De noodzakelijke nationalisatie van postbedrijf PostNL is slechts een kwestie van tijd

Een libertariër die pleit voor de nationalisatie van de postdienst? Hier is iets ‘goed mis’ hoor ik u denken! En dat klopt: het is goed mis. Eerder haalde de incompetente Mona Keijzer (CDA) het in haar hoofd om vreemde voorstellen te doen inzake de postmarkt. Waaronder postbezorging met drones. Maar wat écht nodig is blijft onderbelicht. 

Post is enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. Dankzij de Nederlandse postbodes draait Bol.com namelijk een flinke omzet van €2 miljard per jaar. En met allerlei andere postorderbedrijven kunt u zich voorstellen wat de impact zou zijn van het stopzetten van alle postbezorgingsactiviteiten gedurende een week. Dit kost miljoenen!

Dat laatste wil natuurlijk geen enkele handelaar graag zien. En dus moest de post worden geprivatiseerd.

Postbezorgers verdelen over een aantal bedrijven biedt namelijk het voordeel dat ze moeilijk kunnen staken. Tegelijkertijd kun je de postbodes lekker uitbuiten en 10% rendementen op de aandelen per jaar bieden. Dat rendement noem je dan eufemistisch ‘dividend’. De postmarkt is van enorm belang voor de Nederlandse economie, maar dit is niet wat je zou vermoeden als je de gemiddelde postbode ziet. De uniformen van postbodes maken weinig indruk en dit straalt af naar de werkvloer.

Maar dat is alles een illusie.

Door de privatisering op de postmarkt zijn de marges lager dan voorheen alles om zogenaamde ‘de klant’, u dus, te dienen. Toch stijgen de prijzen van de postbezorging hard. U wordt dus overduidelijk door de gek gehouden. Ondertussen concurreren verschillende bedrijven om dezelfde pakketjes. Dit drukt de lonen. Toch verdient elke euro geïnvesteerd in PostNL aandelen u ruim 10% per jaar aan dividend! De intelligente lezer weet dus welk spel er gespeeld wordt.

Daarom is nationalisatie onder meer van belang. Dit om de dividenden op PostNL aandelen te verlagen zodat meer geld overblijft voor het personeel en investeringen in de operationele efficiëntie en gebruikersgemak. Om ervoor te zorgen dat slechts één postbezorgingsbedrijf het werk uitvoert en postbodes weer het respect en eerlijk loon verdienen waar zij in feite gewoon recht op hebben.

En wat nu als dat één of twee euro’s meer kost per pakketje? Die kans is vrij klein. Zeker als de rendementen in de vorm van dividend wat omlaag gaan. Dat kost natuurlijk wel aantrekkelijkheid om kapitaal aan te trekken, maar dat wordt opgevangen door de gedeeltelijke nationalisatie. En als de prijzen toch iets stijgen: zo zij het.

Het gemak van de postbezorging is namelijk zo groot dat het nauwelijks impact heeft. Ook niet op Bol.com dat ondertussen al 2 miljard euro omzet per jaar maakt. Of Amazon of eBay. Overigens komt de teloorgang van PostNL op conto van de kartelpartijen en met name de PvdA. De laatste had zich moeten inzetten voor de belangen van de arbeiders, maar heeft dit jaar na jaar verzaakt.

De vraag wanneer de postbezorgers zich gaan organiseren en anderen zich bij hen aansluiten is niet een kwestie van ‘hoe’, maar ‘wanneer’.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

17 reacties

  1. Joop Klepzeikert

    Nederland is veel te klein voor concurrentie op de postmarkt, waardoor er per bedrijf te weinig over blijft en de prijzen juist stijgen. 1 postbedrijf met groot volume kan veel goedkoper werken dan het werk verdelen over meerdere bedrijven.
    Zelfs de internationale post vanuit Nederland is onderhand zo duur dat het onze concurrentiepositie ernstige schade toebrengt.

    1. Dik

      Ik werkte in het verleden voor een bedrijf waar ze ooit een stevige postdienst hadden met vier fulltimers. Nu wordt het uitbesteed aan een facilitaire uitzender die driemaal per week twee uur langs komst om de post te sorteren en mee te nemen. Waren er destijds dagen met 10.000(!) stuks enveloppen, tegenwoordig wordt nog nauwelijks de 200 gehaald. Er gaat (veel) meer digitaal en dat zal alleen maar meer worden.

      1. Joop Klepzeikert

        Nog niet zo lang geleden kostte een brief versturen Fl.0,50 Nu €0,83 ofwel Fl.1,83 ofwel meer dan 3,5 keer zo duur geworden, in een periode waar reëel besteedbaar inkomen om precies te zijn 0,00 omhoog zijn gegaan.
        Zie daarvoor: https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/februari/besteedbaar-inkomen-huishoudens-nederland-staat-vrijwel-stil/

        Er wordt niet meer post digitaal verzonden omdat het makkelijker is, maar vooral doordat post versturen onbetaalbaar is geworden.

        1. EmC2

          AliExpress verstuurd gratis vanuit China?

    2. DidiMadloba

      Communist!

    3. HierBenIk

      Klopt. En nu komen er op hetzelfde adres op een dag soms wel drie of vier bezorgers van brieven en (kleine) pakketjes. Elke malloot die kan rekenen wat dat 4 bezorgers altijd duurder zijn dan 1 bezorger. Maar goed, wie ben ik? 😉

      1. HierBenIk

        Excuses: wat = weet

      2. Joop Klepzeikert

        Tja, rekenen is niet het sterkste punt van veel Nederlanders, waaronder politici. Die zakte ook allemaal voor de VMBO rekentoets. Lijkt mij genoeg te zeggen toch…

    4. Lex

      Zo denk ik er ook over

      Niet alleen bij de post.nl posterijen maar hetzelfde geld ook voor de
      ziektekostenverzekeringen. Te veel aanbidders te veel versnippering van de premie gelden.

      Er zijn veel te veel kantoren, personeel als er een nationale ziektekostenverzekering is kan dit veel goedkoper omdat er veel minder kantoren gehuurd hoeven te worden met allerlei voorzieningen. Veel minder personeel.

      Waarom hebben ze dit ooit veranderd, juist om meer concurrentie en lagere premies.
      Wat is hier van terecht gekomen de premies zijn sinds de invoering met 550% gestegen van FL35,- +/- €16,- naar €105,-

      Wat mij betreft weer 1 nationale ziektekostenverzekering en een particulieren ziektekostenverzekering voor de mensen met een modaal en dubbel modaal inkomen.

      Privatiseren iets leuks uit de jaren 90 waar we nu de prijs voor betalen.

  2. Meester Kong

    Teunis je hePT goed naar Michael v/d G geluisterd, prikkel de reaguurders, maakt niet uit hoe 🙂
    Je voorlaatste topic was geweldig.

    ontopic: maak ook van de gezondheidszorg, openbaar vervoer een staatsbedrijf.
    Als SP’r zeg ik -doen.

  3. DeBruijn

    Nederland is al veruit de duurste qua postmarkt. Als ik wat in China bestel, een pakket wat niet door de brievenbus kan, kost het met 1,50 euro inclusief verzendkosten met volgnummer. Bestel ik een pakketje uit Portugal, dan betaal ik iets van 5 euro verzendkosten.

    Maar nu komt het, stuur ik iets naar Portugal, dan ben ik 12-14 euro kwijt zonder volgnummer. Naar China 18,50 euro zonder volgnummer en 24,50 euro met.

    1. Joop Klepzeikert

      Een pakketje van minder dan 2kg uit USA laten komen kost $9,00 met T&T.
      Dat zelfde pakketje retourneren kost €16,90 zonder T&T en €24,30 met.
      Zelfs Bpost bij onze zuiderburen is minder duur.

  4. DidiMadloba

    Waarachtig een puur links verhaal op DDS.
    Concurrentie is in theorie inefficiënt maar de DDR heeft laten zien dat het uitbannen van concurrentie tot bittere armoede leidt.
    Bij “marktfalen” moet dat gericht worden aangepakt, en niet door de markt af te schaffen.
    PostNL komt voort uit de PTT, en ik ben oud genoeg om te weten dat dat een verschrikkelijk ambtelijke club tirannen was.

    1. Joop Klepzeikert

      PTT had niet voor niets de bijnaam Putje graven, Tentje bouwen, Tukkie doen.
      Dat was bijna net zo dramatisch als PostNL nu is, maar dan stukken minder duur.
      Het probleem met post in NL is dat de markt te klein is voor echte concurrentie.

      1. DidiMadloba

        Nee het is andersom: we gaan weer helemaal de kant op van die vreselijke PTT, een links staatsbedrijf.

        Waar je op kunt wachten is dat er toch weer concurrerende postbedrijven komen die veel goedkoper kunnen werken, maar die illegale bedrijven worden door de politie achterna gezeten.

      2. DidiMadloba

        Als je tegen marktwerking bent kun je beter naar een linkse site verkassen.
        Er zou pas een probleem zijn als er nog maar één leverancier op de markt is, want een monopolist kan de prijs akelig opdrijven.

  5. Catalaanse kok

    Het is mij duidelijk dat dit artikel geschreven is zonder enige kennis van zaken.
    A: Postnl heeft een postdienst en een pakketdienst.
    B: De een winstgevend, de ander niet.
    C: De een aan overheidsbepalingen gebonden, de ander vrije markt werking.
    D: De een in een krimpende markt, de ander in een groeimarkt.
    .
    2 Verschillende bedrijfstakken.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.