horeca. De lijst is lang.

     

    Onze oosterburen spelen hier goed op in.

     

    Folders van grote Duitse supermarken worden in in de Nederlandse grensregio verzorgd. Winkels nemen Nederlandsprekend personeel aan. Lang niet altijd nodig trouwens. Wanneer er dialect wordt gesproken dan lijkt dat verrrassend veel op ons dialect.

     

    Niet vreemd natuurlijk. Pas in 1870 verordende Otto van Bismarck dat de voertaal van de overheid overal in Duitsland Duits moest worden. In Kleve en Geldern bijvoorbeeld (ten Zuidoosten van Nijmegen in Nord Rhein Westfalen) was die nog gewoon Nederlands tot 1870.

     

    De EU heeft als effect gehad dat de grenzen open gingen en dat oude culturele verbanden weer enigzins hersteld konden worden. Je ziet dat ook in Limburgs en Belgisch Limburg gebeuren. Cultureel hebben deze mensen veel meer met elkaar dan met bijvoorbeeld Urtechtenaren of Friezen.

     

    Ik ben momenteel kind aan huis in NRWF. Hier ligt een deel van mijn roots. Een deel dat jarenlang verborgen en praktisch gezien ontoegankelijk was. Veel kleine grensovergangen waren ’s nachts gesloten. Erg vervelend wanneer je naar een gezellig restautantje ging in Duitsland met betaalbare prijzen. Dan was je uitgegeten en was de grensovergang dicht en moest je ver omrijden. Helemaal vervelend wannneer je aan dat lekkere Duitse bier had gezeten en je met de taxi terug moest.

     

    De geest is uit de fles denk ik. De aantrekkelijkheid is meer dan de lagere prijzen.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.