DDS-jaaroverzicht 2017: de 5 bestgelezen stukken van het jaar

Geen categoriedec 27 2017, 21:00
Van Sylvana Simons tot peilingen en kansenparels: allemaal onderwerpen die het dit jaar bijzonder goed deden, als we de cijfers mogen geloven. Maar wat zijn nu dé bestgelezen artikelen op De Dagelijkse Standaard van het jaar? We verklappen het in dit stuk!

5) Knettergekke Sylvana Simons: Juist blanke mannen met een zwarte vrouw zijn vaak hartstikke racistisch!

Ja, we hoeven er geen geheim van te maken: Sylvana Simons passeert regelmatig de revue op dit medium. Dat is ook niet zo gek, aangezien deze "RACISME!"-schreeuwende dame nogal vaak de aandacht op zich vestigt met uiterst bedenkelijke uitspraken.
Neem nou een uitspraak die ze al in februari deed, over een man die het had gewaagd om iets negatiefs over haar te zeggen:

Meanwhile on my instagram:
"Maar ik heb zelf een zwarte vrouw, dus ik kan nooit een racist zijn!"
Racisme en exotisme gaan vaak hand in hand. Be aware.

Wat overigens ging over een man met een Aziatische - en niet heel zwarte dus - vrouw, maar goed. De boodschap was duidelijk: mannen die exotische partners uitzoeken doen dit niet omdat ze in staat zijn om over de grenzen van etniciteiten heen te kijken, maar juíst omdat ze racistisch zijn. Want daarmee hebben ze zo'n exotische, anders-rassige dame in hun macht, ofzo. Ik volg de logica van Sylvana niet helemaal, en - aan de cijfers te zien - met mij half Nederland.

4) Sylvana’s Artikel1-partij gaat tekeer tegen De Toppers vanwege vermeend ‘racisme’

En we blijven gewoon nog even bij Sylvana. Het vierde bestgelezen artikel richt zich namelijk - je verwacht het niet - óók op de daden van tante Syl. Ja, ze maakt het bijzonder vaak bont, en deze keer was haar kritiek gericht aan De Toppers. Die waagden het namelijk om bij een Wild-Westfeestje verschillende Amerikaanse vlaggen te laten wapperen, inclusief de Confederatesvlag. En ja, die kunnen mensen als Sylvana al jarenlang niet loszien van zaken als slavernij, hoewel het reduceren van een vlag tot één kwestie natuurlijk te gek voor worden is.
De conclusie die Simons trok wat betreft de Toppers mag dan ook geen verrassing zijn: ook hen noemt ze racisten! Je zou toch bijna denken dat racisme haar favoriete woord is...

3) Pech voor de Pietenhaters! Friezen snijden hen de weg naar ‘intochtstad’ Dokkum af

Nou, dat was het dan wat betreft de Sylvana-stukken. Maar dat betekent natuurlijk niet dat de racismestrijders het niet zonder haar kunnen, want de Sinterklaas & Zwarte Piet-discussie is veel breder dan die dame.
Al jarenlang proberen de Pietenhaters het mooiste kinderfeest van de wereld te verpesten, en dat was dit jaar niet anders. Hoogtepunt voor veel kinderen is natuurlijk de intocht van de Goedheiligman, waarbij hij op magische wijze op tientallen plekken in het land tegelijkertijd komt aanvaren. Maar er kan maar één 'echte' intocht zijn, en die vond dit jaar plaats in het Friese Dokkum. Daar gingen de bussen vol Pietendemonstranten dan ook heen. Of nouja: dat was de bedoeling. Hoewel de Friezen natuurlijk een sterke eigen identiteit hebben, lieten ze zien dat ze ook bijzonder veel waarde hechten aan typische Nederlandse tradities als Sinterklaas, en wel door de A7 richting de intochtstad te blokkeren met hun eigen auto's. Dat was dus even dikke pech voor de Kick Out Zwarte Piet-gekkies: terwijl de Sint aanstoomde in Dokkum, stonden zij met hun bus muurvast op de snelweg. Echt een artikel waar je blij van wordt dus!

2) Schokkende nieuwe peiling: PVV maakt reuzensprong naar 35 zetels, VVD stort in elkaar naar 22

We maken ook even een reuzensprong wat betreft het onderwerp, en qua tijdsperiode. Geen Zwarte Pieten in november hier, maar keiharde verkiezingscampagne in februari. Het was nog maar een maandje wachten tot de Tweede Kamerverkiezingen, wat betekende dat peilingbureaus overuren draaiden met het doen waar ze soort van goed in zijn: peilingen in elkaar draaien. En in februari zag het er, zoals we vaak zien voor verkiezingen, nog uitstekend uit voor de PVV. En dat beviel jullie kennelijk, want dit heugdelijke nieuws werd en masse gelezen en gedeeld.
Helaas voor Wilders en zijn entourage was dat - en die peiling - geen uiterst goede graadmeter voor de daadwerkelijke uitslag. Een maandje later wist de PVV slechts 20 zetels te bemachtigen, wat - zeker als je dit bericht nu terugleest - toch een beetje magertjes is. Helaas-pindakaas.

1) Dit zijn ze: de smeerlappen die hun gruwelijke groepsverkrachting in Uppsala live op Facebook zetten

En daarmee zijn we bij het bestgelezen artikel van 2017 aangekomen. Ik wou dat dat een iets vrolijker bericht was, maar helaas is de waarheid dat dit één van de meest ongure gebeurtenissen is waar wij ooit over hebben moeten berichten. In het Zweedse Uppsala werd een meisje urenlang verkracht door een groep kansenparels, en alsof dat nog niet gruwelijk genoeg was, zendden ze die groepsverkrachting live op Facebook uit.
Je moet wel erg ziek in je kop zijn om zulke dingen uit te halen.
Of deze lijst over een jaar met positiever nieuws gevuld zal zijn? Wie zal het zeggen. Goed nieuws is geen nieuws, immers. Hoewel: de nummer drie en twee lijken anders te suggereren: ook positievere berichten vinden soms gretig aftrek. Er zit eigenlijk maar één ding op: afwachten tot december 2018, en dan natuurlijk het liefste terwijl u nog wat van onze stukken leest. Hoe het ook zij: alvast een prachtig jaar gewenst!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten