DDS Jaaroverzicht 2016 deel 3: de bestgelezen artikelen van juli t/m september. Van DENK tot ISIS

Geen categoriedec 26 2016, 9:00
Het jaar zit er weer bijna op, en dus is het tijd om terug te blikken. Want wat is er allemaal veel gebeurd dit jaar, zoals wij ook hier bij De Dagelijkse Standaard gemerkt hebben. Wat hield mensen afgelopen zomer nu precies bezig?

5. ISIS-aanslag in de Bataclan was niet alleen moord: er werd ook gemarteld

De aanslag in de Bataclan in Parijs iets meer dan een jaar geleden was een triest en bloedig tafereel. Maar het was méér dan één grote moordpartij, zo konden wij in juli rapporteren. Onze redacteur Paul van der Bas maakte een gruwelijk overzichtje:

"Volgens de getuigen waren er mensen onthoofd, en waren de ogen van meerdere slachtoffers uitgestoken. Ook hadden jihadisten zowel mannen als vrouwen genitaal verminkt. Dit zou de reden zijn dat nabestaanden van de slachtoffers de lichamen niet volledig te zien kregen: het zou simpelweg te gruwelijk zijn. Bij een aantal lichamen waren de darmen via de buikwand naar buiten getrokken. Één vader kreeg in het mortuarium te horen dat jihadisten de testikels van zijn zoon hadden afgesneden en in zijn mond hadden gepropt."

Eén troost: de afschuwelijke beelden hebben de buitenwereld nooit bereikt, al wordt er wel verwacht dat ISIS beeldmateriaal van deze walgelijke daad ergens op een hardeschijf heeft staan. Laten we hopen dat deze nóóit naar buiten zullen komen.

4. DENK-Kamerlid Öztürk wil de scheiding tussen kerk en staat opheffen: Nederland moet imams gaan betalen

ozturk
Nederturks partijtje DENK blijkt het nogal moeilijk te hebben met wat voor Nederland essentiële vrijheden, zoals de scheiding tussen kerk en staat. Als het CDA, CU en de SGP een motie schrijven om de buitenlandse financiering van imams te beëindigen, vindt Öztürk dat maar raar. Als Turkije de in Nederland werkzaam zijnde Diyanet-imams niet meer mag betalen, dan moet Nederland dat dan maar zelf gaan doen, zo suggereert Öztürk.
Het is een volkomen ondoordacht plan en ook nog eens zeer onwenselijk. Gelukkig krijgt het DENK-Kamerlid weinig bijval, maar mede dankzij deze uitlating heeft Nederland Öztürk nu wel in de smiezen als man die onze vrijheid wil stukmaken.

3. Sylvana Simons suggereert dat alle blanke Nederlanders medeplichtig zijn aan de slavernij en zwartenonderdrukking

vlcsnap-2016-11-28-15h32m53s232
2016 blijkt het jaar waarin niets is te gek is voor Sylvana Simons om te beweren. Waaronder dus ook dingen over blanke mensen. Ze zegt niet letterlijk dat Nederlanders medeplichtig zijn aan slavernij en onderdrukking van zwarte mensen, maar Sylvana laat weinig aan de verbeelding over wanneer zij opmerkingen maakt als "Wit privilege. Witte onschuld. Witte schuld. Witte blinde vlek" en links van artikelen deelt waarin blanken wordt verteld hoe ze hun "witte verantwoordelijkheid" kunnen nemen.
Naarmate het jaar vordert wordt Sylvana steeds radicaler, en dat blijkt.

2. Facebook heeft genoeg van Sylvana's gezeur, en bant de dame voor 48 uur

Met Sylvana is er niet alleen ergernis, maar gelukkig ook nog een portie schadenfreude als begin september Facebook besluit om het profiel van de aanstaande DENK-politica voor 48 uur in de ijskast te zetten. Het sociale netwerk was een beetje klaar met een hetze die Sylvana was gestart tegen mensen die satirische pagina's hadden gemaakt. Sylvana heeft verschillende keren opgeroepen om overduidelijk satirische berichten te melden bij Facebook, en na enkele keren was het sociale medium klaar met die verklikkerij -- en kon Sylvana zélf even afkoelen.

1. Walgelijkste ISIS-video ooit ziet het levenslicht: mensen worden letterlijk als beesten geslacht

vlcsnap-2016-09-13-15h41m25s199
Video's waarin gevangenen op beestachtige wijzen worden gedood door ISIS zijn helaas al enkele jaren een fenomeen. In 2016 wist ISIS echter de zaak nog bloederiger te maken door mensen letterlijk als dieren te slachten. In een slachthuis snijdt ISIS de kelen door van enkele soldaten en hangt de leeggebloede lijken ondersteboven op aan vleeshaken. De video werd gemaakt ter ere van het offerfeest, om te dienen als waarschuwing aan 'afvallige' moslims. De verbijsterende beelden zijn inmiddels op menig netvlies ingebrand.
Dit waren de bestgelezen artikelen van onze website in de maanden juli tot en met september. Eergisteren verscheen een top 5 met de bestgelezen stukken van januari tot en maart, en gisteren waren april tot en met juni aan de beurt. Morgen zal DDS een overzicht tonen van de bestgelezen artikelen van juli, augustus en september 2016!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten