Tanken wordt in 2019 weer duurder, tenminste als het aan OPEC ligt

Shell te Bethel (Verenigde Staten). Bron: Flickr / Mike Mozart
Foto: Shell te Bethel (Verenigde Staten). Bron: Flickr / Mike Mozart

Bezit u nog een fossiele auto dan gaat het tanken van brandstof weer duurder worden in 2019. Niet alleen een verhoging van de accijnzen en de totaalprijs van een literbrandstof vanwege de BTW-belasting van 21% zijn daaraan debet, maar ook mogelijke gevolgen van het OPEC-besluit om de olieproductie te verlagen. Het Algemeen Dagblad doet de voorspelling dat de brandstofprijzen door het besluit van OPEC juist gaan dalen. Een contraire visie dus afhankelijk van de kanseninschatting die je maakt. Mocht dit scenario uitkomen dan is dat in ieder geval winst tegenover de hogere belastingdruk. Vrij logisch, want OPEC neemt hoogstwaarschijnlijk beslissingen in haar eigen belang: dus hogere olieprijzen. Ook de kosten voor productie verschillen sterk per regio waardoor sommige regio’s meer gebaat zijn bij hogere prijzen op de markt dan andere. De prijzen kregen vandaag wel een klap, maar die volatiliteit is wellicht vooral door speculatie waarneembaar.

Het OPEC-besluit om de productie verlagen lijkt echter nog te wachten op een ja-woord uit Moskou. De olievereniging is gebaat bij hogere prijzen, vooral in de regio’s waar het winnen van olie op hogere kostprijzen kan rekenen. Zo kost de productie van één barrel olie in Saoedi-Arabië rond de $9,-, in Rusland en de Verenigde Staten is dat bedrag iets hoger, maar deze drie landen vormen samen de grootste producten van olie op dit moment en hebben ook de meeste baat bij hogere prijzen. Niet bij lagere Algemeen Dagblad. Tenzij om politieke redenen, maar die zie ik op dit moment nog niet. Knippen in de productie put uiteindelijk de voorraden uit en ceteris paribus  in stijgende prijzen. Maar dit is slechts een theorie. Te meer omdat de relevantie van OPEC qua investering reuze meevalt is het de verwachting dat andere producerende landen de productie altijd kunnen bij schakelen. Maar OPEC zit vaak aan de goede kant dankzij het land van Bin Salman en het is de verwachting dat de vraag naar olie blijft toenemen.

Olieproductie van OPEC- en non-OPEC landen. Opvallend is de lage investeringen in OPEC-productie in relatie tot alternatieve markten. Bron: Knoema.com
Olieproductie van OPEC- en non-OPEC landen. Opvallend is de lage investeringen in OPEC-productie in relatie tot alternatieve markten. Bron: Knoema.com

Mochten de prijzen van olie toch gaan stijgen dan is de kans groot dat de brandstofindustrie de prijzen natuurlijk direct zal mee verhogen aan de tank. Maar in het geval dat het Algemeen Dagblad toch gelijk krijgt en de prijzen dalen dan is het maar zeer de vraag hoe snel bijvoorbeeld Shell, BP en anderen meegaan in het verlagen van de prijzen voor de consument. Van de marktpartijen weten we dus niet precies hoe en wat ze gaan beslissen, maar vanuit de overheid weten we het in ieder geval zeker. Daarbij zouden die verschillende belastingen meerekenen in de inflatie en dus weer hogere belastingen rechtvaardigen. Een vicieuze cirkel en een  rare gang van zaken volgens Paul van Selms van United Consumer: De inflatiecorrectie is bovendien een raar argument. Juist door het jaarlijks verhogen van de accijnzen stijgt de brandstofprijs en juist de brandstofprijs zelf is weer bepalend voor het berekenen van de inflatie in Nederland. De overheid profiteert zo steeds opnieuw van prijsstijgingen (inflatie), die ze bovendien zelf creëert.”

Lekker inslaan dus op 31 december!

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

10 reacties

  1.   

    Heeft allemaal bar weinig met OPEC te maken
    Maar alles met onze Regering-in-Oorlogstijd.

  2.   

    Je zou het natuurlijk niet verwachten, hè

  3.   

    Ongelogen: Midden jaren ’70 stond er in de één of andere krant zo’n soort gag-cartoon van telkens drie plaatjes, die – weet ik nog – “De tovenaar van Fop” heette en waar ik me de volgende tekst van herinner:
    “Je naam?” “Ali Baba.”

    “Ali baba? Van Ali Baba en de veertig rovers?”

    “We heten tegenwoordig de OPEC.”

  4.   

    Brandstof is niet duur vanwege de OPEC, het is duur vanwege de accijnzen (>60%) + 21% btw.

    1.   

      Maar er kan nog wel wat meer belasting bovenop..

      1.   

        Dat gaat ook gebeuren. Als de brandstof duurder wordt dan stijgt ook de accijns en de btw.

    2.   

      En zo is het maar net. Tijd voor accijnsoproer. Hooivorken en guillotines terug. Alleen een revolte kan nog de democratie herstellen.

  5.   

    Teunis, hoe wil je dat de autobezitter zijn benzine ‘lekker kan inslaan op 31 december’? Allemaal een 10.000 liter tank in je achtertuin? De prijs gaat zoals gebruikelijk omhoog, de Nederlander kankert er even op los en vervolgens kruipen we gewoon weer in de auto en gaan we rijden tot de volgende tankbeurt.

  6.   

    En weer wordt de bevolking voorgelogen, vanwege de OPEC?
    Er zal bij het roversministerie van financiën wel besloten zijn dat er wel weer wat bij op kan, de bevolking vind het best, die protesteert niet.
    Doen die Fransozen het toch stukken beter.

  7.   

    Qatar stapt uit de OPEC, dus daarmee vermindert het kartel de productie alvast.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!